Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Alexi skrev 2011-09-18 15:42:02 följande:
    Tack för svaret!

Men vad är det av det jag beskrev kring dottern som du tror hon skulle vara hjälpt av med omega-tillskott? Jag har ju mest läst om koncentrationssvårigheter mm kring sånt här och det upplever jag inte att dottern har egentligen. Vi har just läst tio böcker på rad.

Det går inte att resonera med henne och på det viset få henne att stoppa något i munnen känner jag, så att behöva kämpa med det varje dag känns helt ogörligt. Men välling får hon nu både morgon och kväll så om det gick att blanda i något där skulle det kunna gå. Men är det apelsinsmak och liknande så ger väl det mycket smak på en välling.

Det går lite runt i huvudet på mig när du skriver om de olika sorterna, du skriver tex att min dotter kanske behöver "både och", hur menar du då? Vad är det i de olika delarna och sorterna som skiljer åt?
    Både och = Omega på två olika gånger om dagen, EPA på morgonen för att styra upp dagen. Och Omega-3 &-6 på kvällen för att komma i balans i humöret.
    EPA för sig själv har bättre effekt än samma dos tillsammans med DHA och GLA. Man vet inte riktigt vad det är som gör det med man forskar på det. Tex 6-7 Eye Q innehåller ca 500 mg EPA, samma som PlusEPA men med får inte så god effekten på ett explosivt humör med 6-7 Eye Q som med PlusEPA, däremot så får man det som Eye Q säger att den ger.

Det kaaan vara så här att om hon får i sig Omega kan hon må bättre känna sig tryggare i sig själv och klarar av att äta så det kan vara så att hon får bättre aptit av Omega. Annars känner jag att jag har absolut inga kunskaper om hur man får barn till att äta.
    De olika delarna tillsammans gör något "magiskt" och de olika företagen har genom forskning då kommit fram till den "rätta" dosen. Fast vad som är rätt eller fel beror ju på vad man är ute efter.
    Jag, personligen tycker att Eye Q är bäst om den största problematiken är i skolbänken, koncentrationen närminnet, logiskt tänkande grovt sagt IQ.
    Medan tex MorEPA mini gör att man klarar av att vara tillsammans med andra människor, lättare att hantera känslor, bemöta andra personer och händelser. Fast det handlar ju även om koncentrationen. tex ett barn som sitter vid skolbänken och försöker räkan blir säkert lättare distraherad och irriterad o det är något som retar, en kliande tröja att någon annan hostar eller en bil utanför. Om man känner sig ledsen över något osv.
    Jag känner att det är lite svårt att få fram det jag vill ha sagt. Kolla på vad de olika tillverkarna skriver i sin reklam, vad som känns som mest passar er.
    Men samtidigt tror jag att om ni skulle lyckas få i henne någon av Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids så skulle må lite bättre i allmäntillståndet så då blir det lättare att få i henne mer eftersom hon inte kommer känna sånt trots mot allt, moment 22 typ. Förstår du hur jag menar?
    Egentligen spelar det inte så stor roll VILKET märke du väljer  bara hon får det i sig. Det gäller ju att ta det vid den lugnaste stunden, när det känns som det skulle vara lättast att få i henne det. att bygga upp en positiv förväntan.
    tex På lördag förmiddag ska vi gå till en hälsokost och köpa "Hopppiller" efter det så ska vi köpa ett fe-spö. Nu när vi går till hälsokosten får jag se hur högt du kan hoppa... ...det här fe-spöt får du hålla i när du tar dina hoppiller. Ska vi se hur högt mamma hoppar och så tar hon också en hoppiller (hoppa lite lågt) Så är det din tur, ska du hjälp mig att ta fram den ur burken/kartan? Om barnet tar Omegan så ber man dom hoppa och OJ va mycket högre det var. tog ju nästan i taket, nu får vi se hur mycket mamma kan hoppa...
    Om du ger henne i välling, lite extra vid just det tillfället så gör inte för mycket välling, hon måste dricka upp allt, oljan flyter uppepå vällingen och är det ur flaska så kommer det komma sist och kan hända att en liten mängd även stannar kvar på kanterna i flaskan. Men lite Omega i sig är bättre än inget alls.
    Så här går det till i praktiken när man försöker vara pedagogisk i verkligheten så sätter sig barnet ner och säger att det inte vill ha något fe-spö och tycker inte om att hoppa

En del hälsokoster kan tänka sig att dela ut provsmak så fråga om det innan du köper. Du kan testa att skriva till Hela Pharma och be om testförpackning. Det är Hela Phama som distribuerar MorEPA mini, PlusEPA och Eskimo kids. helapharma.se ida@helapharma.se fast det är inte Ida som har hand om Eskimo kids, kolla på hemsidan vem det är.

Mycket svammel från mig hoppas det inte har blivit rörigare för dig.
  • Little Ms Chatterbox

Alexi@ Jag ska försöka svara dig men du måste veta att jag inte är någon expert eller utbildad på det här med Omega, hjärnan och hur det fungerar. ..... Ett barns hjärna utvecklas oerhört mycket första åren och under tiden som den utvecklas så måste den även ta hand om och bearbeta händelser, intryck och känslor. Det här görs oftast i sömnen, när andra delar av hjärnan vilar. Bland det minsta som finns i hjärnan så är det nervbanor som har kontakt med varandra, synapser tror jag det heter. Signalerna mellan de olika nerbanorna (domdriter) förbättras med smörjmedel = fett = essentiella fettsyror = omega. ..... När det verkligen händer mycket i hjärnan men det inte finns tillräckligt med kontakt mellan synapserna så kan det sända signaler ut i kroppen, tex en ryckning, klåda, oro eller annat och då vaknar barnet. ..... Hjärnan utvecklas i vilket som, om man ger Omega eller inte men Omega gör att utvecklingen går så smidigt som möjligt. .... Sen så finns det forskning som visar att just de där kontakterna och signalerna mellan nerbanorna är väldigt nedsatt eller t.o.m. på vissa ställen inte existerar alls, det har man främst sett på personer med NPF. Speciellt hos de med autism. Nu inte sagt att alla ni med barn som sover lite oroligt att de skulle ha NPF, autism! ...... Hoppas jag har lyckats förklara för dig, utan att röra till det för mycket. Annars får jag försöka igen

• Little Ms Chatterbox
    TittiBoppe skrev 2011-09-21 15:19:54 följande:
    Hej,

Mina barn får 5 ml EskimoKids på kvällen vilket fungerar bra för sömnen (rekommenderar det till alla med småbarn som sover dåligt) och till viss del koncentrationen och det dåliga humöret mm.

Nu har jag tänkt som så att det nog behövs lite mer speciellt till äldsta barnet som är 4,5 år. Inte för sömnen men det andra. Så därför tänkte jag prova med PlusEPA som du skrivit så bra om. Även jag ska nog prova det.. om det hjälper så bra mot PMS för jag får verkligen ett hemskt humör.

Men jag undrar om man verkligen måste dela upp det på 2 ggr om dagen går det inte att ge de två olika omegorna samtidigt? För om jag ska få deras pappa att komma ihåg att ge dem på morgonen lär det vara kört.. Eller kan man då istället ge en högre dos av EskimoKids? Eller borde jag byta till nån annan sort? Vill inte bli av med den bra "sömneffekten".

tack!
    Jag vet inte riktigt vad det är som händer när EPA (som i tex PlusEPA) får "arbeta" ensamt i hjärnan men det är verkligen en god effekt. Om man ger EPA tillsammans med DHA som är den andra delen av Omega-3 och GLA som är Omega-6 så "tar de ut varandra". Inte så man inte får någon effekt alls utan att just den jätteeffektiva delen av EPA kanske uteblir. Den delen som gör att aggressioner och det explosiva humöret dämpas.
    Så om du vi ge båda sorterna så är det nog bäst att ge dom på olika tider. Givetvis så är det bara att testa, kanske funkar för er.

Om ni vill ge på olika tider så är det bäst med PlusEPA på morgonen och MorEPA mini till kvällen. försök att hitta ett bra ställe att ge PlusEPAn, tex lägga den vid frukten så om man kommer ihåg att lägga ner frukt i dagilskassen så kommer man ihåg att ge Omega, eller lägg kartan i ytterskorna så innan man går på morgonen så kommer man på det, tandkrämstuben, vid väckarklockan eller något annat ställe som man verkligen gör varje dag. Häng kartan i ett snöre i dörrposten så man slår i huvudet innan man går ut. Äter han frukost på dagis så fråga om det är ok att han tar den där. (jag vet att personal inte får ge medicin men det ingen annan vet om har inte andra ont av.)

Du kan ju även testa att bara öka dosen på Eskimo kids men jag vet inte hur effekten kommer bli.
    Största bieffekten av överkonsumention av Omega är något lösare avföring och just Omega-3  har en blodförtunnande effekt. Inte så att amn störtblöder för att man råkar skära sig i fingret eller ramlar men man kan säga till sim läkare att man äter det och att de ska föra in det i journalen.  Inför planerade operationer håller man upp med Omega-3 ca 2-3 veckor innan operation.
  • Little Ms Chatterbox
    Majlo skrev 2011-09-20 11:24:50 följande:
    Vi har både MorEPA mini junior och EyeQ tuggisar (ska byta till flytande eftersom han ändå inta fattar grejen med att tugga) Kan men alltså ge en MorEpa junior på morgon och en EyeQ på kvällen
    (Min son är 3 år , Autistisk, koncentrations svårigheter, sömn problem, mat problem) 
    Hur viktigt är det att dosera som det står på paketen? kan man tame än tex 5ml av EyeQ på kvällen eller ska man hellre ta 2 MorEpa?? 

Idagsläget ger vi bara 2 st EyeQ i nån typ av dryck på eftermiddagen 
    Om det verkar funka att ta kapslar ändå, att du sticker hål med nål och ger på sked elelr om han bara har den i munnen tills den har löst upp eller bara sväljer den hel så tycker jag att ni skulle kunna fortsätta med kapslar av rena ekonomiska synpunkter. Flytande är nämligen dyrare per dagsdos. Fast är det krig och tandagnissel varje kväll så är det ju inget att stå efter att han ska ta kapslarna utan lika gärna kan ta flytande. Bara ett litet tips.

Jag vet inte effekten av att ge lite men inte helt identiska preparat morgon och kväll så välj en produkt som ni gillar och verka funka och öka den om ni inte är helt nöjd med effekten. Om ni inte ändå blir helt nöjda så skulle jag nog välja att lägga till PlusEPA, även om din som kanske inte har aggressioner och explosivt humör så kan det göra att just de Autistiska dragen blir mildare, han kanske blir lite mer öppen och mer "här" i denna världen. (Jag har ju ingen aning om hur mycket problematik det är runt din son)

Dosen som står på förpackning är för att tillverkarna måste följa rekommendationerna över hur mycket Omega som en normal kropp behöver. Det är reglerat enligt svensk lag som då följer konsumentverkets riktlinjer när det gäller hälsokost/naturläkemedel.
    Om en person behöver mer Omega, vad det nu än beror på, kanske inte kan tillgodose sig den från maten eller behovet av Omega är större hos den här personen så får man dosera efter det. Eskimoer och andra naturfolk har ätit Omegarik kost i tusentals år. De har varken fiskfjäll eller gälar Omega har viss effekt på magen, lösare avföring och Omega-3 har blodförtunnande effekt.
  • Little Ms Chatterbox
    SofiaD skrev 2011-09-21 22:01:49 följande:
    Vilken sort rekommenderas om man vill ge det bästa för ögat och synen? Nån som vet?
    Både Eye Q och Efalex säger i sin produktbeskrivning att det är bra för ögat.

Varför just de och inte likvärdiga produkter, tex Eskimo kids, MorEPA mini inte skulle vara lika bra för ögat vet jag inte men de har inte med det i sin produktbeskrivning men det kanske är just en nischning.
  • Little Ms Chatterbox

Majlo @ Vi ger sonen såhär: 1 PlusEPA kapsel på morgonen så hjärnan har något att "jobba" med och 2 MorEPA kapslar så hjärnan får hjälp att sova. Jag vet inte om det är det bästa sättet men det funkar för oss och vi går efter principen: om det funkar, rör den inte. .

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)