Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Jag mådde lite bättre idag på dan, kände mig lite pigg för en gångs skull. Jag borde städat/bakat bröd/tagit till vara lite av grönsaksskörden eller åtminstone mockat hos djuren, men det gjorde jag inte. Istället tog jag med dottern till badhuset. Hon var så otroligt glad och hade jättekul, trots att jag bara orkade med en dryg timmes bad för sedan var jag för trött och kräkfärdig.

Är jätteglad att jag ägnade den lilla pigga stunden åt ngt riktigt skoj med dottern, istället för att göra nytta som jag kanske borde. Hon behövde verkligen det, graviditeten och min sjukdom sliter så på henne. (Dock var jag ingen skön syn i baddräkt. Magen putar som tusan, men är ju rätt mjuk och ser mest ut som en öl-häng-mage modell light. Längtar efter att få en uppenbar gravidmage, och inte bara se fläskig ut! Oskyldig)

• färnik
    Muffe80 skrev 2010-09-21 17:39:23 följande:
    Blir misstänksam att illamåendet avtagit lite...
    Åh, det är nog ingen risk. Jag har trott så många gånger, men det har alltid kommit tillbaka, gärna i fördubblad styrka. Tungan ute Men jag förstår hur du tänker/känner, jag har inte kunnat njuta av de få dagar då jag mått lite bättre, utan bara tänkt att "Nu går det åt skogen!"
  • färnik

Åh, ska du får göra ultraljud så snart igen Längtan, vad avundsjuk jag blir! Fattar inte varför de är så snåla här för. Obestämd

Jag har ju fått åka till stora staden och göra privat, för läkarna höär tycker inte det behövs några extra kontroller mellan v 8 och RUL, bara pga tidigare upprepade missfall. De påstod att de eventuella riskerna var för stora för fostret?!? Men många här i tråden får ju göra VUL/UL var och varannan vecka när de har samma historia som mig... så det kan väl knappast vara skadligt, för då hade väl alla läkare resonerat som de på mitt sjukhus!?!

Idag ringde antontal upp mig, och sa samma sak som läkaren på MVC: tyvärr kan de inte ge mig någon annan medecin än det jag redan tar, lergigan comp och primperan.. Det hade funnits en annan medecin som nu utgått, men övriga medeciner som finns mot illamående var inte säkra för bebis. Ja de sa faktiskt BEBIS om min lilla i magen, inte foster. Det kändes faktiskt väldigt bra mitt i besvikelsen över att det inte finns några bättre medeciner att tillgå.

I morgon går jag in i v 15, och har då exakt 4 veckor kvar till RUL. 4 lååånga veckor, men jag antar att det bara är att stå ut och hoppas att bebis lever under tiden. Jag har inte råd med att göra allt för många ultraljud i stora staden heller, varje ultraljud inkl resa kostar ca 20% av min pinsamt låga månadsinkomst... Obestämd Så jag måste nog försöka känna mig lugn utan dem. Nu kommer vi göra RUL i v 19, och sedan ett 3D/könsul i v 22-23. Sedan är jag nog tvungen att nöja mig med att lyssna på hjärtljud, för det blir ju jul och allt och det kostar ju alltid lite extra. Dessutom skaver det ju lite i bakhuvudet, det här läkarna, flera stycken nu, sagt om ultraljud, att det KAN innebära risker för min lilla... Så det är kanske bra att jag inte har råd med fler kontroller!?!

• färnik

Var inne och kikade på H&M´s mammakläder och blev hemskt sugen, fanns en del fint... Men det får nog vänta tills efter RUL, om allt ser bra ut då. Jag får inte heller på mig mina jeans längre, men det får funka med leggings och klänningar de här 4 veckorna...

• färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-09-22 12:11:36 följande:
    Det ultraljudet på tisdag är ett vanligt läkarbesök på mvc som "alla" ska göra för att fastställa hur långt gången man är och hur bebisen mår. Nu vet ju redan jag det, men min bm sa att vi kunde göra det iaf.
    Här finns tyvärr inga sådana ultraljud heller, de räknar bara efter senaste mensen, och så får man göra RUL där det kan tänkas passa, ingen datering...

Dock hade de tänkt ge mig ett ul nu för att se att allt var ok iom att jag kräks så in i h-vete, men min bm hade skrivit in i journalen att vi gjort ett privat KUB, så då tyckte sjukhuset inte dte var aktuellt längre. Synd, jag hade gärna tagit ett extra ul mellan KUB:en och RUL. Oskyldig
    Längtan efter liten skrev 2010-09-22 12:11:36 följande:
    ska du göra 3d? fy farao vad mysigt... men det kostar väl skjortan?
    Gratis är det ju inte, men det skiljer bara några hundralappar från det vanligt ultraljud som vi gjort hittills (på ett annat ställe dock), tror det kostade 1000kr med 3D-kön, och då fick man med sig film och bilder och så. Ultraljud över huvud taget är rätt dyrt att göra priovat, iaf här.

www.emmaultraljudsklinik.se/index.php&view=article&id=56&Itemid=66
    Happiness skrev 2010-09-22 12:21:48 följande:
    Har RUL den 21 okt (om jag inte missminner mig) Har inte kalendern här. Visar det några konstigheter har vi bestämt oss för FVP.
    Jag har ocksåmitt RUL den 21:e. Så långt kvar bara! Tiden går så vansinnigt långsamt när man mest ligger och spyr. Obestämd
  • färnik
    Happiness skrev 2010-09-22 12:30:32 följande:
    tror jag vill ha reda på könet. Vill du? Rädd för att jag ska reagera med värsting besvikelse bara.
    Får jag vara nyfiken å fråga vad du önskar att det är för kön på bebis?

När vi väntade dottern ville vi bägge ha en flicka, och det var det ju. Hade det varit en pojke hade iaf jag kännt att jag snabbat ville ha en unge till, har alltid velat ha en dotter, det var SÅ VIKTIGT för mig, så jag minns mkt väl hur det var att hett önska ett visst kön. Eller är det inte därför du är rädd att bli besviken, kanske jag missuppfattar dig?

Nu när vi har den där dottern spelar det ingen roll vad bebisen i magen har för kön, varken för mig eller maken. Det vore PRAKTISKT med en flicka till, då kan vi återanvända ALLA kläder... Oskyldig Men kanske lite spännande med en pojke också... Vi tror att det är en flicka, eftersom denna graviditeten tyvärr är en kopia av den med dottern. Men det är skoj att få det bekräftat. Flört
  • färnik
    Happiness skrev 2010-09-22 12:43:17 följande:
    Ska du fråga på RUL:t?
    Här får man tydligen aldrig veta på RUL, även om man frågar...? Så det är jag inställd på, men fråga går ju alltid.

Ett par kompisar till mig önskade hett en pojke, och var helt säkra på att det var en sådan också. Detta trots att de inte kollat. Naturligtvis föddes en liten flicka. Oskyldig De har haft väldigt svårt att hitta ett namn som passar, de hade ju i 9 månader väntat på sin son...
  • färnik

Här får man ingenting gratis. Inte hjälper tjat och tårar heller.  Vill man ngt veta, så blir det till att ta en heldagstripp till stora staden och betala för kalaset själv. Värdelöst, men so it is... Obestämd

• färnik
    Odetta skrev 2010-09-22 13:13:28 följande:
    Jag har bokat ett PREMIUM PAKET på Tittut UL klinik...1700kr kommer det kosta, men då får man hela 2D/3D/4D undersökningen som tar ca 45 minuter inspelat på DVD, man får 20-50 bilder på CD och papperskopor på ca 10 bilder (2D och 3D) plus könsbestämning!!! Tjoohooo!

Usch vad dyrt...men åh jag vill så gärna ju! och är det sista barnet för oss så känns det att jag vill gärna göra det här
    Åh vad roligt!!! Låter som en riktigt omfattade undersökning, och massor av minnen med hem. Det är säkert värt pengarna.

Vi gör troligtvis en lightvariant för 1000kr, även detta för att det är sista barnet, så då vill iaf jag kosta på oss det. Skrattande
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma