• TB1

Inga spermier..

Memphis skrev 2011-05-17 12:15:01 följande:
    TB1, Då är det såklart så! I och med att jag har mens nu kanske dom gör det i början på nästa vecka då eller nåt. Förhoppningsvis! :) Svårt beslut att ta, då du kanske kände att dom hade vettiga synpunkter med pluggandet osv.. Annars finns ju som sagt Danmark. Hade nog vi valt om det hade varit kö till DI här..
    Ja precis du får säkert göra det snart :) Ja det är ett svårt beslut att ta, jag mena åren går fort, väntar vi så hinner jag gå klart och hinner förhoppningsvis jobba lite för att få upp mammapenningen, är det 6 månader man måste jobba för att få upp den lite eller? har ingen koll. Så det skulle ju vara positivt, men sen vill man ju inte vänta heller, det är ju nu vi vill, det är nu vi lever! men men så svårt :-/
  • TB1
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 15:55:29 följande:
    Vi valde att åka till en läkarledd klinik så vi hade inget annat val än att ha en anonym donator eftersom i danmark får läkare endast inseminera med anonym donator medans sjuksköterskor får använda öppen donator.
    aha ok. Hur mkt kostar det i danmark?
  • TB1
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 16:54:13 följande:
    När vi gjorde det blev det ca 3500kr men nu är danska kronan lägre så det kanske blir 2900 typ.
    ok det var ju inte farligt
  • TB1
    SmillaK skrev 2011-05-17 17:52:51 följande:

Memphis:
    Precis, igår var vi hos kuratorn och pratade. Det var som jag hade trott. Hon tog hon upp det här med när man har tänkt berätta för barnet och hon kollade lite om familj och vänner stod bakom oss. Det tog typ bara en halvtimma och då var det mest kallprat.Så på torsdag ska de ta beslut och sedan är det bara att köra igång.

Det kommer att gå jättebra för dig imorgon. Oroa dig inte. Du måste logga in här och berätta allt när du har varit där.

TB1:
    Jag förstår att det är svårt att ta beslut. Vi har ju varit lite i samma läge, om vi ska åka till Danmark eller vänta i kön. Vi hade det lite körigt förra året så vi valde att vänta.

Drömmar:
    Hej vad roligt att se dig här i tråden. Jag har läst din blogg i över två år så har följt din resa så ganska länge. Underbart att ni äntligen har fått eran dotter. Det var ju ett jättebra tips du kommer med. Att de går att ansöka om pengar från fk. Jag har läst någon stans att man kan göra det med adoption, men jag har aldrig hört talas om att det går med fertilitetsbehandlingar i danmark. Hoppas ni får tillbaka era pengar.

Ja det är ett svårt beslut, men det lutar nog åt att vi väntar
  • TB1
    Memphis skrev 2011-05-17 18:31:26 följande:
    Hm.. jag tror att dom räknar det på de senaste sex månaderna lr nåt?
    Så även om du blir gravid kan du fortfarande ha chans att jobba upp så du får full ersättning!
    Om du förstår hur jag menar..
    Men jag kanske yrar.. det är så jag fått för mig att det är bara. Nån annan vet säkert bättre :)

Ja du får känna efter i hjärtat, och diskutera med din sambo.
    Samtidigt tror ju inte jag att "den Perfekta tidpunkten" nånsin kommer, för att skaffa barn.
    Jag tror att man ska följa känslan och lita på att man klarar av det!
    Våra ekonomiska förutsättningar hade väl kunnat vara bättre egentligen, men samtidigt klarar vi oss bra och ingen av oss går i skolan eller så, och vi längtar som tokar båda två efter en liten..
    Det finns alltid något i vägen menar jag!
    Vill man så går det! :)
    SmillaK skrev 2011-05-17 17:52:51 följande:

Memphis:
    Precis, igår var vi hos kuratorn och pratade. Det var som jag hade trott. Hon tog hon upp det här med när man har tänkt berätta för barnet och hon kollade lite om familj och vänner stod bakom oss. Det tog typ bara en halvtimma och då var det mest kallprat.Så på torsdag ska de ta beslut och sedan är det bara att köra igång.

Det kommer att gå jättebra för dig imorgon. Oroa dig inte. Du måste logga in här och berätta allt när du har varit där.

Skönt att det gick så snabbt! Och att det var lättsamt, som det låter.
    Det klart att dom godkänner, men spännande ändå att vänta på svar :)
    Då hinner ni med DI innan sommaren som du önskade, så glad jag blir för din skull!

Ja, det kommer nog att gå bra imorgon..
    Jag är bara så himla känslig av mig och vet att dom kommer nämna vikten tex.. (Ligger på BMI 30 ganska precis..) att det är bra om jag går ner inför inseminationen osv..
    Men skitsamma.. jag får se det som det är, rent medicinskt och dom har ju faktiskt rätt.
    Får se det som en ytterligare spark i storgumpen att kämpa på ännu hårdare än jag redan gör, med att tappa kilon :)
    Sen är man såklart orolig att dom ska hitta nåt som inte stämmer i maskineriet..

Men!
    Positiva tankar ska jag ha från och med nu!
    Skriver imorn och berättar såklart!
    Ja jag hoppas att de räknar på de för det skulle ju vara jätte bra om man får upp penningen lite :)

Nej jag tror som dig, den perfekta tiden kommer aldrig komma, det kommer alltid vara nånting, och sen vet man heller aldrig om när man har ett jobb man kan stå utan imorgon. Livet är ingen garanti och det försöker jag leva efter!

Lycka till idag vännen :)
  • TB1
    Memphis skrev 2011-05-18 16:51:26 följande:
    Sådär!
    Då var resan igång på riktigt då!
    Första läkarbesöket avklarat och det gick bra tycker jag.
    Läkaren var otroligt empatisk och sådär uppriktigt intresserad som man vill att dom ska vara.
    Barnmorskan vi träffade var också hur gullig som helst.

Han gjorde VUL på mig, och såg något som liknade en cysta eller vätskeansamling av något slag, men sa att det kunde ha att göra med mensen, och kan lika gärna vara borta vid nästa koll.
    Sedan kändes tydligen vänster äggstock lite väl fastsittande och inte lika rörlig som den ska vara.
    Men det kunde också vara något tillfälligt.
    Behöver inte heller vara något hinder och det är inte farligt.
    Det märks vid spolningen, som jag förhoppningsvis får göra nästa vecka om dom får någon lucka.
    Dom skulle ringa isåfall så får jag en akuttid. Blir det inte gjort denna månad så skulle jag ringa direkt när jag får nästa mens så blir det gjort efter den istället.
    Då hinner jag i vilket fall som helst innan sommaruppehållet, vilket känns skönt!
    För skulle det vara några komplikationer så vill man ju gärna ha med det i beräkningen.

Kuratorn hinner vi dock inte träffa förrän efter sommaren.
    Jag fick en klump i halsen när han nämnde att dom gärna vill att vi ska ha bott ihop i minst ett år (vilket vi inte har förrän i november)
    Men sedan mjuknade han något när vi hade pratat vidare lite, och han sa att vi kan göra en plan för inseminationsförsök och ev. ivf direkt efter kuratorssamtalet efter sommaren.
    Ungefär som vi tänkt oss!

Angående min sambo, så sa han att man Kan göra biopsi och röra i det där om man vill.
    Men i vårt fall förstod han om vi redan gått förbi det tänket, med tanke på att chansen att hitta något är så extremt liten. Även han sa att det nog inte är nån jättestor mening med det, då min sambo genomgick sina strålbehandlingar redan när han var så liten som i 8-10 årsåldern.
    Då är det rätt kört.
    Dom tog åtminstone blod att göra hormonella tester med, för att se så att det inte är nån superlåg testosteronhalt som spökar. Är det så, så får man se över om det är värt att göra ett försök med hormoner till min sambo och se om det händer nåt. Men det är inte heller troligt.

