• Novemberstjärnan

Är du rädd för spindlar?

Jag fashineras över människors rädsla för en liten spindel som aldrig gör något ont, utan bara går omkring och är, med sina med åtta ben (förvisso)!

Är du rädd för spindlar? Varför tror du det är så? Är dina föräldrar rädda?
    Tack för svar!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du rädd för spindlar?
  • MysTic PrincesS

Nja... beror på storlek och vart man stöter på dom men höll på att emigrera från Sverige förra sommaren, då en spindel som bodde under syrrans altan kom travandes över stenplattorna. Jag är helt övertygad om att den jäkeln tuggat anabola och lyft skrot. Den största jäkla svenska spindeln jag sett... innan h*n plattades till under skyffeln

• far
    Trolltoka skrev 2010-04-26 13:58:36 följande:
    Är inte minsta rädd för spindlar, tycker om dom så pass så att vi har ett flertal fågelspindlar hemma =)
    Kan de bitas? Eller har de något gift i sig?
  • hilah

Jag är fruktansvärt spindelfobisk och vet ej varför. Mina föräldrar är inte rädda för spindlar; mamma kan ta de allra största och plocka bort dem med bara händer. Tror jag behöver terapi faktiskt... det påverkar mitt liv så enormt.

• brünnhilde
    hilah skrev 2010-04-26 14:13:32 följande:
    Jag är fruktansvärt spindelfobisk och vet ej varför. Mina föräldrar är inte rädda för spindlar; mamma kan ta de allra största och plocka bort dem med bara händer. Tror jag behöver terapi faktiskt... det påverkar mitt liv så enormt.
    Åh, jag känner igen mig.
  • Trolltoka
    far skrev 2010-04-26 14:11:17 följande:
    Kan de bitas? Eller har de något gift i sig?
    Klart dom kan bitas, och ja dom är giftiga. Alla spindlar är mer eller mindre giftiga, även våra svenska spindlar. Men våra svenska spindlar är enbart farliga om du är en liten insekt. Dom använder giftet för att lösa upp innanmätet i insekten/bytet för att sedan suga i sig det. Det enda som återstår är ett tomt skal sen Spindlarna vi har kan kännas en aning om man blir biten av, man brukar jämföra det med ett getingstick. Men sen hur man reagerar på det är ju helt beroende på hur känslig man är. Är man extremt känslig kan ju en mygga vara livsfarlig också Men om man ser till våra svenska spindlar och jämför med myggor, så är myggorna flertalet gånger farligare för en människa än spindeln
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • JuliaåRonjasmammis

"Rädd för" är ett gravt understatement! Jag får panik, blir illamående och slutar i princip att andas!

Konstigt nog kan jag ta dem hyfsat bra när jag är i skogen och t ex plockar svamp, bara jag slipper få dom på mig. Jag tänker på nåt sätt att "ok, det här är deras hem" och motar tillbaka rädslan. Inomhus eller när de kryper PÅ mig, är en annan femma.{#lang_emotions_throwup}

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • brünnhilde
    Trolltoka skrev 2010-04-26 14:41:40 följande:
    Klart dom kan bitas, och ja dom är giftiga. Alla spindlar är mer eller mindre giftiga, även våra svenska spindlar. Men våra svenska spindlar är enbart farliga om du är en liten insekt. Dom använder giftet för att lösa upp innanmätet i insekten/bytet för att sedan suga i sig det. Det enda som återstår är ett tomt skal sen Spindlarna vi har kan kännas en aning om man blir biten av, man brukar jämföra det med ett getingstick. Men sen hur man reagerar på det är ju helt beroende på hur känslig man är. Är man extremt känslig kan ju en mygga vara livsfarlig också Men om man ser till våra svenska spindlar och jämför med myggor, så är myggorna flertalet gånger farligare för en människa än spindeln
    Ja, mina föräldrar bor i ett spindeltätt hus, och det händer titt som tätt att man blir biten. Resultatet ligger någonstans mellan myggbett och getingstick.
  • Pimpinellan

Har en klar fobi för spindlar. Kan inte se dem på tv,eller i en bok eller ens tecknade. Här hemma slås de ihjäl omedelbart jag ser dem! Tack o lov har vi få spindlar trots att vi bor på landet och de där asstora kräken har vi inte alls.

• JuliaåRonjasmammis

Alltså, jag hade bergis dött om jag blivit biten av en spindel! Inte av giftet såklart, utan pga att hjärtat hade stannat!

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • far
    JuliaåRonjasmammis skrev 2010-04-26 15:06:36 följande:
    Alltså, jag hade bergis dött om jag blivit biten av en spindel! Inte av giftet såklart, utan pga att hjärtat hade stannat!
    Du måste ha' en sann fobi. Min dotter hade ju det. Hon blev hysterisk om hon såg en svart sak på golvet. Ludd eller vilket som. Hon såg spindlar överallt. Sen började hon jobba på ett ställe, där det "bode" massor med spindlar, och hon var tillsagd att ta' bort dem. Efter några mdr. klarade hon av det utan att Skrika. Hon konfronterades dagligen med dem, och förstod att de var harmlösa. Dem med korta ben, var värst.
Svar på tråden Är du rädd för spindlar?