Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Jag tycker att Eye Q är ett bra val. Den innehåller både Omega-3 och Omega-6. Andra likvärdiga produketer är Mor-EPA mini och Efalex.
    Eskimo kids är också bra, den innehåller också Omega-3 och Omega-6, och Omega-9 och vitamin D. Omega-9 är främst en "hud-olja". Så om man har problem med torr hud så kan det vara en fördel att välja den. Omega-6 är också bra för huden men Omega-9 är ännu bättre.

Om du väljer Eye Q och ger 6 kapslaar/15 ml om dagen och sen trappar ner och märker en försämring så fortsätt med den stora dosen, det är inget farligt att ge det hela tiden.
    Många barn med tex ADHD äter alltid stora dosen för att fungera i vardagen. Inget sagt att det är det din son har utan att man kan behöva större dos må så än vara. Min son äter 1 PlusEPA (500 mg EPA,  ena del av Omega-3) och 2 st MorEPA mini.

vitaminvaruhuset.se ligger på lite billigare än om du går till lokala hälsokosten.

• Little Ms Chatterbox
    Majlo skrev 2011-05-26 15:07:09 följande:
    Hej 
    Jag funderar på att byta från MorEPA mini Junior till EyeQ tuggisar, måste man ge den höga dosen i början även om man har gett omega tidigare??

Nej det behöver du inte.
    Men man kan ändå behöva ge lite mer än 2 Eye Q om behovet av Omega är större. Tex många med ADHD tar mer än 2 om dagen. Det är något som man får prova sig fram för att hitta rätt dos på.
    Är det någon speciell effekt du är ute efter?
  • Little Ms Chatterbox

Elvina Det spela egentligen ingen roll vad du blandar det med. Innan min son kunde ta kapslar så hällde jag upp lite yoghurt på en sked, klämde ut innehållet från en kapsel på skeden och sen hällde på lite mer yoghurt så allt blev inneslutet av yoghurt. Så kan du även göra med gröt eller annat trögflytande.
    Det går inte direkt att blanda med vanligt flytande, eller går går det väl men eftersom det är en olja så delar det sig, flyter ovanpå. Ett tag när jag gav min dotter Eskimo kids med apelsinsmak (gul) mätte upp i ett medicinmått och sen hällde vi i blåbär/lime juice som är röd då såg de det "magiska" med att det röda åkte igenom och var gult överst. Sen drack hon upp det.

Hur gammal är din son? När man är lite yngre så har ju alla barn svårare för att lära sig att svälja kapslar hela, då är det kanske inte ens lönt att försöka men om han är lite äldre så kanske det går att lära sig, tränar ni enligt något speciellt system, KBT eller sone rice?  (jag kan inte något av de mer än namnen, typ) Något sett borde det ju gå, kan ju vara bara smaken, han inte gillar. En del hälsokostbutiker kan vara vänliga och delar ut provsmaker så fråga hos din lokala handlare om du vill testa andra produkter.
    Hur mycket "med" är din son? Autism är ett sånt vitt begrepp så kan var svårt när man inte vet. Tex så gillar ju många med autism glittriga snurriga saker så om han har en sak som passar den beskrivningen som han gillar så kan man ju låta han få ha den medan han äter kapslarna. Finns det någon vitamintablett som han gillar smaken på så kan man ge den efter kapseln är tagen (allt beror ju på hans förmåga)

Nu spånar jag bara så om om mina förslag är helt fel förstår jag

• Little Ms Chatterbox
    NochA skrev 2011-08-05 15:07:09 följande:
    Jag har läst lite i tråden o tänkte börja med omega både till mig o till min dotter som är 4,5år. Jag ammar min lille på 7 veckor, måste jag ta Mumomega då?
    Vilken sort rekommenderar ni till min dotter? Hon har inte Adhd eller nåt sånt.. men hon kan få hemska utbrott både nu o då o ibland drömmer hon mycket mardrömmar o sover oroligt.
    De produkter som är till för gravida/ammande är främst framtagna för att tillgodose barnets behov av EPA, den delen av Omega-3 som främjar hjärnans utveckling.
    Men om man väljer att äta någon annan sort så gör det ingen skada, vitsen är att man äter någon Omega istället för ingen.
    Till din dotter skulle du kunna välja någon produkt med både Omega-3 och Omega-6, tex Eye Q, Eskimo kids eller Mor-EPA junior. Jag kan ju inte svära på det men jag tycker att mina barn sover bättre när de får Omega av kombinerad typ.
    Eskimo kids innehåller även Omega-9 som är extra bra för huden så om man har problem med den så har man ännu bättre effekt. Omega-6 är också en "hud-Omega" (jag har psoriasis och blev väldigt mycket bättre när jag började men kapslar med Omega-6)

Att din dotter har mardrömmar kanske inte blir bättre av Omega, vet inte om det har så mycket effekt men det kan beror på att hon är inne i en period just nu, det är en del i utvecklingen. Fast det kan hänga ihop med trotsåldern att hennes hemska humör orsakar mardrömmarna så om humöret blir lite lugnare så kanske mardrömmarna blir lugnare också.
    Kom i håg att jag inte är någon expert eller påläst, utbildad när det gäller barn, utveckling och sånt utan jag bara gissar, du får ta det för vad det är.

Om din dotter verkligen har hemskt humör så kanske PlusEPA skulle vara att föredra men den har inte riktigt lika "god" effekt på sömnen, men hon har en lugnare vardag så kanske hon får en lugnare sömn också.
    Omega trollar inte bort allt trots, dåligt humör och problem men Omega tar toppen av utbrotten, de blir inte så kraftiga, långvariga och barnet brukar återhämta sig bättre också.
    Nu ammar du ju så du kanske vill rikta in dig på babyns behov men annars så kan det vara positivt att själv ta PlusEPA, som förälder orkar man verkligen mer. Man klarar att vara den lugna pedagogiska som förklara hur det är samtidigt som barnet ligger och vrålskriker på golet efter en trasig ballong eller knäckebröd (jag talar efter egen erfarenhet, 2 barn slogs om en trasig ballong och vem som skulle slänga den *suck*) Jag blir förvånad över mig själv och min behärskning
  • Little Ms Chatterbox
    haberg skrev 2011-08-12 21:22:45 följande:
    Hej alla omega-experter : )! Skulle vilja ha lite hjälp med vad för omega-produkter vi ska köpa. Vi är en familj på 4 med olika problem.... Jag: adhd, ångestsyndrom, stressad, sömnproblem och jävligt jobbig PMS. ( visst låter jag charmig ; ) ) Sambon: trött och seg, svårt att koncentrera sig, glömsk, igångsättningsproblematik, extremt sockerberoende..... 2åringen: Har inget tal än, väldigt hyperaktiv, våghalsig, envis och med humör. Svår att söva, litet sömnbehov. 4 1/2åringen: adhd och vissa autistiska svårigheter, med mycket raseriutbrott, känslig, orolig, lättretlig, väldigt hypermoderna, kort tålamod, lätt frustrerad osv. Har läst om eyeQ och är övertygad om att vi alla behöver tillskott av omega3,6 och vad det nu heter. Vad säger ni?
    haberg skrev 2011-08-13 21:44:42 följande:
    Hypermoderna var nog stavningskontrollens fel.... Hyperaktiv ska det va : ) Tror jag bara kör på eyeQ rakt av faktiskt!
    Ber som hemskt mycket om ursäkt, jag läste på mobilen samma dag som du skrev och sen glömde jag svara när jag väl fick en dator lite till låns av mina barn

Det jag har testat så har jag funkat bäst med PlusEPA vid PMS. Jag tar ju den hela månaden och känner mig mycket bättre hela tiden, har mer tålamod och känner inte lika mycket stress. Men så so jag har sett på mina barn så sov de mycket bättre när de fick Omega där det var både Omega-3 och -6 i. Om det nu går att överföra på en vuxen med sömen. men sen så vet ju bara jag hur mina barn funkar, och om du läser här i trråden vad vuxna skriver så. Men du kanske sover bättre om då mår bättre i humöret, bara en liten tanke.

Din sambo... Hmmm kanske skulle vara bäst med Eye Q så han blir piggare, fast sockerbehovet vet jag inte alls hur det påverkar om man tar Omega.  (själv är jag en stor sockerråtta ) Han kanske skulle "avgifta" sig från kolhydrater, LCHF-diet?

Ditt lilla barn kanske skulle ha antingen Eskimo kids eller MorEPA mini och kanske även lägga till PlusEPA. (Du skulle också kunna ta både PlusEPA på morgonen och Eye Q eller MorEPA mini framåt eftermiddagen, kvällen.) Många föräldrar säger att barnen sover bättre, rent av helt omvälvande bra när de börjar med tex Eskimo kids. 

Så din äldsta, vredesutbrott hos barn med ADHD är PlusEPA väldigt bra.
    Har ni annan hjälp, från bup/hab? Hjälpmedel och regelbundna besök? Samtal och stöd därifrån?

När en hel familj går på Omega så kan det bli väldigt dyrt, skriv till Ida Elf helapharma.se Det är Hela Pharma som distrubierar Eskimo kids, PlusEPA och MorEPA mini här i Sverige och fråga om provförpackning så ni kan se om det är något för er. 
    Personer med tex ADHD eller annan NPF kan behöva mer Omega än den rekommenderade dagsdosen. När man tar mer så kommer ju givietvis frågor om överdosering och ev biverkningar upp.
    De mest kända biverkningarna av överkonsumention  är lösare avföring. Att man rapar fisk. Brukar inte vara något problem med de lite mer kända märkena om man tar kapslar i slutet av måltiden och ser till att ta en sista tugga direkt efteråt och sen rapar så det inte finns någon luft kvar i magsäcken.
    Sen så är Omega-3 blodförtunnande, man kan bli något mer lättblödande. Inte så att blodet sprutar om du råkar skära dig men om man säger till på VC/BM att de ska skriva i i journalen att man äter det och att man slutat att ta det 2 veckor före planerad operation, (Är 10 dagar för tex Treo, ipren) så har man gjort vad man kan. Den som äter blodförtunnande ska ju givetvis tala med sin läkare.

Vinsten är så oerhört mycket i jämnfört med att man skulle råka skada sig så allvarligt att man råkar förblöda. Anser jag. 

Sen så har ju naturfolk, de som lever på fisk året runt ätit fisk i alla tider, det är känt sen 70-talet att de har minder hjärt och kärlsjukdommar. (Omega-3 främst)

När man börjar äte Eye Q så står det att man ska starta med en stor dos och sen ta mindre men en del med ADHD behöver ha stor dos hela tiden. (6-7 Eye Q kapslar = 1 PlusEPA i EPA mängd) Man behöver inte starta med den stora dosen, om en hel familj ska gå på det så blir det ju oerhört dyrt så man kan rikta in sig på ett eller 2 barn och bara ger sig själv underhållsdosen. 

Det här med Omega är mitt hjärtebarn så jag kan skriva i oändlighet så jag slutar här och så får du fråga om det är något mer du undrar om.

PS. vitaminvaruhuset.se är en bra sida som säljer billig Omega. 
  • Little Ms Chatterbox
    SofiaD skrev 2011-08-18 19:25:35 följande:
    Min 8 årige son har ingen diagnos men har mycket bekymmer med humöret, sömnen, tål inte förändringar och lite annat sånt. Har gett honom eye q under några år, har testat att sluta med dem fast det går inte! Det märks direkt på hans humör och sömn framför allt. Han har haft mycket nattskräck och ofta vaknat flera gånger per natt. Numera sover han bra (vaknar dock och smyger in i vår säng utan att göra något väsen av sig) fast har en del problem med humöret. Tänkte därför pröva att ge honom Plus EPA och ändå hålla fast vid 2 kapslar eye q också, just för att han ska fortsätta sova bra om nätterna. Jag började ge plus epa igår och jag vet inte, men för första gången på flera veckor sov han hela natten i sin egen säng! Tillfällighet kanske, men kan inte låta bli att undra! Och inte ett enda utbrott eller varit irriterad idag. Kan det verkligen ha effekt så snabbt?
    SofiaD skrev 2011-08-19 10:50:23 följande:
    Andra natten sonen sover rakt igenom i egen säng! Inget dåligt morgonhumör och allt går smidigt utan ett enda bråk eller irritation (från oss båda)! Har haft två riktiga drömmorgnar! Tänk om det alltid kunde få vara så, vilket himmelrike!!
    Kul att höra! Eftersom han redan har Omega i kroppe och du bara la till så funkar det nog fort. När jag har gjort några förändringar på mina barn så har det varit omedelbar effekt.
    Äldsta killen tog 1½-2 timmar på sig att somna i vanliga fall men när vi började tänkte testa det här med Omega för första gången och startade med MorEPA mini så somnade han på 15 minuter. Vi var tvungna att gå och peta på honom för att se att det var sant Då var han 5 år. Märktes jätteväl även i skolan. Han gick i F-klass och han hade så stora svårigheter att vi funderade allvarligt på att ta ur honom ur skolan. Sen bara några dagar senare så sa han att han hade haft jättekul på gympan (hans svåraste ämne.)
    Sonen har diagnos på ADHD och Atypisk autism och äter även andra mediciner för det men om vi inte hade gett honom Omega tror jag att han hade fått ha mer och starkare mediciner än han äter nu.  
  • Little Ms Chatterbox
    SofiaD skrev 2011-08-30 21:20:12 följande:
    En sak har jag funderat över! Min son har ju inte blivit diagnostiserad med något, han har mest periodvis haft problem med dåligt humör, uthållighet och varit lite allmänt svår att ha att göra med Ibland ska jag säga, för han kan vara precis tvärtom också! Men omega 3 har ju haft uppenbar effekt för de där dåliga dagarna är väldigt sällsynta nu + att vi verkligen jobbat med hur vi är mot varandra här hemma (dåligt humör föder ju tyvärr ofta dåligt humör). Men nu kommer den lite dumma frågan... Då hjälper omega 3 även på de som inte har ADHD? Eller har min son ADHD? Förvirrad jag känner mig just nu
    Omega är något som man måste tillföra kroppen genom kosten, tex genom att äta fisk, äter man dåligt med fisk så kanske man behöver hjälpa till utifrån, då genom kapslar. Att din som blir hjälpt av Omegan behöver ju inte betyda att han har ADHD, men så kan det ju vara också.
    MEN allt är ju av olika grader, man kan ha mycket man kan ha lite. Förr i tiden kanske man bara brydde sig om att diagnostisera de som klättrade på väggarna, var våldsamma och inte kunde ha i möblerade hem. Men nu för tiden vet man så mycket mer, ADHD kan vara allt från oro vid okända händelser, att man mår bäst vid rutiner och struktur. Till som de som måste medicineras starkt med flera olika preparat och väldigt mycket insatser.
    Man blir liksom människa ändå, tex om man tittar på alla som fått diagnos som vuxna, många kända och framgångsrika inom sin sak, Frank Andersson, Petter, Jamie Oliver osv de hade kanske inte nått dit de är idag med en diagnos och symtomlugnande mediciner men de hade kanske inte heller haft så mycket i sitt bagage heller.

Att man blir hjälpt av Omega behöver ju inte betyda så mycket, jag äter PlusEPA för min PMS. Kan ju hända att jag har ADHD så det är därför som min PMS är så jävulsk men det kan ju vara bara PMS också. Nu tror jag ju inte att din son har PMS men hoppas att du förstår vad jag vill komma fram till, ADHD eller inte, DIN son mår bra och behöver Omega. Ev. diagnos får du ta med BUP.
    Men känns det som om det skulle kunna vara ADHD så kontakta BUP för att få en diagnos tidigt är bra, dra inte ut på det. Har man diagnos så kan man lättare sätta in hjälpinsatser när det behövs utan att behöva vänta på att kvarnarna ska mala och sånt i tex skolan, kraven på ett barn ökar allt efter som så helt plötsligt i kanske 4:an, 5:an så funkar inte tempot längre och man börjar sacka efter. Eller sen när man ska ut i vuxenlivet och vardagen är helt andra krav.
  • Little Ms Chatterbox
    Alexi skrev 2011-09-14 14:40:14 följande:
    Jag undrar om jag kan få lite hjälp. Dottern är snart tre år och jag börjar fundera på om hon skulle må bra av omegatillskott. Hon äter hemskt dåligt, typ korv och välling går bra... och som ettåring åt hon rätt mycket fisk, numera nästan ingen. Hon är sen med språket och är väldigt temperamentsfull, väldigt bestämd och envis och samtidigt rätt svårt med det sociala, interaktion med andra barn osv. Mycket kring temperamentet hör väl till åldern dock...

Kan omega vara bra och i så fall vilken sort? Vi måste ha någon man kan blanda med vällingen utan att smaken tar över för på annat sätt kommer vi inte få i henne något, vi hade ett helvete i vintras när det behövdes penicillin...
    Åååh.. suck dessa ungar som inte äter. Jag har en själv här hemma, vi har tagit läkarkontakt nu för senaste gången vi hade köttfärssås och spagetti så nekade hon det med. Nu är det bara smörgås, utan pålägg; mannagrynsgröt; risgrynsgröt och pannkakor. Lika dan på dagis. Inte ens den mest pedagogiska och tål modigaste fröken kan få henne att smaka på något annat. Tjejen är STENHÅRD. Hon går hellre hungrig i flera timmar fast det finns mat till henne än att äta om det inte behagar.

Så till Omega, Om det bara hade varit temperamentet hade jag nog rekommenderat PlusEPA men eftersom det är så mycket mer så tror jag att det behövs "mer" testa Eye Q, morEPA mini eller Eskimo kids. Tror din dotter behöver Omega-6 också. I PlusEPA är det bara Omega-3 delen EPA. Det finns EPA i de andra sorterna men inte så stor mängd som i PlusEPA. 
    Vad du väljer att testa är upp till dig men det kan ju även vara så att hon behöver både och. Min son som är 9 år får 1 PlusEPA på morgonen och 2 MorEPA mini på kvällen, vi har försökt att trappa ner men det märks med en gång att det inte går.

Eskimo kids innehåller Omega-3, -6 & -9 och D-vitamin, finns bara i flytande, med tuttifrutti eller apelsinsmak.
    MorEPA mini finns bara kapslar med jorsgubbssmak, det går att tugga på dom, svälja de hela eller sticka hål på dom och klämma ut och ge på sked eller i mat.
    Eye Q finns i flytande med Vanilj eller citronsmak, tuggisar med jordgubbssmak eller neutrala kapslar. 

Några saker som har gjort att mina barn har tagit Omegan (nu tuggar de hål på dom så de smäller och snaskar i sig de utan smak som ingenting men det fanns tider förr när jag ville ge bort mina barn
    Jag har sagt att det är hopp medicin, man hoppar bättre när man har tagit Omega. De har visat hur högt de kan hoppa och sen efter ha tagit Omegan så har jag dragit på stora fyrverkeri, jubelrop och hela faderullan. 
    Hade några småfigurer, från kinder ägg. De här figurerna höll jag med handen på skeden så det var dom som gav barnet omega.
    Ett tag hade vi ett fee-spö, rosa, glittrigt och fluffigt. Det fick man ENDAST hålla i när man tog sin Omega. 
    Vi har betalat, 5 kr för alla försök (stora sonen skulle lära sig ta kapslar istället för urklämda) 

Måste avsluta, tbx senare! 
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)