Mega -Omega till alla! :-)
Alvi skrev 2013-06-11 11:33:41 följande:
Nån som sitter med nån länk i bakfickan med forskning på omega 3 och hyperaktivitet, koncentration, aggressivitet? 
Kolla även Minami nutrition, det är tillverkaren av MorEPA och PlusEPA, de har sitt bolag i Belgien tror jag men har hemsida även på engelska. Samma där, de som står för forskningen.
Den forskningen som tillverkarna står för är ju lite vinklad, annars hade ju inte företaget tagit med den om den inte hade varit lyckad.
Jag har även läst en forskningsrapport om just PlusEPA gjord här i Sverige men det var bara pappersform. Kommer inte ihåg vad personen hette men det var från... Ååh...

Det jag vet om Omega har jag börjat från Wikipedia och sen kollat referenser och sen googlat vidare så fort jag har stött på något som jag inte förstår.
Grunden är ju att Omega är en fettsyra som kroppen måste få i sig genom födan. Hjärnan är en stor fettklump så den behöver fett. Hyperaktivitet, koncentrationsstörning och aggressivitet är "hjärnskrot" när kontakterna mellan nervcellerna blir störd, av vilken anledning det än må var så blir det hjärnskrot. Kontakterna mellan nervcellerna kan man "smörja upp" med fett, dvs Omega så impulserna flyter på bättre (som en gnista kan hoppa mellan material med mer gynnsamma förhållanden)
Varför en del behöver mer Omega än andra, om de inte kan ta upp lika mycket eller om det är större behov av Omega har jag inte lyckats hitta. Har man mindre fett i sin hjärna?!? Har man större förbränning av fett i hjärnan?!? (Varför tar kroppen inte fettet från magen eller rumpan då i så fall

Sen kommer jag tänka på din dotter, har hon också tex ADHD som tillägg till de diagnoser hon har eller är det bara ADHD-liknande? Blir hon också hjälpt av Omega, eller är det "kört" för hennes del. Hoppas jag inte!
Här har du fått något att bita i