Mega -Omega till alla! :-)
Men vad är det av det jag beskrev kring dottern som du tror hon skulle vara hjälpt av med omega-tillskott? Jag har ju mest läst om koncentrationssvårigheter mm kring sånt här och det upplever jag inte att dottern har egentligen. Vi har just läst tio böcker på rad.

Det går inte att resonera med henne och på det viset få henne att stoppa något i munnen känner jag, så att behöva kämpa med det varje dag känns helt ogörligt. Men välling får hon nu både morgon och kväll så om det gick att blanda i något där skulle det kunna gå. Men är det apelsinsmak och liknande så ger väl det mycket smak på en välling.
Det går lite runt i huvudet på mig när du skriver om de olika sorterna, du skriver tex att min dotter kanske behöver "både och", hur menar du då? Vad är det i de olika delarna och sorterna som skiljer åt?
EPA för sig själv har bättre effekt än samma dos tillsammans med DHA och GLA. Man vet inte riktigt vad det är som gör det med man forskar på det. Tex 6-7 Eye Q innehåller ca 500 mg EPA, samma som PlusEPA men med får inte så god effekten på ett explosivt humör med 6-7 Eye Q som med PlusEPA, däremot så får man det som Eye Q säger att den ger.
Det kaaan vara så här att om hon får i sig Omega kan hon må bättre känna sig tryggare i sig själv och klarar av att äta så det kan vara så att hon får bättre aptit av Omega. Annars känner jag att jag har absolut inga kunskaper om hur man får barn till att äta.
De olika delarna tillsammans gör något "magiskt" och de olika företagen har genom forskning då kommit fram till den "rätta" dosen. Fast vad som är rätt eller fel beror ju på vad man är ute efter.
Jag, personligen tycker att Eye Q är bäst om den största problematiken är i skolbänken, koncentrationen närminnet, logiskt tänkande grovt sagt IQ.
Medan tex MorEPA mini gör att man klarar av att vara tillsammans med andra människor, lättare att hantera känslor, bemöta andra personer och händelser. Fast det handlar ju även om koncentrationen. tex ett barn som sitter vid skolbänken och försöker räkan blir säkert lättare distraherad och irriterad o det är något som retar, en kliande tröja att någon annan hostar eller en bil utanför. Om man känner sig ledsen över något osv.
Jag känner att det är lite svårt att få fram det jag vill ha sagt. Kolla på vad de olika tillverkarna skriver i sin reklam, vad som känns som mest passar er.
Men samtidigt tror jag att om ni skulle lyckas få i henne någon av Eye Q, MorEPA mini eller Eskimo kids så skulle må lite bättre i allmäntillståndet så då blir det lättare att få i henne mer eftersom hon inte kommer känna sånt trots mot allt, moment 22 typ. Förstår du hur jag menar?
Egentligen spelar det inte så stor roll VILKET märke du väljer bara hon får det i sig. Det gäller ju att ta det vid den lugnaste stunden, när det känns som det skulle vara lättast att få i henne det. att bygga upp en positiv förväntan.
tex På lördag förmiddag ska vi gå till en hälsokost och köpa "Hopppiller" efter det så ska vi köpa ett fe-spö. Nu när vi går till hälsokosten får jag se hur högt du kan hoppa... ...det här fe-spöt får du hålla i när du tar dina hoppiller. Ska vi se hur högt mamma hoppar och så tar hon också en hoppiller (hoppa lite lågt) Så är det din tur, ska du hjälp mig att ta fram den ur burken/kartan? Om barnet tar Omegan så ber man dom hoppa och OJ va mycket högre det var. tog ju nästan i taket, nu får vi se hur mycket mamma kan hoppa...
Om du ger henne i välling, lite extra vid just det tillfället så gör inte för mycket välling, hon måste dricka upp allt, oljan flyter uppepå vällingen och är det ur flaska så kommer det komma sist och kan hända att en liten mängd även stannar kvar på kanterna i flaskan. Men lite Omega i sig är bättre än inget alls.
Så här går det till i praktiken när man försöker vara pedagogisk

En del hälsokoster kan tänka sig att dela ut provsmak så fråga om det innan du köper. Du kan testa att skriva till Hela Pharma och be om testförpackning. Det är Hela Phama som distribuerar MorEPA mini, PlusEPA och Eskimo kids. helapharma.se ida@helapharma.se fast det är inte Ida som har hand om Eskimo kids, kolla på hemsidan vem det är.
Mycket svammel från mig hoppas det inte har blivit rörigare för dig.