• Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Här kan vi samlas och diskutera runt omega 3 och 6. Både ni som äter det själva eller ger era barn av olika anledningar

Det här är den 8:e på tråden om Omega. Oljan som bland annat har fått barn att sova bättre, bli gladare, bättre koncentration, bättre aptit, jämnare humör, utläkta eksem, försvunnen hyperaktivitet och mycket annat.
    Här skriver även vi även om hur vi vuxna upplever effekten av Omega. Mjukare leder, bättre humör, mer ork med "monsterungar" PMS, koncentrationen, bättre minne, mm, mm...

Här kan du hitta lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta sin omega, för en del barn gillar inte smaken.
    Vilka smaker och om man bör välja kapslar eller flytande.
    Var du kan köpa Omega någonstans.
    Vad de olika oljorna är för något. Omega-3, -6, -7 & -9
    Omega vid graviditet och amning

Den första tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
    Den andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m36210758.html
    Den tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
    Den fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
    Den femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45208352.html
    Den sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
    Den sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m49692692.html

Här skulle det stå något smart och fyndigt
  • Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)
  • Little Ms Chatterbox

Anneh sen måste jag fråga dig, och kanske Trikarn, kanske resten av er som har DS barn som får Omega. Kan ni se någon effekt av Omega när det rör just DS? Om det nu finns något speciellt som just rör DS och Omega.
    Hmmm... Känner att jag inte riktigt kan förklara hur jag menar. Det är inte så mycket jag vet om DS, man lär mig gärna mer Men jag tänker så här. Det jag vet om DS är att de ofta dräglar mer än andra, har det blivit bättre sen ni började med Omega? Har det gått att se något sånt? Ligger det i DS-diagnosen att man har koncentrationssvårigheter så alla DS personer har extra nytta av Omega? Det är ju bra med Omega till alla men hoppas ni fattar hur jag menar.

• anne h
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 14:00:19 följande:
    Ja det är samma fast de förpackningar jag har fått hemskickade från helapharma.se är det bara 30 st kapslar i, den du länkade till är tydligen 60 st. Antingen så är rekommendationerna för dagsdos högre i det landet (Tyskland?) eller så kanske det är annan storlek på kapseln. På Tex Mor-EPA mini förpackningen står det i innehållsdeklarationen för 2 kapslar (=rek dagsdos). Men om det är något som känns osäkert så maila Mia Bongstorp på helapharma.se [email protected]
    jag kollade även vikten på kapseln, den måste ju visa om det är samma.. o vikten var samma på båda kapslarna.. 
    men jag ska maila Mia igen, har gjort det ett par gånger utan att ha fått något svar nu, tyvärr.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Little Ms Chatterbox
    anne h skrev 2010-05-16 14:08:54 följande:
    Någon gån när jag inte har fått svar brukar jag ringa växeln och be dom lämna ett meddelande till henne att hon ska läsa mailen .
    Skicka hellre ett mail på måndag morgon så det poppar upp när hon sitter vid datorn än ett i hela inkorgshögen om du skickar söndag kväll.
  • anne h
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 14:12:04 följande:
    Någon gån när jag inte har fått svar brukar jag ringa växeln och be dom lämna ett meddelande till henne att hon ska läsa mailen . Skicka hellre ett mail på måndag morgon så det poppar upp när hon sitter vid datorn än ett i hela inkorgshögen om du skickar söndag kväll.
    Det är ju på helger/kvällar jag har tid att läsa/maila..
    får ta det på jobbet i morgon då.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ominte
    Trikarn skrev 2010-05-16 09:56:15 följande:
    om din svärfarfar har alzeimers, unvdviker han glutamat förmodar jag?? ( inte gluten altså, glutamat , signalämnet)
    Ingen aning. Han är i slutskedet av sin sjukdom och bor på sjukhem.
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 13:04:49 följande:
    Jag ger 2 kapslar per dag av Mor-EPA mini. Mor-EPA innehåller både Omega-3 och Omega-6. PlusEPA innehåller bara Omega-3, kallas även EPA. På min son som har ADHD och Atypisk Autism så var det skillnad som natt och dag, även om vi hade god effekt av Mor-EPA och Eye Q så gav effekten av PlusEPA så jättemycket mer. I princip inga aggressionsutbrott alls längre och han har blivit mer aktiv på ett bra sätt. Klär på sig själv på morgonen, vill hjälpa till i hushållet, och han faktiskt gör det till att saken är klar. Vill följa med till affären och klarar av läxorna bättre. Nu får han, utöver sin ADHD medicin (Strattera) en PlusEPA och en Mor-EPA mini kapsel på morgonen och 2 Eye Q på kvällen. Kan få en till Mor-EPA på kvällen om det varit en jobbig dag. Nu är han som vilken 8 åring som helst, fast utan utbrott pga "lilla tonåren" *saknas inte* , han leker och har tålamod med sina mindre syskon och är kelsjuk. Sen vi började med PlusEPA har han sagt Jag älskar dig. vid läggdags minst en gång i veckan, innan så var det 1-2 ggr om året. Många personer med NPF kan behöva högre dos Omega hela tiden för att få väntad effekt. Även "normala" barn kan behöva lite högre dos i början.
    Minikapsel av MorEpa? Är det alltså "vanlig" MorEpa för vuxna och inte junior? För juniortabletterna är inte så små kapslar..
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 15:25:40 följande:
    Minikapsel av MorEpa? Är det alltså "vanlig" MorEpa för vuxna och inte junior? För juniortabletterna är inte så små kapslar..
    Mor-EPA för vuxna innehåller inte Omega-6 (GLA) men det gör Mor-EPA mini.
    Inte att det är minikapslar utan att det är till de lite mindre folken Mor-EPA mini heter väl Junior också. Jag skriver så som Mia på Hela Pharma skriver till mig, hon använder sig av mini så jag gissade att junior var för ett annat land.

PlusEPA innehåller bara EPA. (Inte ens DHA) Inte några smakämnen heller och kapselskalet är "slow release" så det minskar risken för uppstötningar av fisksmak.

Det där med uppstötningar med fisksmak verkar inte mina barn bry sig om, de tävlar om vem som kan få kapslarna att smälla när man tuggar på dom. Alla klarar av att smälla PlusEPAn men bara Milton som klarar av att få Mor-EPA mini att smälla.
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 15:42:14 följande:
    Mor-EPA för vuxna innehåller inte Omega-6 (GLA) men det gör Mor-EPA mini. Inte att det är minikapslar utan att det är till de lite mindre folken Mor-EPA mini heter väl Junior också. Jag skriver så som Mia på Hela Pharma skriver till mig, hon använder sig av mini så jag gissade att junior var för ett annat land. PlusEPA innehåller bara EPA. (Inte ens DHA) Inte några smakämnen heller och kapselskalet är "slow release" så det minskar risken för uppstötningar av fisksmak. Det där med uppstötningar med fisksmak verkar inte mina barn bry sig om, de tävlar om vem som kan få kapslarna att smälla när man tuggar på dom. Alla klarar av att smälla PlusEPAn men bara Milton som klarar av att få Mor-EPA mini att smälla.
    haha kollade på vårt paket och det står faktiskt mini-junior så vi hade båda rätt
  • ominte
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-05-16 15:42:14 följande:
    Mor-EPA för vuxna innehåller inte Omega-6 (GLA) men det gör Mor-EPA mini. Inte att det är minikapslar utan att det är till de lite mindre folken Mor-EPA mini heter väl Junior också. Jag skriver så som Mia på Hela Pharma skriver till mig, hon använder sig av mini så jag gissade att junior var för ett annat land. PlusEPA innehåller bara EPA. (Inte ens DHA) Inte några smakämnen heller och kapselskalet är "slow release" så det minskar risken för uppstötningar av fisksmak. Det där med uppstötningar med fisksmak verkar inte mina barn bry sig om, de tävlar om vem som kan få kapslarna att smälla när man tuggar på dom. Alla klarar av att smälla PlusEPAn men bara Milton som klarar av att få Mor-EPA mini att smälla.
    Kan man ge en kapsel av varje alltså? Dvs PlusEpa och MorEpa?

Min tjej är 3 år och visst, man självmedicinerar ju med detta, ingen läkare kan ju ordinera, men jag gör allt för att hon ska få till det med sin sömn och övriga dagliga utbrott. Funderar på att, precis som du, ge även PlusEpa, vågar jag det tro?
  • Little Ms Chatterbox
    ominte skrev 2010-05-16 17:59:47 följande:
    Kan man ge en kapsel av varje alltså? Dvs PlusEpa och MorEpa? Min tjej är 3 år och visst, man självmedicinerar ju med detta, ingen läkare kan ju ordinera, men jag gör allt för att hon ska få till det med sin sömn och övriga dagliga utbrott. Funderar på att, precis som du, ge även PlusEpa, vågar jag det tro?
    En överdosering av Omega brukar bara ge lite lösare avföring, det är det mesta man har sett. Så om du ger 1 PlusEPA och lägger till 1-2 Mor-EPA mini om det även behövs för sömnen så är det ingen fara. Om inte sömnen kommer ändå så testa att byta Mor-EPA mini mot kanske Eye Q, Efalex eller Eskimo kids.
    Man måste testa sig fram lite inann man får den rätta sammansättningen på de olika oljorna.

Min dotter tar gärna PlusEPAn men jag vill inte att hon ska ta den för hon blir bättre i humöret av Mor-EPA men det är ju inte hon med på. Hon vill bita på kapseln så det smäller och det gör inte Mor-EPAn.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)