• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Lia85
    Bonanza skrev 2010-04-10 14:03:12 följande:
    Jag tror att vissa äldre föräldrar kan vara lite avundsjuka på yngre föräldrar för att de kanske inte såg till att vänta tills allt var ordnat utan skaffade barn ändå och det gick jättebra.Inte många, men vissa. Det sticker nog lite i ögonen om man själv har velat ha barn länge och kämpat och skaffat jobb och hus och man och så går något snett och man får börja om igen och samla på sig allt igen, och först när man börjar närma sig 40 så får man sitt efterlängtade barn, samtidigt som någon som är 20 struntar i att göra allt i "rätt ordning" och har det precis lika bra ändå.Någon som hänger med?
    Jo tack, det har jag märkt. Inte av mängder men av en handfull om man lärt känna genom åren.

Synd att inte alla kan vara stolta över sig själva och inte bry sig/jämföra med andra hela tiden. Huvudsaken är att barnen mår bra och de gör de i majoriteten av fallen, även om uppfostran mm skiljer sig åt.
  • Plutteli

Tror det finns de som är avundsjuka precis som det finns yngre som är avundsjuka som äldre. Det enda jag kan tänka mig som "skäl" till att många anser att äldre är bättre föräldrar är den omtalade "livserfarenheten" som tydligen inte går att få på ett bra sätt innan man är 30 oavsett vad man varit med om i livet....

• LyckligtSlut

Tror varken eller. Men även om jag inte är ung mamma själv eller ens äldre mamma, så tycker jag att det är väldigt tragiskt att läsa hur hatiskt unga och gamla mammor tänker om varandra. Man ska stötta, inte bråka hela tiden.

• La Lola

Jag vet inte riktigt vad jag skulle vara avis på?
    Jag ville ju inte ha barn förrän jag var 26.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • cocos87

Jag tror inte att äldre föräldrar är avundsjuka, jag personligen fattar inte varför man ska diskutera samma frågor om och om igen. Det finns bra och det finns mindre bra föräldrar oavsett ålder, sen kan jag tycka att många unga (INTE ALLA) är lite oansvariga ibland, sen tycker jag även att vissa äldre mammor är lite fördomsfulla, inte bara mot yngre föräldrar utan i allmänhet men som sagt dom flesta är nog dom bästa mammor som deras barn kan få, barnen bryr sig inte om åldern så varför ska vi?

Nathalie 090607, BF 101029
  • S vali s

Avunsjuka bottnar väl i att man är missnöjd med sin egen situation
    Känner man sig trygg o nöjd med sitt val - vare sig det gäller att vara en ung eller äldre förälder - så behöver man knappast titta snett på någon annan och känna avundsjuka

Kanske är det så att man om man som ung förälder inte känner sig respekterad eller ifrågasatt i sin föräldraroll så känns det kanske skönt att tänka att den attityden helt enkelt beror på avundsjuka
    Själv har jag känt mig trygg i min roll som förälder både som ung och nu som äldre så omgivningens ev. attityder o fördomar har jag inte lagt märke till.

Den late får brått när det blir kväll
  • mirre2

nej hag tror inte äldre mammor e avensjuka på unga mammor vrf skulle dem va de? Själv fick jag min första när jag precis va fyllda 19,nästa 3v innan jag fyllde 22 nästa 2v efter 28årsdagen och barn nr 4 29år..så har varit bägge ung mamma och äldre mamma

• Rose Bay Willow

Jag är avundsjuk på alla människor som är korkade och naiva! Spelar ingen roll i vilken ålder! Tror livet är sååå mycket enklare för dem som har noll koll!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Min lycka

Dåliga föräldrar finns de i alla åldrar.
    De jag ibland kan vara avundsjuk på då de gäller unga mammor,e att jag troligtvis inte kommer att hinna få fler barn,om jag ska behöva vänta å kämpa i 10 år som jag fick göra för att äntligen få mitt barn.

Fick missfall då jag var 18år,blev äntligen gravid då jag var inne på de 29:e året.
    Nu e jag sanrt 34år å tiden tickar på.Jag vill inte ha barn efter 40 så frågan e om de blir någe fler barn.

• iolanthe
    Themis skrev 2010-04-10 14:22:34 följande:
    Man kan inte få allt antar jag. En släkting vet jag är avundsjuk på bl. a. våra fina vigselringar, för när de gifte sig var de fattiga studenter och kunde inte få det bröllop eller de tillbehör de ville ha. Å andra sidan är jag lite avis på dem som har barn som är vuxna och då får en ny "lektid" mellan 40 och 50 år. Vår son kommer mycket troligt att bo hemma tills jag fyller 50. Det finns plus och minus med det mesta tror jag.
    Men å andra sidan behöver man ju inte sköta ungarna hela tiden tills dom flyttar hemifrån. När jag är 40 är våra barn 10 och 12 och då räknar jag nog med att jag och maken ska kunna på på bio eller gå ut och dansa en helg utan att behöva ordna med barnvakt.
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"