Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

2nd baby skrev 2012-01-24 19:20:35 följande:
    hej! Försöker hitta Omega 6 info, hittar ej så bra. Vad är det specifikt bra för?

Hittade dock recepter =)) Det går väl lika bra m kapslar.-..

Vad jag vet så har Omega-6 iaf 2 olika funktioner. Ensam är det bra för huden, den blir lenare och inte lika torr. Jag äter Omega-6 kapslar för min psoriasis och har blivit mycket bättre sen jag började med det.
    Sen så händer det något magiskt när Omega-6 kommer tillsammans med Omega-3. Det är olika effekt beroende på hur fördelningen är mellan de olika oljorna. Omega-3 delen som heter DHA är främst för hjärnans utveckling och när DHA och EPA blandas med GLA, som är Omega-6, så blir humöret och sömnen bättre, koncentrationsförmågan ökar och många andra positiva effekter.  
    Om man väljer att bara äta Omega-3 så förbättrar det blodcirkulationen och leder.
    Det blir ju också den effekten med leder och hjärta när man äter kombinationstillskott med både Omega-3 & -6 men det blir så mycket mer, rena jackpott

För hade jag knakningar i nästan varje led, det knäppte så fort jag satte mig på huk eller rättade ut armarna med det försvann efter  jag började med Omega-3. Hade ett längre uppehåll och då kom det tillbaka igen. Jag kommer aldrig vilja sluta med att äta kapslarna. Jag tycker inte om fisk så för mig är det väldigt viktigt att försöka tillföra det på något annat sätt.
  • Little Ms Chatterbox
    Krulltott07 skrev 2012-01-26 20:28:38 följande:
    Hej! Sorry men ja orkar inte leta i tråden... ;) men ja undrar vilket märke som e bäst att köpa om man vill ha kapslar till sig själv? Givetvis till bra pris :) om det e någon som har tips, skriv gärna vart man kan köpa dem... Tack på förhand :)
    Det beror lite på varför du vill ta dom för? Och vad för effekt du vill ha. Regeln är väl lite så här att man får den kvalitet på oljan för hur mycket du betalar. 
    Jag brukar köpa på vitaminvaruhuset.se de är ganska billiga och har ett stort sortiment. Snabb leverans och fraktfritt just nu.
    Liten Karin skrev 2012-01-26 21:41:25 följande:
    En fråga. Har köpt Eskimo Kids till min 3-åring men han avskyr den. Spelar det någon roll om man delar upp dosen och tar 2,5 ml två ggr per dag?

Och en till då. Finns det någon variant som inte smakar så mycket eller alternativt ngn som har lägre dagsdos? 
     Du kan dela upp det eller blanda ut det i tex yoghurt eller annan mat.
    Det finns kapslar som ungefär motsvarar Eskimo kids i innehållet men jag vet inte hur de smakar, man ska ta 4 kapslar om dagen. Omega Lin heter dom. Nu såg jag på innehållsdeklarationen att det inte innehåller någon E-vitamin som är en antioxidant och det brukar det vara i alla Omegaprodukter. Jag ska maila Hela Pharma och fråga om det men det blir nog inget svar förrän nästa vecka om det. 

Annars så kan du ta att testa Tuggisar av Eye Q eller MorEPA mini som har jordgubbssmak, rätt så mild om jag får säga det. Eller bara helt vanliga neutrala kapslar, tex Eye Q. Det är "bara" Omega-3 & -6 i de här sist jag räknade upp men jag tänkte så här att det kanske är bättre du får i någon sort än ingen alls.
    En del hälsokostbutiker bjuder på några provsmak om man ber om det för att se om barnet tycker om dom.
    Hela Pharma kan du mail till och be om provsmak på MorEPA mini.

• Little Ms Chatterbox
    UnderbarauppblåsbaraBarbro skrev 2012-01-27 15:58:38 följande:
    Hej! Har följt tråden från och till och ser att här finns mycket samlad kunskap. Jag undrar om nån kan ge mig lite rekommendationer. Jag har två barn, 6 och 8. Ingen adhd el dyl. Vi äter lax max en gång/vecka men det kan gå flera veckor mellan varven också. Jag har varit utbränd och har med mig vissa "skador" efter den tiden. Sämre minne, dålig koncentrationsförmåga, dålig stresshanteringsförmåga. Kan omegaintag göra något för mig? Vad isåfall och vilken sort bör jag satsa på?????
    Mitt ena barn har alltid periodvis vaknat på natten. Den andre har vissa talproblem främst stamning. Kan omega vara nåt för mina barn? Vilken sort rekommenderar ni och varför ?
    Jättebra du äter lax!
    Jag är jättedålig  på det och står knappt ut med lukten av fisk. Om det är odlad lax du brukar köpa så titta på näringsinnehållet. En del odlad lax får inte "rätt" sorts foder, det är från födan som fiskar får sin Omega. De tillverkar inte den själv utan det är alger som är den Omegarika födan för all fisk som är rik på Omega. Samma gäller tex Sill, så en ägg & sill macka några gånger i veckan ska också tillfredsställa Omega-3 behovet om man inte har ett högre behov.  

Så till vad dig och dina barn om ni ska äta ett tillskott.
    Till dig, det du skriver tror jag att PlusEPA skulle vara bra. Koncentrationen och stresshanteringen. Annars Eye Q eller MorEPA mini om du behöver något som är "lugnande" Det är inte rogivande som andra hälsokostpreparat men man blir lite Feelgood av Eye Q och MorEPA mini. De är bra för koncentrationen och skärper hjärnan. 
    Ditt första barn som du nämner med viss sömnproblem tror jag MorEPA mini eller Eskimo Kids skulle vara bra. Men tex Eye Q har också positiv inverkan på sömnen hos de flesta så lås dig inte på bara en produkt.
    Det andra barnet som har viss talproblem tror jag att Eye Q, hög dos alltid kanske inte 6 kapslar/15 ml hela tiden men i alla fall 4 kapslar/10 ml. 

Min personliga erfarenhet av Eye Q och MorEPA mini hos mina barn är att Eye Q förbättrar hjärnkapaciteten när det ska presteras något, och MorEPA mini för att göra lugn och ro i humöret.
    De är lika bra produkter! Lika lite tillsatser och kvalitet på hållbart fiske och produkten.

Sen måste du veta att det här bara är mina egna noteringar om mina barn och att det jag skriver inte är någon vetenskap. Jag är inte utbildad inom ämnet eller medicin. Det jag kan om Omega har jag till det mesta läst mig till på nätet. Ofta på produkternas hemsidor och det gör ju att deras produkt alltid är den bästa  

Eskimo Kids finns bara som flytande med tuttifruttismak. Den innehåller Omega-3, -6 & -9 + D-vitamin.
    Eye Q finns i flera olika smaker, olika kapslar och flytande. Den innehåller Omega-3 & -6. Flytande finns i citron och vaniljsmak. Kapslar i neutral smak eller Tuggisar med jordgubbssmak. Flytande är dyrast per dagsdos sen Tuggisar. 
    MorEPA mini finns enbart i tuggvänliga kapslar med jordgubbssmak. Den innehåller Omega-3 & -6.
    PlusEPA innehåller enbart EPA, som är ena delen av Omega-3 (andra delen heter DHA)
    Alla Omegaprodukter bör innehålla en antioxidant, vanligtvis brukar det vara E-vitamin.

Kapslar kan man sticka hål på med en nål och klämma ut innehållet och ge på sked eller blanda i mat. Flytande Omega med smak kan vara lite "mycke" i smaken men den går ju att blanda ut också. Man vet inte vad barnen gillar för smak eller inte.
    Jag har 4 barn och de är alla olika. Ena tjejen tar helst Eye Q neutrala kapslar och tuggar sönder medan hennes tvillingbror hellre tar MorEPA mini, men i deras beteende så skulle det behövt vara tvärt om. Men eftersom de inte tar något annat så får man vara nöjd med hur det blir ändå. Stora killen sväljer hela kapslar, och har ADHD med sömnstrul så han får PlusEPA på morgonen och MorEPA mini på kvällen. Själv tar jag PlusEPA på morgonen och Omega-6 kapslar på eftermiddagen, hjälper mot min psoriasis.

Jag brukar beställa från vitaminvaruhuset.se De är snabba i leveransen och just nu har de fraktfritt. Ganska konkurrenskraftiga priser och bra utbud.

Hoppas det inte har blivit för mycket info nu och om det är något du undrar över så är det bara att fråga.  
  • Little Ms Chatterbox
    Kuben skrev 2012-01-27 21:35:40 följande:
    Hej,

Jag behöver er hjälp: Vilket  preparat tror ni skulle vara mest effektivt på min äldsta dotter som har adhd tendenser. Oerhört rastlös, ilsken och ingen impulskontroll alls. Hon sover dock bra och äter toppen idag!

Min andra dotter har inga koncentrationssvårigheter, men är arg som ett bi mestadels. Några tips vad som skulle passa henne?

Kan man kombinera Omega-3 preparaten med d-dropparna?

Har ni tips på seriösa nätaffärer att handla från med bra priser?

Oerhört tacksam för hjälp - vi griper efter halmstrån för att få en fungerande tillvaro!        
    Skulle gissa på att PlusEPA är bra för båda döttrarna. Det går att ge D-droppar tmed alla preparat men man ska vara lite försiktig om man ger D-droppar tillsammans med tex Eskimo kids och barnet är runt året.

Skriv till Hela Pharma och be om smakprov katarina.enlund@helapharma.se på PlusEPA. 
    Om dina döttrar inte vill ha PlusEPA så tror jag att MorEpa mini också skulle vara bra. Testa gärna själv med PlusEPAn till er fuxna så får ni bättre ork och tålamod för att stå ut i kaoset.

Jag brukar köpa från vitaminvaruhuset.se, bra priser och snabb leverans. 
  • Little Ms Chatterbox
    carola78 skrev 2012-01-27 23:12:11 följande:
    Varför ska man vara försiktig med att ge D-droppar och EskimoKidz?
    Det är D-vitamin med i Eskimo Kids, inte så mycket och de (tillverkaen) säger själva att det inte överstiger rekommenderade dagsbehovet av D-vitamin om man ger både D-droppar och Eskimo Kids, se ett inlägg tidigare i tråden några sidor bak, men jag vill inte sitta här på nätet och skriva saker som går emot rekommendationer från livsmedelsverket. 
    Dagsbehovet av D-vitamin ökar allt eftersom barnet blir större så när barnet är 1½-2 år så är det ingen risk att ge både Eskimo Kids och rekommenderade D-droppar. Men om man ger Eskimo Kids varje dag och minskar på D-dropparna till 3 eller 4 så blir det inte så mycket D-vitamin.
  • Little Ms Chatterbox
    UnderbarauppblåsbaraBarbro skrev 2012-01-28 13:03:53 följande:
    Till Little ms chatterbox... Stort tack för ditt utförliga svar igår. Jag var redan i förra veckan och köpte omega på Apoteket till både mig och barnen. Ska gå in på vitaminvaruhuset och kolla igenom deras utbud och testa dina förslag, fortsätter nog att beställa den vägen. Det blir ju en slant, men verkligen väl investerade pengar tror jag. Tack för hjälpen !
    Ät du upp det du har köpt, det är bra saker det med. Onödigt att lägga ut mer pengar på en månad om det går att undvika. 
    Kolla på innehållet och se hur mycket EPA det är med i. I PlusEPA är det 500mg (och i MorEPA mini 482 mg). I 6 st kapslar/15 ml Eye Q är det 558 mg . Det är lite mer men det är lite som om EPA och DHA  "tar ut" varandra, inte så det blir utebliven effekt men det blir en annan effekt. Det är därför som jag äter PlusEPA på morgonen och Omega-6 på eftermiddagen så kroppen får lite chans att ta upp så mycket som behövs.
  • Little Ms Chatterbox
    Mina8401 skrev 2012-01-28 14:30:38 följande:
    Hoppsan har jag missat dig, Förlåt!

Eskimo Kids eller MorEPA mini brukar göra att de sover bättre på nätterna men jag undrar också om ni har kollat upp så det inte är någon födoämnesallergi eller reflux på magmunnen? Det kan ge diffusa sömnstörningar.
  • Little Ms Chatterbox
    Ampin skrev 2012-02-03 18:19:31 följande:
    Någon som har koll på om det finns någon bra vego-Omega att köpa någonstans? Äter inte fisk... Lite orolig ibland att vi inte får i oss tillräckligt med Omega fettsyror, använder Becel och mkt rapsolja, men frågan är om det räcker...någon som har koll?
    Det finns en sort som heter LIN Omega. Den är lämplig för vegetarianer, om det är samma som du skrev vego. För mig är det massor med ord som jag inte vet skillnad på alla, en del äter ägg en del dricker mjölk, eller inte. 
    Min faster äter sill för Omegans skull men hon gillar det inte så hon måste göra en dubbelmacka så det göms
    Hon äter inte fisk annars eller kött överhuvudtaget. För mig är det vegetarian.
    Kolla på vitaminvaruhuset.se där finns det till bra pris. 

Sen finns det en annan sort som heter Udos Choice som jag tror är helt från växtriket men jag vet inte något bra ställe att köpa den på.

Hoppas du är nöjd med svaret Och ha en trevlig helg.{#emotions_dlg.flower}

• Little Ms Chatterbox
    Giraff skrev 2012-02-14 21:24:03 följande:
    Har läst på en del om Omega 3 nu och kommer testa till lillebror i familjen som sover väldigt oroligt och är extremt lättväckt. 

Jag har inte hittat nånstans att beställa Eye Q Baby - men visst borde det gå lika bra med vanlig flytande Eye Q till en halvårsgammal bebis? 

Är det en tsk som gäller för så små barn också? 

Eye Q Baby finns inte i Sverige, som egen förpackning men det är samma i Eye Q Baby som i Mumomega men Eye Q Baby har en praktisk lättöppnad kapsel, tror tillverkarna kallar den "Twist-Off" eller liknande. Om du ammar kan du äta Mumomega så får barnet i sig. 
    Men Eye Q duger också bra, det behöver inte vara den flytande, om du inte vill välja den för smakens skull. Flytande är dyrare per dagsdos. Det går lika bra med att ta vanlig kapsel och sticka hål med nål och klämma ut på mat eller bara ge på sked. Själva kapselskalet innehåller ingen Omega.

Små barn ska ha större mängd Omega i förhållande till vuxna för att deras hjärna utvecklas. Vuxna hjärna behöver "bara" underhållas. Enkelt förklarat. Så därför ska barn ha samma mängd Omega som vuxna. Sen kan själva Omegabehovet variera från person till person.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)