Rosy skrev 2011-01-07 19:51:23 följande:
Ser förresten att tråden har flyttats till forum helgvärd, trodde den låg under hälsa?
Den blev flyttad under helgen som det var tema om NPF och har blivit kvar där men tror nog att den ska få flytta tillbaka till Hälsa istället.
lillälva skrev 2011-01-11 14:40:24 följande:
Hej!
Har en liten kille på dryga 8 månader som sover mkt dåligt på nätterna, långa vakenperioder, svårt att finna ro osv. Vi har bland annat blivit tipsade om omega tre och då främst mor-EPA mini som jag köpte idag. Är det ngn som gett denna sort till nån så liten? Dagsdosen är två kapslar, men tänker att en kapsel kanske räcker då han är så liten. På den svenska bruksanvisningen står ingen åldersgräns, men på den engelska står "dagsdos till barn över tre år". Hur skulle ni gjort? I affären sa de att man inte kan överdosera omega tre.
Hade inte koll på att det fanns en "expert-tråd" om detta, då hade jag frågat innan jag köpte...men vad tror ni om den sorten jag valt, om man ser på ändamålet? Kanske andra tips?
Jag gav min ena tvilling Eskimo kids när hon var ca 10 månader.
Åldersrekommendationerna är främst för att små barn inte är så duktiga på att svälja kapslar men det är bara att sticka hål på kapseln och klämma ut innehållet. Kapseln i sig själv innehåller inte något nyttigt, bara gelatin.
Man brukar säga att små barn behöver lika mycket Omega som större barn eftersom deras hjärnor utvecklas så mycket just under första tiden. Så behovet av Omega är större under den tiden.
Min personliga erfarenhet av de olika Omega sorterna är att de med kombinerat Omega-3 och Omega-6 i är bäst för sömnen. Och främst Mor-EPA mini har varit bäst för oss. Den ger ett lugn och ro till kvällen.
Sen kan man även ha bra eller mycket bra effekt av tex Eskimo kids och Eye Q. tex Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är bra för huden och även det kan påverka sömnen indirekt, torr hud kan irritera och påverka sömnen.
Man får testa sig fram för att hitta det bästa för just er situation men Mor-EPA mini är en bra produkt och jag hoppas att du inte kommer bli besviken.
Mamma Tes skrev 2011-01-11 22:07:13 följande:
Nu ska vi snart påbörja 3:e flaskan med eskimo kidz och sömnen har inte blivit bättre för våran 13,5 månaders dotter. Nattningarna går rätt bra nu mera men hon vaknar mitt i natten och är vaken runt 2-3 timmar. Om det inte är bättre när 3:e flaskan börjar ta slut tänkte vi att det kan vara bra att testa en annan sort.
Vilken ska jag testa då tycker ni?
Hur är hon när hon är vaken mitt i natten? Skriker? Vill leka? Bara lite halvvaken men ändå inte kan slappna av?
Hur är sovrutinera på dagen? (Just sådana saker som dagsvila och hur man ska och inte ska göra är jag helt lost på, det får du ta med någon annan om det kan vara orsaken till nattstrulet.)
Har du testat att öka dosen lite, till tex 7,5 ml Eskimo kids? Annars kan du ju testa någon annan sort, hon kanske behöver lite annan sammansättning. Det skiljer lite mellan de olika produkterna, förhållandena mellan Omega-3 och Omega-6 men även mellan DHA och EPA som båda är Omega-3. Om ni testar någon annan produkt så kan du ju ta någon som du själv skulle kunna äta upp om det inte är bättre för din dotter.
Just den åldern som din dotter är i nu händer det väldigt mycket i hjärnan. (3 av mina 4 barn har utvecklat nattskräck just i den åldern.) Nattskräcken har försvunnit när jag har börjat ge Omega så det är nog inte det din dotter har, om det inte är väldigt mycket nattskräck så Omegan inte räcker till helt och hållet, därför undrar jag om du har testat att öka upp dosen lite och hur hon är på natten när hon strular.