• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Ms M

Hejsan..

Jag är gravid i 24:e veckan. Vill äta omega3 men är osäker på vilken sort jag ska köpa. Mumomega borde ju vara bra men undrar om det eg behövs extra omega6 eftersom det finns ganska mkt i maten redan. Men vilka andra åt/äter ni under grav?

Är inte alls insatt men fiskoljan måste ju vara renad från allt farligt, gifter, kemikalier o sv.. Man vill ge det bästa..

Sen undrar jag. Det verkar som att det är många som ger sina barn omega3. Varför? För lite fisk i maten eller andra orsaker? Har inte läst denna eller dom andra trådarna, bara enstaka inlägg. Men ex ett barn på drygt 2 år, varför ger man? Är det bra för dem?

Sen har jag hört så mkt om att för en kapsel så krävs det hur mkt fisk som helst o sv. Att det är dumt att äta det o onödigt mot miljön.

Min dotter blir 3 i juli. Hon pratar bra men ganska otydligt. Sover oftast alltid bra, dock i vår säng. Mkt trots, aktiv o sv.. Skulle det dämpa henne om man ger ex eskimokids? Eller tillhör det utvecklingen?

Väldigt tacksam för svar..

• Trollet Ludenben
    Ms M skrev 2010-04-20 22:19:29 följande:
    Hejsan.. Jag är gravid i 24:e veckan. Vill äta omega3 men är osäker på vilken sort jag ska köpa. Mumomega borde ju vara bra men undrar om det eg behövs extra omega6 eftersom det finns ganska mkt i maten redan. Men vilka andra åt/äter ni under grav? Är inte alls insatt men fiskoljan måste ju vara renad från allt farligt, gifter, kemikalier o sv.. Man vill ge det bästa.. Sen undrar jag. Det verkar som att det är många som ger sina barn omega3. Varför? För lite fisk i maten eller andra orsaker? Har inte läst denna eller dom andra trådarna, bara enstaka inlägg. Men ex ett barn på drygt 2 år, varför ger man? Är det bra för dem? Sen har jag hört så mkt om att för en kapsel så krävs det hur mkt fisk som helst o sv. Att det är dumt att äta det o onödigt mot miljön. Min dotter blir 3 i juli. Hon pratar bra men ganska otydligt. Sover oftast alltid bra, dock i vår säng. Mkt trots, aktiv o sv.. Skulle det dämpa henne om man ger ex eskimokids? Eller tillhör det utvecklingen? Väldigt tacksam för svar..
    Du ska äta mumomega som är för gravida. Ta reda på hur länge du kan äta den för omega3 är blodförtunnande och ska inte ätas i samband med förlossning. Hur det är med mumomega vet jag inte men annan omega3 ska man inte äta hela graviditeten.

Angående omega3 och barn. Vår hjärna är en fettklump som består till stor del av just omega3fetter. Vår kropp kan inte procucera eget omega3 utan det måste vi tillsätta genom födan. Det är svårt att få tillräckligt med omega3 genom mat, feta fiskar flera gånger i veckan krävs. Alla barn borde äta omega3 just för att det är nyttigt för många beståndsdelar i kroppen ska fungera optimalt och att hjärnan ska få bästa förutsättningar för att utvecklas. Det är ingen myt att man blir intelligent av att äta fisk för det är just omega3 i fisken som hjälper hjärnan att utvecklas. Vi äter inte tillräckligt med fet fisk så för mig är det lika självklart att ge mina barn omega3 som att ge dem näringsrik mat. Jag hoppas att det kommer att bli allmän rekomendation från bvc/livsmedelsverket att ge det precis som man ger d-droppar.

Men med stora sonen började vi pga ADHD-problematik för flera år sen. De som har ADHD har störst behov av omega3fettsyran EPA. Därför ger vi omgea3 som innehåller bara EPA och inget DHA. Hans humör har blivit bättre efter det.
    Yngsta sonen började vi med omega3 när han var 11 mån, för 4 mån sen nu. Vi började dels för att det är nyttigt och dels för han hade problem med sömnen. Flera timmars vakenhet om natten är nu borta. Till honom ger vi eskimikods, en olja som innehåller både EPA, DHA, omega6 och d-vitamin. De är renat från gifter vilket man bör tänka på när man väljer omega3olja. Inte vilka oljor som helst utan till barn är eskimokids, eye-q, morepa, plusepa, pikasol, e-epa sorter man bör välja.
    Många barn som har atopiska eksem blir bättre av det då det även är bra för hud.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben

izzabizza: glömde tillägga angående er 3åring. Testa med omega3. Morepa eller eye-q är främst för aktiva barn. Plusepa är på g ut på marknanden nu med så jag skulle nog gett den. Den är ny och jag vet inte riktigt när den kommer till butiker eller om det är bara genom nätbeställning. Vet att det finns flera här, ts bla som är inne på den som säkert kan svara

Älskade ungar
  • LoveDaphne

Jag ringde och frågade EyeQ om gelatinet och de sa att det var nötkreatur. Nu vet jag det i alla fall.

EyeQ tuggisarna kostar en del. Var hittar man det billigaste. Har nu en för 419kr inköpt på Life.180 kapslar

• Trollet Ludenben
    LoveDaphne skrev 2010-04-21 11:24:31 följande:
    Jag ringde och frågade EyeQ om gelatinet och de sa att det var nötkreatur. Nu vet jag det i alla fall. EyeQ tuggisarna kostar en del. Var hittar man det billigaste. Har nu en för 419kr inköpt på Life.180 kapslar
    Det billigaste är om du beställer på nätet. Beställer du fler blir det blilligare med tanke på frakt. Googla och jämför priser. Det gör jag när jag beställer våra e-epa.
    Älskade ungar
  • Ms M
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-21 10:26:03 följande:
    Du ska äta mumomega som är för gravida. Ta reda på hur länge du kan äta den för omega3 är blodförtunnande och ska inte ätas i samband med förlossning. Hur det är med mumomega vet jag inte men annan omega3 ska man inte äta hela graviditeten.Angående omega3 och barn. Vår hjärna är en fettklump som består till stor del av just omega3fetter. Vår kropp kan inte procucera eget omega3 utan det måste vi tillsätta genom födan. Det är svårt att få tillräckligt med omega3 genom mat, feta fiskar flera gånger i veckan krävs. Alla barn borde äta omega3 just för att det är nyttigt för många beståndsdelar i kroppen ska fungera optimalt och att hjärnan ska få bästa förutsättningar för att utvecklas. Det är ingen myt att man blir intelligent av att äta fisk för det är just omega3 i fisken som hjälper hjärnan att utvecklas. Vi äter inte tillräckligt med fet fisk så för mig är det lika självklart att ge mina barn omega3 som att ge dem näringsrik mat. Jag hoppas att det kommer att bli allmän rekomendation från bvc/livsmedelsverket att ge det precis som man ger d-droppar.Men med stora sonen började vi pga ADHD-problematik för flera år sen. De som har ADHD har störst behov av omega3fettsyran EPA. Därför ger vi omgea3 som innehåller bara EPA och inget DHA. Hans humör har blivit bättre efter det.Yngsta sonen började vi med omega3 när han var 11 mån, för 4 mån sen nu. Vi började dels för att det är nyttigt och dels för han hade problem med sömnen. Flera timmars vakenhet om natten är nu borta. Till honom ger vi eskimikods, en olja som innehåller både EPA, DHA, omega6 och d-vitamin. De är renat från gifter vilket man bör tänka på när man väljer omega3olja. Inte vilka oljor som helst utan till barn är eskimokids, eye-q, morepa, plusepa, pikasol, e-epa sorter man bör välja.Många barn som har atopiska eksem blir bättre av det då det även är bra för hud.
    Tack snälla för info. Då köper jag mumomega. Har också hört att ungefär en månad innan förl ska man sluta med omega3.

Ska fundera på det ang lillan. Tack igen :)
  • Little Ms Chatterbox
    LoveDaphne skrev 2010-04-21 11:24:31 följande:
    Jag ringde och frågade EyeQ om gelatinet och de sa att det var nötkreatur. Nu vet jag det i alla fall. EyeQ tuggisarna kostar en del. Var hittar man det billigaste. Har nu en för 419kr inköpt på Life.180 kapslar
    Huvva vad dyrt!
    Kolla på vitaminvaruhuset.se eller topformula.se De borde vara lite billigare iaf.
  • Little Ms Chatterbox

Trollet Ludenben, tack för att du svarade och snyggt formulerat. Här är alla sjuka och jag har sån svår PMS att jag vill hugga ner ett träd med slö yxa bara för att få förstöra något. Jag är inte kapabel att ta hand om någon och de lämnar inte mig ifred en sekund Sambon jobbar em och jag har skickat ett SMS till honom att imorgon SKA jag jobba. (12-17) Lugn i h****e att jag stannar hemma med dom en dag till utan att jag får lite lugn och ro en stund på ett jobb.
    Just nu i denna stund kom jag på att de har ju inte fått Omega!!! På flera dagar. Inte konstigt de är högt och lågt fast de har feber. Jag har inte haft tid att sätta mig här på hela dagen, allt har gått i ett hela tiden.

• Trollet Ludenben
    Ms M skrev 2010-04-21 14:57:59 följande:
    Tack snälla för info. Då köper jag mumomega. Har också hört att ungefär en månad innan förl ska man sluta med omega3. Ska fundera på det ang lillan. Tack igen :)
    Grattis till graviditeten och lycka till med förlossningen glömde jag säga var så inne på omega3snacket haha.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-04-21 15:21:05 följande:
    Trollet Ludenben, tack för att du svarade och snyggt formulerat. Här är alla sjuka och jag har sån svår PMS att jag vill hugga ner ett träd med slö yxa bara för att få förstöra något. Jag är inte kapabel att ta hand om någon och de lämnar inte mig ifred en sekund Sambon jobbar em och jag har skickat ett SMS till honom att imorgon SKA jag jobba. (12-17) Lugn i h****e att jag stannar hemma med dom en dag till utan att jag får lite lugn och ro en stund på ett jobb. Just nu i denna stund kom jag på att de har ju inte fått Omega!!! På flera dagar. Inte konstigt de är högt och lågt fast de har feber. Jag har inte haft tid att sätta mig här på hela dagen, allt har gått i ett hela tiden.
    Men fy vad jobbigt Hoppas att morgondagen blir bättre. Här har det vart mer eller mindre kaos varje dag i flera veckors tid men idag var en helt okej dag. Hoppas det inte var en engångsföreteelse. Sånna dagar som ser ut som eran gjorde idag orkar man ju verkligen inte med. Hoppas att du får sova gott i natt och att du kommer till jobbet och får andas en stund imorgon.
    Älskade ungar
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)