Ms M skrev 2010-04-20 22:19:29 följande:
Hejsan.. Jag är gravid i 24:e veckan. Vill äta omega3 men är osäker på vilken sort jag ska köpa. Mumomega borde ju vara bra men undrar om det eg behövs extra omega6 eftersom det finns ganska mkt i maten redan. Men vilka andra åt/äter ni under grav? Är inte alls insatt men fiskoljan måste ju vara renad från allt farligt, gifter, kemikalier o sv.. Man vill ge det bästa.. Sen undrar jag. Det verkar som att det är många som ger sina barn omega3. Varför? För lite fisk i maten eller andra orsaker? Har inte läst denna eller dom andra trådarna, bara enstaka inlägg. Men ex ett barn på drygt 2 år, varför ger man? Är det bra för dem? Sen har jag hört så mkt om att för en kapsel så krävs det hur mkt fisk som helst o sv. Att det är dumt att äta det o onödigt mot miljön. Min dotter blir 3 i juli. Hon pratar bra men ganska otydligt. Sover oftast alltid bra, dock i vår säng. Mkt trots, aktiv o sv.. Skulle det dämpa henne om man ger ex eskimokids? Eller tillhör det utvecklingen? Väldigt tacksam för svar..
Du ska äta mumomega som är för gravida. Ta reda på hur länge du kan äta den för omega3 är blodförtunnande och ska inte ätas i samband med förlossning. Hur det är med mumomega vet jag inte men annan omega3 ska man inte äta hela graviditeten.
Angående omega3 och barn. Vår hjärna är en fettklump som består till stor del av just omega3fetter. Vår kropp kan inte procucera eget omega3 utan det måste vi tillsätta genom födan. Det är svårt att få tillräckligt med omega3 genom mat, feta fiskar flera gånger i veckan krävs. Alla barn borde äta omega3 just för att det är nyttigt för många beståndsdelar i kroppen ska fungera optimalt och att hjärnan ska få bästa förutsättningar för att utvecklas. Det är ingen myt att man blir intelligent av att äta fisk för det är just omega3 i fisken som hjälper hjärnan att utvecklas. Vi äter inte tillräckligt med fet fisk så för mig är det lika självklart att ge mina barn omega3 som att ge dem näringsrik mat. Jag hoppas att det kommer att bli allmän rekomendation från bvc/livsmedelsverket att ge det precis som man ger d-droppar.
Men med stora sonen började vi pga ADHD-problematik för flera år sen. De som har ADHD har störst behov av omega3fettsyran EPA. Därför ger vi omgea3 som innehåller bara EPA och inget DHA. Hans humör har blivit bättre efter det.
Yngsta sonen började vi med omega3 när han var 11 mån, för 4 mån sen nu. Vi började dels för att det är nyttigt och dels för han hade problem med sömnen. Flera timmars vakenhet om natten är nu borta. Till honom ger vi eskimikods, en olja som innehåller både EPA, DHA, omega6 och d-vitamin. De är renat från gifter vilket man bör tänka på när man väljer omega3olja. Inte vilka oljor som helst utan till barn är eskimokids, eye-q, morepa, plusepa, pikasol, e-epa sorter man bör välja.
Många barn som har atopiska eksem blir bättre av det då det även är bra för hud.