• TB1

Inga spermier..

Smulans skrev 2010-05-12 12:07:12 följande:
    Jag håller tummarna för det!
  • TB1
    Hoppentoss skrev 2010-05-16 20:01:06 följande:
    Hej! Vi har vart i samma sits. Tyvärr har jag inget glädande gällande spermierna. Vi gjorde 8 ivf men misslyckades. Vid försökern hittade dom et enstaka stycken. Det jag vill dela med mig är att vi idag väntar på att få vårt adoptivbarn. Vårt egna härliga baby. Vi hoppas med hela vårt hjärta att babyn kommer snart. Så även om simmarna inte vill så är det inte kört att få barn. Vägarna dit är olika krokiga bara. Kramar Tossan
    hej! Vad var det som gjorde att det misslyckades? fäste det inte eller blev det inget befruktat?

Va roligt att ni har kommit fram till att adoptera får jag fråga hur ni kom fram till att göra de? Funderade ni nånting på donator?

Förlåt att jag frågar men det är kul att få veta hur andra tänker
    Hoppas ni får erat barn snart!
    Kram
  • TB1
    Hoppentoss skrev 2010-05-17 13:46:45 följande:
    I vårt fall var Ivf avd lite för envisa att ej använda donation. Vi vart med barn nästan varje ivf försök men fick missfall. Orsaken till missfallen berodde troligen på att kvaliten på spemerna var för dåliga. Mina ägg var prima sa dom. Fast det kan bidra till sämre kvalite om man får för många och jag fick mellan 20  -40 ägg..(förmånga) Vi bytte Sjukhus men då hade det nästan gått 4 år och jag började bli lite äldre. Hade vi tagit sista sjukhuset så tror jag deras metod hade funkat bättre för oss. En sak jag ångrar under den resan. Jag skulle vart envisare med att få in två ägg istället för ett. Många Embryon dog vid tiningar. Vägen till adoption har vart lång. Min man kunde ALDRIG tänka sig adoption.. Men tanken gled in i honom mer och mer. Nu längtar han så han kan dö efter den lilla knodde. Resan i Adoptionvärden är lång!! Otroligt lång. Så mitt råd är gift er på en gång och ställer i en adoptoinskö i en förmedling direkt även om ni ej är mogna så hinner man bli det.  Nu efter 5 års väntan i internationell adoptions världen så ringde telefonen och vi har fått erbjudande att adoptera ett svensk litet barn. Detta är ett under och sker sällan. Vi får se hur den resan går. Annars kommer troligen vårt Filipinska barn någon gång i Januari-Februari.   Dom har lagt oss åt sidan i väntan på besked om det svenska beslutet. Lycka till. Ge ej upp... Ni kommer få barn.. Ibland tar det bara längre tid för babyn att hitta hem. Kram på dig.
    oj vad många ägg du fick ut! gick ni privat eller genom landstinget när ni gjorde IVF?

Jo har läst att adoption tar lång tid, och man måste väl vara minst 25 för att adoptera?

Har inte vetat att man kan adoptera inom sverige, är det många svenska barn som behöver familjer? Hur små är dom barnen?

Vad händer nu när ni har fått erbjudandet? har ni tackat ja eller hur blir det? Va underbart!
    Hoppentoss skrev 2010-05-17 13:49:28 följande:
    Tänk på att vid förkylning så kan spermiena nästan försvinna hellt om man har dåligt antal. Tänk på det vid IVF. Så man försöker unvika om man är förkyld... Det tar nästan tre månader för killen att bygga uupp sin spermieomgång efter förkylning. Så sa dom till oss iallafall..den gången dom gick kasta 38 fina ägg.
    va? kan dom? det visste jag inte. Måste det vara en riktig hemsk förkylning eller räcker det med en liten?  Sambon har bara lämnat ett spermaprov än så länge, och då fanns det inga spermier, man brukar väl få lämna två?
  • TB1
    Hoppentoss skrev 2010-05-17 20:15:02 följande:
    Hej! Ja tyvärr fick jag för många (övestimulerad) Ja man måste vara minst 25 år. Det är ytterst få barn som adopteras inom landet. Dom går att räkna på en hand. Vårt lilla barn  kommer att vara baby. Först kommer babyn till jourhem och sedan adoptionsfamilj. Bara för att barnet är född i svergie betyder det ej att barnets härkomst är svenskar.   Precis som barnen som kommer från colombia kan både vara svartn vita och indianer. Spännande. Vi fick göra om proven efter tre månader och då levde fler spermier. Men fortfarande inte inärheten av bra. Lycka till med allt.  
    va kul att ni är en av dom som kanske får ett barn från sverige nu när det är så ovanligt

Min sambo har mindre testiklar än vad dom normalt ska vara i hans ålder. Din sambo hade han normala eller? Är så himla rädd att det inte finns några alls att plocka ut och använda. Sen är jag så lessen också för jag har hört att det är 25 års åldersgräns på ivf i mitt landsting. och att tom få göra en biopsi är det 25 års gräns :-/
  • TB1
    mooogn skrev 2010-05-17 17:25:18 följande:
    Hoppar in i den här tråden nu efter att ha "tjuvläst" hela helgen... Min man har två barn sedan tidigare och vi två har försökt att bli med barn i fem år. Jag påbörjade en egen utredning efter knappt ett år men fullföljde den inte, och inte förrän i år började vi båda två att utredas. Under hela tiden har vi mer eller mindre utgått från att "felet" ligger hos mig, trots att jag kommer från en släkt som är duktiga på att producera barn.  Maken lämnade prov för några veckor sedan och i fredags eftermiddags kom brevet som berättade att de inte fann några spermier... Han hade bitestikelinflammation precis när vi träffades för sju år sedan och det är antagligen den som ligger bakom.  Just nu avvaktar vi och väntar på att vår läkare ska kontakta oss innan vi går vidare. Till saken hör att vi ett tag pratat om adoption, men då jag tidigare varit sjukskriven för utmattning/lätt depression samt gått på medicin ett år så verkar det helt kört. Har mer eller mindre ställt in mig på ett liv utan barn (nej, jag räknar inte makens barn som mina) men är så rädd för att bli bitter och arg när jag blir äldre. Jag fyller 34 år i år och tiden rinner liksom ifrån mig/oss.  Är lite osäker på hur maken ställer sig till donator. Vad gör man om han vägrar? 
    vi trodde också att felet låg hos mig eller jag trodde de, för hur kunde det vara fel på en 23 årig kille. det fanns inte i mina tankar. och absolut inte att dom inte skulle hitta några spermier alls :-/ lite mindreän normalt, men inte inga alls :-/ så våran värld gick under den dagen vi fick veta de :-/ men nu går vi och väntar på att få komma till en urolog. Och ärligt talat vet jag inte varför vi ska gå dit för det är tydligen 25 års åldersgräns på ivf och tom testikel biopsi. jag är 21 och sambon 23.. inte ska någon få bestämma när man ens ska få försöka skaffa barn

vi har också pratat lite om adioption men det känns inte rätt för oss. Donator ha jag kanske kunnat tänka mig har försökt prata med sambon om de, att om dom inte skulle hitta några spermier så måste vi ju göra nånting. har sagt det finns 3 alternativ o det inte finns några spermier. adoption, donation eller ett liv utan barn.. Ett liv utan barn vill vi verkligen inte, adoption känns inte rätt för oss och då står donation kvar och han har börjat säga att det är de vi får göra om det inte finns några spermier..

så vi får bara hoppas! Har ingen aning om vad man gör om mannen vägrar, för ett liv utan barn vill man inte!
  • TB1
    Smulans skrev 2010-05-25 11:07:35 följande:
    Om man väljer att göra donatorinsemination i Danmark finns det möjlighet att få spermier från en mörkhyad donator. Storkkliniken skriver tex: "Vid speciella tillfällen kan vi rekvirera donatorsäd från annat etniskt ursprung".
    men vad är speciella tillfällen?
  • TB1
    Göran64 skrev 2010-05-25 00:14:11 följande:
    Nej, det är ytterst otroligt, jag frågade just om detta när jag blev intervjuvad i samband med att jag blev donator, det är nästan omöjligt att få invandrardonatorer, de vill helt enkelt inte ställa upp att ge sperma..kanske pga av kulturella skäl och tabun, så ni får nog "nöja" er med en svensk donator..är din man mörk så försöker de välja ut den mörkaste donator de har..är ni bägge mörka invandrare så kan ni nekas vård på en del kliniker eftersom de inte har donatorer som matchar och de anser att ni kan problem i eran social närmiljö med omgivningen om barnet skulle bli  ljust..även om ni själva inte bryr er om det. I Sthlm bryr de sig inte om det utan ni får ta den donator de väljer eller låta bli..de flesta andra verkar neka invandrarpar pga av ovanstående skäl.
    det förvånar mig verkligen inte. det är bara min sambo som har ett annat ursprung..
  • TB1
    Smulans skrev 2010-05-25 12:47:30 följande:
    Jag antar att det är om ett par inte kan få biologiska barn och mannen i fråga är mörkhyad. Det finns säkert mer info på deras hemsida: www.storkklinik.dk/se
    ok, usch hoppas vi kan få biologiska barn
  • TB1
    Smulans skrev 2010-05-25 15:46:08 följande:
    Det hoppas jag också att ni kan!
    tack
  • TB1
    Hjärtat längtar skrev 2010-05-26 22:30:08 följande:
    nu verkar denna tråd ha blivit en donationstråd men iaf så har vi fått provsvar på kromosonprovet maken tog. 
    Han har en kromosonavvikelse, som är väldigt ovanligt bland de som har azoospermi. 
    Skulle de hitta spermier genom biopsi och man gör IVF, är det stor risk att jag får missfall, eller att det blir missbildningar på barnet.
    Läkaren skickar provsvaren till RMC som avgör om vi får göra biopsi. 
    Just nu känns det som vi skiter i alltihopa, det är ju så liten chans. Vi hade inte förväntat oss några bra resultat heller, så fortsätter vi drömma om vårt afrikanska barn!
    va tråkigt, men hoppas ni får erat lilla barn snart!
    ElinAlenteg skrev 2010-05-26 23:36:16 följande:
    Önskar er all lycka. Vi är i precis samma situation och har dessutom genomfört insemination från donator med hjälp från Storkkliniken. Vi har ännu inte lyckats få vårt efterlängtade barn, men vi ger aldrig upp! Det är bara att kämpa på.
    Kram Elin
    håller tummarna att ni lyckas snart!
Svar på tråden Inga spermier..