Hej!
Jag är ensamstående med min 2 åriga dotter o vi bor på Kronoparken, i lägenhet, Basungatan, som ligger nära centrum. Vi har bott här i snart två år och trivs hur bra som helst!
Det är alltid lugnt, helt tyst om kvällarna o nätterna, måååånga barnfamiljer, nyupprustade uteplatser, MASSOR av nya fina lekparker, det finns utomhuspool, ett litet centrum, bra kommunikationer till centrum, nära Universitetet.
Jag känner mig väldigt trygg här och det är en fin stadsdel, fin natur!
Nu finns även ett nybyggt stort ICA Kvantum väldigt nära.
Det finns även villa områden här som sagt, vet inte hur det är där, men tror de flesta är "vanliga svenska familjer". Finns även fina radhus.
Min dotter går på Kronoparken 1, där är de flesta barnen invandrare, måste säga att det är ett VÄLDIGT bra dagis. Personalen har riktigt bra koll o sunda värderingar. Barnen får sjunga väldigt mycket på det dagiset, vara ute mycket o de är kända för att hålla borta "epedimier" väldigt bra, som magsjuka.
Du ska undvika Gruvlyckan, där det numera är väldigt stökigt.
Jag kan rekommendera Råtorp! VÄLDIGT fina villor, ligger fint längs älven, finns ett litet centrum där också med vårdcentral osv. Ilandaskolan (högstadie) tror jag är bra skola, har hört att de har bra betyg där.
Hammarö / Skoghall är väldigt fint. Där har de väldigt bra skolor (är uppväxt där), Lillängsskolan som är en av Skoghalls låg- och mellanstadieskolor har fått priser. Skoghall / Hammarö är en väldigt bra familjeort (det är egen kommun, ligger 7 km utanför Karlstad). Det finns många fina badplatser och ett centrum med Ica, Pekås, Pizzerior och diverse småbutiker. Swedbank finns också. Jag är själv uppväxt i Skoghall och trivdes väldigt bra.
Lycka till!