• TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • Lussekatten87
    Michisen skrev 2010-04-11 11:07:31 följande:
    TS är femtonåringen som ska åka till London. ;)
    Okej

TS! Om du tror att du kan klara det och sköta dig ordentligt, så tror jag inte det skulle vara några problem!
  • Bemidii

Jag är ju som vanligt lite tvärtom då.
    Jag hade släppt iväg min 15-åriga dotter till London. Nu litar jag till hundra procent på henne. Om det däremot varit jag som varit min 15-åriga dotter så hade jag inte släppt iväg mig. Min dotter och jag är så fruktansvärt olika på den fronten.

Min 15-åriga son hade jag bara släppt iväg till London om jag ville bli av med honom. Han skulle aldrig ha hittat hem :) Som ni märer är mina barn väldigt olika.

Men idag när de är vuxna är det min son som rest runt hela världen, med en orolig mamma här hemma. Men jag inser att jag måste släppa taget.

• Towanda

Mycket intressant tråd! Framför allt för att alla har så bestämda åsikter. Att många tycker att det är så glasklart nej, att en femtonåring inte får åka utomlands. Att en femtonåring inte kan hantera olika situationer som kan tänkas uppstå. Det jag kan tänka då är, om det är helt otänkbart att hon klarar av det nu, hur ska hon klara av samma situationer om tre år?

Jag har ingen aning om hur jag skulle göra om jag hade en femtonåring. Men jag upplever just nu att det är stor skillnad mellan olika femtonåringar, vad de kan hantera och inte. Att man som förälder har ansvaret gör nog att man hellre säger nej till utlandsresan än att säga ja, för sin egen skull, för hur förkrossad man skulle bli om något hände. Även om sannolikheten är liten att det skulle hända nåt (förutsatt att man talar om en vettig femtonåring som man känner väl).

• KlasStures mamma
    Towanda skrev 2010-04-11 11:24:21 följande:
    Mycket intressant tråd! Framför allt för att alla har så bestämda åsikter. Att många tycker att det är så glasklart nej, att en femtonåring inte får åka utomlands. Att en femtonåring inte kan hantera olika situationer som kan tänkas uppstå. Det jag kan tänka då är, om det är helt otänkbart att hon klarar av det nu, hur ska hon klara av samma situationer om tre år? Jag har ingen aning om hur jag skulle göra om jag hade en femtonåring. Men jag upplever just nu att det är stor skillnad mellan olika femtonåringar, vad de kan hantera och inte. Att man som förälder har ansvaret gör nog att man hellre säger nej till utlandsresan än att säga ja, för sin egen skull, för hur förkrossad man skulle bli om något hände. Även om sannolikheten är liten att det skulle hända nåt (förutsatt att man talar om en vettig femtonåring som man känner väl).
    Jag känner som så att hellre en resa i Sverige som första resan på egen hand.... Känns tryggare för mig i alla fall!
  • GossarnasMor

När jag var 14 år reste jag själv till Island och min vän där.
    När jag var 15 år reste jag en vecka med 5 tjejkompisar till Mallorca.

När mina systrar var 17 år åkte de på auipair i 1 år.

Tycker man mognar mycket att få ta ansvar över sig själv och man lär sig lösa de problem som kan dyka upp.

Det kan hända olyckor även i hemmet så man är inte säker någonstanns.

Som föräldrer till två grabbar skulle jag absolut låta dem resa iväg vid 15 år.
    Och innan dess reser vi hela familjen så resavana förstår dem.

2 dagar i Londen ser jag inte som något problem, det kryllar av hjälpsamma människor överallt det kryllar av väktare, poliser o andra som kan hjälpa en. London är en trevlig och mysig stad.

TS trevlig resa!

• KlasStures mamma
    GossarnasMor skrev 2010-04-11 11:36:27 följande:
    När jag var 14 år reste jag själv till Island och min vän där. När jag var 15 år reste jag en vecka med 5 tjejkompisar till Mallorca. När mina systrar var 17 år åkte de på auipair i 1 år. Tycker man mognar mycket att få ta ansvar över sig själv och man lär sig lösa de problem som kan dyka upp. Det kan hända olyckor även i hemmet så man är inte säker någonstanns. Som föräldrer till två grabbar skulle jag absolut låta dem resa iväg vid 15 år. Och innan dess reser vi hela familjen så resavana förstår dem. 2 dagar i Londen ser jag inte som något problem, det kryllar av hjälpsamma människor överallt det kryllar av väktare, poliser o andra som kan hjälpa en. London är en trevlig och mysig stad. TS trevlig resa!
    Där fick jag en liten "aha". Jag är itne själv resvan och det är kanske därför som jag itne skulle våga skicka iväg min dotter.... Och eftersom jag itne är resvan så är sannolikheten inte så stor att hon blir det heller!
  • solskina

Jag är inte heller resvan men jag skulle aldrig hindra min dotter från att se världen.

Självklart var jag nojig, men det ska ju inte hindra henne från att bli en förnuftig vuxen.
    Hon har idag ett större självförtroende och kan fixa mycket runt sig själv och sina studier. När hon är klar i gymnasiet så är jag redan nu inställd att hon inte blir kvar i stan. Och tänk om det skulle vara så, att som högskolestudent inte klarar sig själv och kan ta eget ansvar. Lösa konflikter mm.

Hon sköter även sin tvätt själv och mat 80% av tiden. Det är livets gång.

• NorthLondon

Jag är mycket resvan (sedan jag var spädbarn) och bor dessutom själv i London och skulle någon fråga mig om råd skulle jag generellt avråda dem från att låta sin 15-åriga dotter /son åka till London utan vuxet sällskap.

Som någon annan skrev ovan; det handlar inte om 15-åringen utan om vad omgivningen är kapabel till.
    Jag skulle säga att man inte är mer skonad för att man tillhör en "svagare" grupp. Ibland kan det vara tvärtom. Med det menar jag som exempel att i vissa områden - med mycket bussar och därmed en hel del folk - har vissa "ligor" mammor med småbarn som målgrupp. En i "ligan" underhåller barnet i vagnen medan den andra i "ligan" är ute efter mammans väska/plånbok...
    Unga tjejer kan ses som "lätta" offer. Tyvärr.
    Visst är många snälla och visst är polisen bra här. Men det gäller ju att dessa personer är där om något händer...
  • BlommyNess12
    nostalgi skrev 2010-04-11 10:38:52 följande:
    Men kanske gör inte TS det som du hade tänkt dig? Om det nu är "färliga äventyr du var ute efter"? Hon kanske vill få lov att känna hur det är att ha' hela ansvaret själv. Det kan vara en utmärkt "kurs", man lär sig dessutom av sina misstag, och man kan inte kedja fast sina tonåringar på sina rum hur länge som hälst. Det kan hända fruktansvärt farliga saker över allt, i småhålor, som i storstäder. Det kan man aldrig förutse, men det sättet man kan skydda sig till 98% är om man väljer att stanna på sitt rum, och hur kul är då det? Ja och inte äns det, för vem säger att man INTE skulle kunna råka ut för något i sitt eget hem?
    Nej, jag har inte för avsikt att kedja fast någon tonåring, men däremot tycker jag inte man är mogen nog att ta hela ansvaret själv förrän man har flyttat hemifrån, eller fyll 18 år.
  • MaddeliB

Jag hade absolut låtit en 15 åring åka till england, om hon är ansvarig och inte visat tidigare bristande omdömme ang. killar och alkohol osv.
    Jag var själv i england 4 veckor med min bästa vän när jag var 15 år. Mina föräldrar var under samma veckor i Vietnam så vi hade ingen större kontakt.
    Jag hade varit i england tidigare, talade språket, och hade rest i hela världen och vet hur man reser och hur man borde bete sig som "turist" för att inte bli lurad eller utnyttjad. Det var inga problem och absolut inget negativt skedde, det var några av de bästa veckorna i mitt liv!!! =)

Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..