Inlägg från: 3 barns mamma84 |Visa alla inlägg
  • 3 barns mamma84

Plus igen efter mf/ma

sugarrush skrev 2011-04-02 23:28:26 följande:
    Telgebo: varmt och fuktigt, så är det ofta på somrarna, inget ovanligt alls. Du vet, på vintern då det är kallt, då är ju ofta luften torr. Det är därför många blir fnasiga i ansiktet på vintern, just för att luften är torr då. Förstår du vad jag menar Telgebo?

En parentes: Jag kan faktiskt inte förstå varför, varför i hela världen någon skulle få för sig att ljuga om vad de har haft för temperatur ute... Jag tycker faktiskt det är taskigt att påstå något sådant, men det är ju bara min åsikt.
    Hon insåg nog att hon hade fel trots allt.
    Skulle ALDRIG ljuga om temeratur fan vad pinsamt det skulle vara

LOVE u
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Evve81 skrev 2011-04-03 06:36:39 följande:
    2 barns mamma: Åh vad härligt! Jag tror att er fuktiga luft såklart gör det varmare när det är varmt men också MYCKET kallare när de är kallt Åh vi hade som varmast 4 grader!

Sonen är sjuk och har varit vaken 1000 gånger i natt. Imorgon ska morfar ha honom och sedan får jag nog vabba....
    Ja precis fultigare i luften men kallare när det väl är kallt och vinder.
    Kommer ihåg när vi flyttade hit i september och vi hade vår sittvagn ute och den blev fultig och mögglig och den stog ute i garaset inne men nu är det bättre.
    Och varmare då det är varmt det är sjukt men så skönt.
    Idag regnar det så det var skönt att vi tog vara på den vara dagen igår

{#emotions_dlg.flower}Hoppas lilla killen blir friskare snart det är jobbigt med små barn som är sjuka som har det igentligen jobbigare än vi som vuxna.
    Hur länge vabbar du tills han är frisk från förskylningen ?
    Krya på honom gumman.
    Och passa på att vila lite idag.

Idag är jag morgon pigg mamma.
    Ebba och amadeus är hos farmor så elias kunde sova bättre i lugn o ro
    Han fick sista flaskan vi 22 tiden och vaknade igen klockan 06.00 och fick nästa flaska nu
  • 3 barns mamma84
    Safireee skrev 2011-04-03 09:21:48 följande:
    Hej! Har inte varit så aktiv här på sistone eftersom jag bara sooooooover hela tiden! Obestämd

Men idag går jag in i vecka 12! Bara en vecka kvar av den här första tiden. På torsdag ska vi göra KUB-ultraljudet och sen efteråt kan vi äntligen börja berätta för folk. Vår dotter som är 3,5 år står först på tur. Ska bli sååå skönt att äntligen få berätta för henne (särskilt om varför jag varit så vresig och illamående på sistone och sovit på samma tider som henne!). Ska ta hit familjen på söndag om en vecka och visa UL-foto. Hjärta Första gången berättade jag direkt för dem, men efter tre tidiga missfall så har jag fått hålla mig den här gången. Men nu är det snart dags!
    PS. Tar för givet att KUB ser bra ut, har oroat mig tillräckligt den här tiden. OM nåt skulle vara fel så tar vi det då!  
    åh gumman stort GRATTIS till vecka 12 idag Hjärta
    Såklart du kan berätta nu jag vet att detta kommer gå fint fint Hjärta
    Men roligare sen när man har också bild att visa
  • 3 barns mamma84
    Muffe skrev 2011-04-04 11:20:57 följande:
    Nu händer det saker, redan v 33 för dig Pancakes och v 16 för Sugar, nu kommer tiden bara rusa fram tror jag garanterat att du kommer tycka

Vecka 36 för mig nu, nu börjar det verkligen närma sig.... men jag fattar fortfarande inget haha!!

Sofy, jag har funderat lite på din parvel. Han har ju itne vänt sig än, kommer de sätta igång dig fast han ligger fel eller blir det KS om han inte vänt sig nästa vecka?

Vår ligger fortfarande helt galet och jag ställer mer och mer in mig på KS, känns snopet eftersom jag verkligen sett fram emot en vanlig förlossning i typ 10 år
    Behöver inte bli ks iaf det kan faktist bli så att man får föda vaginalt.
    När det är dags åker man in och man försöker hålla så barnet kommer ner med huvudet när den väl är nere om man lyckas så tar man hål i hinnorna så vattnet går och då går bebisen huvud längre ner.
  • 3 barns mamma84

Värkrubbningar - Då värkarna startar och sedan inte uppnår effekt igen kallas det för sekundär värksvaghet. Om värkarbetet inte satt igång effektivt alls kallas det primär värksvaghet. Värkrubbningar under förlossningen ger "dålig progress". Värkstimulerande dropp brukar ges men om det inte fungerar brukar mamman snittas.

Abnorm bjudning - då barnet ligger i ett annat läge än framstupa kronbjudning och inte kan födas fram. 95 % av alla barn ligger rätt.

Pannbjudning- då pannan kommer först, då krävs det ett stort bäcken för en vaginal förlossning. Pannbjudning är ovanligt. Ligger barnet med ansiktet nedåt i en framstupa pannbjudning blir det troligast snitt.
    Ansiktsbjudning- med ansiktet först. Det är ovanlig men med barnet i ett sådant läge kan förlossningarna ibland födas vaginalt.
    Tvärläge- Då barnet ligger på tvären så försöker man vända det utifrån. Skulle däremot vattnet gå innan man hinner vända på barnet finns en stor risk att navelsträngen faller ut och kommer i kläm och kan då leda till syrebrist hos barnet. Lyckas man inte vända på barnet måste det födas med kejsarsnitt.

Abnorma bjudningar kan leda till både planerade och akuta kejsarsnitt.

Sätesbjudning - Ligger barnet i säte brukar man försöka vända på det i slutet av graviditeten. Lyckas inte detta mäts bäckenet för att se om måtten räcker till för en sätesförlossning. Bäckenet måste vara lite större för att klara av en sätesfödsel då huvudet kommer sist och har du inte tryckts ihop i förlossningskanalen som det annars brukar då huvudet kommer först. På många lasarett nu har man slutat mäta mammornas bäcken och alla med barn i sätesbjudning snittas.
    Orsakerna till att ett barn lägger sig i sätesläge kan bero på många saker men det kan vara svårt att veta exakt varför. Moderkakans placering kan ha betydelse på hur barnet ligger, och även saker som mycket fostervatten, formen på livmodern och formen på bäckenet har betydelse på barnets position.

Olika sätesbjudningar som är mindre vanliga är sätesbjudning då stjärten kommer först
    Andra exempel är fotsätesbjudning, då barnet ligger i en huksittande ställning och fötter och stjärt kommer samtidigt.
    Fotbjudning, då ena eller båda fötterna kommer först.

Navelsträngsframfall - om navelsträngen hamnat före barnet så är det allvarligt eftersom barnet klämmer på navelsträngen och hindrar cirkulationen i den. Om värkarbetet sätts igång och barnet pressas mot navelsträngen så brukar detta leda till kejsarsnitt.

Asfyxi - Ordet används då man talar om syrebrist. Får barnet inte tillräckligt med syre kan det betyda livsfara för barnet. Det första tecknet brukar vara ökad eller minskad hjärtfrekvens på barnet i magen. Olika orsaker till syrebrist kan vara att barnet har en infektion, en knut på navelsträngen eller att det är fel på moderkakan. Ibland då man märker att barnet har syrebrist så måste ett katastrofsnitt göras. Läget kan dock vara mindre kritiskt och då kan man ta det mer lugnt.

Bäckenträngsel - Det är mindre än 1 % som har ett för trångt bäckenmått för att föda vaginalt. Det är ingenting man kan se utifrån då smala kvinnor kan ha stora bäcken och breda kvinnor kan ha små bäcken. Har man haft en bäckenfraktur eller felställning i bäckenet bör man mäta det.

Flerbörd - Väntar man tvillingar och barnen väger mer än 2 kg brukar det inte vara någon förhöjd risk att föda vaginalt. Ett av barnen kan ligga i sätesbjudning och kanske planerar man ett snitt på grund av detta. Väntar mamman trillingar eller fler brukar oftast förlossningen ske med kejsarsnitt men även här finns olika principer landsting emellan. Ungefär 1/3 av alla flerbördsgraviditeter slutar med kejsarsnitt och de flesta av dessa är planerade.

Herpes i underlivet - Det är ovanligt med herpes i underlivet men om det är första gången den blivande mamman har blåsor och de sitter i förlossningskanalen och är omöjliga att täckas över så kan detta leda till att barnet måste tas ut med kejsarsnitt. Har mamman däremot haft herpes ett tag så har barnet antagligen fått antikroppar redan.

Sjukdom - Den blivande mamman kanske har en sjukdom där kejsarsnitt är att föredra före en vaginal förlossning.

Havandeskapsförgiftning - Pre-eklampsi eller toxios är andra namn för havandeskapsförgiftning. Det är farligt för såväl mamma och barnet i magen. Olika symptom då man kan misstänka havandeskapsförgiftning är då blodtrycket är högt, det finns äggvita i urinen eller mamman samlar mycket vätska i kroppen. Mamman kan även må illa och ha synrubbningar och huvudvärk. Det drabbar oftare förstagångsföderskor och kan lindras måttligt med vila. Är tillståndet allvarligt måste mamman läggas in på sjukhus och förlossningen kan behövas sättas igång. I allra värsta fall kan havandeskapsförgiftningen övergå i eklampsi vilket är ett livshotande kramptillstånd för mamman. Att det övergår i eklampsi är sällsynt. Ungefär 1/3 av de mammor med pre-eklampsi föder med kejsarsnitt, akuta som planerade.

Tillväxthämning - Intrauterin tillväxthämning är då barnet inte växer som det ska. Om barnet visar sig må dåligt eller om det finns risk för det brukar mamman snittas.
    Orsakerna kan vara att moderkakan inte fungerar som den ska. Moderkakans funktion och flödet i navelsträngen brukar kontrolleras med ultraljud då barnet är tillväxthämmat.

Rädsla - Lider mamman av sådan extrem skräck inför förlossningen kan kejsarsnitt vara ett alternativ. Antingen beror rädslan av en tidigare jobbig förlossning eller så har skräcken alltid funnits.
    Kvinnor som lidit av lång ofrivillig barnlöshet kan ibland tycka det känns tryggare med kejsarsnitt och får därför föda på det sättet. En del kvinnor som blivit utsatta för sexuella övergrepp föder ibland med kejsarsnitt då detta känns mindre hotfullt som en vaginal förlossning.

Ablatio placentae - Moderkakan kan lossna, helt eller delvis. Detta drabbar cirka ½ % av alla mammor. Lossnar den delvis kallas det för Abruptio placentae.
    Ablatio placentae bedöms i tre olika svårhetsgrader. Det lätta fallet är då moderkakan lossnat i ett litet område. 90 % som råkar ut för någon form av avlossning av moderkaka drabbas av detta lätta fall. Mamman kan blöda lite men annars mår varken hon eller barnet dåligt. Medelsvåra fall är då en tredjedel eller hälften av moderkakan lossnat. Blödningen stängs då inne mellan moderkakan och livmoderväggen och märks till en början inte utåt. Allvarliga fall är då hela moderkakan lossnar. Mamman blir då hastigt dålig och risken är stor för att barnet inte skall överleva. Orsakerna till att moderkakan lossnar vet man inte men ungefär 25-40 % av de som drabbas har haft högt blodtryck under graviditeten. Man kan se moderkakan med ett ultraljud men däremot kan man inte med ett ultraljud se om den har lossnat.

Hög ålder - Ungefär 30 % av mammor äldre än 45 år föder med kejsarsnitt. Åldern 40-44 år är siffran ungefär 23 %. Bland förstagångsföderskorna med åldern högre än 45 år föder 7 av 10 med kejsarsnitt. Orsakerna är att läkarna brukar vara mer försiktiga då mamman räknas som äldre. Även medicinska skäl kan spela in.

• 3 barns mamma84

herregud telgebo att du änns orkar !
    Jag vet nog bättre än dig då jag bor här.
    Väderraporten stämmer inte alltid det borde du veta
    Du behöver inte bli arg ingen trampar dig på tårna gravid hormoner herre jösses säger jag bara.

Åh idag har vi sol och jag har tvättat fönstrena tvättat golvet och bara njutit av denna sköna värme.
    Snart dags att hämta barnen med

• 3 barns mamma84
    telgebo skrev 2011-04-04 16:00:47 följande:
    Kan du bara inte sluta provocera då och trigga igång hela tiden och jag fattar inte hur du orkar hålla på och påstå att jag ens orkar. Allvarligt jag bryr mig inte var du bor och hur varmt eller kallt du har det.
    provoserar ööh jasså
  • 3 barns mamma84
    Muffe skrev 2011-04-04 16:22:20 följande:
    Hur ofta är det normalt att ha sammandragningar i v 36 egentligen?
    Har nog en var femte minut men de gör inte ont...
    och kan man ha förvärkar fast bebis ligger fel i magen? har lite svag mensvärk emellanåt.
    kan komma oftast men ta ett bad o se om det går över och sen lägg dig ner på soffan och ta det lugnt.
    om du får ont åk in.
  • 3 barns mamma84
    Muffe skrev 2011-04-04 16:36:00 följande:
    en sak till som jag funderar på: om man ska snittas eller så, så ska man ju vara fastande, men hur funkar det om de blir akutsnitt? Då kanske man nyligen ätit mat hemma t ex?! :)
    Akutsnitt blir då du är inne på bb om något skulle gå fel men nu ska inget gå fel gumman.
    När det gäller snitt får man äta upp till kl 00.0 slaget man får dricka efter åt men inte apelsinjuse eller mjölk inga mjölk produkter alls.
    Men vatten cola saft te och kaffe får man men inte mkt av alls.
  • 3 barns mamma84

Telgebo:
    Vi lägger ner då jag blir så trött på dig men det var du som började du påstod att jag hittade på då danmark och sverige är typ samma oc att du hade kollat vädret det gjorde mig less att du ska anklaga mig men du fick ditt bevis och det gjorde dig arg !!
    Så tack för mig nu behöver du inte höra av dig till mig om detta mer.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma