haberg skrev 2011-08-12 21:22:45 följande:
Hej alla omega-experter : )! Skulle vilja ha lite hjälp med vad för omega-produkter vi ska köpa. Vi är en familj på 4 med olika problem.... Jag: adhd, ångestsyndrom, stressad, sömnproblem och jävligt jobbig PMS. ( visst låter jag charmig ; ) ) Sambon: trött och seg, svårt att koncentrera sig, glömsk, igångsättningsproblematik, extremt sockerberoende..... 2åringen: Har inget tal än, väldigt hyperaktiv, våghalsig, envis och med humör. Svår att söva, litet sömnbehov. 4 1/2åringen: adhd och vissa autistiska svårigheter, med mycket raseriutbrott, känslig, orolig, lättretlig, väldigt hypermoderna, kort tålamod, lätt frustrerad osv. Har läst om eyeQ och är övertygad om att vi alla behöver tillskott av omega3,6 och vad det nu heter. Vad säger ni?
haberg skrev 2011-08-13 21:44:42 följande:
Hypermoderna var nog stavningskontrollens fel.... Hyperaktiv ska det va : ) Tror jag bara kör på eyeQ rakt av faktiskt!
Ber som hemskt mycket om ursäkt, jag läste på mobilen samma dag som du skrev och sen glömde jag svara när jag väl fick en dator lite till låns av mina barn
Det jag har testat så har jag funkat bäst med PlusEPA vid PMS. Jag tar ju den hela månaden och känner mig mycket bättre hela tiden, har mer tålamod och känner inte lika mycket stress. Men så so jag har sett på mina barn så sov de mycket bättre när de fick Omega där det var både Omega-3 och -6 i. Om det nu går att överföra på en vuxen med sömen. men sen så vet ju bara jag hur mina barn funkar, och om du läser här i trråden vad vuxna skriver så. Men du kanske sover bättre om då mår bättre i humöret, bara en liten tanke.
Din sambo... Hmmm kanske skulle vara bäst med Eye Q så han blir piggare, fast sockerbehovet vet jag inte alls hur det påverkar om man tar Omega. (själv är jag en stor sockerråtta

) Han kanske skulle "avgifta" sig från kolhydrater, LCHF-diet?
Ditt lilla barn kanske skulle ha antingen Eskimo kids eller MorEPA mini och kanske även lägga till PlusEPA. (Du skulle också kunna ta både PlusEPA på morgonen och Eye Q eller MorEPA mini framåt eftermiddagen, kvällen.) Många föräldrar säger att barnen sover bättre, rent av helt omvälvande bra när de börjar med tex Eskimo kids.
Så din äldsta, vredesutbrott hos barn med ADHD är PlusEPA väldigt bra.
Har ni annan hjälp, från bup/hab? Hjälpmedel och regelbundna besök? Samtal och stöd därifrån?
När en hel familj går på Omega så kan det bli väldigt dyrt, skriv till Ida Elf
helapharma.se Det är Hela Pharma som distrubierar Eskimo kids, PlusEPA och MorEPA mini här i Sverige och fråga om provförpackning så ni kan se om det är något för er.
Personer med tex ADHD eller annan NPF kan behöva mer Omega än den rekommenderade dagsdosen. När man tar mer så kommer ju givietvis frågor om överdosering och ev biverkningar upp.
De mest kända biverkningarna av överkonsumention är lösare avföring. Att man rapar fisk. Brukar inte vara något problem med de lite mer kända märkena om man tar kapslar i slutet av måltiden och ser till att ta en sista tugga direkt efteråt och sen rapar så det inte finns någon luft kvar i magsäcken.
Sen så är Omega-3 blodförtunnande, man kan bli något mer lättblödande. Inte så att blodet sprutar om du råkar skära dig men om man säger till på VC/BM att de ska skriva i i journalen att man äter det och att man slutat att ta det 2 veckor före planerad operation, (Är 10 dagar för tex Treo, ipren) så har man gjort vad man kan. Den som äter blodförtunnande ska ju givetvis tala med sin läkare.
Vinsten är så oerhört mycket i jämnfört med att man skulle råka skada sig så allvarligt att man råkar förblöda. Anser jag.
Sen så har ju naturfolk, de som lever på fisk året runt ätit fisk i alla tider, det är känt sen 70-talet att de har minder hjärt och kärlsjukdommar. (Omega-3 främst)
När man börjar äte Eye Q så står det att man ska starta med en stor dos och sen ta mindre men en del med ADHD behöver ha stor dos hela tiden. (6-7 Eye Q kapslar = 1 PlusEPA i EPA mängd) Man behöver inte starta med den stora dosen, om en hel familj ska gå på det så blir det ju oerhört dyrt så man kan rikta in sig på ett eller 2 barn och bara ger sig själv underhållsdosen.
Det här med Omega är mitt hjärtebarn så jag kan skriva i oändlighet

så jag slutar här och så får du fråga om det är något mer du undrar om.
PS.
vitaminvaruhuset.se är en bra sida som säljer billig Omega.