• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Reglementet
    Lavish skrev 2010-04-13 15:15:08 följande:
    Nja nej det är det nog inte. Det är ju inte okej att ge bort presenter man fått, iaf inte så att dom som givit den får reda på det. Det är inte heller okej att offentligt undanbe sig presenter (då det förutsätter att man väntade sig presenter) och då har man inte heller en ursäkt för en sådan åtgärd. Om någon frågar kan man ju föreslå att dom hellre sätter in pengarna åt en välgörenhetsorganisation eller köper ett träd i regnskogen åt en eller nått.
    Vad ska man då göra med presenter man inte vill ha?
  • Anonym

men herregud vilket "känsligt" ämne detta var då...

det är ju inga konstigheter alls och önska sig pengar!

vi lever för sjutton inte på 19 -hundra talet.... då paret som gifte sig skulle flytta ihopp efter bröllopet och det hade ingenting till hemmet och man fick allt möjligt...

är det så fel att önska sig pengar?! till exempel till brölops resan...

har man inte råd kan man ju lika stanna hemma... man får ju faktiskt tänka efter hur mycket ett bröllop kostar...

• Lavish
    Reglementet skrev 2010-04-13 16:02:08 följande:
    Vad ska man då göra med presenter man inte vill ha?
    man får väl göra sig av med dem på ett diskret sätt.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 16:09:30 följande:
    men herregud vilket "känsligt" ämne detta var då...det är ju inga konstigheter alls och önska sig pengar! vi lever för sjutton inte på 19 -hundra talet.... då paret som gifte sig skulle flytta ihopp efter bröllopet och det hade ingenting till hemmet och man fick allt möjligt...är det så fel att önska sig pengar?! till exempel till brölops resan...har man inte råd kan man ju lika stanna hemma... man får ju faktiskt tänka efter hur mycket ett bröllop kostar...
    Det kanske inte är konstigt men det är ohyffsat.
  • Anonym
    Lavish skrev 2010-04-13 16:14:22 följande:
    Det kanske inte är konstigt men det är ohyffsat.
    oj vad noga.. tycker man att det är ohyffsat stannar man hemma istället för och ge något som paret absolut inte vill ha.
  • Anonym

vi önskade oss pengar. och alla kom men pengar.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:04:38 följande:
    Håller helt och hållet med! Jisses så sniket!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:52:40 följande:
    Jo, jag förstår att ni blev besvikna. Att ringa och säga att vi inte kan ge en stor summa skulle nog bara skapa en ännu mer spänd stämning mellan oss än den som är nu tyvärr. Svårt sits.
    Men varför vill man gå på ett bröllop där man redan innan känner att stämningen  inte är bra ?
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 16:17:57 följande:
    oj vad noga.. tycker man att det är ohyffsat stannar man hemma istället för och ge något som paret absolut inte vill ha.
    Eller så kommer man och ger ingenting?
  • Anonym (Snorkfröken)

Lite OT: Tycker att det är skitsnålt att kräva kuvertavgift av gäster för att de ska komma på ens bröllop. Däremot har jag omvärderat min tidigare åsikt om att man inte ska önska pengar som present. Vi är bjudna på ett bröllop till ett par som är 35+, har två barn och som vill ha ett bröllop. De har allt och därför önskar de pengar till bröllopsresan. Jag förstår dem. Vi var betydligt yngre när vi gifte oss och fick en massa fina saker i bröllopspresent. Men om vi skulle gifta oss nu kan jag inte se vad vi skulle önska oss. Vi har liksom allt. 

TS: Jag skulle tycka att det var Ok att lägga 200-300 spänn i bröllopspresent. Om ni inte känner att ni har råd, köp något i din presentbod. Jag förstår att de inte vill att alla ska komma med saker, men om någon eller några gör det tror jag bara att det uppskattas. Man blir ju iallafall inte sur (då är man knäpp tycker jag).
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.