Inlägg från: Pancakes |Visa alla inlägg
  • Pancakes

Plus igen efter mf/ma

Sir Bubbalots mamma skrev 2011-04-27 09:55:04 följande:
    Tror inte man vill föda i sätesbjudning någon gång även om du har fött många barn eller inte.. De går ju. dom erbjuder nog dig att om du vill så kan du. men de kommer att föreslå ks med.. om dom inte lyckas..
    Vad är nackdelen med säte? Är det komplikationer för mamman eller barnet eller både och?
  • Pancakes

Godmorgon alla! Vad nyfiken man är på hur det gått för Sötfilur!

Jag har läst på lite om vändningsförsöket nu och känner att det bara att ta tjuren vid hornen och inte stressa upp sig över detta. Det får lösa sig på nåt sätt. Om det inte funkar så tror jag inte jag väljer föda i säte utan det får bli kejsarsnitt då.

Prommis och Maria, jag har också haft precis såna och det håller på fortfarande. Inte så kul men heeeelt normalt enligt BM.

• Pancakes

En fråga till er tjejer: Mitt SF-mått hade bara växt med 1 cm på två veckor nu. Har 33 cm nu i vecka 36. Låter det normalt?

• Pancakes
    Muffe skrev 2011-04-29 14:45:53 följande:
    Haha ja, det skulle ju bli en kille... så vi har inga namn på lager alls... lilla namnlösa tjej
    Underbart, grattis!!! Vad roligt att det blev en tjej, du som trodde på kille :)

Hur gick det med vändningen? Vände hon sig själv? Jag var på vändningsförsök igår men det var helt kört, den vägrade. Nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt. Någon som kan tipsa/stötta lite? Känns lite tungt nu..
  • Pancakes
    sugarrush skrev 2011-05-01 17:23:22 följande:
    Ajj jag har liksom ont i ett område till vänster om naveln, i samma höjd som naveln... Konstant ont liksom. Någon som känner igen det?
    Ja, hade också så och det var huvudet som låg och tryckte där och enligt barnmorskan känns det extra mycket för att huden runt naveln är tunn.
  • Pancakes

Åh, Sugarrush grattis till RUL! Vilken fin bild och så söt den är!

Ingen aning om det är tjej eller kille. Vår bild såg ungefär likadan ut men vi vet inte heller.

• Pancakes
    Cat79 skrev 2011-05-03 09:12:32 följande:
    Pancakes: Min syster gjorde vändningsförsök som ej lyckades o då fick hon kejsarsnitt. Det positiva är ju att du får veta vilket datum din bebis anländer o slipper går över tiden. Det kommer gå jättebra för dig. Stor kram!
    Tack, skönt att höra! Var bara så inne på "vanlig" förlossning. Kejsarsnitt skrämmer mig lite.

Har inte bestämt mig ännu dock. Läkarna var så himla positiva till sätesförlossning och sa att jag har bra förutsättningar men jag vet inte..fy vad läskigt.
  • Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-03 10:32:30 följande:
    Pancakes, vårt första försök lyckades inte och vi blev erbjudna ett till ifall den hade ändrat läge en aningen plus att vi fick en ny läkare gång nummer två, är glada att vi gjorde det för det lyckades ju den gången.
    Kanske kan ni försöka en gång till?
    tyckte du det var obehagligt?

Jag har lagt upp ett par bilder i galleriet en stund för den som vill kika, på magen dagen innan, en vecka efter coh på lilla tjejen
    Åh, vad skönt att det lyckades andra gången! Men läkarna verkar inte ens vilja försöka en gång till för de tror att det är helt kört. Den rörde sig verkligen inte alls en mm till trots att två läkare försökte. Nja, det var lite obehagligt men det var inte så farligt tror jag. De höll inte på jättelänge utan konstaterade rätt snabbt att det inte var nån idé.

Skönt att din förlossning gick så bra!

Er lilla tjej är helt bedårande och du ser jättesmal och fin ut en vecka efter förlossningen! De ger hopp för mig för tror du och jag har haft precis samma viktuppgång och inga jättemagar. Jag är på +13,5 nu i vecka 37. men om det blir kejsarsnitt vet jag inte hur det blir med allt det där. Det är ju massa hormoner som ska frigöras och sånt som uteblir då väl? Och det där med amningen kan ju bli strul.. Usch, vad negativ jag är. Vill bara att allt ska vara normalt!!
  • Pancakes
    Safireee skrev 2011-05-03 11:27:23 följande:
    Pancakes:
    Jag förstår att det känns jobbigt när du varit så inställd på vaginal förlossning. Men snitt behöver inte alls vara dåligt. Jag gjorde planerat kejsarsnitt förra gången och det gick jättebra. Det fungerar nästan som vanligt efter förlossningen förutom det faktum att man har ett sår på magen så klart (men å andra sidan har man ju inga sår i snippan och kan gå på toa som vanligt osv.). Livmodern drar ju ihop sig när man ammar och i och med att barnet och moderkakan lämnar kroppen så sker ju allt automatiskt med mjölkproduktion, vatten som ska lämna kroppen osv. 

Det finns ju ökad risk för astma och allergier för barnet, men å andra sidan är planerat kejsarsnitt det säkraste sättet för ett barn att födas (dock inte för mamman med risk för komplikationer i såret).

Själv var jag uppe och gick någon dag efter snittet och visst gjorde det ont, men man får ju mycket smärtstillande. Kunde gå ut och promenera efter någon vecka. Det gör mest ont när man rör sig, om man håller sig still så är det helt okej.  

Jag kommer att be om snitt igen (har medicinska orsaker).  

Hoppas att det går bra och att du känner dig nöjd oavsett om du väljer sätesförlossning, vändningsförsök igen eller planerat snitt. (hoppas inte det verkar som att jag försöker prångla på dig snitt, det var inte alls meningen, ville bara berätta att det inte behöver vara helt fel).  
    Nej, jag vill jättegärna höra såna här historier. Tack så hemskt mycket för att du delade med dig. Skönt att du har så positiva erfarenheter. Visst sjutton finns det fördelar med båda sätten så klart, jag ska försöka se det så.

Två lite dumma frågor kanske...men hur försvinner allt vatten/blod/moderkaka etc vid kejsarsnitt? "Plockar" de ut det också? Och en rent ytlig fråga, är det nån skillnad med viktminskningen och hur magen försvinner efter snitt jämfört med vaginal förlossning? Är lite nojig för sånt också och har fått för mig att det är svårare att bli av med grav-kilona efter snitt men det kanske har med amning att göra bara?
  • Pancakes
    MissT skrev 2011-05-03 09:58:10 följande:
    Tack Cat och Maria Jag hoppas också att den lille ska stanna den här gången.
    Stort grattis till dig och välkommen till tråden!!!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma