Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox
    Dies Irae skrev 2012-01-13 13:59:09 följande:
    Känner att jag måste göra ett inlägg, för lite råd. Ni verkar ju kunna massor om detta med omega Jag funderar mellan MorEPA eller Eye-q till 3,5-åriga dottern som har sömnproblem (nattskräck, vaknar flera ggr varje kväll/natt). Hon har dessutom eksem, så det kanske också blir bättre av oljan.
    Vilken av dessa två vore bäst tro..? Det är bara mot sömnproblem, hon har inga koncentrationssvårigheter, inga våldsamma raseriutbrott eller annat. 
    MorEPA mini och Eye Q är ganska lika i sin effekt, skiljer lite i priset. Eye Q är lite lättare att dosera om man bbehöver mer eller mindre än rekommenderade dagsbehovet eftersom det går att välja allt mellan 1 till 6 kapslar om dagen. Medan MorEPA mini är det lite mer i varje kapsel så full dos per dag (om man inte väljer att ge mer) är 2 kapslar om dagen så det är inte så mycket att spela på där. 
    MorEPA mini finns bara i jordgubbssmak medan Eye Q finns i neutrala kapslar, tuggisar med jordgubbssmak och flytande med  vanilj eller citronsmak. Flytande är dyrast per dagsdos och tuggissar dyrare än neutrala kapslar. 

Det jag har märkt på mina barn så har MorEPA mini varit bättre för humöret än Eye Q men det kan vara olika på olika personer. Det vet jag ju inte om det stämmer på andra.
    När min dotter som nu är 5½ hade nattskräck när hon var mindre så hjälpte det med enbart Omega-3 för att nattskräcken skulle försvinna men hon hade urusel sömn annars och den blev inte bättre förrän hon fick Omega med både Omega-3 och Omega-6 i kombination som det är i MorEPA mini eller Eye Q tex. 

Jag brukar köpa hos vitaminvaruhuset.se de är snabba i leveransen och jag tycker deras sida är bra upplagd.
    Du kan kontakta helapharma.se som är distributör för MorEPA mini och be om smakprov.
  • Little Ms Chatterbox
    MsFundersam skrev 2012-01-13 17:50:48 följande:
    Mycket intressant tråd! Blev en hel del klokare. Men undrar ännu om ni kan rekommendera någon passlig tuggtablett åt en icke-fiskätande tjej som hoppas bli gravid småningom?

Har köpt fiskolja i flytande form men den smakade så grymt illa, plus att jag rapade upp den hela kvällen. Stora/normalstora tabletter har jag svårt att svälja. Är inte allergisk mot fisk men blev tvungen att äta det som liten i skolan o mådde så otroligt dåligt. Kan ännu idag inte med varken lukt eller smak men förstår att jag borde få i mej någon form av fisk speciellt om jag blir gravid. Har dessutom haft problem med ångest efter att ha varit utbränd och efter att ha läst här kanske Omega kan hjälpa mej lite med det också...
    Det brukar vara såhär att de produkter som kostar lite mer har bättre kvalitet, inte lika mycket eller inte alls någon efterrapningar av fisk. 
    Efterrapningar kan man delvis undvika (iaf med kapslar) genom att ta kapslen/kapslarna före sista klunken morgon kaffe/te/juice. Sen ser man till rapa direkt efteråt och sen tar man en sista klunk eller tugga mat. Då finns det inte någon luft kvar i magen som kan ta åt sig fisksmak. Det här är en metod som har hjälpt iaf mig. Men jag har aldrig tagit flytande Omega så jag vet inte hur det funkar på det.

När man väl är gravid och efteråt när man ammar så är det bra för barnets hjärna med just DHA, det finns speciella Omegaprodukter med högre halt av DHA för just gravida/ammande. Mumomega, MorDHA är 2 produkter som jag vet om. Själv så har jag inte testat det som gravid/ammande för jag visste inte så mycket om Omega på den tiden .
    MorDHA är smaksatt med naturlig citron. 

Förmodligen så kan du tugga på "alla" kapslar om man har lust men de som finns som tuggisar är lite lättare att tugga på. Eye Q och Efalex har tuggisar och MorEPA mini är tuggvänlig. Det är ett smaksatt gelatinskal med Omegaoljan i, (så man behöver inte svälja själva kapseln om man inte vill bara man lyckas tömma den.) 

Det här med Omega som ångestdämpade vet jag inte så jättemycket om, så jag kan bara svara lite generellt och vad jag tror skulle hjälpa. 
    PlusEPA innehåller bara Omega-3 delen EPA, Andra delen heter DHA, som är extra mycket i Mumomega och MorDHA. Så som tillskott för gravid/ammande så kanske PlusEPA inte är det bästa, men när jag tar PlusEPA känner jag mig mycket klarare i huvudet och är det en sak som jag kommer ihåg från iaf amningsperioden så var det "gröt i huvudet", hade verkligen behövt haft PlusEPA då, men man kanske får fram det klar i huvudet med MorEPA/mumomega också, det kan jag ju inte uttala mig om eftersom jag inte har ätit Omega under aktuell period. 

Eye Q och MorEPA mini är ganska lika i sin sammansättning men jag tror att MorEPA mini  är lite mer inriktad på humöret och harmoni och det skulle ju kunna vara en fördel om man har ångest tänker jag så det kanske skulle vara den rätta för dig.
    Eye Q finns som tuggis med jordgubbssmak och som neutral kapsel, tuggis är dyrare än neutral. 
    MorEPA mini är smaksatt med jordgubb.
    Eye Q är lite mindre och mer äggliknande i formen och MorEPA mini är oval.
    Brukar vara en bild på förpackningarna med kapseln i verklig storlek om det kan vara till någon hjälp.

Sen finns det en produkt som heter Omega Lin som är helt vegetabilisk och inte borde smaka fisk alls. Men om den smakar lin vet jag inte. Inte heller hur det är med förhållanderna mellan de olika Omegaoljorna. Det är även Omega-9 i den, som är främst en "hudomega" Så man kanske sover bättre om inte huden är torr occh kliar och om man får optimalt med sömn så kanske ångesten lättare går att hålla i schack. Men det känns lite långsökt så gå inte bara efter det och det är ju bara min lite hemmasnickrade teori.

Om du bara ska ta Omega för din egen skull så försök hitta någon som passar dig och du gillar, sen om du blir gravid/ammar så kan du ju ta de för gravida men det är inget "måste" Det är bra med Omega för både dig och barnet i de vanliga produkterna också, de för just gravida/ammande är lite reklam, må-väl-hysterin som företaget vill rida på. Ett foster i magen tar vad de behöver så om du tar extra mycket DHA så blir det mer över till dig. Så ta Omega först och främst och om du hittar någon Omegasort som du gillar under gravid/amningsperioden så ta det men inget måste.

Jag brukar beställa från vitaminvaruhuset.se de är bland de billigaste och är snabba i leveransen. 
  • Little Ms Chatterbox
    Alexi skrev 2012-01-14 19:10:09 följande:
    En fråga, kan magen hos barnet reagera på något sätt när man börjar med omega? Min treåring får sedan fyra-fem dagar EyeQ tuggisar, sex stycken per dag (15 ml). Hon har haft väldigt lös avföring en gång per dag i tre dagar men inget annat och jag undrar om det är något tecken på magsjuka (som går på förskolan) eller om det kan vara en effekt av tabletterna?
    Lösare avföring är en av få biverkningar av Omega, testa att minska någon eller några kapslar för att se hur magen reagerar då.
    Oftast så går det här med magen över efter ett tag, den behöver bara en tid på sig att ställa om sig.
  • Little Ms Chatterbox
    MajaLarsson skrev 2012-01-14 19:29:27 följande:ll lagom med en kapsel om dagen så en förpackning räcker i en månad till en person. 
    Skriv till helapharma.se och be om smakprov så du ser om barnen tar det innan du skickar efter.

Var hade du tänkt skicka efter från? hur mycket kostade förpackningen? På vitaminvaruhuset.se kostar de ca 230 kr (+ev frakt) så kolla runt lite innan du beställer för billigaste stället.
  • Little Ms Chatterbox
    Dies Irae skrev 2012-01-17 15:51:37 följande:
    Har nu en ask eye q hemma, dottern tyckte de var goda - jippi  Men: varför ska man ta så många första gången man äter dem? (6/dag i 12 veckor, sen ner till 2/dag.) Någon som vet? 
    Det har med att göra med att företaget anser att man behöver ladda upp, fylla på reserverna av Omega. Andra Omegaprodukter är lite mer, "starkare" så där får man ett jämt flöde av det. På Eye Q hemsida står det att man kan ge bara 4 kapslar om dagen om man vill det men då kan det ta längre tid innan effekten av Omegan kommer. 
    En del med tex ADHD behöver alltid ha en större dos med Eye Q, tex 4-6 kapslar om dagen. 
  • Little Ms Chatterbox

Om du sprider ut intaget under dagen med Eye Q kapslar så kän det hända att det inte smakar disk av raparna. Annars finns det en metod. Visserligen hemmasnickrad av mig själv men kan funka ändå. Ta kapslarna i sluter av måltiden och "framkalla" en rap, och sen ta bara en sista tugga smörgås eller vad du äter och kanske en liten klunk dricka. Då finns det ingen luft kvar i magen som kän ta åt sig fisksmak och det sista bäddar in kapslarna. TROR jag. Vet inte varför men funkar på mig iaf.

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)