• Winnie

Ni som känner till Karlstad!

Ni som bor i Karlstad, eller känner till staden av andra skäl; jag skulle vara jättetecksam om ni kunde lära mig lite om vilka områden som kan rekommenderas att bo i och vilka som bör undvikas, om det finns några sådana.

Jag har varit en del i Karlstad, men har aldrig bott där, så nu skulle jag vilja få lite info eftersom vi eventuellt ska flytta dit och i så fall köpa hus.

Om nån har tips om nåt bra dagis så är jag också supertacksam.

• Svar på tråden Ni som känner till Karlstad!
  • Zenndie

hammarö är fint område, och det behöver inte vara svindyrt, finns olika delar
    (bor inte där men bott i grannstaden innan flytt till gbg)

• DeZire

Har bott både på hammarö och i karlstad, på hammarö är faktiskt de flesta villor dyra, och ska man bo på hammarö så skulle jag allra helst vilja bo på hammar eller utåt lövnas, inte åt skoghall eller vidö hållet med andra ord.

Karlstad är ju lite större men även där är villapriserna höga, finns många fina områden nära centrum såsom marieberg och det hållet.
    Kronoparken, gruvlyckan och wåxnäs är ställen jag skulle undvika.

• längtan09

Som det redan skrivits så ska man undvika Kronoparken (men jag tror villaområdena där är fina, det är vid lägenheterna det kan bli mycket liv), gruvlyckan är bråkigt men där finns heller inte många hus.

Götetorp på Hammarö har ganska billiga hus och ganska nära till bussar, centrum och en väldigt bra skola (har haft VFU där).

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • enlitenbitkaka
    Undvik;
    Kronoparken
    Rud
    Gruvlyckan
    Våxnäs
    Bellevue

Jag trivs bäst på Hammarö (+ villadelen av Skoghall). Men även Bergvik. Vill ni bo i områden med mycket barn finns ju Stockfallet men det är mest parhus. Vill ni bo nära stan men lantligt kolla upp Vallargärdet/Edsgatan. Bara ni undviker områdena under undvik så kommer ni nog trivas :) Men Hammarö är ett säkert kort...
  • Kristall V

Jag har bott i Karlstad på Kronoparken och den stadsdelen behöver absolut inte undvikas!! (de flesta som säger att man ska undvika den är såna som aldrig själva bott där, Kronoparken har tyvärr ett dåligt rykte som hänger kvar från 70:talets miljonprojekt)

Speciellt villaområdet på Kronoparken är väldigt fint och mysigt, med många barnfamiljer. (själv bodde jag dock på KBAB-sidan av hyreshusen, vilken jag anser är den bästa delen av Kronoparken om man ska bo i hyreshus, mycket fina lägenheter och många av dem har egen ingång och en liten trädgård)

Både Kronoparksskolan (0-5) och Frödingsskolan (6-9) är bra skolor. Frödingsskolan har dessutom fått pris för sin antimobbingverksamhet.

Det som "många" har emot Kronoparken är att det bor relativt många invandrare där, själv såg jag dock inget problem med det, det finns bra och mindre bra människor bland dem, precis som det finns bra och mindre bra svenskar också.

Busskomunikationen till och från Karlstad centrum är mycket bra från Kronoparken, dessutom finns närhet till skog och mark alldeles bakom universitetet.

Det finns MVC, BVC, VC och tandläkare där, en konsumbutik och en butik med utländska matvaror. 2 frisörer 1 restaurang/pub och 2 pizzerior. Universitetet ligger också där uppe.

Det finns 4 eller 5 olika dagis att välja mellan.

Vi bodde där i 9 år från 1997 till 2007 och enda anledningen till att vi flyttade därifrån var att min man fick jobb på annan ort.

Så nu har jag gjort reklam nog

Lycka till oavsett var ni beslutar er för att bosätta er, Karlstad är en underbar stad att bo i

• DeZire

Jag har oxå bott på kronoparken, både i lägenhet och villa och absolute inget ställe jag skulle vilja rekomendera till någon. Jag har även känt en person som jobbat på frödingsskolan och ja med den insikten jag fick då skulle jag inte vilja sätta mitt barn där oavsett vilka priser de fått.

Dock är det kul att en del har positiva åsikter om området =) Även om jag inte är en av dem.

• enlitenbitkaka
    DeZire skrev 2010-04-25 15:24:58 följande:
    Jag har oxå bott på kronoparken, både i lägenhet och villa och absolute inget ställe jag skulle vilja rekomendera till någon. Jag har även känt en person som jobbat på frödingsskolan och ja med den insikten jag fick då skulle jag inte vilja sätta mitt barn där oavsett vilka priser de fått. Dock är det kul att en del har positiva åsikter om området =) Även om jag inte är en av dem.
    Frödingskolan är den skola som har sämst rykte i hela Karlstad/Hammarö....har vänner som gjort VFU där som rätt omgående varit tvugna att byta.
  • Kristall V

Jag har också jobbat på Frödingskolan och de flesta lärarna och eleverna var jättebra (rötägg inom både lärarkåren och bland elever finns överallt) Jag har också jobbat på Solareturen (en secondhand-butik mitt i Kronoparkens centrum)

Men ni som har något emot Kronoparken, kan ni vara snälla att tala om VAD det är som är fel på området?  (alltså vad som finns eller inte finns där som skiljer sig från andra områden i stan)

och kom inte med kriminalitet för många av dem som vandaliserar och stjäl bilar är sådana som INTE bor i området utan på andra områden och sedan åker runt till Kronoparken, Rud mm. och bråkar. Jag har dessutom flera vänner som bor i villaområdet och där förekommer inget av det bråk som ibland kan förekomma på HSB-s sida av Kronoparken

Dessutom om man går ut till centrum en fredag-lördagkväll på Kronoparken så ser man på sin höjd en gubbe med hund...alla andra har åkt ner till centrala Karlstad för att festa

Vårt största problem när vi bodde där var att vi hade ett par obstinata grannar som klagade på oss så fort vi nös typ, för de tyckte att vi var för högljudda, men de flyttade till bostadsrätt sen.

• enlitenbitkaka

Ungdomsgäng som bråkar om man kommer för nära (för nära = går förbi dem på cykelvägen). Jag kände mig aldrig trygg. Jag råkade till och med ut för invandrare som kastade saker på min hund. Behöver jag dra upp våldtäckstmannen som gick lös i eljjusspåren vid Frödingshöjd?
    Grannen hade inbrott i sin bil TRE gånger på en månad, vi en. De helsvenska barnen i skolan har brytning även de pga de andra barnen.
    Mina vänner som bor kvar har problem med fönstertittare.

och det BOR många kriminella/soc-fall där.

Alla gör somd de vill men varför bo där när det finns så många andra bra, trevliga områden.

Svar på tråden Ni som känner till Karlstad!