UnderbarauppblåsbaraBarbro skrev 2012-01-27 15:58:38 följande:
Hej! Har följt tråden från och till och ser att här finns mycket samlad kunskap. Jag undrar om nån kan ge mig lite rekommendationer. Jag har två barn, 6 och 8. Ingen adhd el dyl. Vi äter lax max en gång/vecka men det kan gå flera veckor mellan varven också. Jag har varit utbränd och har med mig vissa "skador" efter den tiden. Sämre minne, dålig koncentrationsförmåga, dålig stresshanteringsförmåga. Kan omegaintag göra något för mig? Vad isåfall och vilken sort bör jag satsa på?????
Mitt ena barn har alltid periodvis vaknat på natten. Den andre har vissa talproblem främst stamning. Kan omega vara nåt för mina barn? Vilken sort rekommenderar ni och varför ?
Jättebra du äter lax!
Jag är jättedålig på det och står knappt ut med lukten av fisk. Om det är odlad lax du brukar köpa så titta på näringsinnehållet. En del odlad lax får inte "rätt" sorts foder, det är från födan som fiskar får sin Omega. De tillverkar inte den själv utan det är alger som är den Omegarika födan för all fisk som är rik på Omega. Samma gäller tex Sill, så en ägg & sill macka några gånger i veckan ska också tillfredsställa Omega-3 behovet om man inte har ett högre behov.
Så till vad dig och dina barn om ni ska äta ett tillskott.
Till dig, det du skriver tror jag att PlusEPA skulle vara bra. Koncentrationen och stresshanteringen. Annars Eye Q eller MorEPA mini om du behöver något som är "lugnande" Det är inte rogivande som andra hälsokostpreparat men man blir lite Feelgood av Eye Q och MorEPA mini. De är bra för koncentrationen och skärper hjärnan.
Ditt första barn som du nämner med viss sömnproblem tror jag MorEPA mini eller Eskimo Kids skulle vara bra. Men tex Eye Q har också positiv inverkan på sömnen hos de flesta så lås dig inte på bara en produkt.
Det andra barnet som har viss talproblem tror jag att Eye Q, hög dos alltid kanske inte 6 kapslar/15 ml hela tiden men i alla fall 4 kapslar/10 ml.
Min personliga erfarenhet av Eye Q och MorEPA mini hos
mina barn är att Eye Q förbättrar hjärnkapaciteten när det ska presteras något, och MorEPA mini för att göra lugn och ro i humöret.
De är lika bra produkter!

Lika lite tillsatser och kvalitet på hållbart fiske och produkten.
Sen måste du veta att det här bara är mina egna noteringar om mina barn och att det jag skriver inte är någon vetenskap. Jag är inte utbildad inom ämnet eller medicin. Det jag kan om Omega har jag till det mesta läst mig till på nätet. Ofta på produkternas hemsidor och det gör ju att deras produkt alltid är den bästa
Eskimo Kids finns bara som flytande med tuttifruttismak. Den innehåller Omega-3, -6 & -9 + D-vitamin.
Eye Q finns i flera olika smaker, olika kapslar och flytande. Den innehåller Omega-3 & -6. Flytande finns i citron och vaniljsmak. Kapslar i neutral smak eller Tuggisar med jordgubbssmak. Flytande är dyrast per dagsdos sen Tuggisar.
MorEPA mini finns enbart i tuggvänliga kapslar med jordgubbssmak. Den innehåller Omega-3 & -6.
PlusEPA innehåller enbart EPA, som är ena delen av Omega-3 (andra delen heter DHA)
Alla Omegaprodukter bör innehålla en antioxidant, vanligtvis brukar det vara E-vitamin.
Kapslar kan man sticka hål på med en nål och klämma ut innehållet och ge på sked eller blanda i mat. Flytande Omega med smak kan vara lite "mycke" i smaken men den går ju att blanda ut också. Man vet inte vad barnen gillar för smak eller inte.
Jag har 4 barn och de är alla olika. Ena tjejen tar helst Eye Q neutrala kapslar och tuggar sönder medan hennes tvillingbror hellre tar MorEPA mini, men i deras beteende så skulle det behövt vara tvärt om. Men eftersom de inte tar något annat så får man vara nöjd med hur det blir ändå. Stora killen sväljer hela kapslar, och har ADHD med sömnstrul så han får PlusEPA på morgonen och MorEPA mini på kvällen. Själv tar jag PlusEPA på morgonen och Omega-6 kapslar på eftermiddagen, hjälper mot min psoriasis.
Jag brukar beställa från
vitaminvaruhuset.se De är snabba i leveransen och just nu har de fraktfritt. Ganska konkurrenskraftiga priser och bra utbud.
Hoppas det inte har blivit för mycket info nu och om det är något du undrar över så är det bara att fråga.