• Winnie

Ni som känner till Karlstad!

Ni som bor i Karlstad, eller känner till staden av andra skäl; jag skulle vara jättetecksam om ni kunde lära mig lite om vilka områden som kan rekommenderas att bo i och vilka som bör undvikas, om det finns några sådana.

Jag har varit en del i Karlstad, men har aldrig bott där, så nu skulle jag vilja få lite info eftersom vi eventuellt ska flytta dit och i så fall köpa hus.

Om nån har tips om nåt bra dagis så är jag också supertacksam.

• Svar på tråden Ni som känner till Karlstad!
  • LillinH

Jag ska flytta till Karlstad i sommar, och jag har valt att bosätta mig i Norrstrand. Verkar bra. Hoppas jag {#lang_emotions_smile}

• goabarn77

Zakrisdal är ett område med mycket nybyggnation och där det kommer byggas nya skolor m.m. Nära skog och vatten, ganska nära stan och nära ett stort köpcentrum.

• Nightswimmer

Stockfallet är väldigt fint, men har (enligt mig) en väldigt stor nackdel. Det finns nämligen ingen affär där!! Har vänner som bor där och inte ser några problem med det, men själv skulle jag ha jättesvårt för att vara tvungen att sätta mig i bilen bara för att handla en liter mjölk, eller andra småpryttlar som jag glömt.

Bor själv på Kronoparken och trivs bra. Det finns mycket natur, och som andra har skrivit även affär, frisörer och pizzerior. Dessutom bra dagis, som är minst lika viktigt! Framför allt är det löjligt nära till universitetet, vilket väl är viktigast för mig som student!

♥ H 2008-06-15 ♥
  • så mycket bättre
    Nightswimmer skrev 2010-05-18 12:33:20 följande:
    Stockfallet är väldigt fint, men har (enligt mig) en väldigt stor nackdel. Det finns nämligen ingen affär där!! Har vänner som bor där och inte ser några problem med det, men själv skulle jag ha jättesvårt för att vara tvungen att sätta mig i bilen bara för att handla en liter mjölk, eller andra småpryttlar som jag glömt. Bor själv på Kronoparken och trivs bra. Det finns mycket natur, och som andra har skrivit även affär, frisörer och pizzerior. Dessutom bra dagis, som är minst lika viktigt! Framför allt är det löjligt nära till universitetet, vilket väl är viktigast för mig som student!
    Fast det är inte särskilt långt till Konsum på Kroppkärr, visserligen dyrt men för mjölk så måste man definitivt inte sätta sig i bilen, beroende på hur lat man är
    Jag har växt upp på hagalund (mest kedjehus, några friliggande villor) och kan rekommendera både det, gustavsberg (enplans tegelhus), Hultsberg och Henstad. Lugna familjeområden, bara 3-5 km till stan och intill skogen plus att det är väldigt nära bergvik och även Våxnäs centrum om man ska handla mjölk
  • Nightswimmer
    SigridA skrev 2010-05-23 21:10:51 följande:
    Fast det är inte särskilt långt till Konsum på Kroppkärr, visserligen dyrt men för mjölk så måste man definitivt inte sätta sig i bilen, beroende på hur lat man är
    Jag har mest hängt på de delar av Stockfallet som ligger i utkanten (alltså närmast ändhållplatsen på treans buss) och då känns det långt till Kroppkärr också... Själv har jag alltid bott med max fem minuters promenad till affärer/kiosker och tycker att allt annat är för långt
    ♥ H 2008-06-15 ♥
  • så mycket bättre
    Nightswimmer skrev 2010-05-24 10:03:42 följande:
    Jag har mest hängt på de delar av Stockfallet som ligger i utkanten (alltså närmast ändhållplatsen på treans buss) och då känns det långt till Kroppkärr också... Själv har jag alltid bott med max fem minuters promenad till affärer/kiosker och tycker att allt annat är för långt
    Min mans föräldrar bor vid ändhållplatsen och vi har både traskat och cyklat dit, men visst är det ett projekt och har man barn så är det ju inte bara att göra det heller
  • NeverEver

Jag är också på väg att flytta till Karlstad och känner mig också helt vilsen när det gäller vilka områden man bör undvika... Vi hade tänkt hitta lägenhet också, och det är kanske inte så lätt i de bättre områdena? Tar även jag tacksamt emot alla möjliga tips om bosättning och dagis. Hittade en lägenhet i Kronoparken, men känner mig mycket skeptisk till att tacka ja till den nu...

• Melisabeth
    NeverEver skrev 2010-05-26 21:08:27 följande:
    Jag är också på väg att flytta till Karlstad och känner mig också helt vilsen när det gäller vilka områden man bör undvika... Vi hade tänkt hitta lägenhet också, och det är kanske inte så lätt i de bättre områdena? Tar även jag tacksamt emot alla möjliga tips om bosättning och dagis. Hittade en lägenhet i Kronoparken, men känner mig mycket skeptisk till att tacka ja till den nu...
    Ska ni jobba eller plugga? Eller kanske nått annat.
    Ska man plugga så tycker ju jag trots allt att Kronoparken är praktiskt med tanke på närheten.

Annars beror det ju helt på vad man är ute efter för typ av område.
    Men På Rud finns ju långtäppan tex som väl av de flesta anses vara en "bättre del av Rud" eller hur man ska säga.
  • NeverEver

Min man ska plugga, men inte på universitetet. Jag har för avsikt att studera vid universitetet men jag har absolut inga problem med att bo långt ifrån. Mina barn går först och jag vill känna mig trygg med området jag bor i, vilket jag inte skulle göra i kronoparken efter vad jag fått veta nu :(.
    Vilka hyresvärdar kan man lita på? KBAB antar jag är det största, men finns det fler bra? Hur är området kvarnberget?
    Hoppas det är ok att jag slinker in på den här tråden med alla frågor...

Svar på tråden Ni som känner till Karlstad!