• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • disturbed
    plutten02 skrev 2012-02-15 16:44:29 följande:
    Måste fråga...
    Jag kollade mitt blodtryck idag hos sambons föräldrar dom har en sån elektronisk som mödravården har. Den visade 106/53...  och sen 109/53... Är inte det ganska lågt??? Glad
    Vad har du haft vid tidigare mätningar hos BM? Trycket sjunker normalt o brukar va som lägst efter halva graviditeten för att sen stiga mot slutet. :) Inget konstigt.

Det övre systoliska trycket är normalt, 100-140 hos en frisk person, ett övre tryck på under 90 är lågt. Hinner inte skriva något längre o är stressad så blir säkert osammanhängande, haha.

Det undre diastoliska är lågt, 60-90 är normalt där. Är du yr? Dricker du bra?

Jag låg på 100/60 drygt hela graviditeten, lågt förvisso men inte för lågt. 

Nä nu äre bråttom skriver senare, men hade trycket varit ex 85/50 - då hade det varit för lågt.  
  • Cataleya

Bara kul när fler svarar!

Det låter ju absolut som saker man kan hantera :)
    Jag har alltid skojat om att jag är född för att föda barn, är ganska bred mellan höfterna :P så nu får vi se om 15 veckor ( förhoppningsvis inte tidigare) om så är fallet! Är inte så bred i övrigt :)

• Mabaja

Vi tog vår första promenad 2 dagar efter vi kommit hem med W (åkte hem dagen efter). Underredet var minsta "problemet" med promenaden.. haha. Tyckte att det var värre med de sk magmusklerna. Jag har ALDRIG flåsat så mycket av att gå i en minimal uppförsbacke. Öm var jag i några dagar, började träna när W var tre veckor och då fick jag ont i underredet... Så finns nog en anledning till varför man ska vänta! ;)

Vi var däremot ner på kvällen då W kom till cafeterian och träffade min pappa... Dagen då vi åkte hem fick min man rodda och även dagen efter då jag var så sjukt snurrig i huvudet- klarade inte ens hålla i W när jag var uppe och gick (lågt hb).. Så från att W var två dagar har vi flängt runt.  

Flicka 101010, W2 bf 120226 mabaja.blogspot.com
  • telgebo

Jag var också på benen snabbt efter min förlossning. Jag gick ju på stan och rakade benen här hemma med värkar, ha ha fattade inte att det var värkar jag hade förärn vattnet gick sent på kvällen.

Bara några timmar efter dotterns snabba entré till världen så var jag uppe och knatade och hade inte ens ont, inga direkta eftervärkar med däremot så fick jag väldans ont i brösten när mjölken rann till på dag 3, fy det kändes ordentligt. Jag slapp problem med att sitta, bajsa eller ha ont mellan benen trots att jag var sydd.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • KMW

Jag tyckte inte heller att det var så farligt efter förlossningen och då var jag ändå sjukt svullen därnere efter långdragen krystningsfas.
    Visst var jag lite försiktig när jag satte mig ner och när jag gick på toa dom närmaste dagarna efteråt men jag upplevde det aldrig som nåt stort problem.
    I längden tyckte jag nog att stygnen (2 st) var mest irriterande. Det drog och skavde liksom när jag satt ner.
    Angående fysisk aktivitet så var det inga problem att promenera kortare sträckor, men första 1-2 veckorna upplevde jag en enorm tyngdkänsla mellan benen, kändes nästan som att livmodern skulle trilla ut, när jag promenerade längre än 5-10 minuter.

Jag körde första fotbollsträningen 7 veckor efteråt och det gick bra, även om jag upplevde att det var aningens svårt att hålla tätt (kom ihåg att knipträna, viktigare än man tror) och jag minns att jag var ganska öm i fogen mellan benen dagen efteråt.

Bra att du inte är rädd för förlossningen, helt rätt inställning. Jag var inte heller rädd och behöll ett positivt tänkande genom det hela och kände aldrig att jag inte klarade mer, eller att jag ville lägga av.
    Jag tror man kommer långt med bra förberedelser och positivt tänkande!

• Mabaja

Nu har jag varit ute och promenerat i 90 min! Så kvällen kommer tillbringas i "invalidläge" i soffan. haha. Har ont i fogarna bak, sammandragningar och ont i underredet (tryck nedåt)... Förvärkarna försvann så fort jag satte mig ner. Ska börja försöka ta promenader dagligen så kanske det leder till nånting- eller ja, smärta leder det till garanterat!

Flicka 101010, W2 bf 120226 mabaja.blogspot.com
  • Cat79

Det som inte fick hända har hänt Rynkar på näsan. På KUB-undersökningen visade det sig att vår bebis skallben inte utvecklats normalt och därav blir det att avbryta denna graviditeten. Jag är i 12+5 så tyvärr måste jag föda ut det och detta görs på måndag då jag läggs in. Helt ofattbart och vi är i chock och så ledsna.............VARFÖR????? Vad har vi gjort för att förtjäna detta?

Nu har men ett avbrytande av graviditet i v 22 år 2008, MA v 12 år 2010 och snart ett till avbrytande i v 12 år 2012???

• M I M M I

Cat, skriver till dig här med.. Är så ledsen för din skull! Stor kram

• Saftmedbulle
    Cat79 skrev 2012-02-16 17:43:55 följande:
    Det som inte fick hända har hänt Rynkar på näsan. På KUB-undersökningen visade det sig att vår bebis skallben inte utvecklats normalt och därav blir det att avbryta denna graviditeten. Jag är i 12+5 så tyvärr måste jag föda ut det och detta görs på måndag då jag läggs in. Helt ofattbart och vi är i chock och så ledsna.............VARFÖR????? Vad har vi gjort för att förtjäna detta?

Nu har men ett avbrytande av graviditet i v 22 år 2008, MA v 12 år 2010 och snart ett till avbrytande i v 12 år 2012???
    Beklagar verkligen... Styrkekram!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma