• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Odetta

Ang försäkring:

Ta inga gratis försäkringar!!!

Dem man betalar för brukar gå över i barnförsäkring utan att man behöver läkarintyg och täcker barnet första halvåret som en barnförsäkring, det gör den inte annars.

Hade vi gjort så hade V haft försäkring. Istället har vi efter 10 månader och 5 avslag äntligen lyckats kämpa oss till en försäkring som har en massa klausuler och inte täcker nånting egentligen...

Och då kan jag säga att mycket av Vs problematik grundar sig i en rs infektion...något skitvanligt med andra ord!

Så från en som är efterklok: ta en försäkring ni betalar för!

• plutten02

Någon som vet vart man kan hitta mamma tröjor... Då inga amningströjor utan sånna som säljs på HM men jag vill hitta fler pack. HM säljer bara styck vis

• plutten02
    plutten02 skrev 2011-12-04 09:48:38 följande:
    Igår firade jag helgen med att gå in i vecka  12Glad
    Kan tillägga att jag mår sjukt illa hela dagarna fortfarande... Inget som hjälper... Det är inge kul längre. Trött är jag som ett svin... Skulle kunna sova hela dagarna
  • färnik
    Odetta skrev 2011-12-04 14:04:21 följande:
    Ang försäkring:

Ta inga gratis försäkringar!!!

Dem man betalar för brukar gå över i barnförsäkring utan att man behöver läkarintyg och täcker barnet första halvåret som en barnförsäkring, det gör den inte annars.

Hade vi gjort så hade V haft försäkring. Istället har vi efter 10 månader och 5 avslag äntligen lyckats kämpa oss till en försäkring som har en massa klausuler och inte täcker nånting egentligen...

Och då kan jag säga att mycket av Vs problematik grundar sig i en rs infektion...något skitvanligt med andra ord!

Så från en som är efterklok: ta en försäkring ni betalar för!
    Tyvärr hjälper inte detta helt... Visst får man en barnförsäkring, men de ersätter inte saker som är medfödda ändå, iaf inte det vi haft problem med.

Vi hade "betalförsäkring" (TryggHansa) till våran första, och när hon visade sig ha en grav urinvägsreflux vid ca 8 månaders ålder så trodde vi förstås att allt var frid och fröjd, hon hade ju redan varit försäkrad sedan vecka 26 i magen, eller vad det nu var... Men icke. "Medfött!", löd domen och några pengar fick vi inte, trots många sjukhusvistelser och jobbiga undersökningar.

Samma verkar det vara med Tildes GERD  nu. Trots vår dåliga erfarenhet så fick hon samma försäkring, och nu börjar de gnälla om hennes GERD (reflux på magmunnen) För det är ju också ngt medfött.... Så de vill inte ersätta. Vi fick för första sjukhusvistelsen, men nu säger de att får hon mer problem så vill de nog inte betala, och vill ha journalkopior. För kanske var hennes ätproblem (som berodde på trötthet av gulsoten) egentligen redan då bekymmer av GERDen? Och vi skrev inte på pappret om att teckna barnförsäkring förän T var 2 eller 3 veckor, och då hade hon redan haft den här första ätproblematiken, vilket tydligen också kan spela in. Så då hjälper det tydligen inte att gravidförsäkringen gick över i barnförsäkring...

ursäkta rörigt inlägg, hoppas ni förstod ngt av det hela...
    Stolt och lycklig mamma till Alma f-2006 och Tilde f-2011
  • Odetta

Färnevik: jomen visst finns det många kryphål, jag tänker mest på sjukdom som barnen får i skarven mellan gravid försäkringen och barnförsäkringen, där lönar det sig att ha haft betalförsäkringen under graviditeten.

Gratis gravid försäkring blir som en olycksfallförsäkring när barnet är fött (med alla regler den försäkringen har) medan betalförsäkringen blir som en barnförsäkring med dess regler (och kryphål som ni har råkat ut för)

Det som hände i vårt fall var att när V var inlagd för rs i 11 dagar så fick vi ingen ersättning för en olycksfallförsäkring ersätter inte för sjukdom. Och eftersom han var så liten hade vi inte hunnit teckna en vanlig barnförsäkring så inga pengar där heller plus att vi sedan då pga rs infektionen inte heller fick teckna en.

Har man betalförsäkringen är man i princip garanterad en barnförsäkring (ingen ersättning, men du har i alla fall en försäkring)

• MCT79

Det är väl så att man får en barnförsäkring... om man har otur och barnet föds med problem så kan man ju hamna i sitsen att man inte ens får TECKNA en barnförsäkring om man då nte har betalversionen som automatiskt går över i barnförsäkring.
    Var inte det här uppe i uppdrag granskning eller nått för inte alls länge sen? Att bara Trygg Hansa försäkrar prematura barn... många andra (alla?) bolag hade en "karens" på 18 månader...

För oss var det självklart med betalversionen... eftersom vi inte vet när de kommer...

Väntar tvillingar! 27+6 idag!
  • Odetta

Mct: ja det är det jag menar, att med en betal så tar man bort risken att inte få ha en barnförsäkring sedan alls. Sedan har dem som färnevik tyvärr får uppleva kryphål till allt möjligt...

För oss är det Folksam som erbjuder en försäkring med massor klausuler och prövotid, men dem sa nej först också. Vi har fått nej av trygg Hansa, Länsförsäkringar (och där hade vi gratis gravidflrsäkringen), Folksam, if och så var det ett till...kommer inte ihåg namnet bara. Och allt detta hade vi sluppit om vi hade tagit betalförsäkringen.

• MCT79
    Odetta skrev 2011-12-05 08:47:00 följande:
    Mct: ja det är det jag menar, att med en betal så tar man bort risken att inte få ha en barnförsäkring sedan alls. Sedan har dem som färnevik tyvärr får uppleva kryphål till allt möjligt...

För oss är det Folksam som erbjuder en försäkring med massor klausuler och prövotid, men dem sa nej först också. Vi har fått nej av trygg Hansa, Länsförsäkringar (och där hade vi gratis gravidflrsäkringen), Folksam, if och så var det ett till...kommer inte ihåg namnet bara. Och allt detta hade vi sluppit om vi hade tagit betalförsäkringen.
    Ahh sorry jag såg inte ditt inlägg!  Ja vi menar samma sak...   Sen är det en helt annan sak att försäkringsbolag har som sport att hitta kryphål..
    Väntar tvillingar! 27+6 idag!
  • MissT

Hej på er! Hoppas att det är bra med er alla.
    Jag är nyss hemkommen från VC med misstänkt mycoplasma (bakteriell lunginflammation). Inte så kul...framför allt nu när jag är gravid i v35 och har en c-uppsats att försöka bli klar med innan bebisen kommer. Håller på och hostar mig sönder och samman vilket orsakat onda och ömma revben och sammandragningar. Suck! Hoppas bara att bebisen mår bra där inne......

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma