Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

garib skrev 2010-11-20 23:46:52 följande:
    var koper jag vegetabilisk omega  utan gelatin,vad heter market
    Då borde det vara något flytande. tex Udo´s choice. Jag har inte testat den själv så jag vet inte hur den är. Sen finns det en annan vegetabilisk Omega olja, det är kapslar men vet att den är helt vegetabilisk så gelatinet är inte från djur.  Den heter green oil men jag kan inte komma på tillverkaren just nu. *trött*
  • Little Ms Chatterbox
    Bella75 skrev 2010-11-22 07:43:15 följande:
    Hej!
    Har suttit och läst här en stund nu men blirinte riktigt klok på vad jag bör välja till mina barn.
    Jag har en 13-åring med koncentrationssvårigheter och humörsvängningar (har alltid haft, så det är inte bara tonårshumör ;)). Sen har jag en 2-åring som sover dåligt på nätterna. Därutöver har jag en 11-åring och en 5-åring utan några "problem", bör jag ge dom också något?

Tacksam för tips :)
    Hej!
    Omega är bra för alla så om din ekonomi tillåter det så kan du gott ge allihopa.

För koncentrationsproblem och humörsvängningar så tror jag att Eye Q eller Mor-EPA mini skulle funka bäst, Eye Q säger i sin produktinformation att den är bra för koncentrationen. Mor-EPA mini säger stödja inlärningsförmågan och temperamentet. Personligen så tror jag att det hänger ihop ganska mycket, om man känner sig mer nöjd och jämn i humöret så är det lättare att koncentrera sig också.
    Eye Q finns i flytande, kapslar och tuggisar. Flytande finns i citron eller vaniljsmak, tuggisarna är jordgubbssmak och vanliga kapslar ingen smak alls.

Mor-EPA mini finns bara i kapslar men de är smaksatta med jordgubbssmak och lite mjukare än vanliga kapslar så det går bra att tugga på dom också.
    Man kan alltid sticka hål på en kapsel och klämma ut innehållet på en sked eller blanda i lite mat. (Kapseln är bara ett skal)
    Min personliga uppfattning o Omega produkter där det är både Omega-3 och Omega-6 i kombination är bäst för koncentrationen.
    Sen finns det en ny produkt på marknaden med bara EPA (en del av Omega-3) Den heter PlusEPA, den funkar väldigt bra på humöret, har jag till mina barn, främst äldsta sonen som har ADHD. Finns en annan likvärdig produkt som heter E-EPA, samma mängd EPA, bara annan tillverkare.

Sen finns det en produkt som bara finns som flytande, Eskimo kids. Finns i Tutti Frutti och Apelsinsmak. Den innehåller även Omega -9 och D-vitamin. Omega-9 sägs vara väldigt bra för huden. Många som ger sina lite mindre barn Eskimo kids upplever att de sover mycket bättre. Jag har haft den ett tag till mina barn, apelsinsmak. Men de verkar bara gilla konceptet apelsinsmak för när de väl får Omegan så tycker de den är för stark. Jag har försökt blanda ut det men men de verkar inte vilja ha ändå. Men de är lite knepiga för det går bra att bita sönder en, eller 5 Eye Q kapslar utan problem Där är det inget fel på smaken inte!

Det finns en uppsjö av Omegaprodukter , den ena bättre än den andra enligt dom själva. Men det är lite så att man får vad man betalar för. De lite dyrare har bättre kvalité och håller sig bättre mot syrets skadliga inverkan så de inte härsknar. Det är därför som det är med E-vitamin, den är en antioxidant.
  • Little Ms Chatterbox
    Rosy skrev 2011-01-07 19:51:23 följande:
    Ser förresten att tråden har flyttats till forum helgvärd, trodde den låg under hälsa?
    Den blev flyttad under helgen som det var tema om NPF och har blivit kvar där men tror nog att den ska få flytta tillbaka till Hälsa istället.
    lillälva skrev 2011-01-11 14:40:24 följande:
    Hej!

Har en liten kille på dryga 8 månader som sover mkt dåligt på nätterna, långa vakenperioder, svårt att finna ro osv. Vi har bland annat blivit tipsade om omega tre och då främst mor-EPA mini som jag köpte idag. Är det ngn som gett denna sort till nån så liten? Dagsdosen är två kapslar, men tänker att en kapsel kanske räcker då han är så liten. På den svenska bruksanvisningen står ingen åldersgräns, men på den engelska står "dagsdos till barn över tre år". Hur skulle ni gjort? I affären sa de att man inte kan överdosera omega tre.

Hade inte koll på att det fanns en "expert-tråd" om detta, då hade jag frågat innan jag köpte...men vad tror ni om den sorten jag valt, om man ser på ändamålet? Kanske andra tips?
    Jag gav min ena tvilling Eskimo kids när hon var ca 10 månader.
    Åldersrekommendationerna är främst för att små barn inte är så duktiga på att svälja kapslar men det är bara att sticka hål på kapseln och klämma ut innehållet. Kapseln i sig själv innehåller inte något nyttigt, bara gelatin.
    Man brukar säga att små barn behöver lika mycket Omega som större barn eftersom deras hjärnor utvecklas så mycket just under första tiden. Så behovet av Omega är större under den tiden.
    Min personliga erfarenhet av de olika Omega sorterna är att de med kombinerat Omega-3 och Omega-6 i är bäst för sömnen. Och främst Mor-EPA mini har varit bäst för oss. Den ger ett lugn och ro till kvällen.
    Sen kan man även ha bra eller mycket bra effekt av tex Eskimo kids och Eye Q. tex Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är bra för huden och även det kan påverka sömnen indirekt, torr hud kan irritera och påverka sömnen.
    Man får testa sig fram för att hitta det bästa för just er situation men Mor-EPA mini är en bra produkt och jag hoppas att du inte kommer bli besviken. 
    Mamma Tes skrev 2011-01-11 22:07:13 följande:
    Nu ska vi snart påbörja 3:e flaskan med eskimo kidz och sömnen har inte blivit bättre för våran 13,5 månaders dotter. Nattningarna går rätt bra nu mera men hon vaknar mitt i natten och är vaken runt 2-3 timmar. Om det inte är bättre när 3:e flaskan börjar ta slut tänkte vi att det kan vara bra att testa en annan sort.

Vilken ska jag testa då tycker ni?
    Hur är hon när hon är vaken mitt i natten? Skriker? Vill leka? Bara lite halvvaken men ändå inte kan slappna av?
    Hur är sovrutinera på dagen? (Just sådana saker som dagsvila och hur man ska och inte ska göra är jag helt lost på, det får du ta med någon annan om det kan vara orsaken till nattstrulet.)

Har du testat att öka dosen lite, till tex 7,5 ml Eskimo kids? Annars kan du ju testa någon annan sort, hon kanske behöver lite annan sammansättning. Det skiljer lite mellan de olika produkterna, förhållandena mellan Omega-3 och Omega-6 men även mellan DHA och EPA som båda är Omega-3. Om ni testar någon annan produkt så kan du ju ta någon som du själv skulle kunna äta upp om det inte är bättre för din dotter.

Just den åldern som din dotter är i nu händer det väldigt mycket i hjärnan. (3 av mina 4 barn har utvecklat nattskräck just i den åldern.) Nattskräcken har försvunnit när jag har börjat ge Omega så det är nog inte det din dotter har, om det inte är väldigt mycket nattskräck så Omegan inte räcker till helt och hållet, därför undrar jag om du har testat att öka upp dosen lite och hur hon är på natten när hon strular.
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-11 23:51:28 följande:
    På dagarna varierar det. Ibland har hon sovit dåligt på dagen 1-2 gånger a´20-30 minuter men det har ordnat till sig. Nu sover hon ofast bara en gång och 1-2 timmar. Igår sov hon 2 timmar i ett kör på dagen men vaknade ändå 00 och var vaken till 02.15.

Nu det senaste så skriker hon då hon vaknar på natten men lugnar sig då vi kommer in. Hon ligger lungt i sängen så länge vi håller handen på henne och har vidöppna ögon och är jättepigg. Hon skulle nog helst vilja komma upp och leka... Har provat att gå runt och vagga henne, låta henne ligga hos oss (går inte alls, bara klättrar runt) ha henne sittandes i knäet i soffan med tv:n på låg volym, buffa i sängen and so on. Hon kan verka ha somnat i sin säng men så fort man reser sig upp så har hon ställt sig upp i sängen på 2 sekunder!

Vi har inte provat att öka dosen då det inte står något om det på flaskan. Men det är ok alltså?
    Dosen som står på flaskan är rekommenderade dagsbehovet utefter vad en normal persons behov är, men om man behöver mer så är det inte farligt att ta större dos. Omega är något som finns i fet fisk, olivolja osv. Om man äter större mängder fisk så blir man inte skadad. Att ta 7,5 -10 ml Eskimo kids på en dag är inte mer än att man äter fisk 2-3 dagar i rad. (mellan tummen och pekfingret) Något som tex islänningar och andra naturfolk gör dagarna i ända, hela livet.
    Den vanligaste biverkningen man har sett vid överkonsumention av Omega är lösare avföring.

Min son äter 1 PlusEPA på morgonen och 2 mor-EPA mini till kvällen, motsvarar ca 10 ml Eskimo kids.
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-12 20:51:08 följande:
    Varför olika sorter? Nyfiken! Och vilken problematik har din son?
    När vi började med omega för ca 3 år en så testade vi först Mor-EPA mini. Den första effekten vi såg var att han blev lugn och harmonisk. Somnade på en kvart på kvällen, i vanliga fall tog det ca 1½-2 timmar för honom att somna.
    Sen när kraven på honom ökat genom att han blivit äldre och mer av hans problem mer blommat ut så har han behövt mer Omega. När vi testade PlusEPA för 1 år sen så var det väldigt stor förändring på hans humör, han blev mycket lugnare och hans utbrott minskade markant. Hans skolarbete blev bättre och han klarar av påfrestningar bättre.
    PlusEPAn ger utbrottsfria dagar så han kan lägga energin på att klara av skolan och alla krav under dagen och Mor-EPA mini gör att han kan slappna av och komma till ro på kvällen. vi har testat att inte ge Mor-EPA mini på kvällen men det märks att han behöver det. Varje gång han inte kan somna på kvällen är det för att han har glömt att ta Mor-EPA mini.

Han har diagnoserna ADHD och Atypisk Autism. Hans svaga sidor (innan utredning, diagnos och medicinering) är koncentrationssvårigheter, arbetsminnet. Han får utbrott och har svårt för stress. Hans hyperaktivitet är mest riktad inåt, pillig i fingrarna och supersnabb i tankarna. Han låser sig ofta i klassiska ADHD och Autism situationer.
    Hans starka sidor är läsförståelse, logiskt tänkande (något som lyser med sin frånvaro om man försöker reda ut en låsning) Han är oerhört smart, tack vare Omega och medicinering klarar han alla målen i skolan. Han har svårt för matte men hankar sig fram ändå.

PlusEPA innehåller endast Omega-3 oljan EPA, 500mg. 6 st Eye Q innehåller ug. samma dos EPA och vi fick ganska bra effekt av den dosen Eye Q men inte så mycket på just humöret. Koncentrationen var bra men inte humöret. Det var som att DHA och GLA (Omega-6) "åt upp" en del av EPA. Så man inte fick samma effekt av samma mängd EPA.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag har inte varit rädd att mixtra och testa mig fram för att få rätt dos på Omega till sonen. Nu tycker jag att det är rätt så bra och vill inte röra det mer. Så länge situationen och problematiken är som det är nu.
    Anledningen till att jag har varit och fortfarande är öppen till att öka dosen är att Omega är pressad fisk, inget kemiskt framställt konstigt jox. så länge eskimåerna äter fisk utan att bli skadade av det så ska det nog funka på min familj också.
    Rekommendationerna hur mycket ett normalbehov av Omega "ska" se ut styrs av livsmedelsverket och hälsokosttillverkarna måste följa de rekommendationerna. Personer med npf-problematik har ett större behov av omega. Om det beror på att de inte kan ta upp Omega lika lätt, kanske gör åt Omegan fortare eller helt enkelt behöver mer Omega än "normal-Svensson" vet jag inte men tillverkarna får bara skriva dos efter rekommendationerna, annars mister de sitt tillstånd att sälja sitt preparat. Det är upp till var och en att själv se hur mycket man behöver för att få i sig en lagom dos så man får önskad effekt.
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-20 11:25:37 följande:
    Nu har vi gett våran dotter 1,5 tsk eskimo kidz istället för 1 men märker inte ngn direkt skillnad ännu. Läste däremot på förpackningen att dagsdosen på 1 tsk inte ska överskridas. Blir lite orolig och nojjig. Behöver jag vara det?
    Den rekommenderade dagsdosen är för normalt dagsbehov, att överskrida den med mer Omega kan ge lösare avföring, det är den mest kända biverkningen men sen så innehåller ju Eskimo kids även andra saker så som vitamin D, men inte så mycket som D-droppar som man rekommenderas av BVC att ge. Om man ger mer Eskimo kids så kan man utesluta D-dropparna.
    De rekommenderade dosen på förpackningen måste tillverkarna skriva ut annars mister de sin rättighet att saluföra naturläkemedel i Sverige. Den dosen utgår ifrån vad en normalpersons dagsbehov är, av en eller annan anledning så kan vissa personer behöva mer Omega, så för att få effekt så kan man testa att ge mer. Men om du känner att du blir orolig över att ge större dos så ska du inte göra det. Det är viktigt att du känner dig säker i den handlingen. Och eftersom att du inte har sett någon förbättring så verkade det inte hjälpa heller med att öka dosen. Så spar de pengarna.
    Jag ger mina barn större dos än rekommenderat, jag känner ingen oro över det. Jag ser klar förbättring vid ökad dos så mina barn kanske inte ens tar upp all Omega de får i sig när de får rekommenderade dosen, eller så har de större behov av mer Omega.

Jag kommer inte ihåg om du har skrivit när på dygnet du ger Eskimo kids. På morgonen, kvällen eller uppdelat under dagen?
    Det kan ju vara så att det är på fel tidpunkt för ditt barn. Bara en tanke, om du ger tex på morgonen så hinner effekten gå ur kroppen framåt natten eller om man ger på kvällen så kan det vara fiskupprapningar som stör.
    Jag vet inte alls vad det kan vara bara några saker som jag tänker på. Låter det inte vettigt på något sätt för dig så bry dig inte om att jag svamlar
  • Little Ms Chatterbox
    Mamma Tes skrev 2011-01-20 23:03:54 följande:
    Jag tänkte bara på att det står att man inte ska överskrida... Klart dom måste rekommendera ett dagsintag om du förstår hur jag menar.

Hon får dom till kvällen men hon beter sig likadant som hon gjorde innan hon började få dom, så är nog inga rapar där

Så då kanske hon får för mkt D-vitamin nu då. Nu gav du mig ytterligare en ska att fundera på
    Usch, nu har jag satt griller i huvudet på dig. Det var inte meningen! Det går givetvis att räkna ut hur mycket D-vitamin det blir i förhållande till rekommendationerna och dagsbehovet för en 1½-åring. Men jag är inte rätta personen för det. Så det är bättre du räknar på det själv och känner efter hur du vill göra, ge mer Omega eller inte.
    Om det nu skulle vara så att du får bättre effekt av att ge mer Eskimo kids men inte vill ge för stor dos av det så kan du ju lägga till tex Eye Q eller Mor-EPA mini som innehåller både Omega-3 & -6 men inte D vitamin. E vitamin ska alla Omegaoljor innehålla, E vitamin är ett antioxidant som hindrar Omegan från att härskna.
  • Little Ms Chatterbox
    Tida77 skrev 2011-01-26 14:06:42 följande:
    Kan ni kunniga ge mig lite råd om vilken omega jag ska ge min dotter?

Hon vägrar somna och komma till ro på kvällen. (2,5 år) Hon ligger och skriker och fullkomligt vrålar på mig fast jag sitter bredvid. Vi har provat allt känns det som, sova i eget rum o egen säng, sova bredvid oss, somna själv, somna bredvid oss osv osv. Men inget funkar! När hon väl slutar skrika (mellan en halvtimme och två timmar per kväll) ligger hon och pratar för sig själv ibland tio minuter ibland två timmar till.

