• sofy

Plus igen efter mf/ma

Men lallan.. hade du verkligen 137 (skrev du va..?) diastoliskt idag? Och 86 systoliskt?

• sofy
    Lallan skrev 2010-10-06 19:00:37 följande:
    Vilket som är vilket kan du bättre än jag men undertrycket låg på 85 har jag för mig och övertrycket har jag för mig låg på 137 eller precis däromkring. Skrev upp det på en lapp men just nu är jag för lat för att resa mig och kolla upp det. Hurså förresten?
    Jaaa men då e jag me! 137/85 då? :D Jag blev vääldigt konfunderad då jag såg de omvänt skrivet.. kändes inte alls som bra tryck då ;) Nu e ja me på noterna igen! :D

My bad! Sorry!
  • sofy
    Lallan skrev 2010-10-06 19:12:26 följande:
    Ahh, det var det som var grejen. Det har legat däromkring förut så det var inget jag reagerade på
    Haha nä men ja reagerade bara på 85 i övertryck, o 137 i under.. ;) Men om vi skriver de omvänt stämmer de bättre i min sega skalle! ;D

Hoppas du inte tog illa upp! Får skylla på näringsbrist i hjärnan, hah ;p
  • sofy
    MABAJAS BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran:  Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!
  • sofy
    MABAJAS BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran:  Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Lördag den 9 oktober klockan 05:20. plutten väger 3850 gram och kommer vara 52 cm lång och jag tror på flicka

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!
  • sofy
    Mamma till W skrev 2010-10-06 21:56:20 följande:
    HAHA, vad söta ni är! :)
    Kul ju! ;)

Kram till lilla Hilmer också! Hoppas de bara är nån inflammation eller så.
  • sofy

Urk! Har inte mått någe vidare idag, hög puls (som vanligt senaste tiden..) hjärtklappning (utan bricanyl, Happiness) svettningar och allmänt låg. Nu ikväll har jag kräkts igen. Verkar va on/off för mig. Vissa dagar bra, andra inte. Så nu blir de sängen för mig, hoppas ja mår bättre imorn.

Hoppas även på Mabaja bebis snart, och att ni andra mår bra!

Tack Cat79 för tanken! Kul me bra värden + besök! Och härligt med tydligare sparkar nu!

• sofy
    Happiness skrev 2010-10-07 12:25:05 följande:
    Tror det beror mycket på att de är rädda för att göra fel och för att de är granskade. Och det är ju bra att man granskar läkare...men de kan ju inte sluta förskriva prep eller stoppa huvudet i sanden för den saken skull. Lite mer stake i vården TACK!
    Jag har verkligen haft TUR! Eller så ere för ja e inom vården själv o säger alla konstiga ord så dom förstår att jag förstår o då blire jobbigt, haha! ;)

Men ja, stå på dig.. De e ju de enda som fungerar i såna lägen :(
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-07 15:19:12 följande:
    Tror jag hittade det i FASS. Kategori B:1 tillhör Ceritizin. Vad tycker ni jag jag knapra det då? Sofy? rontgen?
    Ja alltså om man läser i fass för förskrivare så står de ju lite annorlunda än om man läser som patient. B:1 är ju bara att de inte är säkerställt hur medicinen verkar men att studier på djur visar att de inte är ngn ökad risk för skada på foster.

Jag har zofran utskrivet som också är kat B:1.. men jag avstår från den då jag inte vill chansa, inte när jag är så "tidigt" gången, eller ja som jag va då.

Betapred är ju som du säger kat C men där menar dom mer under långvarig behandling, jag vet att under "akuta" situationer vid graviditet kan man använda betapred under en tillfällig period, vilket JAG anser stämma i ditt fall! Jävla lustiga läkare, men jag har aldrig riktigt litat på läkare + läkemedel, den erfarenheten jag har är att sjuksyrror har större koll på de mesta. Läkare ja träffat kan ju inte ens ta blodtryck, HAHA!

Men för att återgå till frågan.. Ring upp och påpeka hur hon kan skriva ut en medicin som INTE är säkerställd om den ger skador eller ej, (även om de tyder på att de inte gör.. men ändå..) och säg att betapred används ju endast i 0,5 mg tablett under en väldigt begränsad period och säg att de är de enda som hjälper! Kriga för din rätt nu! Jag bråkade me apoteket för nåra veckor sen om kategorier o säkerhet, hon kunde ju ingenting stackarn! Så ja fick rätt tillslut när hon läst på.
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-07 15:01:21 följande:
    Haha...precis så ska man göra slänga runt med lite latinska ord och diagnoser....har provet det men då verkar mest förnärmade att man kan mer än dem liksom. Nu är ju inte ALLA knäppisar som jobbar inom vården. jag menar du kommer ju snart jobba där, rontgen jobbar där och jag tror ni kommer bli/är suveräna i era yrkesroller ......

Har precis kommit därifrån och utan att jag har förmågan att se in i framtiden så blev det som jag misstänkte. Hon sa att hon inte kunde detta med hud och erbjöd mig Ceterizin+ remiss till hud. Till slut blev jag bara så matt så jag tog Ceterzinet och sket i remissen. Hon sa att om jag ångrar mig så skulle jag kontakta BM så skriver de ut remiss pronto. Kan ni ana att jag är trött på detta?

Ceterzin vågade hon skriva ut fast det står i FASS att gravida inte ska äta det. Vart hittar jag kategorin på läkemedelet? Någon som vet? Betapred har C tror jag. Har inte lust att ta Ceterzinet när det står så i FASS.

Sofy: Hur går det med hjärtklappningen? Har den lagt sig idag? Illamåendet?
    Hahaha, jag brukar få sköna diskussioner me läkarna då ;) Riktigt kul! Som igår, satt inne i rummet me 3 läkare i en dryg timme o diskuterade, snackade o rådfrågade andra om min konstiga sköldkörtelsituation. De va ändå på akuten, man stressar inte i onödan ;) Haha! Men dom va kanon allihop!

Hjärtklappningen är bättre idag, aptiten är på noll just nu men ska ta lite tabletter för vi ska ju iväg på middag om 2,5 timme. Illamåendet är där likaså, blä!

Justja en fråga ang det, jag funderar på att käka en bit oxfilé då, brukar ha medium.. men de kanske man inte får nu? Måste den va helstekt? :( 
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma