Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

Det kan nog vara ligamenten som känns då Muffe. De känns på sidorna, ibland tex när man hostar, vänder sig snabbt i sängen, eller för all del kastar höbalar till fåren. Flört I perioder har jag haft ont där även annars, kan man tydligen få när det växer mkt där inne.

• färnik

Vad jag vet är det alldeles ofarligt. Beror på att ligamenten töjs när livmodern växer.

• färnik
    mallanis skrev 2010-09-28 08:46:25 följande:
    När jag var inne hos läkaren sist med senaste mf så lovade han mig regelbundna VUL. När gjorde ni andra VUL?
    Första VUL gjordes efter 6 fulla veckor beräknat från senaste mens. Då kunde man se ett litet hjärta som slog. Hjärta
  • färnik

Nu har jag ägnat morgonen åt att ringa runt, och hört mig för på flera ställen... I min region behandlas "aldrig" GBS-bakterier i slidan, de har strikta riktlinjer att enbart behandla vid bakterier i urinen... (gissningsvis pga resistens?)

Samma info får jag via regionens hemsida:
    "Det finns ingen anledning att behandla en gravid kvinna som bär på GBS-bakterier i slidan. Om den gravida kvinnan har GBS-bakterier i urinen får hon behandling under graviditeten, annars ges endast antibiotika i samband med förlossningen för att förhindra att bakterier förs över från mor till barn."

Tydligen behandlades inte min förra GBS heller. Utan vid ett senare prov ca 7 dagar efteråt var det borta av sig självt. Att jag inte vetat detta innan, berodde på att ingen ens talade om för mig att prover togs vid skrapningen, utan det skickades ett brev först ngn månad efter en provtagning vid en livmoderinefektion där de tydligen passade på att kontrollera vad som hänt med GBS:en också...

Eftersom jag nu fått den här infon från 4 håll, så får jag väl acceptera det de säger alternativt flytta till en annan region. Det är ett jäkla skitställe det här, vad gäller gyn alltså. De är väl snälla och trevliga så, men förjäkla nonchalanta, förbannat snåla med undersökningar, och i mitt tycke slarviga och har dåligt med förståelse... Rynkar på näsan *missnöjd med vården*

• färnik
    Längtan efter liten skrev 2010-09-28 11:55:47 följande:
    Precis hemkommen från läkarbesöket hos mvc.. Min skrutt mår bra...
    har blivit hela 7,5 centimeter, så nu börjar den bli "stor" 25,8mm mellan öronen fick jag även veta.. haha :D
    han sa att missfallsrisken nu är HELT borta så ingen är gladare än jag just nu :D
    Härligt att liten växer så det knakar!

Vilken optimistisk läkare, sådant är alltid lika underbart att höra! När man kommit såpass långt som vi bägge nu äntligen har är ju missfallsrisken, om inte helt borta, så iaf extremt låg.

Själv har jag dock otroligt svårt att ta till mig det. Väntar fortfarande varje dag på att det ska gå åt skogen. Obestämd Vill också kunna känna att det kommer gå vägen denna gången ju!
  • färnik
    Skrattande OM det blir så är det underbart. Helt fantastiskt. Men jag vågar inte tro på det. Önskar jag kunde få lite av din optimism och tro på att det faktiskt kommer gå bra!
  • färnik
    sofy skrev 2010-09-28 14:26:21 följande:
    Fyfan hela dagen e förstörd! Tog inte primperan igårkväll innan jag gick o la mig för jag blir så läskigt rastlös av dom, kryper i hela kroppen. Trodde inte de skulle göra ngn skillnad men nu har ja spytt hela förmiddagen trots lergigan imorse o vid lunch, suck.

Färnevik, känner du av några biverkningar av primperan?!
    Muntorrhet, gaser och trööög mage. Har den där rastlösheten också, men den har jag skyllt på lergiganen?

Vad har du fått för mer medeciner än lergigan och primperan?
  • färnik

Plockar fram BF-listan till våra fina nykomlingar! Hjärta

{#emotions_dlg.flower}September 2010 {#emotions_dlg.flower}
    MB73 - 24 september (1a försöket efter MA)
    Mabaja - 30 september (3e försöket efter MA)

{#emotions_dlg.flower} November 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Nataliesliv - 20 nov (1a försöket efter MF)

{#emotions_dlg.flower} December 2010 {#emotions_dlg.flower}
    Majmamman08 - 11 december (1:a försök efter MF)
    2 barns mamma84 - 21 december (1:a försöket efter ett MA 3:e barnet nu)
    Lallan - 21 december (ma v11, mf v 14)
    Bjornis - 22 december (2 mf och 1 ma. 4:e försöket efter ma)
    Pyret12 - 24 december 
    Ebebis08 - 27 december (mf 23/3 gravid igen 30/3)
    Anna TheSunshine - 29 december (2: försöket efter MF)
    nyttförsök2010 - 29 december (1:a försöket efter MF)
    gemigsinnesro - 29 december (4 försöket efter mf)
    PåvägMotSyskon 31 December. 3.e barnet.

{#emotions_dlg.flower} Januari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    No Way - 1 januari -flicka
    Kajsalisa - 1 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Cat79 - 2 januari (avbryt.grav v 22 nov-09, MA jan-10)
    Mami82 - 4 januari (2:a försöket efter MA jan-10)
    Rontgensyrran - 7 januari (3:e försöket efter MA dec -09) -Troligvis en flicka
    toksnippa - 8 januari (2:e försöket efter MF) - en pojke!
    Bev - 10 januari (3 mf sen okt 2009)
    GravidElla - 15 Januari ( 1:a försöket efter MA/MF okt. 09 )
    misslouie - 17 januari (5:e fösöket sen MF okt-09)
    fröken SJ - 19 januari (2:a seriösa försökte efter Mf Jan-10)
    Sommaren2005 - 24 januari (1 försöket efter mf april -10, 14:e försöket totalt)

{#emotions_dlg.flower} Februari 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Cjes- 7 februari (3:e försöket efter MA januari -10, Hade även MF oktober -09)
    Odd - 8 februari (första försöket efter 4 mf på raken)
    Inga76 - 11 februari (1:a försöket efter MA mars -10)

{#emotions_dlg.flower} Mars 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Smålandsjänta - 5 mars (första försöket efter 2 mf)
    pinklove - 7 mars (första försöket efter mf juni-10)
    Happiness - 15 mars (försökt sen nov -09,1:a försöket efter IVF i juni)
    Kolbodatjej - 15 mars (försök 4 efter MF  nyårsafton-09)
    Färnevik - 23 mars (2:a försöket efter 4 MF/MA. Förhoppningsvis andra barnet
    LittleJunia - 30 mars (4:e försöket efter MA mars-10, samt missfall nov-09)

{#emotions_dlg.flower} April 2011 {#emotions_dlg.flower}
    Längtan efter liten - 3 april (mf 08, mf 09, ma10), andra barnet
    EricaN81 - 19 april (?:e försök efter mf i januari -10)
    Sofy - 26 april (4 MF sen innan)
    Havsklippan - 26 april (2:a försöket efter mf juni- 10), första barnet

{#emotions_dlg.flower}Maj 2011{#emotions_dlg.flower}
    Muffe80- 1 maj

• färnik
    sofy skrev 2010-09-28 19:14:37 följande:
    Ja, muntorrhet också ;) Haha usch! Men icke trög mage, de hjälper ju primperanen mot.. (?) Nä, rastlösheten (akatisi) är biverkning av primperanet.. känner mig ba lugn på lergigan.. Hm! Jobbigt är de iallafall, så försöker undvika den men då mår ja ju som ett ruttet äpple istället.

Zofran fick ja utifall.. Så zofran, lergigan, lergigan comp + primperan.

Lergigan 25 mg x 2 st till natten.
    Lergigan comp 3 x 3 om dagen.
    Primperan supp 20 mg, 1 x 3 om dagen
    Zofran 4 mg - endast om ovanstående inte fungerar.
    Jäklar vad medeciner!!! Flört

Jag har bara fått lergigan comp 1*3 + Primperan supp 1*3, fast jag tom legat inne flera dagar med dropp för mina kräkningar. Fasen vad det är olika från läkare till läkare vad de anser är lämpligt... Enligt läkarna här är det jag har max vad jag kan få ta?!
  • färnik
    sofy skrev 2010-09-28 19:46:22 följande:
    Haha ursäkta men.. VA?!? Lergigan comp bara 3 st om dagen? Man kan gå upp i maxdos på dom o hon skrattade när ja sa att läkaren som skrev ut lergigan ordinerade 2-3 st om dagen, alldeles för lite säger hon. ÖKA! Du kan äta 10 st om dagen!! Så ja käkar 3 morron, 3 lunch o 3 kväll. Sen har ja en extra om de behövs liksom. Lergigan (vanliga) tar ja 2 till natten för o kunna sova o för dom e bättre än comp tyckte hon, primperan maxdos går ja ju på nu precis som du, 1 x 3 suppar, o zofran som sagt vb. Försöker dock hålla mig ifrån zofran men dom andra fungerar om ja tar dom som ja SKA, o inte som igår när ja struntade i heeela kvällsdosen.

Men för guds skull.. du kan utan tvekan gå upp på dina comp, de e ingen fara alls sa hon o dom provar lergigan, lergigan comp + primperan först i MAXDOSER o om de inte fungrerar provar man helt andra mediciner. Inga problem alls o hon va så himla förstående!
    Jag får kolla med lergigan compen. Vill dock inte ta allt för många eftersom jag får en hel del biverkningar redan av den låga dosen... Obestämd Det vore skönt att må bättre, men jag klarar mig ändå rätt bra nu, spyr bara 5-10ggr/dygn och det är väldigt lite mot hyur det har varit...

Zofran ville de inte skriva ut här, oavsett hur dåligt man mår, då tar de hellre in en och ger dropp regelbundet, för de ansåg inte att den var säker för bebis?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma