• Anonym (förbannad)

J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!

Min pojkvän arbetade i 2 år.
    Innan han avgick från arbetet blev han medlem i både a-kassa och facket Unionen.
    Dagen han blev arbetslös anmälde han sig på arbetsförmedlingen och skickade in papper för att få a-kassa.
    Det kom inga betalningskort, vi ringde och fick avi påminnelser, sedan tappade de bort arbetsintyget, de vela veta vad han gjort efter arbetet, de tappade bort ett personligt brev och vi skickade nytt.
    Det tog 1 år att få svar!
    Vad fick han för svar?
    Jo, att han får ingen ersättning för han gick med i arbetsförmedlingen senare.
    De skickade nya uppgifter och då fick han som svar att han blev medlem hos unionen först 6 månader senare och har inte rätt till pengar!
    Vi trodde inte våra öron, loggade in genom nätet, visst stämde vårat datum då han börjat betala, och ringde unionen, de hade visst skrivit fel på nätet, svinen hade ändrat hans inträde 6 månader framåt för att han inte ska godkännas!
    Det enda vi får tillbaka är alla de månader han betalde in, som han VAR medlem i båda två.
    Unionen sade att de skickat ut misstag avi och att vi ljuger.
    Vi är förbannade och ledsna, hur kan de komma undan med sådant här?!
    Arbetsförmedlingen kan inte göra något, de tycker att inträdesdatumet unionen har gett dem väger mer än vårat ord och inbetalningskort.
    Vi ska gå ur Unionen, de är rena rama j*vla idioter och lurendrejeri!
    Tror ni vi har chans att få pengar från annat fack?

• Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!
  • M Y L F

Jag tror att det är såhär att sambon gått med för sent i både fack och a-kassa. Han har med andra ord inte varit medlem i 12 månader innan han blev av med jobbet. 

Det man behöver veta är vilket år och datum sambon gick med i akassan/facket och vilket år och datum han blev av med jobbet. Då är det ju enkelt att se om han uppfyller medlems kraven för att få ersättning.
  • Anonym
    Simben skrev 2010-04-17 01:30:26 följande:
    förstår inte heller...är man med i facket är man väl automatiskt med i a-kassan? däremot kan man enbart vara med i a-kassan men inte tvärtom väl? kan du inte bara svara på när gick han med i facket och när slutade han jobbet?
    Nej, det är inte automatiskt. Du får välja.
  • Anonym (förbannad)

Lagen är ändrad på inträdesdatumet.
    De sade att det gör inget att han går med direkt i a-kassan när han slutar, för de räknar 1 år tillbaka med hur mycket han JOBBAT, och han har jobbat 2 år fom april, så de sade att han ska få pengar, sen började de strula med att tappa bort alla papper och till slut ändrade inträdesdatumet så 1 år tillbaka med jobb finns inte.
    Jag vet att man ska vara medlem ett tag men det enda information vi fick var att vara med i facket i 6 månader, vilket han har, han blev medlem 2008 och att man jobbat 1 år tillbaka i heltid från inträdesdatumet till a-kassan, vilket var april 2009 vi anmälde honom för att han skulle sluta jobba då, men vips så ändrade de inträdesdatumet till december 2009.
    Alltså:
    2008 med i facket.
    2009 april enligt oss med i a-kassan, enligt unionen 2009 december.
    Betalt a-kassa 2009 april-2010 april, enligt unionen har de skickat fel avi och vi ska få tillbaka pengar från 2009 april-2009 december.
    Vi har inte fått papper hem, förutom betalningsavi, allt är enligt telefonkontakt, vi har fått jaga dem för att komma framåt i ärendet!
    Så fort vi började frågesätta varför inget hände så påstod de att han gått med i ams för sent, dvs inte dagen han blev arbetslös, vilket inte stämmer, så vi gick till ams och bad dem skicka dem intyg att unionens uppgifter är fel.
    DÅ fick vi svar på att det spelar ingen roll för vi gick med i a-kassan 2009 december.
    Vi pratade med ams om de fått samma uppgifter och tydligen har de, därför styrker inte kontoutdrag för att unionen säger att vi har gjort ett misstag och betalt för mycket, inträdesdatumet för a-kassan väger högre.
    Förstår ni?

• M Y L F

Fast att man jobbat i ett x antal år har ju inget med att göra hur länge man varit medlem i A-Kassan. Du säger att han gick med i A-kassan precis när han slutade?

Jag fattar inte biten att han har varit först med i Facket i 1 år medan han jobbade och sedan registrerat sig i a-kassan precis innan han slutade sitt jobb? A-kasse biten får man inte den automatiskt när man är med i facket?
    Om det är så att man enbart kan vara med i Facket och inte a-kassan, så förstår jag varför han inte får några pengar. Då har han ju inte uppfyllt kravet om medlemskap i A-kassan som är att han måste ha varit medlem i A-kassan 6 månader INNAN han blir av med jobbet. 
    Men jag måste tyvärr säga att även om du försöker att förklara så är det väldigt snurrigt.
  • MaryEllen

Facket och a-kassan är två olika saker. Man kan vara med i facket utan att vara ansluten till a-kassan, och man kan vara ansluten till a-kassan utan att vara medlem i facket.

I min a-kassa (ej unionen) måste man ha varit medlem sex månader innan man slutar arbeta för att vara berättigad till a-kassa, och man måste ha arbetat i en viss omfattning under denna tid. Tidigare var det 12 månader, men det ändrades förra året. Jag tror att det är p.g.a. en lagändring, men jag är inte helt säker på det. Jag trodde att dessa tidsgränser var samma för alla a-kassor, men jag kan ha fel.

Att din man har varit med i facket sedan 2008 har ingenting med a-kassan att göra. Jag har varit medlem i facket sedan 2006 men skulle ändå inte ha rätt till a-kassa eftersom jag inte har varit med i a-kassan i sex månader.

"De sade att det gör inget att han går med direkt i a-kassan när han slutar, för de räknar 1 år tillbaka med hur mycket han JOBBAT, och han har jobbat 2 år fom april, så de sade att han ska få pengar, sen började de strula med att tappa bort alla papper och till slut ändrade inträdesdatumet så 1 år tillbaka med jobb finns inte."

Att de har sagt så till er är enligt mig en direkt felaktighet.

Ni kanske ska ringa till Unionen på måndag (eller om de har någon öppettid nu på helgen) och fråga vad som gäller för att kunna få a-kassa, hur länge man måste ha varit betalande medlem i a-kassan. Fråga också var i medlemsvillkoren detta står, för de borde ni ju ha tillgång till och kan kontrollera själva.

• Anonym

Kan du länka till reglerna att det räcker att gå med i a-kassan när man slutat jobba? Låter barockt, varför betalar NÅN innan isf?

• knäppisen

När betalade ni avgiften till a-kassan ?

Vad stod det på inbetalningskortet ?
  • M Y L F
    Anonym skrev 2010-04-17 10:54:21 följande:
    Kan du länka till reglerna att det räcker att gå med i a-kassan när man slutat jobba? Låter barockt, varför betalar NÅN innan isf?
    Fast det är ju antagligen här som det har gått snett. Antingen har TS sambo missuppfattat vad som gäller eller så har de helt enkelt fått fel information.
    Jag tror ju tyvärr att sambon har missförstått. 
  • Anonym (förbannad)
    knäppisen skrev 2010-04-17 10:57:10 följande:
    När betalade ni avgiften till a-kassan ? Vad stod det på inbetalningskortet ?
    april 2009.
    Ingenting speciellt, avgift för a-kassa och facket.
    Var ett inbetalningskort att räkna ut på egen hand och en pappersfaktura med OCR nummer
  • Anonym (förbannad)
    M Y L F skrev 2010-04-17 10:58:26 följande:
    Vi har fått information via telefon, inga papper.
Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!