• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Jojjo841212

Äsch varför skulle de (vi??) vara avundsjuka på de yngre? kanske snarare tvärtom. Att de yngre tänker att "åh om jag hade väntat med barn hade jag kunnat göra det och det..och det"...eller? :)

Jaja bara en tanke.

• finnsinganamn
    Jojjo841212 skrev 2010-04-11 11:08:03 följande:
    Äsch varför skulle de (vi??) vara avundsjuka på de yngre? kanske snarare tvärtom. Att de yngre tänker att "åh om jag hade väntat med barn hade jag kunnat göra det och det..och det"...eller? :) Jaja bara en tanke.
    Vad kan man inte göra bara för att man har barn? :S
    De äldre kan väl tänka så med isånna fall..

Jag menar alla tror att det är ett fängelse att ha barn?
    Verkar nästan så iallafall..
  • augustisten

Jag kan bara utgå från mig själv och jag är inte avundsjuk på yngre mammor. Dssutom tror jag nog att jag hade varit en bra mamma även om jag varit yngre när jag fick barn. Vissa saker hade kanske varit bättre och andra sämre. Svårt att säga. Jag är i vilket fall nöjd med att mitt barn kom när det kom.

Jag vet att jag är en bra mamma - så andra (oavett ålder) bode vara avundsjuka på mig helt enkelt :)

• bitte67

Jag är både en yngre och en äldre mamma. Mitt första barn fick jag när jag var 22 och mitt andra när jag var 35. Klart att saker och ting var enklare när man var 22. Jag var nog coolare och oroade mig inte så mycket. "Det ordnar sig alltid" var mitt motto. Och det gjorde det. När så dottern kom 13 år senare blev jag en riktig hönsmamma, som oroade sig för allt och lite till. Idag har jag två välartade barn trots allt. Men att vara avundsjuk på de unga mammorna? Nej, inte ett smack. Det är inte ålder som avgör om man är en bra mamma eller inte.

• Asereht

Ni som menar på att man som ung kommer att få leva längre med sina barn och se barnbarn osv. Ni är övertygade om att man kommer få ett längre liv bara för att man är ung när man startar familj då eller?

Det finns ingen som vet vad framtiden bär med sig. Mina föräldrar startade familj tidigt i livet. Min far dog plötsligt vid 54 års ålder. Han hann se ett av sina barnbarn. Han hade i dagsläget varit 64 år och haft 7 barnbarn om han fått leva.

Det finns inga garantier till ett långt och friskt liv oavsett om man får barn ung eller sent. En som idag är ung förälder kan dö i förtid och en som startar familj sent i livet kanske lever till 95. Så att påstå att unga föräldrar kommer att få mer tid med sina barn är ju inte helt riktigt, det är bara en förhoppning.

Tankar från mig vars äldsta nu är vuxen och har flyttat hemifrån och vars yngsta är 2 mån. Och nej, jag är inte över 40 än.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • My Girls

Asereht; Tack för att du delar med dig Jag brukar också fundera kring att det faktiskt inte finns några garantier varje gång en yngre (eller äldre) för den delen drar upp det som argument.
    Jag skulle gärna vilja se lite andra anledningar till varför man ska vara avundsjuk.
    Många skriver ork och det är högst individuellt. Andra skriver att de hellre är yngre föräldrar än ute och festar? Det förstår jag inte heller då långt ifrån alla som väntar med barn är ute och festar var och varannan helg. Känns lite tråkigt att många antar att man inte har någon substans i sitt liv om man inte har eller har fått barn tidigt?

If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Asereht
    My Girls skrev 2010-04-11 13:12:39 följande:
    Asereht; Tack för att du delar med dig Jag brukar också fundera kring att det faktiskt inte finns några garantier varje gång en yngre (eller äldre) för den delen drar upp det som argument. Jag skulle gärna vilja se lite andra anledningar till varför man ska vara avundsjuk. Många skriver ork och det är högst individuellt. Andra skriver att de hellre är yngre föräldrar än ute och festar? Det förstår jag inte heller då långt ifrån alla som väntar med barn är ute och festar var och varannan helg. Känns lite tråkigt att många antar att man inte har någon substans i sitt liv om man inte har eller har fått barn tidigt?
    När det gäller fysisk ork tycker inte jag det är någon skillnad. Inte heller när det kommer till graviditet eller förlossning.

När det gäller psykisk ork så måste jag säga att mitt tålamod och min förståelse har ökat med åldern.

Det som gör en förälder bra har inget med ålder att göra men personligen tror jag ju att en person över 20 är bättre lämpad att vara förälder än en 16 åring. Det är inte för intet att myndighetsåldern är 18 år.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Lillgrisens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Milkina cerka

Jag har fått barn som både ung o. äldre mamma, det finns för o. nackdelar med bägge ock enl. min erfarenhet. Fysisk ork är sämre nu ja, men med andra o. tredje barnet hade(ja jag skriver så för att mina små numera är 6 o. 8år) o. har man mer erfarenhet o. kunskap som uppväger en hel del..

Jag ville själv ifrån början bli en ung mamma efter att ha blivit retad för mina "gamla" föräldrar.. som med dagens mått inte skulle setts som det men var det då.
    Men, nej, avundsjuk på yngre mammor är jag inte, jag har varit det en gång jag med..

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥

♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Kulta17

Varför lägga energi på vad andra ytcker. Lägg energin på att vara den bästa mamma du kan just nu istället. Vem bryr sig hur gammal någon är när de får barn? Att bara få ett barn är en gåva som alla tyvärr inte får chansen att vara med om.

• Helene70

Oj vad förvånad jag blev när jag läste påståendet om att äldre mammor skulle vara avundsjuka på unga mammor{#lang_emotions_surprised}

Tvärtom så känner jag, en 39-årig mamma med en 3-månaders bebis, medlidande med de yngre mammorna. Jag tycker synd om dom helt enkelt eftersom dom aldrig kommer att ge sina barn den stabila grund som jag kan ge mitt barn.

Under mina år har jag hunnit skaffa mig:
    - En mycket god och stabil ekonomi,
    - Ett mycket stabilt äktenskap,
    - En mycket stabil mental och kroppslig hälsa.

Jag får känslan att detta saknar majoriteten av yngre mödrar.

Men men, detta behöver inte alls stämma utan det kanske bara är mina fördomar som spökar{#lang_emotions_wink} 

Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"