• Anonym (förbannad)

J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!

Min pojkvän arbetade i 2 år.
    Innan han avgick från arbetet blev han medlem i både a-kassa och facket Unionen.
    Dagen han blev arbetslös anmälde han sig på arbetsförmedlingen och skickade in papper för att få a-kassa.
    Det kom inga betalningskort, vi ringde och fick avi påminnelser, sedan tappade de bort arbetsintyget, de vela veta vad han gjort efter arbetet, de tappade bort ett personligt brev och vi skickade nytt.
    Det tog 1 år att få svar!
    Vad fick han för svar?
    Jo, att han får ingen ersättning för han gick med i arbetsförmedlingen senare.
    De skickade nya uppgifter och då fick han som svar att han blev medlem hos unionen först 6 månader senare och har inte rätt till pengar!
    Vi trodde inte våra öron, loggade in genom nätet, visst stämde vårat datum då han börjat betala, och ringde unionen, de hade visst skrivit fel på nätet, svinen hade ändrat hans inträde 6 månader framåt för att han inte ska godkännas!
    Det enda vi får tillbaka är alla de månader han betalde in, som han VAR medlem i båda två.
    Unionen sade att de skickat ut misstag avi och att vi ljuger.
    Vi är förbannade och ledsna, hur kan de komma undan med sådant här?!
    Arbetsförmedlingen kan inte göra något, de tycker att inträdesdatumet unionen har gett dem väger mer än vårat ord och inbetalningskort.
    Vi ska gå ur Unionen, de är rena rama j*vla idioter och lurendrejeri!
    Tror ni vi har chans att få pengar från annat fack?

• Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!
  • Teskedsmamman

Nej, man måste vara medlem för att få pengar. Ni kan inte hävda medlemsskap i unionen och sedan få pengar från ett annat fack.

Jag har varit medlem i unionen i over 10 år, har varit mycket i kontakt med dem och har aldrig haft problem.

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Anonym (förbannad)
    Teskedsmamman skrev 2010-04-16 00:19:34 följande:
    Nej, man måste vara medlem för att få pengar. Ni kan inte hävda medlemsskap i unionen och sedan få pengar från ett annat fack. Jag har varit medlem i unionen i over 10 år, har varit mycket i kontakt med dem och har aldrig haft problem.
    Vi har bara haft problem med dem.
    Trots att vi gjort rätt.
  • PruttPottan

Men om ni betalat till facket så måste ni väl ha kvitton på det som verifierar inträdesdatumet?

• Anonym (En till)

BYT! Unionen är bara kaos kan jag lova. När jag var arbetslös var det en enda soppa av allt som de begärde. Arbetsgivarintyg som också tappades bort!!!!!! 100 olika anledningar för att inte betala ut pengar. Tillslut var de skyldiga mig en riktigt stor summa eftersom jag hade rätt till a-kassan och dessutom hade skickat in alla papper i orginal osv. som man ska. Jag fick tillslut hjälp av en riktigt gullig tjej hos unionens a-kassa som grejade allt åt mig och ett par dagar senare satt alla pengarna på mitt konto (nästan 30.000kr då eftersom det hade gått så lång tid).

Ge inte upp men gör allt korrekt säger jag bara. In i detalj! för så länge ni följer deras (konstiga) regler så har ni rätt.

Byt sen fack (om ni är med i unionens fack dvs). Det har jag gjort!!!
    Lycka till!

• Anonym (förbannad)
    Anonym (En till) skrev 2010-04-16 01:04:05 följande:
    BYT! Unionen är bara kaos kan jag lova. När jag var arbetslös var det en enda soppa av allt som de begärde. Arbetsgivarintyg som också tappades bort!!!!!! 100 olika anledningar för att inte betala ut pengar. Tillslut var de skyldiga mig en riktigt stor summa eftersom jag hade rätt till a-kassan och dessutom hade skickat in alla papper i orginal osv. som man ska. Jag fick tillslut hjälp av en riktigt gullig tjej hos unionens a-kassa som grejade allt åt mig och ett par dagar senare satt alla pengarna på mitt konto (nästan 30.000kr då eftersom det hade gått så lång tid). Ge inte upp men gör allt korrekt säger jag bara. In i detalj! för så länge ni följer deras (konstiga) regler så har ni rätt. Byt sen fack (om ni är med i unionens fack dvs). Det har jag gjort!!! Lycka till!
    Tack, vi har gjort allt rätt, tagit stöd av arbetsförmedlingen, men nu får vi inte pengar för att de ändrat inträdesdatumet och för att vi fick inget välkommen till unionen när han gjorde det genom datorn, avibetalningen styrker inte enligt arbetsförmedlingen, de lyssnar mer på att unionen skickat ut fel avi.
    Vi vet att vi har rätt till a-kassa men nu vet vi inte om vi kommer att få det pga strulet av unionen och att vi måste byta helt.
  • Anonym (förbannad)
    RadarQueen skrev 2010-04-16 00:35:36 följande:
    Men om ni betalat till facket så måste ni väl ha kvitton på det som verifierar inträdesdatumet?
    Tydligen räcker det inte!
    Det måste vara ett papper med inträdesdatum från unionen och de har markerat mycket senare än vi betalt.
    Typ ett välkommen till unionen brev.
  • PruttPottan
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-16 09:57:57 följande:
    Tydligen räcker det inte!Det måste vara ett papper med inträdesdatum från unionen och de har markerat mycket senare än vi betalt. Typ ett välkommen till unionen brev.
    Fast har ni betalat så är det ju bedrägeri om de inte godtagit ert inträdesdatum.
    Det år ju som att betala en tidning men inte få den.  Tycker ni ska stå på er. Begär ut en kopia på det som dragits från kontot eller kvitto på betald avgift!
  • Anonym (förbannad)
    RadarQueen skrev 2010-04-16 10:21:49 följande:
    Fast har ni betalat så är det ju bedrägeri om de inte godtagit ert inträdesdatum. Det år ju som att betala en tidning men inte få den.  Tycker ni ska stå på er. Begär ut en kopia på det som dragits från kontot eller kvitto på betald avgift!
    De skyller på tryckfel på avin.
    Där står det a-kassa och fackavgift, vilket vi betalt.
    Vi tog även med kontoutdrag men det spelade ingen roll för arbetsförmedlingen.
    Vi vet inte alls vad vi ska göra!
    De hittar kryphål hela tiden
  • Lördagkväll

Finns inget som funkar så bra som media.. =)

• Anonym (undrande)

Självklart kan du inte få pengar från ett annat fack, lika lite som du kan handla på Konsum med ett ICA-kort. 

När du undrar om du kan få pengar från ett annat fack så undrar jag om din virriga beskrivning ovan verkligen stämmer...

Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!