• Anonym (ts)

Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?

Jag är mammaledig och annars arbetslös. Min man har fast jobb och får ut ca fjorton tusen i månaden. Vi är trötta på att hyra hus och vill gärna ha nått eget. Inget dyrt utan vi har hittat fina hus för runt trehundratusen. Vi har inga andra lån eller skulder. Igår var vi på banken. Men det var kört. Bankmannen sa att vi skulle komma tillbaka den dan jag har hittat ett jobb. Hur mycket eller lite jag skulle tjäna spelade mindre roll. Och så visade han oss ett par papper på hur lånet skulle ha sett ut. En boendekostnad på ca sextusen i månaden. Jag blev så sur när jag såg lappen för det är bara tusen kronor mer än vi betalar nu, och vi skulle ha råd.
    Är det verkligen helt kört att få bolån med bara en inkomst? Hur fan gör dom som är ensamstående?

• Svar på tråden Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?
  • Anonym (Mammaledig)

Jag vet inte TS beror ju på om du har sparat kontantinsats m.m.
    Jag är ensamstående och mammaledig och har fått av länsförsäkringar lånelöfte till bostadsrätt någonstans mellan 1 miljon och 1,3 miljoner kronor beroende på hur hög hyran är. 

Banken såg positivt att jag har sparat i 2,5 år aktivt mot detta, har kontroll över min ekonomi samt att jag är visar att jag är målmedveten.

Ni kanske borde spara å sen visa banken att ni klarar att ha ett lån, att ni har en stor buffert som gör att ni klarar detta m.m.

Men å andra sidan har ett par i min vänskap de ska köpa hus nu fick lån på 1,6 miljon (hela summan) + lagfart, pantbrev m.m.
    Helt sjukt de har inte sparat något å kan köpa  utan det så tydligen kan vissa.

• skåne tjej

I mina öron låter det bättre att ni väntar med att ta lån tills ni båda har arbete, eftersom din man inte har så jättehög inkomst.
    Jag förmodar att ni inte har några pengar sparade på banken!? försök att börja spara lite om det går. det är alltid bra att kunna visa upp på banken att man kan spara och att man är målinriktad.

Jag fick lån ensam, men så har jag ingen övrig familj att betala för heller.

Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • kentafinell

Fråga på flera banker. Jag ville köpa lägenhet när jag var ensam, hade då en inkomst på ca 16 000 efter skatt, och hon på banken frågade mig om jag var deltidssjukskriven... jag sa att en industriarbetare tjänar inte så mkt mer än så i norrland, och då räknade hon lite och kom fram till att jag fick låna 150 000 till en lägenhet... frågade då om det var uteslutet med ett mc-lån istället, och det var det helt klart.
    Gick då på nästa bank och kom därifrån med 100 000 att köpa mc för frågade aldrig ens om bolån... Så nu hyr jag lägenhet med åker mc istället.

Så fråga olika banker, alla har olika sätt att räkna o jämföra...

• Anonym (Anna)
    kentafinell skrev 2010-04-10 10:42:56 följande:
    Fråga på flera banker. Jag ville köpa lägenhet när jag var ensam, hade då en inkomst på ca 16 000 efter skatt, och hon på banken frågade mig om jag var deltidssjukskriven... jag sa att en industriarbetare tjänar inte så mkt mer än så i norrland, och då räknade hon lite och kom fram till att jag fick låna 150 000 till en lägenhet... frågade då om det var uteslutet med ett mc-lån istället, och det var det helt klart.Gick då på nästa bank och kom därifrån med 100 000 att köpa mc för frågade aldrig ens om bolån... Så nu hyr jag lägenhet med åker mc istället.Så fråga olika banker, alla har olika sätt att räkna o jämföra...
    Fast det är lite skillnad på att få ut 16.000 och vara ensam (vilket det låter som att du var) och att få ut 14.000 och ha en familj att försörja också.

Du kanske redan har svarat TS, men hur mycket får ni in sammanlagt efter skatt i månaden och vad kostade huset ni hyr nu och det ni vill köpa?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2010-04-10 16:03:31 följande:
    Fast det är lite skillnad på att få ut 16.000 och vara ensam (vilket det låter som att du var) och att få ut 14.000 och ha en familj att försörja också. Du kanske redan har svarat TS, men hur mycket får ni in sammanlagt efter skatt i månaden och vad kostade huset ni hyr nu och det ni vill köpa?
    Tillsammans med min föräldrapenning får vi ut runt 18 000 kr. Nu går hyran på med el och allt på 4500 kr. Vi har inte hittat nått särskilt hus, utan mest börjat titta runt. Vi bor på landet och här finns många fina hus för runt 300 hundra tusen kronor.
  • Anonym (Anna)
    http://www.smartkalkyl.se/lan-till-hus
    Jag tycker den här sidan är bra och ger nog en mer realistisk uppfattning om vad det kostar. Enligt den skulle det kosta er ca 5.500 utan skattereduction. Men det är utan amortering och med en ränta på 5%. Heller är det inte medräknat sparande till reparationer och andra utgifter.
    Vad har du för inkomst efter föräldraledigheten? Har du rätt till akassa? Är det ett eller två barn ni har? Fler?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2010-04-10 18:28:16 följande:
    www.smartkalkyl.se/lan-till-hus Jag tycker den här sidan är bra och ger nog en mer realistisk uppfattning om vad det kostar. Enligt den skulle det kosta er ca 5.500 utan skattereduction. Men det är utan amortering och med en ränta på 5%. Heller är det inte medräknat sparande till reparationer och andra utgifter. Vad har du för inkomst efter föräldraledigheten? Har du rätt till akassa? Är det ett eller två barn ni har? Fler?
    Efter föräldrarledigheten är jag arbetslös och har ingen rätt till akassa. Fast nu blir jag nog hemma ett bra tag till. Jag plussade igår, planerat och efterlängtat. Men efter att ha startat den här tråden känner jag mig som världens idiot. Hur ska vi få råd med två barn när vi inte ens har ekonomi för att få ett litet bolån...
  • Anonym (Anna)

Känn dig inte som en idiot! Men alla har inte förutsättningarna för ett lån, vid alla tillfällen. Har ni två barn och är två vuxna ska ni ha ungefär 16.000 kvar efter att boendekostnaden är betald. Plus/minus beroende på vilken bank det är. Men så mycket skiljer det inte.

• Anonym

Tycker inte att det är så konstigt att banken nekar egentligen om det är så att ni bara får in 14' i månaden (eller missuppfattade jag det?). Då är det 8000:- kvar till räknaningar, försäkkringar, bil, kläder, mat, sparande mm och kanske inte så mkt marginaler för ev. nödvändiga reparationer och liknande...

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-04-10 20:48:16 följande:
    Tycker inte att det är så konstigt att banken nekar egentligen om det är så att ni bara får in 14' i månaden (eller missuppfattade jag det?). Då är det 8000:- kvar till räknaningar, försäkkringar, bil, kläder, mat, sparande mm och kanske inte så mkt marginaler för ev. nödvändiga reparationer och liknande...
    Jo, fast egentligen är det tolv tusen över. Men bankmannen räknade inte med föräldrapenningen eftersom den är bidragsbaserad.
  • Indianica
    Anonym (ts) skrev 2010-04-10 21:22:06 följande:
    Jo, fast egentligen är det tolv tusen över. Men bankmannen räknade inte med föräldrapenningen eftersom den är bidragsbaserad.
    Nej, de räknar inte bidrag. Inte heller bidragsdelen när man pluggar. Dessa saker försvinner ju förr eller senare, vad gäller studier kan det ju gå rätt fort.
  • Lavish

Vi har lånelöfte på endast sambons lön. Jag har iofs också jobb men inte fast anställning. Sambon får iofs ut lite mer än 14 000. Närmre 20. Men vi fick lån  på en miljon. Testa nordea..

• jenlul

Känn dig absolut inte som en idiot! Och grattis till plusset!

Jag ifrågasätter dig inte, utan blir bara väldigt nyfiken, vad är anledningen till att ni vill ha hus? Vill ni fixa & dona med ert eget? Eller finns det någon annan anledning?

• Anonym (ts)
    jenlul skrev 2010-04-11 09:31:39 följande:
    Känn dig absolut inte som en idiot! Och grattis till plusset! Jag ifrågasätter dig inte, utan blir bara väldigt nyfiken, vad är anledningen till att ni vill ha hus? Vill ni fixa & dona med ert eget? Eller finns det någon annan anledning?
    Tack
    Vi bor redan i hus, fast vi hyr. Det är ett nödvändigt ont (att bo i hus) med tanke på mannens bilintresse.
    Men att hyra privat som vi gör att knappast att rekommendera. Det blir alltid en massa tjafs och hyresvärdar som tar sig rättigheter.
    Sen är det ju klart att vi vill ha nått eget. Det här är andra huset vi hyr nu och det är inte så kul att tapetsera och göra i ordning åt nån annan. Vi vill väll som alla andra ha något som är vårt. Bestående.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-04-10 18:06:25 följande:
    Tillsammans med min föräldrapenning får vi ut runt 18 000 kr. Nu går hyran på med el och allt på 4500 kr. Vi har inte hittat nått särskilt hus, utan mest börjat titta runt. Vi bor på landet och här finns många fina hus för runt 300 hundra tusen kronor.
    Jag tycker ni inte skall misströsta!
    Med prisklassen på 300 000kr på ett hus med små inkomster så hänger mycket av bankernas lånevilja på er kontantinsats. Om ni kan spara undan en kontantinsats på låt säga halva huset, 150 000kr eller kanske det räcker med 100 000kr så tror jag ni har stora möjligheter att banken kan ställa upp med lån. Men så fort ni måste ta topplån och liknande så blir er inkomst en mycket viktigare parameter.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-11 09:40:57 följande:
    Jag tycker ni inte skall misströsta! Med prisklassen på 300 000kr på ett hus med små inkomster så hänger mycket av bankernas lånevilja på er kontantinsats. Om ni kan spara undan en kontantinsats på låt säga halva huset, 150 000kr eller kanske det räcker med 100 000kr så tror jag ni har stora möjligheter att banken kan ställa upp med lån. Men så fort ni måste ta topplån och liknande så blir er inkomst en mycket viktigare parameter.
    Fast upp till 350 000 kan man väl enkelt få på blancolån annars? Om man nu är intresserad av det.
  • Anonym (ts)
    Lavish skrev 2010-04-11 10:02:57 följande:
    Fast upp till 350 000 kan man väl enkelt få på blancolån annars? Om man nu är intresserad av det.
    Jo, det skulle vi säkert. Men till vilken ränta?
  • Lavish
    Anonym (ts) skrev 2010-04-11 10:10:23 följande:
    Jo, det skulle vi säkert. Men till vilken ränta?
    En betydligt högre ränta såklart. Men när man väl har köpt huset kanske man kan lägga om lånet till ett bottenlån? Det verkar ju hursom stört ifall banken inte vill låna er 200 000 till ett bottenlån på ett hus men mer än gärna lånar till samma familj 300 000 blanco. Men det kanske är jag som har missat nått.
  • Anonym

Vi fick lån trots att jag är arbetslös, men min man har ganska hög inkomst och så hade vi sparat 400 000 annars hade det  nog aldrig gått,, fick lån på 2,8. det var handelsbanken.  Jag tror att det där med att ha en slant sparad betyder massor... vi sålde bla fina bilen och kör nu runder i värsta skrot bilen,, men det är det värt för jag flyttar in i mitt NYA hus snart.. underbart.. fast grannarna kanske kommer att skämmas över vår skrot bil  på uppfarten men det skiter jag i Tihi... lycka till..

Svar på tråden Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?