Inlägg från: färnik |Visa alla inlägg
  • färnik

Plus igen efter mf/ma

needtobreathe skrev 2011-01-11 18:25:50 följande:
    Hahaha jaa.. absolut! Hur mycke vill du ha? :p Kan bli kul på TUL sen.. dom säger att han e stor.. men vi får la se ;)
    Måste jag precisera det? "en skvätt" känns lagom. Flört

Mitt TUL i v 26+4 visade +10%. Nytt TUL om en vecka (30+6), får se vad det visar... När ska du göra TUL?
  • färnik
    needtobreathe skrev 2011-01-11 21:13:53 följande:
    Hahaha, insåg något väldigt roligt igår.. jag läcker råmjölk eller va de heter, kolostrum. Alltså de rinner från tuttarna nu, hahahaha!
    Med dottern läckte jag redan strax efter v 20. Och nu, -ingenting? Känns jättekonstigt att inte ens kunna klämma ut en droppe, eftersom det rann tidigt förra gången...
  • färnik
    Happiness skrev 2011-01-12 16:17:46 följande:
    Sen svammlade min BM om GI. Ja det blir kul detta...NOT! Jag menar GI är ju en bantningsmetod och jag kommer vägra banta med Sofia i magen. Ska lyssna på vad spec. BM har och säga och fundera på det.....
    GI är inte en bantningsmetod, utan går ut på att äta på ett sätt som balanserar blodsockret, så man slipper berg och dalbana på blodsockret genom att väla rätt mat och framförallt rätt kombinationer av mat! Inte alls fel, och äta efter GI fungerar för alla, inklusiva gravida och barn. Att undvika toppar och dalar på blodsockret är bra för alla, och har god inverkan på måendet i övrigt, humör, trötthet mm.

Att äta enligt GI är inte bantning. (men man kan banta framgångsrikt med GI också, då äter man dock lite mindre mängder, utan att för den sakens skull svälta! Och de flesta som börjar med GI-tänket är ute efter att banta eller behålla vikten. men det är väl också den över lag vanligaste orsaken till att förändra sin kost överhuvudtaget!)
  • färnik
    Happiness skrev 2011-01-12 20:06:22 följande:
    Hur mår du annars? Har du fått styr på det hela?

*kram*
    Nää... tyvärr inte. Det är som förut. Magmätning i morgon, hoppas verkligen magen vuxit som den ska nu då... Så att inte väntan till TUL nästa vecka blir så jobbig... Och så har jag nog börjat smitta min man med oron också, känns inte alls bra. Obestämd
  • färnik
    Pancakes skrev 2011-01-13 09:20:16 följande:

Oj, vad mycket prylar man måste köpa egentligen. Man kommer ju bli ruinerad. Får nog kolla lite Blocket tror jag. Vi håller på att flytta till hus så har redan fullt sjå med att köpa nya möbler och sånt. Varför måste allt barnrelaterat vara så dyrt??

Det måste det inte, om man väljer begagnat. och inte måste ha de allra senaste årsmodellerna eller häftigaste märkena.

Enligt min erfarenhet kan man köpa massor om man vill, men man måste inte. Bebisen behöver någonstans att sova, en bilstol om man åker bil, och antagligen ngt "transportmedel", tex barnvagn eller sjal, samt kläder. Resterande massutbud kan vara praktiskt, eller roligt, eller vad som helst, men nödvändigt är det inte...
  • färnik
    Muffe80 skrev 2011-01-13 08:07:40 följande:
    Någon som vet mått på spjälsängstäcken? Fanns bara ett stort på IKEA, typ 125*110 eller ngt sånt... större än spjälsängen iaf... Ska man ha det?
    Det stod på kudde och täcke från 1+ år... då funkar det inte till nyfödd antar jag, eller?

Någon som vet var man kan beställa söta spjälsängsskydd?

Måste man ha barnrum från början? Vi har liksom inte plats, men får isåfall göra om vårt gästrum till barnrum
    Vi har ett ärvt täcke, jättetunnt och ngt mindre än ikeas, jag fick sy om påslakanen därifrån. Tycker det är väldigt lagom, så det får hänga med ett barn till. Glad Tror dock inte det ska vara några problem att använda ett 1-årstäcke till bebis, bara det inte är för tjocktoch fluffigt?

Kuddar för nyfödd finns tex hos jysk, minimundus eller rätt start. Ikea har en också, men den är väldigt liten, som en vagn-vagga-kudde, och passar inte i deras örngott heller...
  • färnik
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-13 09:40:45 följande:
    Vi har till exempelt ALDRIG haft skötbord då vi eller JAG byter överallt och blöjhink sänger jag bara ONÖDIGT !!
    Samma här! Fungerar fint!
  • färnik
    sugarrush skrev 2011-01-13 09:45:29 följande:
    Själv funderar jag på om det vore dags att göra come-back här i tråden, fjärde gången gillt! 
    Är på BIM-3 och fick nedanstående resultat idag.
    Grattis till plusset!!!!!!!!
  • färnik
    EGO: BM-besöket idag gick bra men drog som vanligt ut på tiden, 1 timme istället för inbokade 30 min. Mkt att prata om. Visade BM "brevet" där jag skrivit ner hur jag tänker/känner/mår, och som jag tänkte ge till förlossningsläkaren på onsdag och så pratade vi lite om det. BM är seriöst bekymmrad för mitt psykiska mående, och funderar på om jag kanske borde få antideppresiva utöver psykologkontakten, men det vill jag faktiskt inte, vill inte medecinera lillasyster om det inte är absolut livsviktigt! Hoppas iaf att förlossningesläkaren som jag ska träffa på onsdag är lika inkännande och förstående som min BM... Helst hade jag ju velat ha ett slutdatum för hela den här karusellen, men det får jag med all sannolikhet inte så här snart oavsett. Obestämd

Jag vill vara en lugn och trygg och lycklig gravid, så som det borde vara när man är i det "välsignade tillståndet", varför kan jag inte vara det för?!? Gråter

Sf-måttet hade ökat som önskat den här gången, och jag ligger kvar på min nya kurva, dvs medel, med 29cm. Känns iaf bra att magen vuxit! Fosterljud 132. (Har Tilde bytt kön tro? Hjärtljuden tyder ju på pojke! Flört)
  • färnik
    Muffe80 skrev 2011-01-14 16:19:35 följande:
    För vad kan hända om det helt plötsligt nu blir för lågt? Det drabbar väl mest mig och inte bebisen?
    Det händer ingenting, kanske blir du lite trött. Först när HB är riktigt lågt, typ en bit under 100, brukar det anses som viktigt att få det höjt. Med första barnet låg jag strax under 100 hela tiden, kunde inte äta järn, och visst var jag lite trött och kanske lite blek, men mer var det inte...
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma