• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • emmisss

Jag kan lova att dom blir glada oavsett vad dom får!

Vi önskade oss pengar, vi sa att det gick till vår bröllopsresa men inte för att betala vår bröllopsresa (den var redan betald) utan för att vi visste helt enkelt inte vad vi önskade oss... vanligtvis så gör man ju en lista hos olika affärer såkan gästerna gå dit och välja vad man har önskat sig! Men nu för tiden så har man ju allt hemma, och behöver oftast inte fler prylar!

Vi fick massa blandat ändå även om vi "önskade" oss pengar. Det var kul att få lite blandat!

Man (vi) gifte oss ju inte för att få massa presenter eller pengar utan för att man vill fira det som man har och oftast ställa till med en fest!

• emmisss
    smulanjag skrev 2010-04-13 18:00:39 följande:
    Finns det någon här som kan tipsa mig om hur man skriver "snyggt" i inbjudan att man önskar sig pengar för att finansiera festen!?? tacksam för svar och förlåt mig TS för att jag stjäl din tråd för en stund!!! , hoppas inte du tar illa upp!? MVH
    Vi skrev faktiskt ingenting i inbjudan om att vi önskade oss pengar...

Utan den tjejen (min mans  brors tjej) som tog emot OSA, berättade för gästerna när dom ringde att vi önskade oss pengar i stället...

men googla, det finns säkert massor, eller på bröllopstorget där finns det garanterat!

här är en man kan använda:

"Det viktigaste för oss är att få dela vår dag med er.
    Vill ni ändå ge oss en gåva är bidrag till en
    kommande bröllopsresa det vi önskar oss allra mest".
  • Okändgäst
    Lavish skrev 2010-04-13 17:55:52 följande:
    Ja det är mycket möjligt. Svårt att veta utifrån TS. Är det så att det är helt frivilligt och inte lagts fram på ett sätt som att dom förväntar sig det så kanske. Men jag tycker ändå det är lite fräckt att skriva att man tänkt sig att gästerna ska betala något konkret, i det här fallet bröllopsresan, med sina gåvor.
    Fast det är väl bättre att man får något som man behöver en en massa skräp som hamnar i garderoben.

Tycker det är helt ok att ge pengar har de kanske redan bokat sin resa så kan man ju köpa resecheckar från resebyrån.

Tycker 500 kr är ok om man inte är så nära vänner eller har det lite knappert
  • Lavish
    emmisss skrev 2010-04-13 18:35:01 följande:
    Jag kan lova att dom blir glada oavsett vad dom får! Vi önskade oss pengar, vi sa att det gick till vår bröllopsresa men inte för att betala vår bröllopsresa (den var redan betald) utan för att vi visste helt enkelt inte vad vi önskade oss... vanligtvis så gör man ju en lista hos olika affärer såkan gästerna gå dit och välja vad man har önskat sig! Men nu för tiden så har man ju allt hemma, och behöver oftast inte fler prylar! Vi fick massa blandat ändå även om vi "önskade" oss pengar. Det var kul att få lite blandat! Man (vi) gifte oss ju inte för att få massa presenter eller pengar utan för att man vill fira det som man har och oftast ställa till med en fest!
    Det där är väl det fräckaste av allt! Inte det ni gjorde alltså utan att göra en lista hos olika affärer som gästerna förväntas åka till. Usch!
  • High Heel Bitch
    Cloud Berry skrev 2010-04-13 18:26:30 följande:
    Pengar är väl ändå den perfekta presenten? Då får de använda dem till precis vad de vill.
    Det kan man tycka men å andra sidan så kan man med risk att verka snål om man ger lite pengar. Och kanske inte har råd att ge hur mycket pengar som helst.
    ?°?°?°ღ♥ Amor Vincit Omnia ♥ღ?°?°?°
  • Anonym

Tack för alla era tankar. Vilken diskussion det blev. Intressant ämne.

Vi kommer ge det vi känner att vi har råd med, men göra något trevligt med det. Vi får väl smyga ut lite diskret om de börjar läsa upp hur mycket varje person gav...

• Anonym

Varfor ga pa brollop nar man knappt pratar med varann??

• Anonym
    Lavish skrev 2010-04-13 18:57:17 följande:
    Det där är väl det fräckaste av allt! Inte det ni gjorde alltså utan att göra en lista hos olika affärer som gästerna förväntas åka till. Usch!
    Bara en tanke - om nu folk ska köpa presenter till ett bröllop, är det inte bättre att de vet ungefär vad man vill ha istället för att de köper krims krams som man inte ivll ha ändå ?
  • Anonym (ej snål)
    Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 17:12:16 följande:
    Om man inte ens kan ge 500kr i present kanske man inte ska gå på bröllopet, det kostar ju ca 1000kr per skalle för brudparet att bjuda in gästerna.
    Det behöver det verkligen inte kosta!
    Jag tycker att bröllop är så'nt man måste rätta mun efter matsäcken efter. Knykalas i så fall är mycket hederligare om man inte kan pröjsa för käket. Det funkar med engångstallrikar också och plastbestick och man behöver inte heller köpa en massa vin till festen. Varför tror alla att man måste ha ett sagobröllop med servering och rubbet efteråt, bal, vita fluffiga brudklänningar, dyra ringar och hotellboende . SÅååå fånigt!
    Det är säkert flera som man vill bjuda och som man gillar som inte har råd att betala 500 kronor per person. Bjuder man familjer med fyra barn så blir ju kostnaden 3000 kr per familj! Det är ju absurt, men barnen är väl också uträknade från sådana bröllop - inte välkomna. sch, tack och lov är inga av våra vänner sådana och vi har istället väldigt kul på våra fester - hela familjerna.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 19:26:19 följande:
    Bara en tanke - om nu folk ska köpa presenter till ett bröllop, är det inte bättre att de vet ungefär vad man vill ha istället för att de köper krims krams som man inte ivll ha ändå ?
    Jo men då kan du berätta för dem vad du önskar dig ifall de kontaktar dig och frågar vad du vill ha. Du kan inte skicka ett kravbrev med inbjudan.
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.