• TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • Lina och Elsa

Nej det hade jag inte låtit min dotter göra. Även de mest ansvarsfulla och skötsamma ungdomarna kan balla ur när de får lite för mycket frihet, och det verkar du till och med känna att du fått. Hade du åkt med ett äldre och ansvarsfullt syskon eller med en grupp som hade ett tydligt syfte och någon form av vuxensällskap (dvs typ scouter, idrottsförening, fritidsgårdsstyrelsen eller vad som) så hade jag sett det på ett annat sätt.

• Matillin
    Lina och Elsa skrev 2010-04-11 23:14:31 följande:
    Nej det hade jag inte låtit min dotter göra. Även de mest ansvarsfulla och skötsamma ungdomarna kan balla ur när de får lite för mycket frihet, och det verkar du till och med känna att du fått. Hade du åkt med ett äldre och ansvarsfullt syskon eller med en grupp som hade ett tydligt syfte och någon form av vuxensällskap (dvs typ scouter, idrottsförening, fritidsgårdsstyrelsen eller vad som) så hade jag sett det på ett annat sätt.
    Känner detsamma.
    Men det finns ju även dom som låter sina 15-16 åringar åka på charteresa till Ibiza med kompisar så en Londonweekend är väl rätt harmlöst för en sådan förälder
  • With a devilish smile

Nej finns inte en chans i världen att jag skulle skicka iväg en 15 åring utomlands själv !

Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • hemljuvahem

Jag trordet beror helt på vad för 15-åring vi snackar om och vilket umgänget är.

Ibland är man pålitlig, ibland är man inte! :)

• Plutteli

Nej, inte helt ensam så pass ung. Visst om en vuxen följt med men inte varit i hasorna hela tiden, men absolut inte helt på egen hand.

Jag har rest mycket utan mina föräldrar, men alltid att andra vuxna varit med på själva resan även om jag och mina vänner ändå haft möjlighet att dra runt på egen hand mer eller mindre så mycket vi vill. Det har trots allt varit mycket värt för mina föräldrar att veta att det finns en vuxen som finns på plats om nått händer, som träffat mig morgon och kväll osv. Och ja, så kommer jag vilja ha det med min dotter också. Helt ensam får hon åka från att hon är 18!

• Baretta

Nej, jag skulle inte låta henne åka själv! Det finns för mycket faror för en 15-årig tjej för att det ska kännas okej att låta henne åka. Det tycker jag nu och jag har en liten son på 6 månader. Jag skulle inte vilja släppa iväg en 15-årig son på en sådan resa heller. Språkresa känns lite mer kontrollerat och så.

• Zixi

Jag var bara 16 när jag åkte till USA för att plugga ett år på HighSchool, visserligen fick jag tjata mig till det men i slutändan släppte mina föräldrar iväg mig. Sen flyttade jag till England ett år när jag var 19.

Kan dock inte uttala mig om vad min ännu ofödda dotter kommer att få lov att göra när. Det hänger mycket på hur hon är som person. Om hon är lite vild och galen så håller jag nog henne hemma så länge som möjligt. Men mitt mål är att uppfostra en lugn och pålitlig tjej som man kan känna sig trygg med att skicka iväg redan vid 15.

Juli - 2010
  • Prins Solo

Jag åkte till London när jag var 15 tillsammans med två lika gamla kompisar. Resan var planerad tillsammans med våra föräldrar så de hade rätt bra koll på allt. Nu var vi visserligen tre präktiga och ordentliga tonåringar men hur våra föräldrar kunde släppa iväg oss dit utan vuxet sällskap är för mig en gåta nu när man har barn själv...

• Tinnys

Nej aldrig, inte för att jag inte litar på min dotter utan för att jag inte litar på andra  och att jag inte kan finnas där om det händer något.

Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..