De ytterst få gånger hon somnar någorlunda lugnt vaknar hon ofta vid elva-tolv och är vaken minst tre timmar, ofta fyra.

När hon var yngre fick hon "ren" omega3 i stor (vuxen) dos, men jag blev avrådd då det tydligen kan vara farligt om hon börjar blöda.
    Nu får hon istället Eskimo-3 en kapsel per dag, vilket är 80mg EPA och 54mg DHA, men jag märker ingen effekt på sömnen (som jag gjorde när hon fick vuxendos av annat märke, då kom jag ofta på på kvällen att jag glömt ge på morgonen för hon somnade sämre)

Någon som kan ge tips och råd på vad jag ska ge henne istället? Hon har haft dessa sömnproblem i över ett år nu till och från och jag vet inte vad jag ska ta mig till snart! Hon måste ju sova och inget vi gör verkar hjälpa :(

Vilken sort ska jag köpa? Hur stor dos törs jag ge?
    Tack snälla för svar
    Min personliga erfarenheten av Omega så behöves även Omega-6 för att sömnen ska bli bra. Jag skulle tro att Eye Q, Mor-EPA mini eller Eskimo kids eller liknande skulle hjälpa mot sömnbesvären.
    Det där med ökad blödningsrisk. det stämmer att risken ökar men det är inte så markant. Om man ber BVC och VC att fylla i hennes journal att att hon äter omega så vet sjukvården att risken finns vid eventuella operationer och man kan ju hålla upp själv inför operationer.
    Jag är inte orolig för den ökade blödningsrisken som det kan medföra för mina barn. Min son som äter 1 kapsel PlusEPA (500 mg EPA en del av Omega-3) och 2 kapslar Mor-EPA mini har det inte blivit någon märkbar förändring. Han har inte slagit sig något stort men en del skrubbsår och andra sår har det blivit.
  • Little Ms Chatterbox
    LindaLampa skrev 2011-01-30 11:56:44 följande:
    Jag vill bara berätta att jag har sedan en tid tillbaka givit mina barn eye q, en anledning till detta var pga att de har atopiskt eksem. Eksemen har kanske blivit lite bättre men de blir direkt värre när de är på dagis, tror det är ngt med maten (mkt hel- och halvfabrikat där, tyvärr). Men, de sover så himla bra på nätterna! Min 1½ åring, han vaknade alltid till flera gånger på kvällarna tidigare, och grät väldigt mkt. Men det gör han inte nu, sedan vi började med Eye q. Och jag själv äter omega 3 också, och upplever att min tidigare väldigt jobbiga pms har blivit bättre! I love omega 3!! Vet någon hur lång tid det kan tänkas ta innan man ser förbättring på eksem när man äter omega 3?
    Du skulle kunna testa att lägga till Omega-6 för att få bättre resultat på huden. Det finns i kapslar men att sticka hål på kapslarna och ge som det är kanske inte är så lyckat, det smakar hö. Det går att blanda i mat men har inte testat själv så jag vet inte hur mycket smaken tränger igenom.
    I Eskimo kids är det även Omega-9 i som även sägs vara bra för huden. Eskimo kids finns i Apelsin eller Tutti Fruttismak.
  • Little Ms Chatterbox
    Livisu skrev 2011-02-01 22:27:05 följande:
    Jag är TRÖTT jämt och ständigt, oro och har låg koncentrationsförmåga. Kvinna och vuxen. Vad rekommenderas?
    Har du kollat med läkare så du inte har någon brist på annat, tex järn eller blodsockret?
    Jag tror Omega-3 och Omega-6 i kombination för att få bukt med oron och koncentrationssvårigheten skulle vara bra. Tex Eye Q eller Mor-EPA mini. Jag känner mig mycket piggare och klartänkt när jag äter Omega.

Det är viktigt att du vet att jag inte är utblidad inom vård eller läkemedel, jag talar bara om utifrån mina egna erfarenheter av Omega.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)