• 3way

Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"

Hur är en typisk bra förälder då? finns de någon riktlinje?
    Är man en "lättare en dålig förälder" bara för att man är ung?
    Är man en "bättre förälder" för att man är gammal?
    Intressant.

Barn som kommer från en familj somhar "äldre föräldrar" blir de oftast mer framgångrika eller nåt?
    Vart grundar sig all denna kritik egentligen?

Blivit ett sånt himla ståhej vem som är bra/"dålig" förälder och de känns som de unga får  mycket dålig kritik!?

Hur kommer säg detta?
     Kan  de kanske vara så att allt handlar om ren avundsjuka?

Jag bara frågade/undrade så ni behöver inte hacka på mig sen.
    Trevlig helg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"
  • Anna Paulita

För övrigt vet jag inte vad exakt jag ska vara avundsjuk på gällande inga mamor. Men det kanske TS vet i och med att det är hennes tes.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Leone i Västerås

Jag fick mitt första barn som 18:åring och mitt yngsta som 36:åring. Jag är alltså både ung och äldre mamma, men kan faktiskt inte riktigt förstå varför man skulle vara avundsjuk på yngre resp äldre mammor.
    Jag var en bra mamma till mina första barn jag fick som ung, och jag är en bra mamma till de barn jag fått senare.
    Hade jag gjort på något annat sätt om jag fått välja? Nej, det hade jag inte.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Bonanza

Jag tror att vissa äldre föräldrar kan vara lite avundsjuka på yngre föräldrar för att de kanske inte såg till att vänta tills allt var ordnat utan skaffade barn ändå och det gick jättebra.

Inte många, men vissa. Det sticker nog lite i ögonen om man själv har velat ha barn länge och kämpat och skaffat jobb och hus och man och så går något snett och man får börja om igen och samla på sig allt igen, och först när man börjar närma sig 40 så får man sitt efterlängtade barn, samtidigt som någon som är 20 struntar i att göra allt i "rätt ordning" och har det precis lika bra ändå.

Någon som hänger med?

• 3way
    Bonanza skrev 2010-04-10 14:03:12 följande:
    Jag tror att vissa äldre föräldrar kan vara lite avundsjuka på yngre föräldrar för att de kanske inte såg till att vänta tills allt var ordnat utan skaffade barn ändå och det gick jättebra. Inte många, men vissa. Det sticker nog lite i ögonen om man själv har velat ha barn länge och kämpat och skaffat jobb och hus och man och så går något snett och man får börja om igen och samla på sig allt igen, och först när man börjar närma sig 40 så får man sitt efterlängtade barn, samtidigt som någon som är 20 struntar i att göra allt i "rätt ordning" och har det precis lika bra ändå. Någon som hänger med?
    jag fattar hur du menar. men vågar inte säga mer en så
  • Miraklet09
    Bonanza skrev 2010-04-10 14:03:12 följande:
    Jag tror att vissa äldre föräldrar kan vara lite avundsjuka på yngre föräldrar för att de kanske inte såg till att vänta tills allt var ordnat utan skaffade barn ändå och det gick jättebra.Inte många, men vissa. Det sticker nog lite i ögonen om man själv har velat ha barn länge och kämpat och skaffat jobb och hus och man och så går något snett och man får börja om igen och samla på sig allt igen, och först när man börjar närma sig 40 så får man sitt efterlängtade barn, samtidigt som någon som är 20 struntar i att göra allt i "rätt ordning" och har det precis lika bra ändå.Någon som hänger med?
    kunde inte formulerat det bättre =)
    Isabelle
  • Themis

Man kan inte få allt antar jag.

En släkting vet jag är avundsjuk på bl. a. våra fina vigselringar, för när de gifte sig var de fattiga studenter och kunde inte få det bröllop eller de tillbehör de ville ha.

Å andra sidan är jag lite avis på dem som har barn som är vuxna och då får en ny "lektid" mellan 40 och 50 år. Vår son kommer mycket troligt att bo hemma tills jag fyller 50.

Det finns plus och minus med det mesta tror jag.

• Pyff

HA HA HA, det var bland det knasigaste jag hört! Varför skull äldre vara avundsjuka på de yngre för att de skaffat barn tidigt?? Själv resonerar ju helt tvärtom - jag tycker synd om ungdomarna som inte får leva livet som jag gjorde när jag var runt 20 Och jag tror oxå att det är mycket större risk för att förhållandet till pappan inte håller om man skaffar barn allt för ung - just för att man inte fått "göra klart" den biten

Pyff på er!
  • Mummyfied

Nej jag tror absolut inte att äldre föräldrar är avundsjuka på yngre. Vad skulle det finnas för anledning till det?

Men undantag finns ju alltid, hade man hoppats på och drömt om att få barn som ung utan att det blev av kanske det uppstår avundsjuka gentemot andra som lever så som man själv önskade att man gjort då. Men det gäller ju likaväl för de som kanske blivit ofrivilligt unga mammor och önskat att de hade varit äldre.

• Pebble

Vet inte om detta har tagits upp tidigare, men jag fattar att "unga" är tonår och tidiga 20, men vart går gränsen för gammal? Iofs tror jag att det ändå är individuellt för både äldre och yngre att vara avundsjuka på de "andra" av olika anledningar. Gräset är alltid grönare heter det ju. ;)

Hursomhelst, jag känner mig inte som gammal nu när jag är 27 och förhoppningsvis blir mamma snarast.

Svar på tråden Dem "Äldre" är avundsjuka på de "unga mammorna"