Såå.. Nu hoppas jag på den där spolningen i nästa vecka så den är färdig.
    Känns som att man inte riktigt kan slappna av innan man får höra att det inte verkar finnas några hinder för att en graviditet skulle kunna bli till.
    Det låter ju som att det gick suveränt :) Va skönt att ni ska göra upp en plan efter kuratorsamtalet! Då vet ni ju med största sannolikhet att ni är igång till hösten :)
  • TB1
    SmillaK skrev 2011-05-21 11:20:03 följande:
    Memphis: Ja det låter som om dom verkligen är effektiva. Vad skönt att ni nu vet vad som kommer göras och att ni har lite tider att se fram emot. Sommaren kommer att gå jättefort nu när ni vet att ni kommer att sätta igång direkt till hösten. Jag håller tummarna att allt går bra på spolningen och att systa och äggstock samarbetar.

Vi fick reda på i torsdags att vi är godkända och idag fick jag min mens. Jag är inne i cykeln som jag ska insemineras i, helt otroligt! Så på cykeldag 5 ska jag börja knapra provera och på cykeldag 11 ska jag på VUL, sedan är det dags. Dessutom händer massa andra spännande saker i mitt liv just nu. Det är konstigt hur saker klumpar ihop sig Glad
    åh va spännande Jag hoppas att allt kommer gå bra!
  • TB1
    drömmaromsmått skrev 2011-05-27 11:00:53 följande:
    Vi fick hem papper från FK igår och vår ansökan om att få tillbaka för kostnaderna i danmark är godkänd så 13.000 hoppar det in på vårt konto snart, hade slängt alla medicinkvitton så det missar vi och vi hade säkert kunnat fått för resor också men tog bara inseminationskostnaderan =)
    Härligt att få tillbaka så pass ändå :)
  • TB1
    SmillaK skrev 2011-05-30 20:26:12 följande:
    Körsbärsträd: Grattis så jättemycket till plusset. Njut nu ordentligt av at du väntar barn.

Ego: Jag har nu ätit pergotime i fem dagar och var för att kolla hur det såg ut där inne idag. Slemhinnan såg bra ut och det var en äggblåsa på höger sida som var 20 mm och en på vänster som var 18 mm. Så ikväll blir det ägglossningsspruta och sedan insemination på onsdag. Nu går det undan minsann. Jag hinner inte med i svängarna.

Memphis: när blir det äggledarspolning för din del?

TB1: Hur går tankarna nu, har ni bestämt er för hur ni sak göra?

Drömmar: Grattis till att ni fick pengar tillbaka. Det är ju jättebra att det sprids så det kan utnytjas av andra.
    Härligt att du ska insemineras idag :) Hoppas det går bra! Va fort tiden går! :)

Ja just nu väntar vi, vi funderar hit och dit, men vi får se, det känns bra att ta det lite lugnt :)
  • TB1
    Memphis skrev 2011-06-03 10:02:25 följande:
    Vilken känsla, att bara gå och vänta nu!
    Jag tror nog inte det finns nån som väntar till testdagen utan att smygtesta innan Glad
    Det hör liksom till!

Ha en jättefin helg du också och sköt om dig!

...............

Haha, vill ni veta nåt lustigt?
    Jag drömde om SmillaK och TB1 inatt! Haha Skrattande
    Vi skulle till någon barnträff, och jag hade med mig min brorson eftersom vi fortfarande väntar..
    Det var roligt att se er i "verkligheten"!
    Allt kretsar kring bebistankar nu, inte ens när man sover får man vara ifred från dem :)
    Hahah va gullig du är :) Det är lätt hänt att man drömmer om bebisar. Det gör jag ofta och gud va lycklig man är i drömmen :)
  • TB1
    Memphis skrev 2011-06-09 23:15:00 följande:
    Hej kompisarna!

