• TB1

Inga spermier..

joohanna skrev 2010-06-09 20:14:37 följande:
    Hej, vi fick igår reda på att det inte hittades några spermier i min mans första test. Vår värld rasades samman, som alla andra beskrivit. Från att ha trott att det löser sig så känner vi att vi troligen inte kommer att få biologiska barn tillsammans. Detta är otroligt tungt. Vad är oftast orsaken till att man inte hittar några spermier. Har läst om blockeringar, sjukdomar, hormoner och kromosonfel. Men vet ni vad som oftast är orsaken? Går det ofta att lösa genom tex TESA/PESA eller vad det heter? 

Han ska nu ta nya blodprov och först efter sommaren får han göra nytt spermaprov. Känns som en lång och dryg väntan... Vi vill ju så gärna få egna biologiska barn...

mvh/en ny med många frågor 
    nej usch inte en till! :-/ vi har samma problem jag och min sambo, vi väntar på att få komma till en urolog och vi skulle få en tid inom 3 månader och den 9 juli har det gått 3 månader men ingen tid än :-/ sambon har bara lämnat ett spermaprov tidigare. så vet inte vad som händer när vi ska få komma dit :-/ Jag hoppas att ni och vi kan få biologiska barn!
  • TB1
    joohanna skrev 2010-06-11 15:52:53 följande:
    Ja det hoppas jag också. Vi verkar kommit lika långt ungefär, blir intressant att följas åt och se vad som händer. Jag håller tummarna.
    ska ni få komma till en urolog nu eller hur blir det för er?
  • TB1
    joohanna skrev 2010-06-15 21:53:14 följande:
    Vi var och pratade med en urolog smma dag som vi fick beskedet. Han kollade av min man och sa att pungen såg normal ut och berättade lite om olika orsaker det skulle kunna vara. Vi har fått tid till att ta blodprov nu innan sommarn men nytt spermaprov blir efter sommarn. Skulle vilja veta allt nu. Vet ni vad ni kommer göra hos urologen?
    aha ok, skönt att ha kommit igång iaf nä jag har ingen aning om vad han ska få göra där :-/
  • TB1
    freden skrev 2010-06-26 13:53:33 följande:
    Hejsan alla med detta problem

Jag och min sambo fick samma besked för fyra månader sedan, inga spermier.. Vad vi gjorde var att kontakta en privatklinik i Stockholm, Sophiahemmet, för att föröska få igång en snabb utredning om vad det kunde bero på. De första besöken kostar inte mer än om man gr till läkaren via landstinget och man är även berättigad till frikort.
    Hur som hels. Han fick komma ditt direkt på en undersökning. Allt såg normalt ut sa dom men läkaren kunde inte känna att han hade några sädesledare. Han fick lämna blodprov och för ett tag sedan hade vi återbesök. Man hade då sett att han bär anlag för cystik fibrios som gör att man inte utvecklar sädesledare. Proverna såg normala ut annars så förhoppningsvis finns det spermieproduktion. Vi kommer att gå vidare med biopsi efter sommaren. Jag måste också ta ett test för att se om jag bär på anlag för samma sjukdom, då är risken stor att våra barn bli sjuka.. Vi får se vad som sägs.. Men ett tips är att i början av en sådan här utredning kan man gå privat så att man kan få svar snabbt om vad det kan bero på Har läst många trådar och inlägg där många fått vänta helt sjukt länge och dessutom blivit slussade runt innan dom efter 6 månader fått reda på vad det beror på. Det är ju en jobbig sits...

Kram på er!
    va skönt att ha kommit igång vi går fortfarande och väntar på att få komma till en urolog det har gått snart 3 månader och dom sa att han skulle få en tid inom 3 månader.. Men det jag inte förstår, kan man kolla upp vad allt beror på och sånt privat? och det kostar lika mycket som att gå till läkaren? och sen fortsätta lite senare med allt annat?
  • TB1
    moii skrev 2010-06-27 19:27:58 följande:
    du kan kolla upp det privat, bor du i stockholm kan du glöra det på sophiahemmet till exempel. På St: GÖran har de också´urolog men jag vet inte hur det funkar där alls.

sök på sophiahemmets hemsida om manlig infertilitet och kontakta dem om du nu bor i Stockholmsområdet alltså.

Lycka till
    tack så mycket men bor inte o stockholm, bor nere vid kalmar :-/
  • TB1
    Smulans skrev 2010-07-13 13:09:23 följande:
    TB1, hur har det gått för er?
    har inte fått någon tid än :-/ hur går det för er?
  • TB1
    Smulans skrev 2010-07-27 07:17:17 följande:
    Vi väntar på att starta provrörsbefruktning i augusti/september

Borde ni inte ha blivit kallade nu, enligt vårdgarantin?
    Aurora1979 skrev 2010-07-27 17:37:28 följande:
    Smulans... vi  börjar oxå i september. =)
    va roligt att ni har kommit så långt här verkar man ju aldrig få nån tid för att ens se varför han inte har några spermier jo enligt vårdgarantin borde vi ha fått en tid nu men icke :-/
  • TB1
    moii skrev 2010-07-28 13:39:22 följande:
    Tyvärr hamnar detta inte under vårdgarantin. Man kan ju söka för andra besvär men min erfarenhet är att det tar så lång tid och att privata alternativ är kanske att fundera över om man har bråttom. Det finns privata androloger, urologer som har avtal med landstinget och som inte kostar mer än vanlig sjukvård.
    men vi fick en remiss bekräftelse och där skrev dom att vi skulle få en tid inom 3 månader..?
  • TB1
    Smulans skrev 2010-07-28 10:10:19 följande:
    Aurora79, spännande! Jag håller tummarja för er också

TB1, kan man inte ringa och höra varför det dröjer? Ovissheten och väntan kan vara förödande, det vet jag...

Chefen100, jag hoppas att ni lyckas med behandlingarna i Portugal. 
    ingen aning :-/ det känns som att det inte är nån mening. allt känns så hopplöst
  • TB1
    Smulans skrev 2010-07-28 15:06:53 följande:
    När skickades remissen? Jag hade definitivt ringt för att kolla vad som händer. Jag har ringt flera gånger under vår väntan. Mest för att stilla min egen sinnesro, men det kan det ju vara värt.
    vi fick remissbekräftelsen den 9 april
Svar på tråden Inga spermier..