• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Bestemor
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-23 10:57:30 följande:
    Mina barn blev hjälpta med nattskräcken av bara Omega-3. Men bättre sömn över lag kom när vi bytte till en Omegasort med både Omega-3 & Omega-6 i. 

Att även få lite lugnare på överaktiviteten krävs nog också en kombination av både Omega-3 & Omega-6. 

Om du ammar kan du äta Omega så går det över i mjölken. Det finns en speciell Omega för gravida, Mumomega och ammande, den är det lite mer EPA i än de flesta Omegasorter. EPA är en av delarna i Omega-3. EPA är främst för hjärnans utveckling.

Samma fördelning finns även i bla  Eye Q Baby. Den finns nog inte i Sverige en det är inte så stor förlust egentligen, det är bara en lättöppnande kapsel som skiljer mellan den och Mumomega. 

Personligen så tycker jag att båda de hör produkterna är lite överskattade, de säljer dyra produkter till utsatta grupper.

Lättöppnade kapslar är inte så viktigt, om man tar en vanlig kapsel och sticker hål med nål och klämmer ut på sked eller över mat är det inte så svårt längre.

Om du ska ge Omega till någon som är såpass liten som 10 månader är ju inte kapslar det bästa, det står 3 år på förpackningen men det är för kvävningsrisken, smådelar du vet Men som jag skrev tidigare så stick hål med nål så är det problemet löst.

Flytande Omega är större mängd än kapslar, men fördelen är att den är smaksatt.

Eye Q finns i Vanilj eller Citronsmak, Eskimo kids i Tuttifrutti och Efalex i Citronsmak. 

Smaken å andra sidan kan vara rätt så stark i den flytande om man inte blandar ut den med något, lämpligt är kanske lite filmjölk eller yoghurt.

Vilken smak brukar barn tycka är godast? Vanilj eller citron?
  • Prego

Morepa mini (på sked) eller eskimå kids till 9 månaders? Är det stor skillnad på dem? Förutom att eskimå ha d-vitamin i

• Tinglan1

Min son är 8år och är rätt cool men det som börjar bli jobbigt är 1-2 tim efter han somnat så gapar han i ren förskräckelse, kommer upp och är helt annorlunda, svara när vi pratar med han men är så arg. Sen lägger ha. Sig och sover som vanligt. På morgonen när jag försiktigt frågar så är det som han inte kommer ihåg kvällen innan och vad som hänt. Detta börjar tära på mig nu för jag vet inte vad jag ska göra längre, tror du omega skulle kunna ge lugnare kväll/natt och isåfall vilken omega han äter helst tabletter, kan du hjälpa mig?

• Kuben

Hej alla kloka!

Jag behöver era råd!

Jag behandlar mina oroliga barn med omega sedan ett år tillbaka och VILKEN SKILLNAD i humör, sömn och utveckling. (Ja, det är klart att 1 års utveckling gör sitt också! ) Från att vara klassade ADHD- light till att vara glada, nöjda, pigga, men lugna barn som hänger med i skola och förskola: Det är fantastiskt!

Nu är jag själv gravid, tidigt. Är missfallsbenägen (6 mf) och tror att det har med mitt immunförsvar att göra. Får en del understödjande mediciner... men inte allt som finns tillgängligt då man är konservativ i Sverige.

Nu är min tanke att jag själv borde vara noggrann med att redan i detta stadium äta Omega. Men så fick jag höra att det fanns risk för fosterskador vid fel preparat... Hjälp! Frågan är nu, vilka bör man ta?
    Jag har tagit Medstops Omega-3 Fiskolja (90 kapslar), 2 st/dag. Är dessa ok?!?

Eller borde jag ta en annan produkt, i så fall vilken?

Stort, stort tack för hjälp!!

• dettor
    Tinglan1 skrev 2014-01-30 07:03:23 följande:
    Min son är 8år och är rätt cool men det som börjar bli jobbigt är 1-2 tim efter han somnat så gapar han i ren förskräckelse, kommer upp och är helt annorlunda, svara när vi pratar med han men är så arg. Sen lägger ha. Sig och sover som vanligt. På morgonen när jag försiktigt frågar så är det som han inte kommer ihåg kvällen innan och vad som hänt. Detta börjar tära på mig nu för jag vet inte vad jag ska göra längre, tror du omega skulle kunna ge lugnare kväll/natt och isåfall vilken omega han äter helst tabletter, kan du hjälpa mig?

Min son hade oxå så (nattskräck) dock inte så ofta, men efter att vi började med omega 3 så har han inte haft natt skräck på, ja jag vet inte när. Så jag tror att det hjälper mot det. Min son äter eye Q tuggisar 2st om dagen.
  • dettor
    Kuben skrev 2014-02-17 03:38:28 följande:
    Hej alla kloka! Jag behöver era råd! Jag behandlar mina oroliga barn med omega sedan ett år tillbaka och VILKEN SKILLNAD i humör, sömn och utveckling. (Ja, det är klart att 1 års utveckling gör sitt också! ) Från att vara klassade ADHD- light till att vara glada, nöjda, pigga, men lugna barn som hänger med i skola och förskola: Det är fantastiskt! Nu är jag själv gravid, tidigt. Är missfallsbenägen (6 mf) och tror att det har med mitt immunförsvar att göra. Får en del understödjande mediciner... men inte allt som finns tillgängligt då man är konservativ i Sverige. Nu är min tanke att jag själv borde vara noggrann med att redan i detta stadium äta Omega. Men så fick jag höra att det fanns risk för fosterskador vid fel preparat... Hjälp! Frågan är nu, vilka bör man ta? Jag har tagit Medstops Omega-3 Fiskolja (90 kapslar), 2 st/dag. Är dessa ok?!? Eller borde jag ta en annan produkt, i så fall vilken? Stort, stort tack för hjälp!!

Vad ger du dina barn för omega 3?
  • dettor

Little MS Chatterbox. Hej, vi tänkte göra ett uppehåll med plusepa på våran son, då den har varit slut i några dagar och vi har inte märkt någon direkt skillnad. ( han har inte varit så arg) tycker du att man bör höja eyeQ till tre tabletter om dagen istället för två som han tar idag.?

• Majsan 81

Hej
    Vi har två pojkar, 2 år och 5 år. För ett tag sedan började vi ge omega till båda, men mest pga att yngsta sover helt värdelöst, vaken i snitt ca 2 timmar per natt. Äldsta får MorEPA men yngsta fick först Eskimokids eftersom MorEPA var från 5 år. Han avskydde dock Eskimokids så efter ett tag började vi pressa ur MorEPA-kapslarna och ge istället. Äldsta killen har vi märkt blivit väldigt lugn av sig. Har gått från att krångla med det mesta till att till och med hjälpa till med lillebrors kläder. Men på yngsta ingen märkbar skillnad. Så nu till min fråga. När man pressar ur kapslarna känns det ju som att man inte riktigt får ut allt. Hur gör ni andra som pressar ur kapslarna, ger ni tre kapslar per dag? Sedan undrar jag även varför vissa märken skriver att man ska ta större mängd i början, medan det tex inte står så på förpackningen till Mor EPA. Kan tillägga att min yngsta vägrar äta fisk överhuvudtaget (bortsett från köpefiskpinnar som nog inte har så höga omega 3 värden) så jag tror att han inte direkt får i sig nån omega 3 i övrigt. Jag börjar bli lite smått desperat nu. Jag hade verkligen hoppats att omega 3 skulle vara lösningen för hans sömn. Han har sovit kasst i ett år nu med några dagars undantag här och där. 

• Olaaf82

Hej.

Vår dotter på 3 år ska utredas för autism. Då vi läst bra om Omega 3 tänkte vi testa det. Hon har tidigare inte direkt haft några sömnsvårigheter. Vi provade att ge Morepa Mini en kapsel per dag sen en vecka tillbaka. Under den tiden tycker vi att hon sover märkbart sämre, vaknar oftare på natten och kan inte somna om etc.. Min fråga, nån som upplevt att omega 3 försämrat sömn för barn? Borde vi testa nåt annat preparat?

Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)