• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • färnik
    MCT79 skrev 2012-02-07 11:48:30 följande:
    Det går inte bra för mig heller. Den här läkaren tycker inte jag är mogen nog att sättas igång fast tappen är både kortare och något mer öppen än förra veckan... Såhär långt har man gjort ctg och en hinnsvepning. Nu väntar jag på... Ja vad är det ingen som vet...
    Läkaren ska komma tillbaka iaf. Min gissning är att jag kommer skickad hem... :'(
    Nämen SKIT också! Rynkar på näsan Hur mkt öppen/kort tapp har du nu?
    Stolt och lycklig mamma till Alma f-2006 och Tilde f-2011
  • färnik
    acure skrev 2012-02-07 09:16:45 följande:
    Färnevik: 90 minuter!!!!?? Det var verkligen effektivt, och en smula provocerande i jämförelse med min 51-timmarsresa! ;)
    Jo. Skäms

Det var dock de värsta 90 minuterna i mitt liv. Ingen smärtlindring hanns ju med, och det gick så fort att det inte vara pauser mellan värkarna utan de gick i ett kör. En värk hann inte sluta och går ner "helt i botten" på kurvan, utan kom bara halvvägs ner sedan gick den upp igen. Jag skrek som en galning och trodde att jag skulle dö. Men det gjorde jag ju inte, och ut kom hon fort som attan. Så här i efterhand är jag glad åt en så snabb och smidig förlossning, men just då... Foten i munnen (Att föda första barnet som tog 12 timmar från första värk och startade och fortskred spontant, var rena semestern i jämförelse, trots att hon var stor (4,6kg och 55cm) och det var första gången... Oskyldig)
  • färnik
    Liberte´ Vilka fruktansvärda nyheter, jag förstår att du är både ledsen och chockad... Kan verkligen inte förstå att du inte är inlagd!?! Håller alla tummar och tår för dig!
  • MCT79

Jag fick gel. Ligger med ctg nu.... Igen. ;)
    Blir inga bebisar idag iaf! :)

• Mabaja
    MCT79 skrev 2012-02-07 14:26:01 följande:
    Jag fick gel. Ligger med ctg nu.... Igen. ;)
    Blir inga bebisar idag iaf! :)

Nej det är väl klart.. Vi kom ju överens om 12e.. ;) Underbart att du får stanna kvar iaf. haha
    Flicka 101010, W2 bf 120226 mabaja.blogspot.com
  • KMW

10e feb gissade jag på. Fast för din skull hoppas jag att det blir tidigare Mct...

• SoMa72
    Liberté, tänker på dig/er och hoppas på det bästa!!
    ♥ ♥ ♥ BF mars 2012 ♥ ♥ ♥
  • Saftmedbulle
    Liberté skrev 2012-02-07 10:11:27 följande:
    Ärligt talat så vet dom nog inte riktigt vad dom ska göra.

Så här ligger det till.... Jag fick en ruptur på livmodern vid min senaste förlossning, allt gick bra och barnet förlöstes med akut snitt. Full apgar på barnet och operationen gick bra. Vi har alltid velat ha många barn och har därför efter det varit på undersökningar, samtal osv vid ett flertal tillfällen ang. fler barn. Enligt läkarna så löper jag inte större risk än någon annan kejsarsnittad kvinna att drabbas av detta igen så länge jag inte kommer i värkarbete. Jag ifrågasatte om mina sd kan påverka det negativt eftersom jag haft tidigare sd med de andra barnen. Nej var svaret, absolut inte, det är skillnad i tryckstyrka mot sammandragningar jämfört med förlossningsvärkar.

Inatt åkte vi in pga sd och man finner ett hål i livmodern. Hålet kommer ju att bli större allt eftersom bebisen växer. Livmodern har alltså redan brustit och jag får nu absolut inte ha sammandragningar ens, vilket jag har..... Jag är ordinerad strikt vila och måste komma in omedelbart om jag får smärtsamma sd, då läggs jagi n med dropp o får åka hem när det lugnat sig. Man hoppas att jag klarar det till v 30, innan dess är riskerna för barnet stora pga prematur födsel. Om livmodern hastigt brister upp igen rinner fostervatten ut i bukhålan vilket jag kommer att märka, det görs fruktansvärt ont. Om jag har otur brister livmodern precis vid ett kärl och jag får kraftiga blödningar.

Ja, det var historien, så behöver ni inte undra. För er som är gravida: Detta är extremt och ytterst ytterst ovanligt, oroa er nu inte.         
    Blir orolig för DIG dock... :( Stor styrkekram och varma tankar från mig!
  • Saftmedbulle
    Liberté skrev 2012-02-07 10:43:57 följande:
    Tack för era varma ord, jag är i chock.... Ömsom ledsen, ömsom arg....

Vi har bestämt oss för att hålla detta inom familjen, vi orkar inte med alla kommentarer om hur oansvariga vi är som skaffar ett barn till osv. Av någon anledning är ju gravida helt ok att kränka, vare sig det handlar om att man blivit jätte fet eller har en si och så stor mage.

Så skönt att kunna prata av sig här, jag ska faktiskt be min BM ordna en tid till en kurator eller liknande. Tror jag behöver det om jag ska överleva denna resan på ett själsligt plan.      
    Och... jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att ni är med barn igen. Hoppas du får all den hjälp du behöver, både på det fysiska ocg själsliga planet.
  • telgebo

Färnrik: Jag hade likadan förlossning när jag födde mitt första och mitt tredje barn, värkar i ett kör hela tiden. Tredje förlossningen tog också drygt 90 minuter.
    Alice föddes spontant och tog 33 minuter och det var en drömförlossning, upplevde inte ens att det gjorde ont utan andades mellan värkarna här hemma tills vattnet gick. Jag var inte ens medveten och säker på att det var värkar jag hade förrän vattnet gick, då kändes det lite mer.
    Upplevde inte heller den här bajsnödigheten när jag krystade när jag födde Alice som jag upplevde när jag födde de andra barnen.

MCT: Jag tror på bebisar imorgon.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma