• TB1

Inga spermier..

Aurora1979 skrev 2010-04-20 16:55:02 följande:
    TB1: Tror att min sambo träffade en androlog... vet inte skillnaden. Detta var på repro/IVF på Sahlgrenska.  Vi är ställda i kö för IVF med ICSI... sedan igår tydligen. Fick bekräftelsebrevet idag. Ultraljudet gjorde en annan läkare när vi var där på vårat första besök (utredning). Biopsin fick vi köa till i ca 2 månader men vi fick svaret samma dag. Detaljerna dröjer däremot eftersom det skickas hit o dit på analyser. Kromosomprovet tar minst 8 veckor. Tack för tummarna!
    ok. hur lång är väntetiden för er för att få göra IVF/ICSI?

ok så om vi säger att vi får göra IVF, för det kommer vi ju få göra om dom hittar spermier. då kommer vi tidigast få göra de till hösten eller efte jul?
  • TB1
    Aurora1979 skrev 2010-04-20 17:48:41 följande:
    Inom 3 månader måste vi få till ett planeringsmöte inför starten. Kan gå snabbare eller försenas med tanke på att de stänger på sommaren. Går inte att säga när ni i så fall får göra IVF/ICSI, det beror helt på hur köerna ser ut i ditt landsting.
    ok hoppas ni får komma på mötet snart

tror det är 3 månaders väntetid här ungefär!
  • TB1
    Smulans skrev 2010-04-21 09:53:24 följande:
    Vi fick också beskedet "total avsaknad av spermier" efter makens två spermaprov. Han har även lämnat ett antal blodprov, som visade något förhöjda värden, men ändå "inom det normala". Han ska göra testikelbiopsi om tre veckor, om de hittar spermier så blir de nedfrysta till kommande IVF/ICSI. Enligt kliniken hittar de spermier vid ca. 50% av biopsierna, så det är bara att hoppas att vi tillhör de lyckliga. Maken lämnade sina spermaprov i oktober (tror jag det var), därefter fick vi remiss till fertilitetskliniken. Första besöket där var i februari och biopsin blir i maj med återbesök i juni. Det är inga köer till IFV här, däremot har de stängt i juli. Det är mycket väntan och ovisshet i denna karusell...
     hej

Vad menas när man har förhöjda värden? kan man fixa de då eller? Har dom sagt vad det är som gör att han inte har spermier?

Går ni privat eller via landstinget? Många frågor men vill veta så mkt som möjligt Vi har inte fått någon kallelse än till urologen, så vi väntar bara och det är så frustrerande att inte veta :-/
  • TB1
    Bouillotta skrev 2010-04-21 10:31:19 följande:
    Hej! En till i samma sits. Sambon saknar egen produktion av simmare. Vi har gått vidare med behandling med donation. Önskar er alla massor av lycka till!
    hej Vad är det som gör att man inte producerar några spermier alls? är det vanligt då det inte finns spermier i utlösningen?

Tack för dina lyckoönskningar, och jag önskar er detsamma!
  • TB1
    Smulans skrev 2010-04-21 13:46:01 följande:
    TB1, FSH-hormoner stimulerar produktionen av spermier i testiklarna. Jag har förstått det som att höga värden indikerar att spermaproduktionen är nedsatt eller helt utebliven. Om man producerar få eller inga spermier gör hypofysen (?) att kroppen jobbar för att främja produktionen, därmed ökar värdena. Jag tolkar det som att ju högre värdena är desto sämre är produktionen. Jag ville så klart gärna veta exakt hur höga min makes värden var, vart gränsen för "högt" går, hur chanserna ser ut att det finns spermier osv. Läkaren ville dock inte spekulera i hur höga värdena var och vad det i så fall kan indikera. Hon sa bara att det låg inom det normala och att det enda som är intressant är huruvida det sedan finns spermier eller inte. Det har hon iofs rätt i, men man vill ju gärna kunna spekulera lite...  Även om vi egentligen inte fick veta mer så kändes det ändå bra att värdena ligger inom det normala. Det betyder kanske ingenting i praktiken, men det hade ändå känts värre om hon hade sagt att de var skyhöga.  Maken har tagit fler blodprov. Jag vet inte riktigt vad de kollade, men vi har inte hört något så jag antar att de var okej. Vi vet ännu inte orsaken till att han inte har spermier i utlösningen, men det kan bero på att han tidigare har haft bitestikelinflammation. Det kan medföra en blockering som hindrar spermierna från att komma ut. Så om vi har tur har han en bra spermieproduktion som bara behöver hjälp med att ta sig ut. Om vi har otur har han ingen produktion alls. Vi har blivit remitterade till andrologiska avdelningen på sjukhusets fertilitetsklinik och går via landstinget. Det har varit en del väntan på att få tid till läkarbesök och biopsi, men om vi är så lyckliga att vi kan gå vidare med IVF/ICSI så verkar det inte vara någon väntetid till det. Däremot har de stängt i juli, så det händer nog ingenting förrän efter sommaren oavsett.  Ursäkta uppsatsen...  
    skriv fler uppsatser, de är bra

Skulle inte förvåna mig då om sambon har höga värden av de. När vi var hos läkaren på vårdcentralen (Det var han som fixade att sambon fick göra spermaprov) så tyckte han att sambons testiklar var lite mindre än vad dom ska vara i hans ålder.. Men om det spelar någon roll vet vi inte..

Vad gjorde dom första gången ni kom till andrologen? sambon ska få komma till en urolog genom landstinget, vad är det för skillnad?

Får jag fråga vilken kommun ni tillhör eftersom det inte är någon väntetid?
  • TB1
    Bouillotta skrev 2010-04-21 14:34:30 följande:
    Hej igen, Dom celler som producerar spermier saknas helt och hållet. Tyvärr finns inget man kan göra åt det. Troligtvis är det medfött. Läste nånstans att det drabbar 1% av befolkningen, men jag vet inte om det stämmer. Hade aldrig hört talas om detta innan och som tur är är det extremt ovanligt. Lycka till med alla undersökningar och hoppas det går bra för er!
    ok, så det är extremt ovanligt att det inte finns några celler som producerar spermier? har jag fattat det rätt? Har läkaren sagt de?

läkaren som sambon träffade på vårdcentalen (det var han som fixade så han fick göra spermaprov) tyckte att sambons testiklar var lite mindre än vad dom ska vara i hans ålder. Men sen om det har betydelse eller inte det vet vi inte än..

Tack så jätte mkt, det värmer!
  • TB1
    Aurora1979 skrev 2010-04-21 15:49:31 följande:
    TB1: Läkaren sa samma sak till oss angående min sambos testiklar, att de var lite mindre än normalt. Men som sagt fanns det några få tappra simmare där ändå.
    åh va härligt!   känns så skönt att ha andra att prata med som är i samma situation!
  • TB1
    Smulans skrev 2010-04-21 20:35:05 följande:
    TB1, vi tillhör Skånes landsting. Första besöket hos andrologen ställde hon lite frågor (mest till maken men även till mig), pratade lite om blodproven och värdena, berättade om vad som kommer att hända framöver och vilka alternativ som finns. Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på urolog och androlog, men min man fick remiss till andrologen hos fertilitetskliniken direkt av gynekologen när hon hade fått svar på spermaproven. De har dock inte gjort någon fysisk undersökning av makens testiklar än så vitt jag vet, så jag vet inte om de är av normalstorlek eller inte.
    ok, vi tillhör Kalmars landsting. Men så ni hade gjort blodprov innan ni kom dit?

Sambon har bara fått gjort spermaprov och sen blev han skickad till urologen. så vi får väl snällt vänta och se vad som händer och när vi får en tid.
  • TB1
    Aurora1979 skrev 2010-04-21 17:46:31 följande:
    TB1: Ja det är skönt att veta att man inte är ensam... fast det ibland känns så. Vet många som fått kämpa för att få sitt/sina barn men alla har haft andra problem än vad vi har. Ska inte inge dig med falska förhoppningar kanske... bara för att min sambo hade så betyder det ju inte att ni har samma tur... Men det är nog 50/50 chans iaf. Som för de flesta andra som behöver göra biopsi.
    jo det behöver ju inte betyda att vi har samma tur, men vi hoppas verkligen!!
  • TB1
    Smulans skrev 2010-04-21 21:51:01 följande:
    TB1, maken fick remiss till FSH-blodprovet tillsammans med spermaprovsresultatet. Sedan fick vi kallelse till adrologen, tillsammans med remiss till fler blodprov. Direkt efter första besöket fick han lämna ett till (något med kromosomer), och nu inför biopsin har han lämnat ett till (HIV-test inför biopsi/IFV tror jag). Så det har blivit ganska många blodprov för stackars maken... Kan också tillägga att det kändes som att världen rasade ihop för mig också när vi fick beskedet. Om jag ska vara helt ärlig så har nog världen inte riktigt rest sig än. Ovissheten är fruktansvärd, man kastas mellan hopp och förtvivlan. Vågar inte hoppas men vill inte heller sörja något som kanske inte händer. Maken har inställningen att inte ta ut några sorger i förskott, att vi ska ta smällarna när de eventuellt kommer. Därför vill han inte spekulera, han vill ha fakta. Jag däremot är bra på att ta ut sorger i förskott och vill gärna älta och spekulera, fast jag vet att hans metod egentligen är så mycket sundare.
    men då har ni ju de mkt bättre som har fått göra några prover innan ni kom dit! men vem vet sambon kanske får göra prov när vi väl kommer dit? vet inte alls hur det kommer vara som.

ja det kändes som hela världen gick under för oss, vi var så chockade och är det fortfarande! trodde mer det skulle vara att det var få eller av dålig kvalite men så fick man beskedet om att det inte fanns några alls usch jag grät hos läkaren, det gjorde så ont! Sambon fick tårar i ögonen och visste inte riktigt vad han skulle säga och det var väl de som fick mig att gråta :-/ Jag hoppas verkligen det finns spermier som går att använda så vi får våran lilla bebis!
Svar på tråden Inga spermier..