• Annika Süss

Decemberbebis 2010

Är det någon som har plussat nyligen och då har BF i december?
    Jag är i v.5 (4+3). Skulle vara kul om några fler vill hänga på denna tråden som oxå ska ha bebis i december.

Själv är det min andra graviditet, (3:e igentligen...hade missfall i v.16 dec -09) Håller alla tummar och tår för denna gång.

• Svar på tråden Decemberbebis 2010
  • Tilma
    Ginge skrev 2010-04-21 16:17:33 följande:
    Just nu har jag fastnat i en tanke att jag inte förser embryot med alla näringsämnen. Man kan ju knapt äta någonting av illamående....Min diet består av alla möjliga frukter och...körsbärstomater, och inte så mycket av proteiner eller kolhydrater. Även om i boken står det att om man spyr i början av graviditet så kan man t.o.m. gå ner i vikt, och det är helt OK tydligen. Men ändå... Man skulle ju kunna få råd från BM om vilka extra vitaminer eller något annat man ska ta, men för mig kommer det bli vecka 9 när jag första gången träffar BM. Och då är ju bara 3 veckor kvar inan embryo är utvecklat. Det är ju så mycket som färdigtutvecklas innan veckan 9...... Min värsta mardröm skulle vara icke hälsosam bebis ju.... Vet inte om jag skulle palla med.....
    Jag käkar "mitt val kvinna" som finns att köpa på apoteket. Då får man i sig lite av varje och sånt som är nyttigt och bra för både en gravid och en ogravid kvinna Kanske ett tips?
    Live to win.
  • Ginge
    Tilma skrev 2010-04-21 16:32:53 följande:
    Jag käkar "mitt val kvinna" som finns att köpa på apoteket. Då får man i sig lite av varje och sånt som är nyttigt och bra för både en gravid och en ogravid kvinna Kanske ett tips?
    Tack! jag funderar på det också. Men jag tar ju folsyra med. Och den ingår i mitt val kvinna. Undrar om det kan inte bli "för mycket" av folsyra då?
  • LyckligaGatan
    Ginge skrev 2010-04-21 16:17:33 följande:
    Just nu har jag fastnat i en tanke att jag inte förser embryot med alla näringsämnen. Man kan ju knapt äta någonting av illamående....Min diet består av alla möjliga frukter och...körsbärstomater, och inte så mycket av proteiner eller kolhydrater. Även om i boken står det att om man spyr i början av graviditet så kan man t.o.m. gå ner i vikt, och det är helt OK tydligen. Men ändå... Man skulle ju kunna få råd från BM om vilka extra vitaminer eller något annat man ska ta, men för mig kommer det bli vecka 9 när jag första gången träffar BM. Och då är ju bara 3 veckor kvar inan embryo är utvecklat. Det är ju så mycket som färdigtutvecklas innan veckan 9......Min värsta mardröm skulle vara icke hälsosam bebis ju.... Vet inte om jag skulle palla med.....
    Men vännen, oroa dig inte. Jag mådde precis så som du mår i förra graviditeten, det tog till v 15 innan jag kunde äta schysst igen. Bebisen får all sin näring från gulkroppen eller gulesäcken, kommer inte ihåg vilken.

Och är du orolig, ring BM redan nu. Ta vitamintillskott om du känner dig orolig, apotekspersonalen vet ju ganska mkt också.

Försök att inte oroa dig, bebben mår bra!
  • ankan24
    Saliva123 skrev 2010-04-20 21:40:04 följande:
    ankan24 blir nyfiken, vad jobbar du med? vet inte vad som kan rekomenderas tyvärr. Usch era stackare som mår illa!
    kör lastbil och ska dra av och på mellan 14-20 ton varje dag. i både med och motlut. tänkte att jag ska prata med bm på måndag och se vad hon säger. vill ju inte riktigt riskera nåt med en liten i magen.
    chefen tog det dock väldigt bra även fast jag berättade det mitt i semesterplaneringen så att han fick lägga om en del hehe {#lang_emotions_djavulsk}
  • Ginge
    LyckligaGatan skrev 2010-04-21 18:18:54 följande:
    Men vännen, oroa dig inte. Jag mådde precis så som du mår i förra graviditeten, det tog till v 15 innan jag kunde äta schysst igen. Bebisen får all sin näring från gulkroppen eller gulesäcken, kommer inte ihåg vilken. Och är du orolig, ring BM redan nu. Ta vitamintillskott om du känner dig orolig, apotekspersonalen vet ju ganska mkt också.Försök att inte oroa dig, bebben mår bra!
    Tack snälla du! Jag försöker verkligen att låta bli oroa mig :) Och nu har jag bestämmt mig att jag tar extra vitaminer och folsyra självklart. Tänkte också dricka mycket filmjölk (för den är mycket godare än mjölk) för att få i mig något mjölk produkt och samtidigt kalcium...

Märkligt är det att alla har sina egna funderingar och oro, och alltid dem egna som verkar vara mest viktiga av alla :)
  • Saliva123

ankan24

ja, då ska du nu sluta med en gång tycker jag! redan från början av graviditeten ska man ju ta det väldigt försiktigt med tunga lyft. Bra att chefen tog det bra! Vad kommer du att få för nya arbetsuppgifter?
  • LyckligaGatan
    Ginge skrev 2010-04-21 19:15:35 följande:
    Tack snälla du! Jag försöker verkligen att låta bli oroa mig :) Och nu har jag bestämmt mig att jag tar extra vitaminer och folsyra självklart. Tänkte också dricka mycket filmjölk (för den är mycket godare än mjölk) för att få i mig något mjölk produkt och samtidigt kalcium...Märkligt är det att alla har sina egna funderingar och oro, och alltid dem egna som verkar vara mest viktiga av alla :)
    Klart att de egna är viktigast.
    Jag kunde bara äta thékakor med leverpastej med E i mååååånga veckor. Vissa veckor fick jag knappt i mig ngt alls. (Jättekul på inskrivningen när jag redan gått ned flera kilo....) Men iaf, E mår hur bra som helst idag. Inga men av att jag mådde skit.

Filmjölk är bra! Ät det som funkar, det blir bra!
  • Tilma
    Ginge skrev 2010-04-21 16:46:31 följande:
    Tack! jag funderar på det också. Men jag tar ju folsyra med. Och den ingår i mitt val kvinna. Undrar om det kan inte bli "för mycket" av folsyra då?
    När jag  var på apoteket och frågade så sa apotekaren (heter det så? haha) där att man inte kan få för mycket folsyra i sig. Förvisso tycker jag att det uttalandet känns lite luddigt och oseriöst, men jag tror inte att det skadar att äta t ex enbart folsyra + mitt val kvinna. Men kolla med BM om du är osäker
    Live to win.
  • jessika1988

någon mer än jag som mår sådär super bra? =)

Har endast lite ömma bröst och går på toa titt som tätt.
    Men i övrigt mår jag super bra.
    Precis gått in i vecka 8 =) {#lang_emotions_laughing}

• 3 barns mamma84
    jessika1988 skrev 2010-04-22 09:58:03 följande:
    någon mer än jag som mår sådär super bra? =)Har endast lite ömma bröst och går på toa titt som tätt.Men i övrigt mår jag super bra. Precis gått in i vecka 8 =)
    Jora super bra det gör mig orolig bara..
    vecka 7 igår
    (Ebba 050607 )( Amadeus 080814 )( Mf 15/12-09 )(14/12-10 Bf datum)
Svar på tråden Decemberbebis 2010