• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox
    thessires skrev 2010-05-06 09:44:54 följande:
    Skriverierna angående omega-oljor handlar om detta, anledningen till att det plockats bort i vissa butiker: www.greenpeace.org/sweden/nyheter/fiskolja-fr... matbluffen.blogspot.com/2010/03/omega-3-tillv...
    Tack för att vi fick klarhet i det!

Jag kollade på Eskimo kids och där går det läsa massor om miljön och fisket. Fiskoljan i Eskimo kids kommer från Sydamerika, Peru och Chiles kust.
    www.eskimofiskolja.se/Default.aspx&Action=1&NewsId=7&M=NewsV2&PID=2

Tillverkaren av Mor-EPA säger att de garanterar att deras fiskolja kommer från fiskar från området runt Antarktis.
    www.minami-nutrition.us/minami/downdownloads/4-en-Overfishing.US.070509.pdf

Den svenska distributören för Eye Q skriver på sin hemsida att de får sin olja från Sydamerika. www.iqmedical.se/
    Eye Q tillverkarens hemsida: www.equazen.co.uk/default.aspx

Så de 3 produkterna skulle nog vara säkra att köpa. Jag har inte tid just nu att kolla upp fler men kanske kan det sen.
  • Trikarn

Första plua EPA nu intagen av sonen, blandade med lite saft o sen slank det ned

hur gör ni när ni blandar?? Sonen kan inte äta tabletterna hela...

full rulle, dygnet runt
  • Little Ms Chatterbox
    Trikarn skrev 2010-05-06 15:10:31 följande:
    Första plua EPA nu intagen av sonen, blandade med lite saft o sen slank det ned hur gör ni när ni blandar?? Sonen kan inte äta tabletterna hela...
    Jag har lurat i mina barn att det är hoppmedicin. Man hoppar bättre när man tar den. *Hemska mamma*
    Jag brukar klämma ut det på sked och sen droppar lite yoghurt på. Oftast 3 droppar så det blir Musse Pigg (Disneys symbol på TV:n).
    Något av barnen försöker bita hål på kapseln så det smäller. Det funkar med Eye Q vanliga kapslar och PlusEPA, inte Mor-EPA mini.
    Ibland har jag små figurer på skedskaftet, en liten katt eller någon Pokemon från Kinder ägg. Så de tittar på skeden och det är figuren som ger dom Omegan. De 3 små är väldigt förtjust i katter så vi brukar prata om katter tycker om fisk och skulle verkligen vilja ha deras Omega.
    Idag lyckades Cayenne svälja en kapsel hel för första gången, hon var väldigt stolt.

Hoppas dina barn kommer fortsätta ta lika bra, vi märkte stor skillnad när vi började med PlusEPA. Berätta gärna om du ser någon effekt. Undra om jag blandra ihop dig med någon annan... så fall får du ursäkta. Har din dotter eller misstänker du att hon har någon diagnos hon med? Inom NPF? Förlåt om jag tar helt fel.
  • Trikarn

Sonen har Ds  och dottern är vi i samtal om med barnpsykolog

Dottern kräks nästan av dem, o vägrarnumera.. o sonen tål inte yoghurt, men det får bli blåbärssaft som döljer det

full rulle, dygnet runt
  • Little Ms Chatterbox
    Trikarn skrev 2010-05-06 16:27:15 följande:
    Sonen har Ds  och dottern är vi i samtal om med barnpsykolog Dottern kräks nästan av dem, o vägrarnumera.. o sonen tål inte yoghurt, men det får bli blåbärssaft som döljer det
    Synd hon vägrar. Hur gammal är hon? Går det att muta henne?
    Med min äldsta son så mutade jag honom helt enkelt. Han fick en 5-krona varje gång han försökte svälja en kapsel. Spelade ingen roll om han misslyckades. Men det gick bra redan på andra försöket så det blev inte så dyrt. Men det var först när vi började med hans ADHD-medicin, Strattera. Innan så har vi kört på med Omega på sked med Yoghurt i 2½ år (han är 8 år nu). Han har verkligen hatat att ta den men han märkte själv hur bra den var så han har tagit den snällt och lydigt. Han är min hjälte Tror inte jag hade fixat det. Men nu så tar han alla kapslar, just nu har vi slut på PlusEPA så då har han fått 4 kapslar Mor-EPA mini varje morgon + 1 Strattera och 2 Eye Q på kvällen.
  • Trikarn
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-06 16:58:33 följande:
    Synd hon vägrar. Hur gammal är hon? Går det att muta henne?Med min äldsta son så mutade jag honom helt enkelt. Han fick en 5-krona varje gång han försökte svälja en kapsel. Spelade ingen roll om han misslyckades. Men det gick bra redan på andra försöket så det blev inte så dyrt. Men det var först när vi började med hans ADHD-medicin, Strattera. Innan så har vi kört på med Omega på sked med Yoghurt i 2½ år (han är 8 år nu). Han har verkligen hatat att ta den men han märkte själv hur bra den var så han har tagit den snällt och lydigt. Han är min hjälte Tror inte jag hade fixat det. Men nu så tar han alla kapslar, just nu har vi slut på PlusEPA så då har han fått 4 kapslar Mor-EPA mini varje morgon + 1 Strattera och 2 Eye Q på kvällen.
    hmm kanske kanske med muta...men hon vägrar svälja kapsel, så skanske om jag blandar med yohurt..
    full rulle, dygnet runt
  • anne h
    Trikarn skrev 2010-05-06 16:59:54 följande:
    hmm kanske kanske med muta...men hon vägrar svälja kapsel, så skanske om jag blandar med yohurt..
    jag gör ett hål och trycker ut innehållet på en macka, helst rostat bröd.

Numer får jag göra det medan C ser på.. DET du!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Trikarn
    anne h skrev 2010-05-06 17:47:31 följande:
    jag gör ett hål och trycker ut innehållet på en macka, helst rostat bröd.Numer får jag göra det medan C ser på.. DET du!
    ojsh..fast min C kan inte äta rostat bröd.. men hmmm ja ska hitta nå ngt bra... kanske funkar i rismjölk??
    full rulle, dygnet runt
  • Little Ms Chatterbox
    Trikarn skrev 2010-05-06 17:49:27 följande:
    ojsh..fast min C kan inte äta rostat bröd.. men hmmm ja ska hitta nå ngt bra... kanske funkar i rismjölk??
    Det är ju en olja så den flyter ganska så fort upp till ytan. Och om man tex ger det i flaska så hamnar det ju sist så då måste man veta att barnet vekligen äter upp allt.

Om man suger på kapseln löser så löser den upp sig efter en stund. Om den metoden kan vara något{#lang_emotions_undecided}

De 3 små är är enligt min mening helknäppa De föredrar att tugga sönder kapslar från Fritt Flyt eller Eye Q. Båda sorterna är inte smaksatta och iaf Fritt Flyt smakar riktigt dåligt. Men de tar hellre sådana än att tuggar på Mor-EPA mini. Som åtminstone kapseln smakar jordgubb.

Det gäller att hitta något som funkar. Vad gillar barnen? Ett tag hade jag ett spö från någon fé eller prinsessutklädning. Sa någon löjlig ramsa om att prinsessor gillade det här och alltid gapade stort.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)