Vet ni, idag ringde vår läkare till min sambo.
    Han sa att enligt blodproverna dom tog på honom, så ser det ut som att det finns ca. 25% chans att hitta några dugliga små liv i en testikelbiopsi!
    På nåt sätt hade vi "hoppats" (dumt uttryck men hittade inget bättre) på att vi inte skulle få det som alternativ..
    Att dom bara skulle säga "det är omöjligt så fortsätt vara inställda på DI precis som ni varit hittills."
    Nu börjar vi ju ofrånkomligen hoppas!!
    Herregud.
    Även om dom bara hittar usla simmare, så spelar inte det nån roll då dom bara behöver nåt som lever för att kunna göra IVF.

Spännande!
    Till saken hör ju det att de flyter liksom på.
    Jag ska göra den där Röda Hund vaccinationen den 22 juni, och därefter måste vi som sagt vänta tre månader innan vi kan starta nån behandling på mig.
    Och läkaren sa att det är ju egentligen perfekt, för då kan dom göra biopsin i aug direkt när dom öppnar igen, när vi ändå måste vänta ytterligare en månad innan vi får köra igång :)
    Då blir det liksom inte plågsamt utdraget, utan mer nånting som vi gör "av bara farten.. för att vi kan."
    Då blir det lite mer avslappnat.

Men man kan ju inte låta bli att bli helt jävla sprallig!
    TÄNK OM?!

Gahh..

Puss på er och trevlig helg!
    Åh vilken underbar nyhet :) Hoppas verkligen att de hittar några! :)
  • TB1
    SmillaK skrev 2011-06-15 21:56:28 följande:
    Memphis: Gud vad roligt, de verkar vara jätte effektiva. Och vad underbart att det det kanse finns en mäjlighet att hitta spermier. När är det du ska göra äggledarspolning?

Ja det stämmer, jag har BIM idag, vilken koll du har. Sambon ville inte att jag skulle berätta än men jag kan inte låta bli... Jag har fått plus!!! Testade mig i söndags och blev jätteledsen för det var negativt. När jag kollade på testet några timmar senare tyckte jag att jag såg något svagt och började få upp hoppet. Det pendlade mellan hopp och förtvivlan hela dagen. Nästa dag testade jag igen och då syntes det ytte pytte mer. Men Idag är det ett tydligt sträck. Jag börjar tro på det nu. Och det är skönt att ha passerat BIM utan något blod, så då tror jag ännu lite mer på det. Men det är svårare att förstå än jag trodde. Jag trodde jag skulle bli jättelycklig och gråta av glädje, men så är det inte riktigt. Tror sambon inte heller har fattat riktigt. Vi har bestämt att ringa in på fredag till reproduktionsmottagningen då vi egentligen har testdatum och därefter så kan vi berätta för de närmsta som vet om att vi har gjort försöket. Det ringer folk varje dag nu, så jag får ljuga och säga att jag inte vet. Känns mysigt att dra lite på det och och att bara jag och sambon vet.
    Åh va roligt :) Ett stort grattis till er! :)
  • TB1
    Smulans skrev 2011-07-07 12:52:01 följande:
    Jag vill bara tala om att vår älskade son föddes i måndags kväll ♥

Att ta emot honom när han kom ut var värt varenda sekund av den långa, jobbiga resan hit. Många varma styrkekramar till er som väntar och längtar. Fortsätt kämpa, ni kommer att klara det! 

Ett stort grattis :) underbart!
  • TB1
    Memphis skrev 2011-07-29 13:40:31 följande:

Världen segaste människa är jag! Men det har verkligen varit fullt upp! Haha :P
    Kul att vi gifter oss exakt ett år efter er! Världen är bra liten :)
    H44 skrev 2011-07-15 23:36:27 följande:
    Memphis:: åå underbart att ni ska gifta Er. Vi gjorde det i februari i år på en strand i Thailand :).. Vi mår sådär.. Väldigt upp och ner. Är otroligt känsliga och jag blir lätt ledsen.. Tårarna kommer lätt vad det än gäller något som känns jobbigt eller typ en bra film.. Vill så gärna få mera klarhet i allt.. Få en tid inför det som komma ska.. Min mans kromosomprov skulle vara klart denna v men eftersom det är stängt ett par v till dröjer de säkert med svaret tills de öppnar igen mitten på aug.. Fy känns så länge dit! Men vi alla får försöka njuta av sommaren nu. Kram På Er
    Vad fint det låter att gifta sig på Thailand! Ett härligt minne kan jag tänka mig! :)
    Hur är det med dig?
    Har du kunnat finna något lugn i det hela?

Vi fick ju en tid till kurator den 25 augusti (tätt inpå bröllopet!)
    Men dom ringde i dagarna här till min sambo och sa att eftersom dom ska göra en testikelbiopsi är det bättre att ta den först, hittar dom något så är ju inte kuratorssamtalet aktuellt! (HÅLLER TUMMARNA!!)
    Men som sagt, vi törs inte hoppas så vi låtsas som att vi är lugna som filbunkar och tar det som det kommer.
    Men snacka om att det finns mycket att vara nervös för nu! Men ja, det är nog positivt att det är samma vecka, hade det gått fyra veckor mellan bröllop och biopsi och sen ytterligare två veckor för kuratorssamtal så hade man ju dött av påfrestade nerver.

Men iaf, 25 augusti får vi reda på om min sambo (man vid det laget, hihi) kan bli biologisk pappa till vårt barn! Spännande!

Jag håller mina tummar hårt för er! :)
  • TB1
    Memphis skrev 2011-08-01 11:39:31 följande:
    Tack gumman!
    Hur mår du? Haft en skön sommar hittills? Inget nytt på barnfunderarfronten?
    H44 skrev 2011-07-29 23:37:20 följande:
    Memphis: Jaa Thailand var verligen underbart :) så mysigt! Bröllopet blev exakt som vi önska. Barfota på en stand i solnedgången :) Jaa fy hur mår jag.. Inte alls bra. Grinar för det minsta lilla är super känslig och nere :( Om någon frågar hur jag mår kan jag börja grina.. Jätte jobbigt! Hur mår du?? Ååå vad skönt att ni fått en tid. Önskar vi oxå får det.. Väntan är fruktansvärd! Vilket sjukhus går ni på, vet inte om vi prata om det tidigare? Lycka till!! Håller alla tummar å tår för Er!!
    Usch vad jobbigt :(
    Vet precis hur den känslan känns! Du får stå på dig och intala dig själv att du klarar vad som helst, för det gör man! Man klarar tusen gånger mer än man tror.
    Hoppas ni också får en tid snart.
    Vi går på USÖ i örebro.
    Dom är helt underbara! Vi har varit så försiktiga och inte velat tjata och gnata och pressa på, var beredd att få göra det från början. Men dom har varit så bra att dom liksom ringer och Erbjuder oss saker som vi inte ens tagit upp!
    Hur skönt som helst..
    Som nu när dom bytte ut kuratorstiden mot biopsin.
    SÅ SKÖNT när dom kan tänka och planera själva utan att man ska behöva bli en bitch som styr och ställer!

Vart går ni nånstans?
    Kanske får ni en kallelse snart, då dom borde ha kört igång igen nu efter sommaruppehållet!

Kram!
    Hej .) förlåt att jag inte svarar förens nu men är inte här inne lika ofta längre. Jag mår bra och har haft en bra sommar, jobbat hela men nu är jag ledig i 2 veckor, så skönt så :) Hur har din sommar varit? Vi har inget nytt förutom att vi funderar på hur det skulle bli om man skulle flytta till Uppsala. Vi funderar nämligen på att flytta dit efter jag har gått klart skolan till nästa sommar. Vet inte alls om man får gå i Linköping då som det är planerat eller måste man byta..
Svar på tråden Inga spermier..