Inlägg från: PåvägMotSyskon |Visa alla inlägg
  • PåvägMotSyskon

Plus igen efter mf/ma

Hej alla. Nu är jag hemma från bb, Fick vår älskade pojke igår kl 05:40. Åkte in runt midnatt (10mil) med inte så jättemycket värkar/onda, men tillräckligt regelbundet och starkare än innan. Va välkommen in eftersom det är 3.e barnet och att det är en bit att åka.. Och tur va väl det. Han föddes ju som sagt 5.40 =)

Det va inte en liten krabat vi fick (enligt ul för 15 dagar sen innan han föddes uppskatta honom till. 3252g) drygt 1 kg fel i tillväxtul .. Ja jag kände han kändes stor i magen, men men alla sa "normal bebis"

Ut kom han iaf med vikt 4480g och 52cm. huvud 38cm. Förlossningen gick bra. Det va en moderkaksbit kvar så ja fick åka på op och ta ut den, gick smidigt och fort så de känns väl okej.

Det var lite kort om oss.
    ♥♥prins 2007♥♥Prins 2009♥♥ Prins 2011♥♥
  • PåvägMotSyskon
    Mamma till W skrev 2011-01-03 23:33:54 följande:
    Ett tips är att ringa in när du har fyra min mellan värkarna eftersom det är så långt mellan Orsa och Falun!

Vi har en timmes bilfärd så vi ringde när jag hade tre min mellan värkarna, men fick INTE komma in... Jag gav upp när jag hade tre värkar på fem min... Men då fick vi inte heller komma in för det var på toook för tidigt.. Ja, så blev det ju 45 min inne på förlossningsrummet med och ingen kamera hann vi ta med! HAHA.
    Här så fick jag åka in då jag ringde, behövde inte hoppa in i bilen, men de tyckte jag kunde komma in (va välkommen) när ja hade 10-15min emellan värkarna. Dels för vi bor 10mil ca från falun sen att  detta är mitt 3.e barn. Tur va de för de gick ju fort när ja väl va där och hade badat lite
  • PåvägMotSyskon
    Happiness skrev 2011-01-05 19:50:00 följande:
    Påvägmot: Åh GRATTIS igen! Vilken liten godbit du har fött ut. 1 kg fel på TUL.Haha! De är ju inte kloka. Då vet man att det är inget att lita på. Gud vad söt han är. Vilken pussmun! vem är han lik? Stor blev han ju också...som vi misstänkt både på din känsla och på de magbilder du satt in.

Vad skönt att allt gick bra. kan du inte berätt mer i detalj sen? hur gick det tex med sprickningen denna gången? Inte så illa eller? Hur mår du? Haha tusen frågor. Kram till dig och din son.
    Tack för ALLA Grattishälsningar =)

Ja, det va inte lite fel "kärringen" hade. Det är väldigt dumt att göra tillväxt ul så sent, speciellt om man bara gör 1!! Är det stort barn och sent då huvudet ligger djupt som hans gjorde, så är det Väldigt lätt att det blir fel i mätningarna. SÅ fast ja "låg" på så fick ja inte som ja ville... dvs föda han tidigare med en igångsättning, utan hon som uppskatta vikten tyckte typ allt ja kunde vänta till BF innan nått mer..........

Tur som är så hade 2 barn paserat därnere så jag gick inte sönder mer än normalt sa dem. och det kändes skönt.

Ja han har pussmun som sina storebrorsor =) Han e en god blandning av brorsorna hihi. svårt å avgöra på oss sådär tycker jag =)

Ja han kändes större i magen, men vad vet jag?? man lirar ju  blint på "experterna..." eller vad man ska kalla dem. påminn mig om detaljförklaringen till sen, tänkte ta mig lite fika nu =) men bättre o fråga så får man svar på de saker hehe.

Sprickningen blev normal som ja skrev. Jag mår bara bra.. hoppas ja får till amningen på vänster sida då han sugit lite högre upp än han ska,o de e början till sår typ.. men HOPPAS på att få de o försvinna.. e nervös efter att mina 2 tidigare amningar blivit såriga.
  • PåvägMotSyskon
    Odetta skrev 2011-01-05 20:40:37 följande:
    GRATTIS VÄNNEN!!! Och vilken "liten" goding du bakade då!!!! ÅÅHHH han är ju ljuvlig!!! Skönt att allt verkar ha gått bra också, trots moderkaksbiten. Du låter nöjd

*bamsekram*
    Tusen tack söt!! Ja, vilken liten pojke ja fick va. tjiii fick jag, på övertid på bara 3 dagar... ja som kämpade för o få en "normalstor bebis liksom" tur att det kommit ut 2 barn innan därnere, hon sa min bm att de gör ju sitt till, att det går bättre o föda. Ja vi bakade fint, måste ha ett fint recept Jadå, jag är nöjd, snabb förl trots värkar som inte va supertäta. Samt hellre åka ner på op å ta bort den så är de klart, än som de blev sist då ja gick me en bit utan att veta om det, de blev ju en långdragen process då.

kramar
  • PåvägMotSyskon
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-05 20:59:28 följande:
    Påväg min älsking ååh vilken godig vilken söt gullig tjockis pojk du fick haha skönt att bara gått över 3 dagar hahaha
    Tänk vad jag saknat DIG !!!!
    Hihi älskling tillbaks då

tack så mkt vännen.. ja en knubbis blev de trots bara 3 dars övertid.. känns lite läskigt o få så stor på sån kort övertid, speciellt när alla sa "NORMALSTORT BARN"  Jaha.. ja.. tror ja litar på mina egna bedömningar istället.

Saknat dig med massor. Men i´m back! =)
  • PåvägMotSyskon
    rontgensyrran skrev 2011-01-05 21:38:47 följande:
    Supersöt pojke! på väg mot syskon. Verkar som din förlossning gått snabbt och bra med. Du har ju rutin på det hela nu :D
    tack så mkt. Jo dem har gått snabbt, speciellt eftersom ja inte hade superonda sd, eller de kändes riktigt Någon, medan vissa va inte lika starka, men me 10-15min emellan när vi åkte in, så gick de fort =)

rutin haha roli du bara o skaffa en till nu då eller *ler*
  • PåvägMotSyskon

tack för alla grattis hälsningar

cat- superfin hon är, hoppas förlossningen gick bra =)

hur går de me amningen..? hittar alla bebisar rätt tag, eller e de klite jobbigt nu i början?

• PåvägMotSyskon
    Cat79 skrev 2011-01-07 12:33:07 följande:
    Tack snälla! Jag förlossningen gick bra och även att jag har ont så är det värt varenda öre. Får höra hur det är med Påvägmotsyskon om hon utsattes för samma. Trodde ej jag skulle vara hemma så länge m insåg nog inte riktigt vad som hände men skönt att vara helöppen när jag kom in och slippa ligga där och räkna centimetrar. Lovis är än så länge så lugn, sover i sin vagn nu och har gjort det några timmar nu. Jag blev också jätteledsen 4:e dagen, tårarna bara rann i flera timmar.... vanligt sägs det ju med alla hormoner.

Stor kram till dig med och härligt med TUL.
    Jag undrar med vart Kajsalisa är..................
    Vad råkade du ut för vid förlossningen?

Jag hinner inte läsa ikapp härinne om nån skriver till mig känns de som.. så tråkigt.. har fullt upp och emellan allt vill man landa om de går. Amningen tar mycket tid och är ju som alla vet lite kämpigt me sår osv.

GRATTIS gemigsinnesro till Flickan =) härligt att hon kommmit!!
    Missar jag nån mer, ber ja om ursäkt, kolla bara väldigt lite bakåt.

Namnet på vår kille har blivit de vi pratat på länge, Vincent.
    Kram på er alla.
  • PåvägMotSyskon
    Cat79 skrev 2011-01-07 19:29:42 följande:
    Påvägmotsyskon/Mabaja: Nyårsafton var jag orolig i magen och gick på toa flertalet gånger samt även under tiden jag hade värkar här hemma sprang jag på toa. Detta kan vara lite av varför jag sprack baktill (ej framtill utan det får räcka med ett av det). Sen gick det ju fort men jag lyssnade ändå på BM och stoppade krystvärkarna när jag skulle men hon visste ej varför jag sprack som jag gjorde men vissa gör bara det även om hon höll emot. Det var verkligen skönt att vara helöppen när man kom in så därför var det inte konstigt att jag hade så ont här hemma. Mabaja: Din förlossning var ju snabb och smidig men vet ej om du sprack nåt? Påvägmotsyskon: varför blev det som det blev för dig? Fint med Vincent, då har de stola storebröder nu.

KRAM
    Jag fick sfinkter pga min äldsta pojkes axlar fastnade påvägen ut... med vikten 4960g o 55cm så är de inte så skönt o krysta ut han.. de gjorde to m klipp, för att förhindra det, samt ja fick hålla igen som du skriver också.. och så hade vi yttre press å sugklocka.. osv.. men men, ja fick sfinkter iaf.. med första barnet.. å det är stor skillnad o föda ett så stort FÖRSTA barn, mot om något barn paserat innan..

Min bm på förlossningen va underbar. Hon sa att nu har de paserat 2 barn där förut, så de underlättar ju för nästa då Vincent också va stor med sina 4480g.

Hoppas du tar igen dig iaf och mår bra.

Själv kämpar man på med amningen, hur går de för dig.. har du fått nå sår alls?? känns som de e jag i hla världen som ska få lida me dem där´jäkla såren pga fel sugteknik = suger för högt.....

De e de enda som gör mig lite halvdeprimerad i min babyblues som man får... att amningen ska vara sån.. fast det känns ju underbart o amma han trots en del smärta inblandad, innan de e okej.
  • PåvägMotSyskon

ja kikar in lite ifrån bebisbubblan....

Jag har de lika kämpigt som me mina andra 2 små när de va bebisar.. förstår inte hur jag orkar, men enligt de jag träffar (idag min första förlbm me största) och även bvc sköterskan som e underbar tycker ja e stålkvinna som orkar kämpa som en tok som jag gör.. för o få detta o funka när amningen går som den ska.

iaf så fåt jag alltid(iaf alltid fått) nu 3.e barnet, Sår på bröstena.. samt feber iom mjölkstockning... första gången slapp ja pumpa o de gick på nå sätt över.
    2.a gången blev de så jobbigt då han sög så de lossna blodslamsa ur amningsnappen...... då åkte hja till amningsmott och fick en pump o låna hem... så läkte de efter en vis tid och ja kunde amma som normalt när de va dags..

NU kämpar jag på.. hlöger bröst e bäst o funkar bra (alltid 1 sida som funkar och 1 som krånglar... brukar va så sa hon..) mitt vänstra e väldigt sårigt sa hon, JA de e sår över huvu bröstvårtan på vänster o ja fattar inte hur mjölken okmmit ut.. men de gör de iaf, å me fel tag på de bröstet.. AJ, blod men nu idag åkte vi till amningsmott igen o fick likadan pump, PUSTA, den e ju jobbigt o få rätt på också, men den ska ju iaf hjälpa..... även om de blir till o böka me den var 4.e timme....

samt, fick såklart feber pga mjölkstockning, så de e inte 1 sak utan 100 saker som ska inträffa samtidigt, ont på alla ställen o må piss. Men nu e ja bättre i febern även om den landar på 37,4, så har den legat 1grad mer.. 

nej nu har ja ont i ryggen, urk. längtar tyvärr tills de gått ca 2v o för bröstens skull... å kunna amma vänster normalt o slippa pumpa o kunna njuta mer av honom, även om ja försöker.

Sen ha 2 små barn på de.. tur man har en sambo som gör Allt härhemma.. som sliter på. iaf ett tag till dp han e ledig.

Har ej läst om nån fått barn eller nått =(( o vad de va om bjornis o rontgen????? e så nyfikna på hur de går föer er som fött?? AMNING?? ere bara ja med detta prob?? känns som de ibland..

KRAM på er alla.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma