• Anonym (förbannad)

J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!

Min pojkvän arbetade i 2 år.
    Innan han avgick från arbetet blev han medlem i både a-kassa och facket Unionen.
    Dagen han blev arbetslös anmälde han sig på arbetsförmedlingen och skickade in papper för att få a-kassa.
    Det kom inga betalningskort, vi ringde och fick avi påminnelser, sedan tappade de bort arbetsintyget, de vela veta vad han gjort efter arbetet, de tappade bort ett personligt brev och vi skickade nytt.
    Det tog 1 år att få svar!
    Vad fick han för svar?
    Jo, att han får ingen ersättning för han gick med i arbetsförmedlingen senare.
    De skickade nya uppgifter och då fick han som svar att han blev medlem hos unionen först 6 månader senare och har inte rätt till pengar!
    Vi trodde inte våra öron, loggade in genom nätet, visst stämde vårat datum då han börjat betala, och ringde unionen, de hade visst skrivit fel på nätet, svinen hade ändrat hans inträde 6 månader framåt för att han inte ska godkännas!
    Det enda vi får tillbaka är alla de månader han betalde in, som han VAR medlem i båda två.
    Unionen sade att de skickat ut misstag avi och att vi ljuger.
    Vi är förbannade och ledsna, hur kan de komma undan med sådant här?!
    Arbetsförmedlingen kan inte göra något, de tycker att inträdesdatumet unionen har gett dem väger mer än vårat ord och inbetalningskort.
    Vi ska gå ur Unionen, de är rena rama j*vla idioter och lurendrejeri!
    Tror ni vi har chans att få pengar från annat fack?

• Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!
  • Anonym (förbannad)
    Lavish skrev 2010-04-16 22:43:39 följande:
    Men han gick alltså med i a-kassan efter att han sagt upp sig/blivit av med jobbet? Då räknas det väl inte?
    Ja, facket var han redan med i, han skulle visst annars fått pengar men de har ändrat allt till december, fast det inte stämmer! Men ams lyssnar mer på Unionen än oss.
  • Anonym (förbannad)
    arianne03 skrev 2010-04-16 22:47:14 följande:
    Men, för att få akassa räcker det ju med att ha betalat för akassan, ni behöver INTE varit med i facket. Hur har ni betalat för akassan? Via internetbank? Isåfall kan man ju titta på kontoutdrag? Ni började betala akasseavgift april 2009, men de säger att ni inte blev medlemmar förrän december 2009, stämmer det? Och VAD är det som de betalar tillbaka?
    Via avi, som de påstår är felaktiga, hans kontoutdrag räknas inte.
    Det är det de betalar tillbaka.
    Ja, det stämmer med datumen.
  • arianne03
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-16 22:50:11 följande:
    Via avi, som de påstår är felaktiga, hans kontoutdrag räknas inte. Det är det de betalar tillbaka. Ja, det stämmer med datumen.
    Ok. VAD är det som de säger är fel? Att ni inte skickat in papprena? Har ni kvar papprena där de ber er inkomma med mer uppgifter (eftersom de tappat bort er ansökan)?

Jag skulle försöka komma i kontakt med någon i chefsposition, och lägga fram alla era bevis.
  • Anonym (förbannad)
    arianne03 skrev 2010-04-16 22:53:18 följande:
    Ok. VAD är det som de säger är fel? Att ni inte skickat in papprena? Har ni kvar papprena där de ber er inkomma med mer uppgifter (eftersom de tappat bort er ansökan)? Jag skulle försöka komma i kontakt med någon i chefsposition, och lägga fram alla era bevis.
    Att vår inträdesdatum som står på hans hemsida på deras hemsida är fel, att vi betalt för fler månader än han behöver, dvs april och tills nu och INTE december tills nu som DE påstår, hur vi fick reda på att de inte har alla papper var för att vi fick jaga dem och tjata om hur det går, inga papper hemskickade.
    Det enda bevis vi har är kontoutdrag och avi där det står avgift för a-kassa och fack.
    DET räcker inte! Det MÅSTE vara inträdesdatumet och unionen har ändrat det till DECEMBER och INTE april som vi gjort från början!
  • MaryEllen
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-16 22:48:26 följande:
    Ja, facket var han redan med i, han skulle visst annars fått pengar men de har ändrat allt till december, fast det inte stämmer! Men ams lyssnar mer på Unionen än oss.
    Fast det är väl med Unionen ni måste föra konflikten, för är han med i a-kassan ska han få det från Unionen och inte arbetsförmedlingen. Och till Unionen måste ni ju kunna visa att han har betalat a-kasseavgiften genom kontoutdrag. Varför vill de inte godta det?

Man får ju också ett papper när man har blivit beviljad inträde i a-kassan, ta en kopia på det. Det kommer ju från a-kassan själv, och det måste de ju godta.
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-16 22:38:50 följande:
    Han gick med i ams direkt han slutade jobbet, anmälde sig arbetslös, som man ska. Facket gick han med tidigare, a-kassan direkt jobbet slutade. April började han betala båda, alltså fick han inträde april och skickade in arbetsintyg, sedan fick vi veta de tappat bort det, skickade nytt, då vela de veta vad han gjort efter jobbet, ett personligt brev, skickade in, de tappade bort det, skrev ett bättre och så sade de att han gått med i ams senare än när han blev arbetslös, ams kontaktade dem och vips ändrade de hans inträde till a-kassan till december och inte april. Inträdet avgör om han får pengar eller ej, då det är 1 år bakåt de räknar, då räcker inte arbetsdagarna och de har ändrat det, våra avi och betalningar från tidigare har ingen betydelse då unionen ändrat inträdesdatumet december, de påstår att de bara skickat fel betalningskort till oss. Förstår ni nu?
    Jag är inte säker på att jag hänger med ändå. När blev han av med jobbet? För om han blev av med jobbet i april 2009 och gick med i a-kassan i april 2009 så räcker det inte, eftersom man måste ha varit med i a-kassan i ett år innan man uppfyller medlemsvillkoret. Men jag kanske har missförstått när de olika sakerna skedde?
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-16 22:57:16 följande:
    Att vår inträdesdatum som står på hans hemsida på deras hemsida är fel, att vi betalt för fler månader än han behöver, dvs april och tills nu och INTE december tills nu som DE påstår, hur vi fick reda på att de inte har alla papper var för att vi fick jaga dem och tjata om hur det går, inga papper hemskickade.Det enda bevis vi har är kontoutdrag och avi där det står avgift för a-kassa och fack.DET räcker inte! Det MÅSTE vara inträdesdatumet och unionen har ändrat det till DECEMBER och INTE april som vi gjort från början!
    Alltså, jag fattar inte riktigt.
    Du skriver: "Facket gick han med tidigare, a-kassan direkt jobbet slutade"
    Min fråga: Har han uppfyllt arbetsvillkoret? Dvs har han jobbat 6  månader sedan han gick med i a-kassan?
    Som jag förstår det så har han inte gjort det och då är det tyvärr helt rätt att han inte får någon a-kassa från Unionen.
  • Anonym (Lillan)

Jag förstå inte hellre.. Om han har gått med i akassan efter han slutade jobbet så har han ju inte rätt att få pengar från Akassan. Man måste väl har varit medlem i minst 6 månader för att får någon erstättning från dem.

• natural
    Lavish skrev 2010-04-16 16:56:13 följande:
    Exakt var jag anser. Kör upp skiten i media. Dra gärna till med lite extra snyftare om era ångestbesvär ni har fått, att barnen fått äta havregrynsgröt i månader etc...
    också ska ni sitta vid köksbordet och se besvikna ut på bilden i de stora kvällstidningarna
  • Anonym

Varför gick han med i à-kassan först när han slutade? Varför skulle han få ersättning då?

• Simben

förstår inte heller...är man med i facket är man väl automatiskt med i a-kassan? däremot kan man enbart vara med i a-kassan men inte tvärtom väl?
    kan du inte bara svara på när gick han med i facket och när slutade han jobbet?

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!