• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • nurken

Vi önskade oss bidrag till bröllopsresan när vi gifte oss. Alla hade inte mycket pengar att skänka. Av en vänn fick vi 200kr. Det blev en god middag när vi var i på resan. Många bäckar små. Jag skulle inte ta lite prngar och present.

• Lavish
    Faile skrev 2010-04-13 17:42:25 följande:
    Varför är det ohyfsat? Pengar som pengar oavsett i vilken form de kommer tycker jag. Och jag gissar att detta med pengar/present inte är ett måste för att få komma på bröllopet, utan en negativ tolkning av någon som inte kan dra egna slutsatser.
    Ja det är mycket möjligt. Svårt att veta utifrån TS. Är det så att det är helt frivilligt och inte lagts fram på ett sätt som att dom förväntar sig det så kanske. Men jag tycker ändå det är lite fräckt att skriva att man tänkt sig att gästerna ska betala något konkret, i det här fallet bröllopsresan, med sina gåvor.
  • Lavish
    Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 17:24:49 följande:
    absolut inte!! men att gnälla om en femhundring DE om nått är sniket.
    Men du tycker ju uppenbarligen att dina vänner inte ska komma om de inte har 500? Nu kanske du inte har vänner för vilka 500 kr är mycket pengar men det har jag.
  • smulanjag

Jag och min sambo planerar att gifta oss i sommar och vi önskar oss pengar enbart för att det är j-t dyrt att gifta sig hur mkt man en försöker att snåla och dra ner på konstnaderna, inte för att vi är giriga, det var det absolut dummaste jag hört!!, däremot tycker jag inte att TS skall känna sig snål, det är ju inte mängden pengar som har betydelse.., ge så mkt ni känner att ni vill och har råd att ge, det är ingen normal person som tycker något om det!!, men det är väl bättre att ge något som paret har nytta av, som i mitt fall ha råd att ha en fest när jag gifter mig för att jag vill ha mina nära å kära hos mig på min bröllopsdag!!, meningslösa presenter som fula vaser eller annat, vad har jag för glädje av det!??

• smulanjag

Finns det någon här som kan tipsa mig om hur man skriver "snyggt" i inbjudan att man önskar sig pengar för att finansiera festen!?? tacksam för svar och förlåt mig TS för att jag stjäl din tråd för en stund!!! , hoppas inte du tar illa upp!? MVH

• Anonym (L)

Men kära nån! Ska vi på samma bröllop?!

• Anonym (Carro)
    smulanjag skrev 2010-04-13 18:00:39 följande:
    Finns det någon här som kan tipsa mig om hur man skriver "snyggt" i inbjudan att man önskar sig pengar för att finansiera festen!?? tacksam för svar och förlåt mig TS för att jag stjäl din tråd för en stund!!! , hoppas inte du tar illa upp!? MVH
    Skriv absolut inte någon summa/kuvertavgift per gäst. Det är riktigt oförskämt!

Jag kan tycka att man ska inte ha ett bröllop som man inte själv kan bekosta men antar att om man kan be om ett bidrag till bröllopsresa så kan man väl ge ett bidrag till festen.

Ni kanske kan ha ett presentbord på festen med en stor spargris där gästerna kan lämna anonyma bidrag?
  • Cloud Berry

Pengar är väl ändå den perfekta presenten? Då får de använda dem till precis vad de vill.

• Bonanza

Vi skrev ett litet rim om att vi hade huset fullt av det vi ville ha, men att ett resebidrag skulle passa bra. Ha, nu blev det rim här också, men det var formulerat snitsigare än så.

SJälvklart blev vi jätteglada över alla som kom och alla bidrag var mer än frivilliga.

• emilou77

Vi önskade oss bidrag till resa eller välgörenhet. Nu finns det således massor av getter och höns som skänkts till behövande i vårt namn. På unicef, webaid, läkare utan gränser osv kan man få en fin present för allt från 60:- och uppåt och det behöver inte stå vad det kostat. Och vem kan (öppet) bli besviken på att hjälpa folk i nöd?

Vi fick en del prylar också, men mycket av det har gått direkt till Erikshjälpen då vi har miljarder vaser och pryttlar redan. Vill de inte ha grejer så köp inte grejer till dem. Hellre välgörenhet eller något som förbrukas (massage, ät- eller drickbart osv)
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.