• sofy

Plus igen efter mf/ma

färnik skrev 2010-10-11 12:29:54 följande:
    Jag tror att de hjälper, iaf lite... De gånger jag inte tagit så har det blivit värre, men det kan ju vara tillfälligheter också: det går ju upp och ner hela tiden! (även om det hittills inte har varit en spyfri dag de senaste... 12 veckorna?)

Jag frågade mvc-läkaren om jag fick öka lergigandosen på prov, med tanke på att jag tar så lite, men icke. Särskilt inte när jag också tar primperan, tydligen? Konstigt att läkarna har så olika åsikter!
    Men va äre för läkare? Jag fick ju utskrivet lergigan comp, skulle ta 10 om dagen, samt primperan 1 x 3 om dagen OCH vanliga lergigan, 1-2 till natten..

Compen däremot kaskadkräks jag av, resten fungerar inte när jag har mina skov. Suck. Vill inte bli så dålig så ja får åka in igen.

Men du kräks ju ganska mkt, hur kommer de sig att du inte blir uttorkad?
  • sofy
    färnik skrev 2010-10-11 12:49:27 följande:
    Nu kräks jag inte så mkt, kanske 5 ggr/dag? Även om det fortfarande är förjäkla jobbigt, mår jag hundra ggr bättre nu än vad jag gjorde för en månad sedan, då kunde jag ulka konstant i flera timmar i sträck emellanåt.

Ofta mår jag bättre direkt efter en kräkning, och då passar jag på att dricka, och sedan lägga mig, då hinner kroppen ta upp det rätt fort. Och varje gång jag är uppe på natten dricker jag ett stort glas vatten, så det blir över 1 liter bara nattetid, och eftersom jag då somnar om på direkten, så kommer det aldrig upp igen. det tror jag är min räddning! Det här är ju andra graviditeten med hyperemesiss, och jag har böärjat hitta lite strategier som funkar. Flört
    Härligt för dig!! :D De går ju åt rätt håll iallafall.

Jag mår ännu sämre efter ja kräkts, har ja gjort de en gång då blir de mååånga fler gånger, urk. Kan inte ens tänka på vatten eller på att få i mig ngt då, de kommer bara upp isåfall om ja dricker de. :( På nätterna försöker ja också men sen kommer de upp på morronen ändå.. Suck :p
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-11 20:44:34 följande:
    TACK till er alla tjejer!
    Hur känns de nu då? Är ni hemma? Hunnit greppa än att ni är föräldrar nu? ;) Vill se en bild sen på den lilla tösen! :D
  • sofy
    Dag och natt skrev 2010-10-12 10:28:03 följande:
    Har nu mailat min bm och bett henne ringa upp, jag vet inte vad jag ska göra, om jag får behålla lergiganet hjälper den i bästa fall i 3-4 timmar, och jag har bara blivit ordinerad 2-3 tabletter per dag. Igår kräktes jag fem gånger och blir helt tom i magen ju. Hon kanske säger att jag får ta fler per dag då, såg att Sofy tar 10 st så det borde ju finnas marginaler uppåt. Och när får man sjukskrivning egentligen, hur dåligt ska man egentligen må? 
    Jag fick bli sjukskriven vid mitt första besök på akuten om jag ville, (men jag pluggar så behövs ej, förrän kanske nu.. ligger så långt efter o de kan påverka CSN!) min BM sa att de va bättre o åka in eftersom ja spydde massor, men då ringde ja läkaren på Ultragyn som skrev ut lergigan, de blev dock värre o hjälpte inte alls. Väl på akuten fick jag primperan (hatar!!), lergigan, och lergigan comp som jag då skulle ta maxdos av alla. Fick även torecan sista gången (och zofran har jag fått men vill ej ta dom) men de hjälper icke. Torecan finns inte på apotek men jag fick me mig dom förpackningar som Huddinge hade :)

Hoppas de blir bättre snart :)
  • sofy
    färnik skrev 2010-10-12 20:51:37 följande:
    Så 5000g bebis anses det inte möjligt att föda vaginalt? Vart går gränsen? När jag skulle ha en på 4600, så hette det "det är iiiinga problem", och då var jag förstföderska?
    Har en kompis som födde 5400 g o de va heller "iiiiiinga problem" o hon är ändå väldigt smal, inga höfter o väldigt liten. Hm!
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 21:02:05 följande:
    Inga problem?! Snälla låt mig döööö!!!! Nä men skämt åtsido, jag skulle aldrig fixa det, jag hade blivit jäkligt förlossningsrädd om jag hade fått veta att det var en så stor bebis! Jag hade lipat i veckor och haft vrålångest!
    Jag me!! Haha.. Jag vägde 4160g o va 53 lång o då va jag stor ändå för min mamma e så liten! Smal och kort.. Jag tänker mig också 3500 max.. gah! Och så är jag rädd för hur de ska gå me min trombocytfunktionsdefekt. Dom måste ju medicinera me cyklokapron dropp + octostim, men av de blir man ju sååå jäkla seg o off liksom, lätt o krysta då.. Om inte så kommer ja förlora för mkt blod o då blir de ju en fara.. Får se längre fram va dom säger men ja vill prova vaginalt först..
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-12 16:36:30 följande:
    Sofy igen: har spånat omkring på nätet för att hitta sambandet mellan moderkaka och TSH. Det står så fruktansvärt lite så man blir tokig. Sen är det ohyggligt komplicerat . Ja du vet...

Moderkakan producerar fyra hormon.

www.fertility.se/pregnancy/Hormonal_Support/H...
    Här står det: "
    Humant placentalaktogen (HPL) (som är ett av de fyra)

HPL är ett hormon som har till funktion att stimulera tillväxten och utvecklingen av bröstvävnad inför amningen. Hormonet spelar också en roll för ämnesomsättningen under graviditeten.

Har försökt kolla sambanden mellan TSH och samtliga. Ernst Nystörm som är en känd endokronolog (gått i pension nu) skriver att 10 procent får ett sjunkande TSH pågrund av stigande HCG. TSH normaliseras dock efter hand. Men sen går det inte djupare. Här är sidan:

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2071

Så det jag fått fram är attt minst 2 hormon har en direkt koppling till ämnesomsättningen. Alltså HCG och HPL.  Progesteron och Östrogen har jag inte hittat något klart samband. Detta är ju så fruktansväer komplicerat alltså. Kolla du om du hittar samband på nätet och om det finns en solklar förklaring. Hojta till om du hittar något.
    TAAACK för länkar! Ska genast kolla in dom :) Har varit iväg halva dagen, norrköping fram o tillbaka - kom hem för en stund sen så ska käka lite nu bara! :) Ska kolla runt lite sen också så länkar ja isåfall.

Ang biopsin, ingen fara alls! Som röntgen sa, nålen är såååå tunn så de känns bara som ett stick, inte ont men du kommer va lite röd o öm efteråt bara :) No worries! Håller tummarna o tänker på dig!
  • sofy
    3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 21:04:50 följande:
    jag är oxå en normal tjej inga höften inte så att jag kan bajsa ut en på 6 kg precis.
    Meni mitt fall får jag bara acceptera att jag bara får STORA barn o jag e inte så jävla glad utan lessen av att jag inte får FÖDA !!!!
    Hon är 155 o vägde 51 då, så väldigt liten. Och nä de e nog inte många som kan de.

Tråkigt men de viktiga är väl iallafall att du får en bebis som e frisk?
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-12 19:33:02 följande:

dags att se hur vi gissade och vilka som kom närmast

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----------------------------------------------
    MABAJA`S BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran:  Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång. Flicka 

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!

Bjornis: Tror på en liten tjej på måndagen den 11 oktober kl 21:55. 3780 gram och 50 cm lång.

2 barns mamma84:  Torsdag 14 oktober, 02.55. Längd ca 55cm och vikt 4320g Flicka

Muffe80: Fredag den 8 oktober, kl. 23.20. En flicka Hon väger 3920 gram och är 51 lång!

Pancakes: Pojke, söndag 10 oktober klockan 06.15, 4250 gram, 54 cm.

Längtan efter liten: Pojke, fredagen den 8 okt 06:48, 3250 g och 51 cm lång.

Happiness: Söndag 10 okt. 23.40, 52 cm och 3995 gram. Flicka! {#emotions_dlg.flower}

toksnippa: Måndag 11 oktober, 18.23, 51 cm och 3760 g.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -----------------------------------------------

Sofy gissade rätt på datumet

Sofy, Muffe, Längtan och toksnippa gissade rätt på längden

Pancakes kom närmast tiden

Längtan kom närmast vikten

Odd, Bjornis, 2barns mamma, muffe och Happiness gissade rätt på flicka

sammanfattning: Sofy, Längtan och Muffe hade flest rätt bland sina gissningar (2 rätt var)

Skoj o ha lite rätt iallafall ;)
  • sofy
    rontgensyrran skrev 2010-10-12 21:24:01 följande:
    Fast samtidigt sa de ju att Mabaja skulle få en långdragen förlossning för bricanylen och det gick ju hur smidigt som helst :) Så kanske du inte heller blir så påverkad av medicinerna som du tror. Kan ju hoppas det iaf!
    Fast ja har opererats me de förut innan, o då får ja de en timme före + under tiden o man blir helt väck. Och de där me bricanylen tror ja inte på, är ju så små doser så jag tror inte de påverkar när man väl är igång faktiskt, min läkare sa iallafall att de inte alls spelade ngn roll eftersom de va så liten mängd..

Men de återstår o se. Höll ju på o förblöda under min halsmandeloperation för nåra år sen, haha. Halsmandlarna liksom! Visst att de e mkt blodkärl osv där men herre :p Vad gör inte ens förlossning då? ;)
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma