• Anonym (förbannad)

J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!

Min pojkvän arbetade i 2 år.
    Innan han avgick från arbetet blev han medlem i både a-kassa och facket Unionen.
    Dagen han blev arbetslös anmälde han sig på arbetsförmedlingen och skickade in papper för att få a-kassa.
    Det kom inga betalningskort, vi ringde och fick avi påminnelser, sedan tappade de bort arbetsintyget, de vela veta vad han gjort efter arbetet, de tappade bort ett personligt brev och vi skickade nytt.
    Det tog 1 år att få svar!
    Vad fick han för svar?
    Jo, att han får ingen ersättning för han gick med i arbetsförmedlingen senare.
    De skickade nya uppgifter och då fick han som svar att han blev medlem hos unionen först 6 månader senare och har inte rätt till pengar!
    Vi trodde inte våra öron, loggade in genom nätet, visst stämde vårat datum då han börjat betala, och ringde unionen, de hade visst skrivit fel på nätet, svinen hade ändrat hans inträde 6 månader framåt för att han inte ska godkännas!
    Det enda vi får tillbaka är alla de månader han betalde in, som han VAR medlem i båda två.
    Unionen sade att de skickat ut misstag avi och att vi ljuger.
    Vi är förbannade och ledsna, hur kan de komma undan med sådant här?!
    Arbetsförmedlingen kan inte göra något, de tycker att inträdesdatumet unionen har gett dem väger mer än vårat ord och inbetalningskort.
    Vi ska gå ur Unionen, de är rena rama j*vla idioter och lurendrejeri!
    Tror ni vi har chans att få pengar från annat fack?

• Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!
  • M Y L F

Jag förstår inte allt. När gick han med i Facket och a-kassan? Du skriver bara att han gick med innan han avgick. Vad innebär det? Att han gick med veckan innan han slutade eller 2 år innan?

Vad är det för betalningskort som ni inte fått?
    Hela din berättelse är snurrig. Är du säker på att det inte är ni som missuppfattat?
  • Anonym (Konstigt)

När gick han med i Unionen/A-kassa enligt er? Hur mycket skiljer det sig från vad Unionen säger?
    Från vilket datum har ni betalat?
    Har ni betalat varje månad?
    Vad var det ni inte fick "betalningskort" för? Fack/a-kasse avgift?

Man måste ju uppfylla både arbetsvillkor samt medlemsvillkor för att vara berättigad till a-kassa.

• Lavish
    Lördagkväll skrev 2010-04-16 10:36:33 följande:
    Finns inget som funkar så bra som media.. =)
    Exakt var jag anser. Kör upp skiten i media. Dra gärna till med lite extra snyftare om era ångestbesvär ni har fått, att barnen fått äta havregrynsgröt i månader etc...
  • Anonym (Undrande)
    Min pojkvän arbetade i 2 år.
    Innan han avgick från arbetet blev han medlem i både a-kassa och facket Unionen.

När gick han med? samma dag han slutade?

Dagen han blev arbetslös anmälde han sig på arbetsförmedlingen och skickade in papper för att få a-kassa.
    Korrekt förfarande

Det kom inga betalningskort, vi ringde och fick avi påminnelser, sedan tappade de bort arbetsintyget, de vela veta vad han gjort efter arbetet, de tappade bort ett personligt brev och vi skickade nytt.

Varför har han inte betalat in tidigare?? Man måste vara medlem 6 mån-1 år innan man kan söka ersättning

Det tog 1 år att få svar!
    Vad fick han för svar?
    Jo, att han får ingen ersättning för han gick med i arbetsförmedlingen senare.
    De skickade nya uppgifter och då fick han som svar att han blev medlem hos unionen först 6 månader senare och har inte rätt till pengar!
    Vi trodde inte våra öron, loggade in genom nätet, visst stämde vårat datum då han börjat betala, och ringde unionen, de hade visst skrivit fel på nätet, svinen hade ändrat hans inträde 6 månader framåt för att han inte ska godkännas!
    Det enda vi får tillbaka är alla de månader han betalde in, som han VAR medlem i båda två.

Fattar ingenting? vadå gick med i arbetsförmedlingen?
    Vadå med i båda två
    ?

Unionen sade att de skickat ut misstag avi och att vi ljuger.
    Vi är förbannade och ledsna, hur kan de komma undan med sådant här?!

Arbetsförmedlingen kan inte göra något, de tycker att inträdesdatumet unionen har gett dem väger mer än vårat ord och inbetalningskort.
    Vi ska gå ur Unionen, de är rena rama j*vla idioter och lurendrejeri!
    Tror ni vi har chans att få pengar från annat fack?

Man kan inte få pengar retroaktivt utan måste ha varit medlem i minst 6 månader & uppfylla arbetsvilkoret som räknas 12 månader bakåt i tiden
  • spirituality

Vilket datum gick han med i unionen/a-kassan (enligt er)?
    Vilket datum slutade han jobba?
    Du skrev att han gick med i arbetsförmedlingen senare (inlägg nummer 14), vad menar du med det? Arbetsförmedlingen borde väl veta vilka datum han har varit där?
    Som jag förstår det (rätta mig gärna om jag har fel) men jag tolkar det som att man ska vara medlem i unionen sex månader INNAN man slutar jobba, man kan alltså inte gå med dagen eller veckan innan man blir arbetslös.

• Anonym (Undrande)
    spirituality skrev 2010-04-16 21:31:58 följande:
    Du skrev att han gick med i arbetsförmedlingen senare (inlägg nummer 14), vad menar du med det? Arbetsförmedlingen borde väl veta vilka datum han har varit där?
    Inlägg 14 är inte TS inlägg
    Jag försöker bena ut TS inlägg om hur hon menar, fattar inte det med arbetsförmedligen...?? samt en del andra saker

Bara ett förtydligande i denna virriga tråd :)
  • spirituality
    Ok, var jag som var lite snabb med att läsa där :)

Anonym (Undrande) skrev 2010-04-16 21:35:10 följande:
  • Anonym (förbannad)

Han gick med i ams direkt han slutade jobbet, anmälde sig arbetslös, som man ska.
    Facket gick han med tidigare, a-kassan direkt jobbet slutade.
    April började han betala båda, alltså fick han inträde april och skickade in arbetsintyg, sedan fick vi veta de tappat bort det, skickade nytt, då vela de veta vad han gjort efter jobbet, ett personligt brev, skickade in, de tappade bort det, skrev ett bättre och så sade de att han gått med i ams senare än när han blev arbetslös, ams kontaktade dem och vips ändrade de hans inträde till a-kassan till december och inte april.
    Inträdet avgör om han får pengar eller ej, då det är 1 år bakåt de räknar, då räcker inte arbetsdagarna och de har ändrat det, våra avi och betalningar från tidigare har ingen betydelse då unionen ändrat inträdesdatumet december, de påstår att de bara skickat fel betalningskort till oss.
    Förstår ni nu?

• Lavish
    Anonym (förbannad) skrev 2010-04-16 22:38:50 följande:
    Han gick med i ams direkt han slutade jobbet, anmälde sig arbetslös, som man ska.Facket gick han med tidigare, a-kassan direkt jobbet slutade.April började han betala båda, alltså fick han inträde april och skickade in arbetsintyg, sedan fick vi veta de tappat bort det, skickade nytt, då vela de veta vad han gjort efter jobbet, ett personligt brev, skickade in, de tappade bort det, skrev ett bättre och så sade de att han gått med i ams senare än när han blev arbetslös, ams kontaktade dem och vips ändrade de hans inträde till a-kassan till december och inte april.Inträdet avgör om han får pengar eller ej, då det är 1 år bakåt de räknar, då räcker inte arbetsdagarna och de har ändrat det, våra avi och betalningar från tidigare har ingen betydelse då unionen ändrat inträdesdatumet december, de påstår att de bara skickat fel betalningskort till oss.Förstår ni nu?
    Men han gick alltså med i a-kassan efter att han sagt upp sig/blivit av med jobbet? Då räknas det väl inte?
  • arianne03

Men, för att få akassa räcker det ju med att ha betalat för akassan, ni behöver INTE varit med i facket.

Hur har ni betalat för akassan? Via internetbank? Isåfall kan man ju titta på kontoutdrag?
    Ni började betala akasseavgift april 2009, men de säger att ni inte blev medlemmar förrän december 2009, stämmer det?

Och VAD är det som de betalar tillbaka?

Svar på tråden J*vla Unionen! A-kassa ärende. LÄS!