• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Liberté
    plutten02 skrev 2012-02-07 09:58:34 följande:
    Vad är det du har för något som är så farligt?

Är inte så intresserad av att gå in på det här faktiskt.
  • M I M M I

Men varför släpper dom hem dig om det är så illa, låter ju livsfarligt!! För du har väl haft ganska mkt sammandragningar länge nu?

• Liberté
    M I M M I skrev 2012-02-07 10:05:38 följande:
    Men varför släpper dom hem dig om det är så illa, låter ju livsfarligt!! För du har väl haft ganska mkt sammandragningar länge nu?

Ärligt talat så vet dom nog inte riktigt vad dom ska göra.

Så här ligger det till.... Jag fick en ruptur på livmodern vid min senaste förlossning, allt gick bra och barnet förlöstes med akut snitt. Full apgar på barnet och operationen gick bra. Vi har alltid velat ha många barn och har därför efter det varit på undersökningar, samtal osv vid ett flertal tillfällen ang. fler barn. Enligt läkarna så löper jag inte större risk än någon annan kejsarsnittad kvinna att drabbas av detta igen så länge jag inte kommer i värkarbete. Jag ifrågasatte om mina sd kan påverka det negativt eftersom jag haft tidigare sd med de andra barnen. Nej var svaret, absolut inte, det är skillnad i tryckstyrka mot sammandragningar jämfört med förlossningsvärkar.

Inatt åkte vi in pga sd och man finner ett hål i livmodern. Hålet kommer ju att bli större allt eftersom bebisen växer. Livmodern har alltså redan brustit och jag får nu absolut inte ha sammandragningar ens, vilket jag har..... Jag är ordinerad strikt vila och måste komma in omedelbart om jag får smärtsamma sd, då läggs jagi n med dropp o får åka hem när det lugnat sig. Man hoppas att jag klarar det till v 30, innan dess är riskerna för barnet stora pga prematur födsel. Om livmodern hastigt brister upp igen rinner fostervatten ut i bukhålan vilket jag kommer att märka, det görs fruktansvärt ont. Om jag har otur brister livmodern precis vid ett kärl och jag får kraftiga blödningar.

Ja, det var historien, så behöver ni inte undra. För er som är gravida: Detta är extremt och ytterst ytterst ovanligt, oroa er nu inte.         
  • M I M M I

Oj, förstår att det är jättejobbigt! Har du nära till sjukhuset? Du var i v 25 nu va, så "bara " fem v kvar..? Blir det ks igen då??

Fortsätter hålla tummarna för dig!

Kram

• Liberté
    M I M M I skrev 2012-02-07 10:17:01 följande:
    Oj, förstår att det är jättejobbigt! Har du nära till sjukhuset? Du var i v 25 nu va, så "bara " fem v kvar..? Blir det ks igen då??

Fortsätter hålla tummarna för dig!

Kram
    Ja vi har nära till sjukhuset, får jag jätte ont så ville läkaren att vi skulle tillkalla ambulans omgående. Jag är bara i v 23+5.... Så det är ALLDELES för tidigt!

Just nu funderar vi mycket på riskerna med att få ett prematurt barn, även om förlossning osv går bra så är prematura barn lungomogna, risk för hjänrblödningar, syresättning, organsvikt osv osv. Det kommer att bli en lång tid på neonatalavdelning, sondmatning, pumpning, amning, infektionsrisk osv..... Nu menar jag inte detta som att det blir jobbigt för OSS, utan en tuff start i livet för ett barn.....

Jag känner mig helt enkelt som världens sämsta mamma som fattade beslutet att skaffa ett barn till, hade jag haft vetskapen jag har nu efter inatt- hade jag steriliserat mig. Det känns som man från läkarnas sida inte varit helt ärliga och inte informerat oss om detta scenariot. Nu vill jag inte skylla ifrån mig, beslutet var vårt, men vi grundade det på den information vi fick från fackkunniga.     
  • Liberté

Men jag måste ju säga att det känns väldigt konstigt att bli hemskickad....

• JoWiAn

Fy jag lider med er! Men som du säger så visste du inte hela sanningen. Ni har ju beslutat efter de dom sa.

• Cat79

Liberte: Men din stackare... fy vad jag lider med dig och hoppas så att bebis stannar till v 30 och att det går som planerat. Ja det blir en tuff start om bebis kommer tidigt men förhoppningsvis kämpar han el hon på och att det går bra. Har bekanta som fick i v 26 och det har varit en resa men de har fått massor med stöd och hjälp och fixat det. Tänker på dig i massor. Stor varm kram och tack för att du berättade

• Liberté

Tack för era varma ord, jag är i chock.... Ömsom ledsen, ömsom arg....

Vi har bestämt oss för att hålla detta inom familjen, vi orkar inte med alla kommentarer om hur oansvariga vi är som skaffar ett barn till osv. Av någon anledning är ju gravida helt ok att kränka, vare sig det handlar om att man blivit jätte fet eller har en si och så stor mage.

Så skönt att kunna prata av sig här, jag ska faktiskt be min BM ordna en tid till en kurator eller liknande. Tror jag behöver det om jag ska överleva denna resan på ett själsligt plan.      

• telgebo

Lycka till MCT idag.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma