• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • LyckligaGatan
    Ginge skrev 2010-04-20 14:03:02 följande:
    Det kan jag hålla med!Mitt illamående verkar lindras lite av ingefäratabletter :) men dåligt mår man ändå i olika svårighetsgrader... Tur att man har så förstålig (?) sambo. Han tycker så synd om mig och försöker ta hand om mig så gott han kan. också igår föreslog han att snart är ju försent att ta "före" bilden på min mage. så nu börjar vi fundera om vi ska följa mages växande med bilderna eller inte... :)
    Vi tog det med E, nu är det alldeles för sent, min mage ser redan ut som den är i v 18-20. Vill inte veta hur jag kommer se ut sen... Men det är verkligen mysigt att ha bilderna att titta tillbaka på.

Vi ska försöka ta bilder med den här bebben oxå, jag får väl undvika att titta på bilderna bara..
  • luvpillow
    tessbmess skrev 2010-04-20 11:39:45 följande:
    Ok.. :)

Jag vet inte.. i sverige är det nog bara ultraljud i v.16-20.. och innan får man väl bara lyssna på hjärtat tror jag.. Men de tar ju blod och urinprov här med, kollar sjukdomar och sånt.

Hoppas allt går bra för dig!

kram
  • Ett två tre
    tessbmess skrev 2010-04-20 11:36:43 följande:
    Ah.. Tack! VUL gør de ju hær i Norge med en gång, så jækla obekvæmt! Ja, det ær nog en del till som kommer att dyka upp men jag har fått grepp om ngr iaf :)
    Inte överallt.... Här gör dom inte det, jag måste gå privat och betala själv. Går man till gybnekolog gör dom oftast VUL, men inte hos BM.
    ☆.¸.?♫☆´¯`♪ ♥ ♪´¯`☆♫?.¸.☆
  • Ett två tre
    Ett två tre skrev 2010-04-20 14:40:45 följande:
    Inte överallt.... Här gör dom inte det, jag måste gå privat och betala själv. Går man till gybnekolog gör dom oftast VUL, men inte hos BM.
    När jag bodde i Oslo var det samma sak, bara gyn som kan göra VUL. Varken BM eller fastlegen. Men beror nog på vilken fastlege man träffar...
  • Ett två tre
    LyckligaGatan skrev 2010-04-20 08:03:35 följande:
    Prostafen är ju det BM rekommenderar. De funkade inte på mig men andra har blivit väldigt hjälpta av dem. Varför avråda o på vilka grunder?
    Det är inte testat ut på gravida och kan skada fostret. Min läkare avrådde mig i min första graviditet och nu fick jag höra det samma av en helt annan läkare.

Men alla gör ju som dom vill...
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-04-20 14:43:41 följande:
    Det är inte testat ut på gravida och kan skada fostret. Min läkare avrådde mig i min första graviditet och nu fick jag höra det samma av en helt annan läkare.Men alla gör ju som dom vill...
    Va roligt, för jag har hört från flertalet läkare här på ett av universitetssjukhusen här i Sthlm att det är testat på gravida, det är tom A-klassat annars skulle inte Apoteken rekommendera det till folk som kommer in och frågar. Fast så är det ju med nästan allt under graviditeten, vissa avråder, andra råder. Man får gå på vad man känner själv.
  • ankan24

har varit lite oaktiv här ett tag nu men får väl återuppta igen {#lang_emotions_smile}
    grattis till alla som dykt upp och plussat sen sist.
    har tid hos bm för hälsosamtal på måndag. men sen får dom nästan ta och göra en inskrivning på mig fort attan för jag måste begära omplacering på jobbet. ska prata med chefen imorn och se vad som går att göras men har en känsla av att jag ganska snart kommer bli förbjuden av honom att jobba mer och då behövs ju moderskaps intyget för att kunna ansöka om havandeskapspenning...
    nån här som vet hur länge man brukar kunna jobba med ett extremt tungt jobb,konstanta vibrationer och mycket buller utan att riskera att skada fostret?

• Ett två tre
    LyckligaGatan skrev 2010-04-20 14:48:03 följande:
    Va roligt, för jag har hört från flertalet läkare här på ett av universitetssjukhusen här i Sthlm att det är testat på gravida, det är tom A-klassat annars skulle inte Apoteken rekommendera det till folk som kommer in och frågar. Fast så är det ju med nästan allt under graviditeten, vissa avråder, andra råder. Man får gå på vad man känner själv.
    Kan vara lite skillnad mellan vad dom rekomenderar i Sverige och Norge oxå. Om det verkar tryggt i Sverige så är det nog det här oxå Nej man får gå på magkänslan helt enkelt!
  • LyckligaGatan
    Ett två tre skrev 2010-04-20 14:55:14 följande:
    Kan vara lite skillnad mellan vad dom rekomenderar i Sverige och Norge oxå. Om det verkar tryggt i Sverige så är det nog det här oxå Nej man får gå på magkänslan helt enkelt!
    Jag kände mig ju som jag höll på att bli schizofren förra graviditeten. Man fick olika råd från BM och läkare, bara det gjorde en förvirrad. Sen kom nära och kära med sina tips och snurrade om skallen lite till.

Ffa tycker jag att det är "roligt", om man nu får formulera sig så, när de roar sig med att säga ja / nej till olika preparat. Även om vissa saker är A-klassade så finns det de som säger nej. Jag äter Omeprazol pga reflux. Det är samma aktiva ämne som i Losec (som är A-klassat) men iom att det inte är ngn forskning på just Omeprazol så vågade min läkare på VC inte skriva ut det utan att läkaren på MVC tog ansvar för det. Sa det till personalen på Apoteket, då började de skratta. Det kändes ganska larvigt att hålla på och traggla fram och tillbaka med olika läkare för en såpass enkel medicin.
  • Saliva123

ankan24

blir nyfiken, vad jobbar du med? vet inte vad som kan rekomenderas tyvärr.
    Usch era stackare som mår illa!
Svar på tråden Decemberbebis 2010