• TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • BlommyNess12
    Leone i Västerås skrev 2010-04-10 21:57:56 följande:
    Ja, det vet jag också.  Har varit på festivaler själv både innan och efter jag fick barn, och det finns faktiskt de som är där för att de gillar musik, att umgås med roliga människor och att festa, men det behöver inte samtidigt innebära att man super sig aspackad, tar droger och ligger med allt & alla.
    Nej, men det innebär inte att jag tycker att det är en ok miljö att släppa iväg en 13 åring till ensam utan vuxet sällskap.
  • BlommyNess12
    Satisfaction skrev 2010-04-11 10:10:06 följande:
    Hur skulle alla svarat om frågan gällde er 15-årige son?
    Mina svar gäller mitt barn, när han blir 15 år, och mitt svar var ett blankt nej innan han flyttat hemifrån eller fyllt 18 år.
  • nostalgi
    BlommyNess12 skrev 2010-04-10 20:57:01 följande:
    Ja, mitt barn hade då aldrig fått åka till London, för jag vet vad jag hade gjort i London om jag fått åka dit ensam när jag var 15 år, och inte fan hade det inberäknat att gå på Picadilly Circus och dricka té iallafall.
    Men kanske gör inte TS det som du hade tänkt dig? Om det nu är "färliga äventyr du var ute efter"? Hon kanske vill få lov att känna hur det är att ha' hela ansvaret själv. Det kan vara en utmärkt "kurs", man lär sig dessutom av sina misstag, och man kan inte kedja fast sina tonåringar på sina rum hur länge som hälst. Det kan hända fruktansvärt farliga saker över allt, i småhålor, som i storstäder. Det kan man aldrig förutse, men det sättet man kan skydda sig till 98% är om man väljer att stanna på sitt rum, och hur kul är då det? Ja och inte äns det, för vem säger att man INTE skulle kunna råka ut för något i sitt eget hem?
  • Piggelin

OOoh nej!! Jag vet hur jag själv var när jag var 15 år........skulle göra allt för att skydda min 15 åriga dotter från det!

• KlasStures mamma

Troligtvis inte. Inte för att jag inte litade på min dotter utan för att jag inte litar på resten av världen.... Och vid femton anser itne jag att man vet tillräckligt om världen. Jag trodde att jag visste... Men oj så fel jag hade!

Jag hade hellre följt med i så fall. Betyder ju itne att man behöver vara vid varandras sida hela tiden men så att man i alla fall träffas någon per dag också vet jag att jag är i närheten om något skulle hända.

• Lussekatten87

Alltså alla verkar vara väldigt negativa till det härinne!
    men TS, jag vill bara säga att det beror på hur din dotter är som person!

Jag fick tillåtelse att vara i London 2,5 vecka eftersom jag ej var en hysterisk festande och vild tonåring som skolkade och hade tusen pojkvänner.
    Jag skötte skolan och umgicks med likasinnade och drack ALDRIG. Mina föräldrar kände mig väl,något jag tror att långt ifrån alla föräldrar gör!

Ts,du känner din dotter bäst.

• KlasStures mamma
    Satisfaction skrev 2010-04-11 10:10:06 följande:
    Hur skulle alla svarat om frågan gällde er 15-årige son?
    Samma sak!!!
  • LabLover
    Lussekatten87 skrev 2010-04-11 11:02:48 följande:
    Alltså alla verkar vara väldigt negativa till det härinne!men TS, jag vill bara säga att det beror på hur din dotter är som person!Jag fick tillåtelse att vara i London 2,5 vecka eftersom jag ej var en hysterisk festande och vild tonåring som skolkade och hade tusen pojkvänner. Jag skötte skolan och umgicks med likasinnade och drack ALDRIG. Mina föräldrar kände mig väl,något jag tror att långt ifrån alla föräldrar gör!Ts,du känner din dotter bäst.
    TS är 15-åringen

Mitt svar är: Nej, jag skulle inte låta en 15-åring åka till London utan vuet sällskap.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Michisen
    Lussekatten87 skrev 2010-04-11 11:02:48 följande:
    Alltså alla verkar vara väldigt negativa till det härinne!men TS, jag vill bara säga att det beror på hur din dotter är som person!Jag fick tillåtelse att vara i London 2,5 vecka eftersom jag ej var en hysterisk festande och vild tonåring som skolkade och hade tusen pojkvänner. Jag skötte skolan och umgicks med likasinnade och drack ALDRIG. Mina föräldrar kände mig väl,något jag tror att långt ifrån alla föräldrar gör!Ts,du känner din dotter bäst.
    TS är femtonåringen som ska åka till London. ;)
  • linjes

Beror väl på hur dottern är det

Mitt spontana svar är hell no,men sen får man ju se hur omständigheterna är och hur mogen dotter är då

Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..