• TimesAreAChangin

Skulle ni låta er 15åriga dotter..

åka till London med en vän i två dagar?

Jag är intresserad av era synpunkter, eftersom jag är 15 (har fyllt i år) och i sommar kommer jag åka till London i två dagar i sällskap av en ett år äldre vän. Jag är faktiskt oroligt stolt över att min mamma känner att hon kan lita på mig så pass att hon vågar släppa iväg mig till ett annat land utan vuxet sällskap.

Självklart kommer allt planeras in i minsta detalj och vi kommer ha regelbunden kontakt under hela resan.

Vad tycker ni, gör min mamma rätt som låter mig åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-10 17:05
    Justja, kan även tillägga att jag varit i London förut, men bara en gång.

• Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..
  • GrönaDruvan

Det beror på hur min dotter hade varit. Men antagligen inte. Man är lite för ung och naiv i den åldern, även om man inte tycker det själv. Nu har jag bara en son på 1 år, så har lite svårt att tänka mig in i situationen, jag vet bara hur jag själv var.

Jag var 16 år när jag och en kompis åkte till italien själva i en vecka. Vi hörde inte av oss hem på hela veckan.. det var inte så populärt!! 
    Däremot var jag en månad på konfirmationsresa i england när jag var 14, och en språkresa när jag var 15, och det känns ju mer ok, eftersom det är ledare och lärare med då.
    Sen åkte jag o vänner på sk "festar resor" när vi var 17, 18 och 19.. och vet man hur det går till på sådana supar resor, så hade jag inte ens låtit min dotter åka vid den åldern!!
  • mandelblomma
    Minxy skrev 2010-04-11 08:10:33 följande:
    Så tänker jag också. Jäklar i mig vilken TUR man hade ibland! När jag tänker på alla de gånger som allt hade kunnat gå toksnett så ryser jag. Det är fan ett under att man lever än.Min mamma litade också mycket på mig när jag var 15-16.När jag var 16 gick jag på krogen, hade sex med en 37-årig dj (hej och hå, 21 års ålderskskillnad), festade hårt, levde rövare osv.Min mamma pratade alltid vitt och brett om hur mogen jag var, hur mycket ansvar jag tog, hur ordentlig jag var osv.Om man vill vara ögontjänare så blir man bra på det. Man kan dölja mycket för sina föräldrar....
    men precis...jag tycker det är aningen naivt att tro att ens skötsamma 15 åring klarar det...känner så många föräldrar som aldrig i livet skulle tro att just deras unge skulle göra något som att dricka sprit eller vad det nu är. Har haft några av dem som patienter på sjukhuset som alkohol intoxer.
    Eller kompisar som precis som du var super ögontjänare men bakom ryggen levde rövare...skötte det snyggt, men var verkligen inga snälla flickor ;)
  • Koloraturell

Ja, och vi skulle komma överens om att höras på bestämda tider och om min dotter inte höll detta så blir det INGEN mer resa någonstans överhuvudtaget förrän hon är myndig.

• TereseA

Första tanken är nej. ...men bero på hur dottern är hemma och till personlighet..även om dottern var ansvarsfull och skötsam tror jag inte jag skulle kunna släppa iväg ändå.

Akiim är mitt liv 071004
  • nostalgi

Du verkar att vara en mogen och förnuftig tjej, och där kan du säkert ge din mamma en bamsekram, för hon respekterer dig och liter på dig! Du har alldeles säkert "koll", och vet var gränserna går. Tror inte du är det minnsta naiv heller. Världen är stor, och din resa kommer att bli' ditt eget lilla äventyr". Ha' det så skönt med din vän!

• thatisgreat

Vi var fyra stycken tjejer som åkte till london. 3 av oss var 16 och en var 15.

resan var planerad in i minsta detalj, dom hade alla nummer så att dom kunde nå oss på både mobil, hotell och reception.
    det gick kanon :)
  • Satisfaction

Jag var i London en vecka som 15-åring, min bästis var 16. Detta var innan mobiltelefonen, så vi skickade väl ett vykort hem.

Svar på tråden Skulle ni låta er 15åriga dotter..