• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Amira
    S vali s skrev 2010-04-09 20:21:29 följande:
    Kan bara tala för mig själv och jag är inte ett dugg avundsjuk på den "unga mammorna" - varför skulle jag vara det Jag var hyfsat "ung" dvs 23 när jag fick mitt första barn och 40 när 3:an kom så jag har nosat på båda sidor och kan se för/nackdelarna både med att vara ung o gammal mamma. Det enda jag alltid finner lite roande när det debatterasdung/gammal förälder är att de unga mammorna är så stensäkra på sin sak och vet precis hur en "gammal" mamma är
    Eller tvärtom, att de äldre är stensäkra på sin sak och vet precis hur en "ung" mamma är och förhåller sig i olika situationer.
  • redneck girl

jag är inte ett dugg avundsjuk på unga morsor.var själv 20 när jag fick första.ska få nr nio innan jag hinner fylla 39.varför skulle jag vara avis på dom liksom.

• S vali s
    Amira skrev 2010-04-09 20:23:05 följande:
    Eller tvärtom, att de äldre är stensäkra på sin sak och vet precis hur en "ung" mamma är och förhåller sig i olika situationer.
    Grejen är ju att jag vet hur jag var/är både som ung/äldre mamma, en ung mamma kan bara gissa sig till hur det kan vara  att vara just en äldre mamma...
    Den late får brått när det blir kväll
  • Jezamine

Jag är definitivt inte avis på de unga mammorna.Ge mg en bra och trovärdig förklaring på vaför jag skulle vara det?

Avstängd tills vidare
  • My Girls
    Amira skrev 2010-04-09 20:10:05 följande:
    Det jag kan känna avundsjuka på hos äldre mammor är att de bemöts med större respekt i alla sammanhang, faktiskt. Jag har även upplevt det väldigt svårt att binda kontakter med andra mammor då jag känner en ganska stor åldersskillnad. De gillar att diskutera trädgårdsbestyr, renoveringsplaner, gnälla på sina gubbar etc. Jag däremot är ju omognare i mitt sätt och pratar gärna om smink, kläder och annat icke kulturellt.
    Oj jag var nog gammal redan som 23-åring eftersom jag redan då pratade om trädgårdsbestyr, renovering och har alltid haft stort intresse av bakning och matlagning.
    Däremot har jag tagit som princip att aldrig sitta och snacka skit om min karl, medan en fd väninna tog det för vana redan vid 20 och ändå väntar hon nu 4:e barnet med densamme...

Sen att bemötas med respekt. Det beror nog på hur ens egna föräldrar är och svärmor, men ja, bvc-tanterna har alltid bemött mig med respekt. Sen vet jag att det finns yngre mammor som fnyser över "mitt val" att vänta med barn och som tror att de vet mer än mig bara för att de fick barn innan.
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Matillin
    wholelottarosie skrev 2010-04-09 19:52:35 följande:
     Det beror nog på vad "lite äldre" innebär. Inom vården så har jag bara fått höra hur positivt det är med yngre föräldrar, särskillt vad gäller själva graviditeten. De med flest fördomar mot yngre föräldrar är äldre föräldrar. Man vill väl framhäva sig själv och försvara sina egna val. Hör fler fördomar mot äldre föräldrar än yngre faktiskt, och då även från dem som inte är föräldrar, pensionärer osv.
    Ja ingen kan nog förneka att det är bättre att föda i 20 års åldern jämfört med 40.
    Har hört många som fött barn i olika åldrar säga att dom återhämtade sig mycket fortare när dom var 25 mot 35 men det är väl även det individuellt.
    Själv har jag nog inte märkt så mycket fördommar åt något håll kanske för att jag är mittemellan?
    Fick mina barn när jag var 26 och 27 år gammal.
  • My Girls
    My Girls skrev 2010-04-09 20:31:12 följande:
    Just ja. Smink och kläder tycker jag är urtrist att prata om, men däremot gillar jag att klä mig snyggt och sminka mig
    If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • Strumpan08
    Amira skrev 2010-04-09 20:10:05 följande:
    Det jag kan känna avundsjuka på hos äldre mammor är att de bemöts med större respekt i alla sammanhang, faktiskt. Jag har även upplevt det väldigt svårt att binda kontakter med andra mammor då jag känner en ganska stor åldersskillnad. De gillar att diskutera trädgårdsbestyr, renoveringsplaner, gnälla på sina gubbar etc. Jag däremot är ju omognare i mitt sätt och pratar gärna om smink, kläder och annat icke kulturellt.
    Måste säga att jag känner precis likadant. De andra mammorna i föräldragruppen och öppna förskolan är bra mycket äldre än mig som är 23 och har en helt annan livssituation. De pratar om sina renoveringar och sina lån, medan vi bor i hyresrätt och åker kommunalt.

När jag var gravid var jag på en sjukgymnastträff för gravida och där var jag också yngst, och en äldre mamma fällde kommentaren att hon hade det jobbigare med foglossningen än jag, för jag är så ung. Skulle inte tro det. Jag hade hemsk foglossning och det beror inte på åldern.
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • lillesa

Tror jag inte. Jag längtar efter barn men är absolut inte avis på 18-åringarna som går med barnvagn. Kanske för att jag själv inte hade en tanke på att bli mamma i den åldern. Tyvärr är det så att unga mammor ofta lämnas av oansvariga unga pappor som inte fattat ansvaret med barn. Kanske är därför en del "ser ner" på dem, för att de är ensamstående... och det vet vi ju alla inte alls är lika "fint" som att vara gift med barnens pappa. ( var det en unge av fyra som inte var makens utan någon annan mans?)

Ps..TS.. Det heter "DE äldre mammorna." Inte DEM.... ;)

• CeeJay
    Jezamine skrev 2010-04-09 20:30:34 följande:
    Jag är definitivt inte avis på de unga mammorna.Ge mg en bra och trovärdig förklaring på vaför jag skulle vara det?
    MIN egna högst personliga förklaring till denna påhittade avundsjuka tror jag är just för att någon annan är YNGRE dvs UNG. I dagens samhälle ska vi ju vara UNGA, det är det som räknas, speciellt för oss kvinnor

Några yngre mammor jag har hört och sett skrivna åsiker från är att vi äldre mammor är avundsjuka för att de har lättare att vara flexibla, blir bättre kompis med barnet (?) och att de är snyggare i kroppen efter en graviditet

OBS!! Detta är allstå inte mina egna erfarenheter och ingenting jag upplever alls. OM jag skulle vara avis på någon, mamma eller ej, ung eller gammal, är en kvinna med en stark frisk kropp (som jag alltså inte har). Men mina problem beror inte på min ålder utan på gener, sjukdommar och annat skrutt

Bara en liten reflektion på det du skrev !
Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"