Inlägg från: plutten02 |Visa alla inlägg
  • plutten02

Plus igen efter mf/ma

MCT79 skrev 2012-01-05 11:58:30 följande:
    Plutten, låter bra!
    Ja lika bra att kolla upp det. För hon trodde säkert att det var samman kopplat med graviditeten... För jag är ju inte snorig eller något sånt.

Vill han sjukskriva mig så får han gärna göra det... Så jag kan vila medans barnen är på dagis om dagarna
  • plutten02

Tro det eller ej... Men idag tror jag att jag verligen kände något där inne i magen som rörde sig... Satt på jobbet och nästan halvsov och då kom det som en liten knuff... Eller vad man ska säga...

Men är ju bara i vecka 16 (15+2)

Någon som känt så tidigt?

• plutten02

Idag är det en vansinnigt jobbig dag med huvudvärk... Snart dags att bege sig till jobbet för ett kvällspass...

Idag har jag suttit och skrivit nästan en hel sida dataskrivet med vad vi gör för uppgifter som jag ska skicka med ansökan om Graviditetesersättning... Men det är MÅNGA veckor dit, tills jag ens kan ansöka om det.

• plutten02

Min läkar tid flyttades fram till torsdag nästa vecka... Skit också... Men det är bara att stå ut

• plutten02
    MCT79 skrev 2012-01-10 12:05:19 följande:
    Hur är det med huvudvärken nu då?
    Den är samma... Hela dagarna håller den i... Illamåendet detsamma och även tröttheten som heter duga... Tror jag har mycket stress inom mig som framkallar allt detta...

Inte så konstigt kanske...
    Jag är ensam med två barn 2-3 veckor varje månad då sambon jobbar på flytt firma... Barnen ska lämnas på dagis tidiga mornar sen ska jag till jobbet... och sen hämtas sena eftermiddagen... sen ska man hem och laga mat... Sen bad dags och läggning... Dom lägger sig vid 19 då sätter jag mig i soffan men vaknar sen framåt natten av att jag somnat i soffan...

Dom dagarna som jag jobbar kväll måste jag leta barnvakt för att vi inte har något kvälls dagis här
  • plutten02
    MCT79 skrev 2012-01-10 15:13:59 följande:
    Lät inte som någon drömsits nej.... :((
    Nä så jag tror att det är stress som ligger bakom allt egentligen...

Men får se vad läkaren säger nästa torsdag när jag ska dit... 4 jobb dagar innan dess... Bara att bita ihop och se glad ut
  • plutten02
    JoWiAn skrev 2012-01-10 15:36:51 följande:
    Plutten: Är de inte svårt att få försäkringskassan att godkänna sjukskrivning pga stress? De är ju inte så givmilda ens om man har foglossning så man knappt kan gå.
    Ingen aning hur han kommer ställa min diagnos... Jag söker mest för mitt jävla illamående, tröttheten och huvudvärken... Men sen misstänker jag att det kommer från stress...
    JoWiAn skrev 2012-01-10 15:38:02 följande:
    Du har ju alltid rätt att gå ner i tid upp till 6 mån innan BF utan att din SGI påverkas!
    Gå ner i tid? Är du galen? Jag jobbar nu 71% och har en lön på ca 11000 kr varje månad. Så går jag ner i tid så går vår ekonomi i botten.
  • plutten02
    JoWiAn skrev 2012-01-10 17:27:50 följande:
    Plutten: jag trodde du jobbade heltid. Men är du inte hemma rätt tidigt på dagarna då?

Men ner i tid då får du väl i princip ut det du kommer få ut sen när du går hemma?
    Nej jag jobbar 71% och när vi jobbar dagtid så jobbar jag 7.30-16 (lämnar barnen vid 7 och hämtar 16.30)... När vi jobbar kvällar så jobbar vi 15.45-21.45. Så det vill jag inte säga korta dagar. Jag jobbar ca 4-5 dagar i veckan. Beroende på olika veckor.

Ja därför vill jag ju inte gå ner i tid för tidigt så vi hinner spara lite innan jag ska vara hemma Glad
  • plutten02
    JoWiAn skrev 2012-01-10 17:27:50 följande:
    Plutten: jag trodde du jobbade heltid. Men är du inte hemma rätt tidigt på dagarna då?

Men ner i tid då får du väl i princip ut det du kommer få ut sen när du går hemma?
    Jag jobbar som PA och det är mycket tunga lyft. Vändningar, konstiga arbetsställningar. mm

---

Så här har jag skrivit i min ansökan om graviditetespenning som jag ska skicka in när jag fått moderskapsintyget...

Utbildad undersköterska och jobbar som  personlig assistent åt en person med ALS.  Jag jobbar dagar och kvällar, då det är 8,5 timmar på dagarna och 6 timmar på kvällarna.

Vi jobbar alltid två stycken, men alla lyft som man gör måste man vara två på. Det finns lyfthjälpmedel som en golv lift, men den kan man inte använda i alla utrymmen. T.ex. inne på toaletten där lyfter vi brukaren med egna krafter. Detta för att brukaren måste komma längre bak på hygienstolen.

Dessa lyften görs ca 10 gånger per dag/kväll. Brukaren väger ca 70-75 kg.

Även olämpliga arbetsställningar finns under dagarna och kvällarna. T.ex. när vi borstar tänderna så står man med böjd rygg och borstar ca 20-30 minuter.  När man vänder personen i sängen så står man och böjer sig framåt för att dels kunna hålla personen liggandes på sidan och sen när man ska dra upp kläderna. Magen är ganska så mycket i vägen så ställningen blir inget vidare.  Även när man brukaren ska in på toaletten så är det en hög tröskel som man ska över med hygienstolen som brukaren sitter på då får man lyfta så man kommer över tröskeln.

Måndag, onsdag och fredag så är det dusch dag och då tar morgonen arbetet ca 3-4 timmar. Då står man och tvålar in personen, detta blir också en illa arbetsställning då hygienstolen inte går att höja.
    När man ger medicin så sitter man framförbrukaren och man kommer aldrig riktigt bra nära, så man får sträcka på armarna och böja på ryggen och nu med denna stora magen så kommer jag inte alls nära och kan ge medicin i peggen.

Brukaren har även gymnastik varje dag som vi i personalen utför inne i sängen, detta blir jobbigt då man får stå så länge och man kommer inte fram till sängen redigt för att magen är i vägen.
    Det är svårt att utföra ett bra jobb för brukaren när man inte kan komma riktigt nära när man t.ex. ska göra vändningarna i sängen eller när man ska lyfta brukaren inne i badrummet när den sitter på hygienstolen.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma