• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • pyttipanna

Blir bara så irreterad över det här med presenter på bröllop öht! Allt med bröllop känns så falskt och fokuserat på yta. Man ska ha en fin och dyr fest, klädkoder och dessa önskelistor jag har sett att folk lämnar i affärer! Det är nog det absolut värsta. Tycker det är rätt ohyffsat att önska sig  någotalls, men om man nu måste så är det väl bättre att önska sig pengar till en resa...Funderar dock på varför man inte kan ta alla de pengar som brölloppet kostar och resa för, och om nu gillar att ha fest kan väl ordna ett stort knytkalas på någon äng nånstans eller i nån lada kanske...??

• mion

Fattar inte om det är nåt med typiskt svenskt som säger att det är fult att be om pengar när man gifter sig?? 

Ist för att få en massa skitsaker man inte vill ha el behöver o folk ska leta halvt ihjäl sig efter en FIN present .... 

Är väl bättre man säger som det är =) o dom kan köpa sig det dom helst av allt vill ha ...

• Micalela

fanns inte denna tråden för några månader sen? En femhundring verkar lagom tycker jag. Och om ni nu inte är "vänner" längre - varför gå på bröllopet?

micalela.blogg.se

• Ängaboll

Vi var på ett bröllop där paret hade önskat sig pengar i present till bröllopsresa.
    De flesta av oss vänner gav mellan 500-1000 kr per par.
    Ett par som hade det lite knapert då gjorde en egen variant som blev väldigt lyckad.
    De köpte en billig uppblåsbar babypool, fyllde den med resekataloger, en snorkel, simglasögon osv. De gav alltså inga pengar utan mer en rolig present och det var inge som tyckte det var sniket.

• mion
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Gud så fruktansvärt SNÅLT o PINSAMT... då ber man väl om en kuvert agift kort o gott.......
  • Anonym (Personligt)
    Anonym skrev 2010-04-12 21:00:11 följande:
    Det finns både choklad och andra förbrukningsvaror att lägga i en korg i butiken. Kanske något sådant och en mindre summa? Är det ok tycker ni? Eller är det då bättre att bara ge den lilla summan för att respektera deras önskan?
    Hejsan, det låter som en fin idé tycker jag. När en vän till mig gifte sig, och hon och henne make önskade sig pengar, och vi hade dåligt ställt, så spelade jag och min kille in två stycken låtar ( sjöng in och mixade bakgrunder i vår studio ) som vi sen brände på en CD-skiva, där vi också gjorde ett jättefint konvulut, och låtarna betydde jättemkt för henne. Sen på B-dagen så uppträdde vi som överraskning med en av låtarna och så fick dom då skivan och 300 kr i kuvert.

Det var en liten summa, men dom blev jätteglada och brukar lyssna på skivan hemma för att återminnas bröllopsfesten {#lang_emotions_smile}.

Skäms inte, utan gör det du / ni har möjlighet till, du har i det här fallet ett utmärkt tillfälle att använda din rabatt i butiken och jag och min kille har begåvats med musikalitet {#lang_emotions_wink}.

Lycka till och ha jättekul på bröllopet!
  • rednose
    mion skrev 2010-04-13 20:42:00 följande:
    Fattar inte om det är nåt med typiskt svenskt som säger att det är fult att be om pengar när man gifter sig??  Ist för att få en massa skitsaker man inte vill ha el behöver o folk ska leta halvt ihjäl sig efter en FIN present ....  Är väl bättre man säger som det är =) o dom kan köpa sig det dom helst av allt vill ha ...
    word!
  • Anonym

skit i och gå på bröllopet!Tycker man ska gifta sig för sin egen skull INTE för gästernas!

• Lavish
    Anonym (Personligt) skrev 2010-04-13 20:48:53 följande:
    Hejsan, det låter som en fin idé tycker jag. När en vän till mig gifte sig, och hon och henne make önskade sig pengar, och vi hade dåligt ställt, så spelade jag och min kille in två stycken låtar ( sjöng in och mixade bakgrunder i vår studio ) som vi sen brände på en CD-skiva, där vi också gjorde ett jättefint konvulut, och låtarna betydde jättemkt för henne. Sen på B-dagen så uppträdde vi som överraskning med en av låtarna och så fick dom då skivan och 300 kr i kuvert.Det var en liten summa, men dom blev jätteglada och brukar lyssna på skivan hemma för att återminnas bröllopsfesten .Skäms inte, utan gör det du / ni har möjlighet till, du har i det här fallet ett utmärkt tillfälle att använda din rabatt i butiken och jag och min kille har begåvats med musikalitet .Lycka till och ha jättekul på bröllopet!
    En sån present hade jag blivit superglad för! Mycket bättre än pengar. Bättre än hur mycket pengar som helst. (som gåva, gåvor förpliktigar)
  • pyttipanna

exakt! man undrar dock om de flesta tänker så...

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.